Facebook oldaldoboz

Olvasottság

A blog indulása óta: 16'157'242 lapletöltés (2020.12.28.)

A legerősebb nap: 188'742 lapletöltés (2010.04.11.)

A lakott sziget

Vélemények

"Igazán elkeserítőnek és érthetetlennek ezt a tudatlanságnak tűnő, vagy annak álcázott, de inkább elszánt képmutatást tartom, amivel magasan képzett értelmiségiek igyekeznek kibújni a felelősség alól." (Mészáros Tamás)

 

"A sértésen túl Török valóban nem ért velem egyet, és mint ilyen persze választ igényelne, ha lennének írásában komolyan vehető szubsztantív érvek." (Halmai Gábor)

 

"Alapvetően érti félre a politikai elemzés tudományát, nagyvonalúan eltekint az eszmék, a politikai gondolatok, a megvalósult tényálladékok jelentőségétől, nem kevesebbtől tehát, mint a politikai cselekvés esszenciájától, így kizárólag formális, technokrata érveléssel legitimálja a kormánypárt ténykedését." (Seres László)

 

"Török Gábor blogpolitológus azon megállapítása, hogy a Fidesz október elején elért a csúcsra, amely után nem sok minden meghódítandó cél marad, a szokásos semmitmondás és elemzői felületesség terméke volt." (Békés Márton)

 

"A hatalom elzárkózása ma már olyannyira nyilvánvaló, hogy a kormány egynémely támogatójának is csípi a szemét, sőt még az Orbán-rezsim „törekvései” iránt feltűnő megértést mutató Török Gábor politológust is felébresztette eddigi magabiztos szunyókálásából." (Zádori Zsolt)

 

"Török, aki az értéksemlegesség jegyében erősen hajlik arra, hogy a politikát döntően hatékonysági szempontból elemezze (ahogy egy kritikusa nem finomkodva megjegyezte: az ő elemzései kb. olyanok, mintha a harmincas évek Németországában azt mondta volna valaki: Hitler ügyesen tematizálja a politikát a zsidókérdés napirendre tűzésével)." (Pető Iván)

 

"A magyar tudásról mint kurrens termékről meg mindent elmond, hogy még Török Gábornak is van diplomája." (Hont András)

 

"Török Gábornak például nagyon jót tett volna, hogyha mélyebben elsüllyed (sic!) mondjuk a magyar alkotmányjogban, és akkor, abban az esetben az elemzései, hogy is mondjam, a felszínességnek kevésbé mutatják a tüneteit." (Hont András)

 

"Ha egy kormánynak az a feladata, hogy megmentse az emberek nyugdíját, akkor nem blogoló politológusok véleményét kell előzetesen kalkulálnia." (Szijjártó Péter)

 

"Török szerint az a politikus viselkedik demokratikusan, aki nem törődik mások véleményével, aki nem akar önkritikusan gondolkodni, és aki képtelen felismerni, hogy zsákutcában van, és végre vissza kellene fordulnia." (Krémer Ferenc)

 

"Egyedül Török Gábor politológus gondolja azt, hogy a Fideszt a jó szándék vezeti, csupán politikai vaksága miatt rohan teljes erejéből a falnak." (Bartus László)

 

"Elolvastam ma Török Gábortól Piroslapig valamennyi blogbejegyzést a készülő új Alkotmányról. Homály, indulat. Mélyéről párolog a bögre. Nagyon." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor megkerüli a problémát." (Lánczi András)

 

"Lárifári." (Gyurcsány Ferenc)

 

"Török Gábor minimum téved." (Mráz Ágoston Sámuel)

 

"Török wasn't looking at the speech from the outside but from the inside. Almost as if he had been the speech writer of Viktor Orbán." (Eva S. Balogh)

 

"A Török Gábor-féle, lazának tekinthető, minden jöhet típusú hozzáállással szemben én a gyakorlatban is jól levezethető, szigorú megközelítésben látom a szélsőségekkel szembeni harc esetleges sikerét" (Somogyi Zoltán)

 

"Török Gábor csak egy a kollaboránsok közül" (Krémer Ferenc)

 

"Naná, hiszen a törökgáborok döntik majd el, hogy a cáfolat hitelt érdemlő volt-e" (Lánczos Vera)

  

"Az ezerkezű sms cézár kiismeréséhez azonban nem elégséges Török Gábor köpönyegébe bújni, és úgy előadni a nyilvánvalót, mintha annak bármilyen tudományos értéke volna." (Puzsér Róbert

 

"Régóta figyelem Török Gábor politológusi tevékenységét, és egyre erősödik bennem a viszolygás." (Andor Mihály)

 

"Nos, ha a seggnyalás és a helyezkedés olimpiai szám lenne, most indíthatnánk egy potenciális dobogóst: Török Gábor politikai szakértõt, korábban szabadúszó értelmiségit, ma már inkább Jobbik közeli tanácsadót." (G. Fodor Gábor)

 

"Énszerintem nem jó, ha egy politikai elemző nem elemez. Ez ugyanis benne van a munkakörében, elvileg. Ami pedig nincs benne, az a sunyi hatalombarát cinizmus, a távolságtartás félreértése, az apolitikus elkenés, az alapvető problémák tudomásul nem vétele, az állandó megfelelési kényszer. Ehhez a teljesítményhez képest még a Nézőpont is elemző műhely." (Seres László)

 

"Török Gábor (...) arról lett híres, hogy az összevissza beszélést az egyrészt, másrészt” fordulatokkal marketingeli értelmesnek tűnő gondolatmenetté." (Vizvári Soma)

 

"Nagyszerű Békemenet volt, vidám, erőt adó, lelkesítő! És nincs annál nagyobb elismerés, mint amikor Török Gábor egy ekkora siker kapcsán a kampány dinamikájáról hohmecol. Ennyi." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor évek óta azt a játékot játssza a nyilvánosságban, hogy a "függetlenobjektív" elemző szerepében a Jobbik szekerét tolja, de nyíltan soha nem merte bevallani, hogy a Simicska-párt tanácsadója és Vona személyes spindoctora."  (Vizvári Soma)

 

"Az utóbbi időben megfigyeltem: számos sajtószerv rendszeresen beszámol róla, hogy Török Gábor – akiről én sose hallottam tavalyig, és aki sokak szerint politikai elemző – éppen mit gondol. Török Gábor elképesztően nagy rajongótáborral (nem olvasótáborral, hiszen ő nem ír) rendelkezik, és – mint ilyen – fölhívja magára a társadalombírálat figyelmét, hiszen az egyik leghatásosabb közszereplő." (Tamás Gáspár Miklós)

 

"Érdekes módon Török Gábort sosem izgatták a külföldön zajló események. Úgy is mondhatnánk, hogy politikai farkasvakságban szenved (...). (Lánczi Tamás)

 

"Török Gábor nem független politikai elemző, hanem jobbikos propagandista." (Kubatov Gábor)

 

"A sokat sejtető semmitmondását könnyű kézzel gyurcsányista agitációra váltó egykori politológus oly kellemetlenül nyalizik, mintha feledtetni akarná azt a zavarba ejtő tényt, hogy „független” elemző létére Csányi Sándor szárnysegédjeként az MLSZ elnökségében foglal helyet, s így személyében a magyarok az Orbán-rendszer futballbirodalmának egyik befolyásos főurát tisztelhetik." (Puzsér Róbert)

 

"Ugyanis Független Szakértőink Legjéről köztudott, hogy nem beszélni angol" (Megadja Gábor)

 

Az 5 legnépszerűbb

  1. 508. Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2014. április 07. 09:18A tegnapi választást a Fidesz a világ minden választási rendszerében megnyerte volna. Nagyon komoly többsége lenne a korábbi magyar rendszerben is, és a tisztán arányos rendszereket leszámítva minden...
  2. 2018/9 Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2. 2018. április 09. 02:03A politikai számítás tehát szinte hibátlanul bevált – írtam négy évvel ezelőtt a Miért nyert (ennyire) a Fidesz? című blogbejegyzésben. Most ennél többet kell állítanom: a Fidesz ugyanis nagyobb...
  3. 2018/8 Választási előrejelzés 2018. április 05. 10:02Az előző bejegyzésben megindokoltam, hogy az áprilisi választás előtt miért nem lehet igazán komolyan vehető előrejelzést készíteni. Ebben az írásban nem ismétlem meg ezeket az érveket, és nem...
  4. 514. A tét 2014. december 04. 02:11Orbán Viktor természetesen nem újfasiszta és nem is diktátor. Az elkötelezett antikommunista, konzervatív és korábban a magyar jobboldallal kifejezetten jó viszonyt ápoló republikánus amerikai...
  5. 510. Mindenki lehet kőműves 2014. szeptember 26. 00:40Régóta nem jelentkeztem elemzéssel. S ez sem igazán az lesz. Van azonban valami, ami foglalkoztat. Semmi eget rengető, de nekem azért fontos. Egy ideje már kerestem hozzá a hangot, a formát. Ez...

Korábbi bejegyzések

Címkék

1904 (1) 1912 (1) 1956 (1) 1989 (2) 1990 (2) 1991 (1) 1994 (6) 1994 1998 (1) 1998 (5) 2002 (2) 2004 (1) 2005 (2) 2006 (2) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (3) 2012 (2) 2014 (2) 2014-es parlamenti választás (1) 2014-es választás (1) 29 lépés (1) 4k! (1) 56 nap (1) 800 (1) adatbázis (2) áder jános (9) adócsökkentés (3) adóemelés (1) adópolitika (1) afganisztán (1) ágh attila (5) ajánlószelvény (1) ajánlószelvények (14) akadémia (1) akarat (1) akció (1) aláírás (1) alakuló ülés (3) alapkérdés (1) alaptörvény (1) albertirsa (1) álesemény (1) alkalmazkodás (1) alkotás (4) alkotmány (22) alkotmánybírók (1) alkotmánybíróság (14) alkotmányellenes (1) alkotmánymódosítás (13) alkotmányozás (13) állam (2) államadósság (1) államcsőd (1) államfő (16) államháztartás (1) állami pénz (1) állami számvevőszék (2) állampárt (1) álláspont (1) alsóörsi gyilkosság (1) általános vita (1) alternatíva (3) Ángyán József (1) antidemokratikus (1) antipolitika (1) antiszemitizmus (1) antitézis (1) anti establishment (3) apátia (1) arányosság (4) arend (1) arend lijphart (1) árfolyam (1) árok kornél (1) árvíz (1) aszófő (1) átértelmezés (1) átláthatóság (1) átmenet (1) augusztus 20 (1) Azerbajdzsán (2) b. nagy lászló (1) baja (1) bajnai gordon (15) Bajnai Gordon (2) balogh andrás (3) Balogh József (1) balog zoltán (1) baloldal (17) baloldali (1) baloldali körzetek (3) baló györgy (2) balsai istván (3) bálványos (1) bánó andrás (1) barroso (3) bauer tamás (2) befolyásolás (1) beiktatás (1) belháború (1) belharc (1) belső konfliktus (1) bencsik andrás (1) Benetton-kampány (1) Beppe Grillo (1) beszéd (4) beszédolvasás tilalma (1) bihari mihály (3) bíróság (2) bizalmatlanság (1) bizalom (2) bizonytalanok (2) bizottságok (2) bkv (5) blog (3) blokád (1) bod péter ákos (1) bogdan góralczyk (1) bohács zsolt (1) bőhm andrás (1) bojkott (1) bokros lajos (10) borkai zsolt (1) borókai gábor (1) boross péter (1) borsod (1) botka lászló (6) botrány (7) bozóki andrás (1) brüsszel (2) budapest (7) budapest7 (1) budapesti olajfa (1) bukás (1) bukási spirál (4) buldózer (1) bulgária (1) bulvár (3) ByeAlex (1) célok (1) centrális erőtér (4) centrális pártrendszer (2) centralizáció (1) centrista (2) centrumpárt (1) cieger andrás (1) cigánybűnözés (1) cigányság (2) cinizmus (1) civil mozgalom (3) corvinus (1) család (1) csalódás (3) csapatkivonás (1) csapda (1) csehország (2) cselekvés (1) csépe béla (1) csermely péter (1) cser palkovics andrás (1) csigó péter (1) csodavárás (1) csomag (1) csúcsminisztériumok (2) csurka istván (2) czuczi mihály (1) daher pierre (1) daniel boorstin (1) dan nimmo (1) dávid ibolya (2) debreczeni józsef (3) demagógia (1) demokrácia (5) demokratikus centrum (1) demokratikus koalíció (2) démonizálás (1) demonstráció (1) demszky gábor (2) dessewffy tibor (1) deutsch tamás (1) devizahitelesek (1) de gaulle (1) dhondt (1) diáktüntetések (1) diktátor (2) diktatúra (4) dinamika (2) diplomácia (2) dk (1) döntés (1) duális erőtér (1) duna tv (1) dúró dóra (1) Duverger (1) economist (1) edelény (1) éden hotel (1) egyéni választókerület (2) egyéni választókerületek (24) egykulcsos adó (5) egypárti kormány (1) együtt (1) együttműködés (3) együtt 2014 (2) egy a tábor egy a zászló (2) elek istván (2) elemzés (4) élet és irodalom (1) elfordulás (1) elhatárolódás (1) elitváltás (1) ellenakarat (1) ellenerő (2) ellenfél (1) ellensúly (2) ellenzék (17) elnökjelölt (1) elnökválasztás (6) előrehozott választás (7) előrejelzés (5) előválasztás (6) előzetes regisztráció (3) elrugaszkodás éve (1) első forduló (1) elszámolás (1) elszámoltatás (2) elv (2) elveszett szavazat (1) elvtelenség (1) ep választás 2009 (3) érdek (9) erkölcs (1) erő (1) erőforrások (1) erőpolitika (3) erőszakosság (1) erőtér (1) erózió (1) értékelés (3) értelmezés (2) érv (1) érvek (2) érvrendszer (1) esélyek (5) esettanulmány (1) eszközök (1) eu (3) európai parlament (1) európai parlamenti választás 2014 (1) európai unió (2) évértékelő (2) évértékelő beszéd (4) facebook (2) falunap (1) fék (1) fékek és ellensúlyok (1) felcsút (2) félelem (1) félelnöki rendszer (2) felelős (3) felelősség (2) felelős döntés (1) felező válság (2) felhatalmazás (3) feliratkozás (1) felkérés (1) fellegi tamás (2) felsőoktatás (2) fiatal politikusok (1) fidesz (130) Fidesz (2) fidesz jobbik viszony (13) fidesz kdnp (1) fidesz mdf koalíció (3) fidesz mszp viszony (1) fkgp (2) foci Eb (1) fodor gábor (2) földesi szabó lászló (1) földtörvény (2) főpolgármester (3) főpolgármester jelölt (1) forgatókönyv (1) forgatókönyvek (5) forint (1) forradalom (4) forró ősz (1) forsense (1) frakcióalakítás (1) frakciófegyelem (1) franka tibor (1) frei tamás (1) fricz tamás (2) friderikusz sándor (1) frizbi (1) függetlenség (1) független jelölt (1) fűrész gábor (1) g. fodor gábor (3) gallai sándor (1) gallup (3) garancia (1) gát (1) gátlástalanság (4) gazdaság (5) gazdasági növekedés (1) gazdasági válság (1) gazdaságpolitika (6) GDP (1) gerbeaud liberalizmus (1) gergényi péter (1) gesztus (1) giró-szász andrás (1) giró szász andrás (9) goldenblog (1) göncz árpád (2) gondolatmankó (4) Goodfriend (1) google pártfigyelő (1) görög válság (1) granasztói györgy (1) gulyás gergely (1) gúr nándor (1) guvernamentalista felfogás (1) gy. németh erzsébet (1) gyarmat (1) gyávaság (1) gyenesei istván (1) gyöngyöspata (2) győzelmi stratégia (1) győztes (1) győzteshez húzás (2) gyűjtőpárt (2) gyurcsány ferenc (49) Gyurcsány Ferenc (1) habonyizmus (1) habony árpád (2) Habony Árpád (1) hack péter (1) hagenbach bischoff (1) hagyó miklós (3) hajdú péter (1) halasi endre (1) halmai gábor (2) harc (1) harmadik köztársaság (3) harrach péter (2) hasznos szavazat (1) haszon (1) haszonmaximalizáció (1) hatalmi harc (2) hatalmi kormányzás (2) hatalmi logika (1) hatalom (6) hatalomgyakorlás (1) hatalomkoncentráció (1) határon túli magyarok (1) hatékonyság (1) hatpárti vita (1) háttér (1) háttérvilág (1) havasiné orbán mária (1) hazaszeretet (1) házelnök (1) házmester (1) hegedűs lorántné (1) helyi politika (1) Heti Válasz (1) heti válasz (1) heves (1) híd (1) hideg polgárháború (2) hírblog (1) hír tv (1) hisztéria (1) hit (1) hitel (4) hitelesség (27) hitelszerződés (1) hiteltelenség (1) hit gyülekezete (1) Hódmezővásárhely (2) hoffmann rózsa (2) horn gyula (4) horn orbán vita (1) horthy miklós (1) horváth aladár (1) Horváth András (1) horváth csaba (3) horvátország (1) house of cards (1) hozzáértés (1) húsvét (3) identitás (2) ideológiai kulturális (1) ideologikus (1) időhúzás (1) időközi választás (3) időzítés (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (2) ígéret (2) ígéretek (1) illékonyság (1) illiberális demokrácia (2) illúzió (1) imázs (2) imf (12) információ (2) ingatlanadó (1) inkubátor (1) inkumbencia (1) inkumbens hatás (1) instabilitás (1) internet (1) intézet (1) intézmények (2) ipsos (2) irak (1) irány (1) irracionalitás (1) isaura effektus (1) james carville (1) james combs (1) jász nagykun (1) javaslat (1) jávor benedek (3) Jávor Benedek (1) jegybank (1) jelkép (1) jelölés (1) jelöltállítás (3) jobbik (76) Jobbik (1) jobboldal (10) jobboldali (2) jobboldali kétpártrendszer (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jóléti állam (1) jóléti rendszerváltás (1) jövő (3) jövőkép (1) juhász ferenc (1) juhász oszkár (1) káli sándor (1) kampány (11) kampánycsend (1) kampánytéma (1) kampánytsratégia (1) kapituláció (1) karácsony gergely (3) Karácsony Gergely (1) karakter (2) karakter (ön)gyilkosság (1) karantén (2) karizma (2) katasztrófa (1) katolikus egyház (1) katona (1) katonai szerepvállalás (1) katona béla (1) katona kálmán (1) kaufer virág (1) kdnp (10) keller lászló (1) kényszerpálya (1) képviseleti demokrácia (1) képviselő (2) képviselői eskü (1) kerekasztal (1) kerekasztal tárgyalások (1) kerék bárczy szabolcs (2) keretezés (1) kéri lászló (1) kétfarkú kutya párt (1) kétfejű ellenzék (1) kétharmad (26) kétharmados törvények (1) kétkamarás parlament (1) kétpártrendszer (2) kettős állampolgárság (3) kettős beszéd (2) kettős mérce (2) kiábrándulás (1) kiadácsökkentés (1) kiadáscsökkentés (1) kihelyezett kormányülés (1) kína (1) kirekesztés (2) kisebb parlament (1) kísérlet (1) kispártiság (1) kiss péter (1) kiss viktor (1) kis pártok (3) kitartás (1) kitiltás (1) kitiltási botrány (1) kitta gergely (1) kiválás (1) klein ödön (1) koalíció (1) koalíciós vita (1) kóczián péter (1) kognitív disszonancia (1) kóka jános (2) Kolláth György (1) kolontár (1) költségvetés (6) költségvetési tanács (1) kommunikáció (15) kommunikációs (1) kommunikációs hiba (1) kommunikációs paradigma (1) kommunista (1) kompetencia (4) konferencia (1) konfliktus (3) kongresszus (1) konrád györgy (1) konstruktív bizalmatlansági indítvány (1) konszolidáció (4) konszolidált gazdaság (1) kónya péter (1) konzervatív liberális (3) koordinált indulás (2) kordonbontás (1) kormány (2) kormányalakítás (8) kormányfő (2) kormányfő csere (1) kormánypárt (1) kormányprogram (4) kormányszóvivő (1) kormányzás (1) kormányzati teljesítmény (2) kormány ellenzék (1) körmend (1) körösényi andrás (2) korrekció (2) korrupció (8) korzenszky richárd (1) kósa lajos (4) kötcsei beszéd (1) kovács árpád (1) kovács lászló (2) kövér lászló (11) következetesség (2) következmény (2) közbiztonság (1) közgép (2) közhangulat (1) közjog (1) közlekedés (2) közösségi média (1) közös jelöltállítás (1) közös lista (3) közpénz (1) közszolgálati televízió (1) köztársasági elnök (3) közvélemény-kutatás (9) közvélemény kutatás (15) közvélemény kutatások (1) közvetlen elérés (1) kremlinológia (1) krizsó szilvia (1) kronen zeitung (1) kubatov gábor (2) kudarc (3) kukorelly endre (1) külpolitika (1) kultúrharc (1) kultusz (1) kumin ferenc (1) kuncze gábor (4) kurzusépítés (1) küszöb (1) kvázi kétpártrendszer (3) l. simon lászló (1) labdarúgás (2) lak (1) lakner zoltán (1) lakoff (1) lamperth mónika (2) lánczi andrás (3) lánczi tamás (1) lánczos vera (1) láthatósági küszöb (3) látogatás (1) latorcai jános (1) latorczai jános (1) lázár jános (23) legalitás (1) legenda (1) legfelsőbb bíróság (1) legitimáció (2) legitimitás (4) leminősítés (1) lemondás (7) lendvai ildikó (5) lengyelország (3) lengyel lászló (2) lengyel minta (1) lengyel választások (1) lettország (2) levél (1) liberális (3) liberalizmus (1) lijphart (1) lista (1) litvánia (1) lmp (69) lmp jobbik csalodas ketpartrendszer uj jobboldal uj baloldal (1) logika (1) lojalitás (1) loppert dániel (1) lottóötös (1) luther (1) machiavelli (1) mádi lászló (2) mádl ferenc (4) magánnyugdíjpénztár (2) magánnyugdíjpénztárak (5) magyar (1) magyar bálint (1) magyar demokratikus charta (1) magyar liberalizmus (1) magyar narancs (1) magyar nemzet (4) magyar olajfa (3) majális (1) makay zsolt (1) makó (1) mandátum (1) mandiner (1) manipuláció (1) március 15 (2) Márki-Zay Péter (1) második forduló (6) második hely (1) matolcsy györgy (10) max weber (1) McCain (1) mdf (49) mdf szdsz (1) mdnp (2) meciar (1) mécs imre (1) medgyessy péter (4) média (7) medián (9) median (1) médiatörvény (2) media hungary (2) megállapodás (4) megbízás (1) meglepetés (2) megoldás (2) megszorítás (7) megújítás (1) megújulás (2) megyei jogú (1) menekültkérdés (1) mensa hungariqa (1) mérsékelt jobboldal (1) mesterházy attila (34) Mesterházy Attila (3) mesterházy ernő (1) mészáros tamás (1) mezőtúr (1) miép (1) miép jobbik (1) migráció (1) miklós árpád (1) milla (1) minisztercsere (1) miniszterelnök (2) miniszterelnök-jelölt (1) miniszterelnök csere (1) miniszterelnök helyettes (1) miniszterelnök jelölt (8) miniszterelnök jelölti vita (6) minőségi sajtó (1) miskolc (1) mkp (1) MNB (1) modell (1) módszer (1) molnár csaba (2) molnár oszkár (1) morál (1) morvai krisztina (2) moszkva (1) mozgalom (1) mráz ágoston sámuel (1) mszdp (1) mszmp (1) MSZP (1) mszp (104) mszp lmp együttműködés (1) mtv (2) munkáspárt (1) nagykoalíció (1) nagypártiság (2) nagy anna (1) nagy kép (1) nagy lászló (1) nagy tamás (1) NATO (1) NAV (1) navracsics tibor (20) negyedik köztársaság (1) németh miklós (1) német lapok (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti bank (1) nemzeti egység (1) nemzeti együttműködés rendszere (2) nemzeti érdek (1) nemzeti konzultáció (1) nemzeti szuverenitás (1) nemzetközi (1) nemzetközi környezet (2) nemzetközi kritika (1) nemzetközi státusz (1) neokonzervatív (1) neoliberális (1) népszabadság (2) népszava (2) népszavazás (7) népszerűség (2) népszuverenitás (1) ner (1) nézőpont (5) nógrádi lászló (1) normativitás (1) novák előd (1) nyakó istván (1) nyerges zsolt (3) nyirő józsef (1) nyugat (1) nyugdíj (3) obersovszky péter (1) objektivitás (1) obstrukció (1) ökológiai tévkövetkeztetés (1) ökopárt (1) oktatáspolitika (1) október 23. (1) olajfa (2) oligarcha (1) ómolnár miklós (1) önállóság (1) önkép (1) önkormányzat (1) önkormányzati választás (16) önkormányzati választási rendszer (1) önkormányzati választás 2010 (2) önkritika (1) opera (1) orbán (1) orbán-nastase megállapodás (1) orbán-putyin megállapodás (1) orbánista (1) orbán kormány (4) Orbán Viktor (9) orbán viktor (114) őrkutya (1) Örményország (2) országértékelő (1) országgyűlés (1) országos lista (7) összeesküvés (1) összeférhetetlenség (1) összefogás (1) összefogás párt (2) őszinte (1) oszkó péter (1) őszödi beszéd (8) ötödik köztáraság (1) ovb (1) ózd (2) paczolay péter (1) paks (1) pálffy istván (1) palotaforradalom (4) pályázat (1) pápa (1) papcsák ferenc (1) paraván (1) parlament (14) parlamenti felhatalmazás (1) parlamenti felszólalás (1) parlamenti választás (2) parlamenti választás 2010 (43) parlamenti választás 2014 (6) parlamenti választás 2018 (9) parlamenti választás 2022 (2) pártfinanszírozás (2) pártharcok (1) pártosodás (1) pártosság (1) pártpolitikus (1) pártrendszer (11) pártrendszer koncentrációja (1) pártrendszer változása (1) pártszakadás (2) pénz (1) pénztárca (1) percepció (3) pesti sándor (1) pető iván (1) pintér sándor (4) plágium (5) pluralizálódó pártrendszer (1) pokol béla (2) pokorni zoltán (6) polgári magyarország (1) polgári platform (1) polgármester (2) politika (4) politikai (1) politikai (1) politikai bozótharc (1) politikai elemzés (11) politikai elemző (9) politikai elit (1) politikai erőtér (1) politikai érzék (1) politikai gondolkodás (1) politikai hasznosság (1) politikai haszonszerzés (1) politikai hiba (2) politikai inga (1) politikai innováció (2) politikai kormányzás (2) politikai korrekció (1) politikai közép (2) politikai logika (5) politikai napirend (1) politikai nyilatkozat (3) politikai stratégia (1) politikai szereplő (1) politikai színpad (1) politikai tér (1) politikai tudás (1) politikai vétó (1) politikai vezetés (1) politikai vita (1) politika elemző (1) politika tér (1) politikus (2) politikusi beszéd (2) politikusok (1) politológus (2) politológus védegylet (1) pólus (1) populizmus (1) pörzse sándor (2) poszt politikus (1) pozíciók (1) pozícionálás (1) pozsgay imre (1) po fi (1) pragmatikus (1) predomináns pártrendszer (1) prezidenciális (1) primary colors (1) probléma (1) problémamegoldás (1) prognózis (1) program (1) pszáf (1) pundit (1) punditokrácia (1) racionális (1) racionális választó (1) racionalitás (3) radikalizálódás (1) radikalizmus (1) radiszoci (1) radnóti sándor (1) recesszió (1) reform (4) regionális eltérések (2) regisztráció (2) régi új törésvonal (1) rekrutáció (1) rendőrség (1) rendszerellenes párt (2) rendszerkritikus (1) rendszerváltás (3) rendszerváltás forgatókönyve (1) republic (1) republikon (3) részvétel (2) réthelyi miklós (1) retkes attila (2) rétvári bence (2) rezsicsökkentés (2) rivális (1) riz levente (1) robert denton (1) robert fico (2) rogán antal (8) románia (2) róna dániel (1) röpirat (1) rudi zoltán (1) Safarov (2) sajóbábony (1) sajtó (1) sajtószabadság (2) salamon lászló (2) sávelhúzás (1) schamschula györgy (1) scheiring gábor (1) Schiffer András (1) schiffer andrás (9) schmidt mária (1) schmitt pál (20) schmuck andor (1) selmeci gabriella (1) selmeczi gabriella (1) semjén zsolt (3) seres lászló (1) siker (5) sikerpropaganda (1) Simicska Lajos (2) simicska lajos (3) skorpió (1) slota (1) söjtör (1) sólyom lászló (11) somogyi zoltán (3) sportújságírás (1) stabilitás (1) stabilizáló apátia (1) stadion (2) state capture (1) steiner pál (1) stílus (1) story (1) strabag (1) stratégia (20) stratégiai szavazás (1) strukturáló dimenzió (1) stumpf andrás (1) stumpf istván (6) süveges gergő (2) szabadelvű konzervatív (1) szabolcs (1) szabó albert (1) szájer józsef (2) szakadás (2) szakértő (1) szakkommentátor (1) szakszervezet (1) szalai annamária (1) szanyi tibor (2) szápár (1) szász károly (1) szavazás (2) szavazások (1) szavazatmegosztás (2) szavazatszerzés (1) századvég (11) szdsz (20) szeged (4) szegedi csanád (2) szegénység (1) székely péter (1) székely zoltán (1) szekeres imre (2) szekértábor politika (1) szelekciós pontok (1) szélsőjobboldal (3) szélsőséges (1) személyre szabott kormányzás (1) személyzeti politika (1) szepessy zsolt (1) szerbia (1) szerencs (1) szerep (1) szerepcsere (1) szerepfelfogás (6) szervezet (2) szijjártó péter (6) szíjjártó péter (1) szili katalin (8) szilvásy györgy (1) szimbolikus (1) szimbolikus politika (1) szimbólum (1) szlavofil (1) szlovákia (2) szlovák magyar viszony (1) szlovák választás (1) szlovénia (1) szociális kérdés (1) szociális népszavazás (1) szociálliberális (1) szolidaritás (2) szombathy pál (1) szonda (5) szonda ipsos (1) szövetségi politika (4) sztálingrád (1) sztereotípia (1) sztereotípiák (1) szubjektív vélemény (1) szűrös mátyás (1) szuverenitás (1) tábor (1) taktika (1) taktikai szavazás (2) támogatás (2) támogatottság (3) tanácsadás (1) tanácsadó (1) tandíj (1) tárcatükör (1) tárgyalás (5) tárgyalástechnika (1) tárki (8) tarlós istván (9) társadalmi szerződés (1) társadalmi támogatás (1) tekintély (1) teljesítmény (2) területi lista (6) területi listák (2) tervezés (2) tét (3) tétényi éva (1) tét nélküli választás (2) tévedés (1) tévéostrom (1) tiszavasvári (2) tisztelet társasága (1) titkos (1) többpártrendszer (1) többség (1) többségi demokrácia (4) Tocsik-ügy (1) tocsik márta (1) tojástánc (1) tőkés lászló (1) tőkés rudolf (1) tölgyessy péter (7) toposz (1) töredékszavazat (2) törésvonal (1) torgyán józsef (2) torgyán kisgazda (1) torkos matild (1) törvényjavaslat (1) torzítás (1) trafik (1) trianon (1) tulajdonos (1) túlélési stratégia (1) túlhatalom (1) tüntetés (4) tusnádfürdő (1) tv2 (1) tv3 (1) ügybirtoklás (3) ügyészség (2) ügynökkérdés (1) újfasiszta (1) ujhelyi istván (1) újraválasztás (1) új alkotmány (1) új baloldali párt (1) új párt (2) új pártok (4) uj péter (1) ülésrend (1) ungár klára (2) uniós csúcs (1) ünnepi beszéd (2) ünnepség (1) USA (2) utódlás (1) utólagos normakontroll (1) utópia (1) vágó gábor (1) vagyonadó (1) vákuum (1) választás (2) választási együttműködés (2) választási eredmények (3) választási esélyek (5) választási hibák (1) választási kampány (1) választási műsor (3) választási rendszer (16) választási részvétel (6) választási törvény (1) választás időpontja (1) választó (3) választói reakció (1) választók (1) valence issue (1) valóság (2) valóságértelmezés (2) valóságérzékelés (1) valóságmagyarázat (2) valóságshow (1) válság (7) válságadó (3) válsághelyzet (1) válságkommunkáció (1) váltás (1) váltógazdálkodás (1) váltópárt (3) változás (4) változtatás (1) valutaalap (3) várakozás (1) várakozások (1) varázstalanítás (1) varga mihály (7) városok (1) varsói gyors (2) vastagh pál (1) veiszer alinda (1) véleménykülönbség (1) veszprém (1) Veszprém (1) vétó (3) vezetés (1) vezető (2) videóblog (1) viktor (1) visszalépések (2) visszatérés (1) vitányi iván (1) vízió (1) vizsgálóbizottság (1) voks10 (1) voks2010 (1) volner jános (1) voluntarizmus tere (1) vona gábor (15) vörösiszap (1) vörösiszap katasztrófa (1) warvasovszky tihamér (1) war room (1) wittner mária (1) xiii. kerület (1) zagyva györgy (1) zanzibár trükk (1) zapadnyik (1) záróra (1) zászlóégetés (1) zsákmányelv (1) zsákutca (1) zsinka lászló (1) Címkefelhő
20:49

Orbán Viktor szerdán reggel a köztelevízió stúdiójában rögtön meg is kapta az első, a szocialista elnökség által megnevezett riválisára, Mesterházy Attilára vonatkozó kérdést. A Fidesz elnökétől azt tudakolta a műsorvezető, hogy vajon vállalna-e egy vitát az MSZP listavezetőjével, mire a politikus így válaszolt: „hol vagyunk még ettől, majd meglátjuk, messze van ez még”.

Korábban biztosra vettem, hogy 2010-ben nem lesz a legutóbbi három választáshoz hasonló, a Fidesz és az MSZP miniszterelnök-jelöltjének részvételével tartott vita. 1998-ban Horn Gyula ugyan sokáig nem volt hajlandó Orbánnal külön vitázni, de aztán az első forduló eredményei után végül beadta a derekát. Orbán 2002-ben Medgyessyvel, 2006-ban pedig Gyurcsánnyal már „normál” időben, az első forduló előtt találkozott. Most elsősorban a Fidesz elnökének alapvető „érdektelensége” miatt gondoltam azt, hogy ilyen vitára ezúttal nem kerül sor. Az ellenzéki párt fölénye olyan jelentős, hogy kevés érv támasztja alá, miért kellene Orbánnak – akinek a legutóbbi két vitáról bizonyára rossz emlékei lehetnek – kockáztatnia. Számára egy ilyen vita kevés nyereséggel kecsegtet, ha le is győzi ellenfelét, azzal csak a papírformát hozza. Ellenben egy váratlan vereséggel megingathatná a belé vetett hitet, elbizonytalaníthatná szavazóit, s óriási lökést adhatna ellenfele kampányának. Míg az MSZP-nek szinte – bár nem teljesen - kockázatmentes lenne egy ilyen vita, a Fidesz számára több a veszély, mint az esetleges nyereség.

Nem lenne mindez így, ha Magyarországon már kialakult rendje lenne az elnökjelölti vitának, s a vitától való menekülést általános (tehát nem csak az ellenérdekelt felekre és médiájukra kiterjedő) elítélés övezné. Azokban az országokban, ahol pártoktól független vagy minden releváns szereplőt képviselő szervezeti háttere (lásd például az USA-ban a két nagy párt által létrehozott Commission on Presidential Debates nevű szervezetet) és komoly tradíciója van a vitának, a vita elkerülése már önmagában rizikós. Ennek ellenére ezekben az országokban is komoly taktikázások előzik meg a szervezést, s időnként az is előfordul, hogy az egyik jelölt valahogy mégis jobbnak látja kihagyni a vitát. A gyáva nyúllá válás esélye azonban komoly veszély, hiszen a közvélemény jelentős része izgatottan várja az összecsapást, s hiteles – nem politikus - szereplők mindent meg is tesznek azért, hogy rákényszerítsék erre a jelölteket.

Nálunk azonban egészen más a helyzet. A vitának nincs állandó szervezője, kialakult formája és nincsenek a pártoktól nem függő, hiteles propagálói sem. Bár voltak kísérletek arra, hogy valami ilyesmi kialakuljon, a pártok nem támogatták, s 2006-ban már saját maguk vették kézbe a szervezést. A négy évvel ezelőtti vita pontosan olyan volt, ahogy a veszteségminimalizáló szereplők elképzelték: nem voltak váratlan helyzetek, alig volt lehetőség az interakcióra, a nézők nem láthatták a másik fél reakcióit, a vita túlszabályozott lett (fontos megjegyezni: önmagában nem a szabályozottság a gond, hiszen a korábbi viták ad hoc jellege – különösen 1998-ban – az igazságos és méltányos versenyt veszélyeztette).

Ha tehát Orbán Viktor idén nem kíván vitázni, bizonyára jó érveket talál és fontos közéleti háttértámogatást kap. Hivatkozhat arra, amire 1998-ban Horn Gyula: nincs igazi riválisa, hiszen a választást biztosan a Fidesz nyeri majd, s azt sem lehet tudni, ki lesz a második erő. Bizonyára lennének is rögtön vicces publicisták, akik előselejtezőt javasolnának Mesterházy és Vona között, talán még Bokros is bejelentkezne, s hiába rajzolna plakátjaira kreatívan narancssárga nyulacskákat az MSZP, Orbán kényelmesen elhajolhatna a kétszereplős vita elől, az esetleg megrendezésre kerülő „mindenindulós” vitákra pedig elküldhetné pártjának más vezetőit.

Pontosan így kalkuláltam mostanáig. Egészen addig, amíg az MSZP meg nem nevezte miniszterelnök-jelöltjét. Bár még most is több érv szól talán amellett, hogy a Fidesz ne kockáztasson, az Orbán Viktorhoz képest tapasztalatlan, vele még láthatóan nem egy súlycsoportban lévő szocialista jelölt kiállítása akár el is gondolkoztathatja a Fidesz elnökét. A csábítás jelentős: ha ugyanis mégis ringbe száll Mesterházyval, egyszerre két régi vágyát is elérheti. A szocialista jelölt esetleges földbe döngölésével két csalódást keltő elnökjelölti vita után ismét bizonyíthatja rátermettségét, ráadásként pedig – a szocialista szavazók teljes elbizonytalanításával - olyan mélybe taszíthatja az MSZP támogatottságát, amire korábban talán még maga sem mert gondolni. A csábítás jelentős – mondom. De persze az újabb csalódástól való félelem sem lehet elhanyagolható.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://torokgaborelemez.blog.hu/api/trackback/id/tr921552523

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Ne oszd meg, és uralkodj! 2009.11.26. 11:09:21

„Az Európai Uniónak világossá kell tennie, hogy nem nyújt segédkezet semmilyen megfontolásból hazug és csaló, a kommunizmus erkölcsi örökségét máig fel nem adó kormányzatoknak.” (Orbán Viktor) Nem véletlenül választottam magamnak

Trackback: 80 százalék, bazmeg! 2009.11.26. 11:06:35

Sartori szerint van az úgynevezett domináns pártrendszer, hogyaszongya: „ha egy politikai rendszerben van egy olyan párt, amely az összes többit megelőzi, dominánsnak nevezzük. Feltételezve, hogy az erősebb és a többi párt közti 10 százalékpont k...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

6.Lenin 2009.11.26. 20:45:30

@Arivistus:

Csak az utolsó bekezdésben írtakkal van vitám.

Szerintem a többségnek el lehet(ne) magyarázni,természetesen valódi indokokkal alátámasztva,mi,miért is kell.

Ha a magyarázatból "ordít" a hazugság,a szándék az átverésre,akkor nem vevők az emberek.

Lásd 2008-as népszavazás.Nem vették be.

Voltak azért itt olyan események,amikor az emberek elhitték,valóban más világ jön,ha kicsit rosszabb is lesz átmenetileg.

A 100. hazugság után már nehezebben megy az ilyesmi.

Természetesen magyarázat(újabb hazugság) mindig akad ,meg aki megpróbálja megetetni a nagyérdeművel.

Balt 2009.11.26. 20:46:05

@Fedor: "Amúgy Orbán utolsó jó poénja is egy ilyen vitához kötődik, méghozzá a Horn ellenihez:"

Szerintem meg az volt a legjobbja, mikor Medgyessynek mondta a 2002-es tévévita végén: "Köszönöm, hogy volt olyan kedves és eljött arra a vitára, amire kihívott engem"... :)))

www.youtube.com/watch?v=tUYlW6B-w1U&feature=related

3:05-től, de érdemes az egészet végignézni. (Mind a 10 részt, hogy lássuk az őselkúrás origóját!)

6.Lenin 2009.11.26. 20:52:50

@BISMARCK:

Szerintem nem arra kéne várni,hogy majd szégyellni fogja magát.
Ki kéne zárni a közéletből évekre,vagy végleg,miután szabadult a dutyiból.

Sajnos a valóságban a korruptnak a baráti,ismeretségi köre is hasonló és nagy ívben tojnak arra,hogy a Porbafingó Jánosoknak mi a véleményük róluk.
Vannak törvények,ami be kéne tartatni mindenkivel.

abandi 2009.11.26. 20:58:51

@BISMARCK:
De aranyos gondolat....

pannonfunk 2009.11.26. 21:07:47

@BISMARCK: Ott bukna meg a dolog, hogy menne ezerrel a sárdobálás. Másrészről meg menne a bulvárkodás, korruptnak állítva be azt is, amiért piaci árat fizet az állam, csak a pórnép nem bírja felfogni, hogy annak annyi az ára. Meg követelnék, hogy csináljuk a gagyi megoldásokat ócsóér'...

Amíg itt a jónép megveszi a 700 forintos sajtszerű késztményt, addig ne várjuk el, hogy felelősen tudjon gondolkodni arról, hogy az államnak mit kellene csinálni és mennyiért.

Törvények kellenek. Leginkább olyanok, amelyek érdekeltté teszik az embereket, hogy egyénileg is azt csinálják, ami a közösségnek jó.

forrestg 2009.11.26. 21:08:20

@BISMARCK: örülök, hogy kimondtad ezt. azt hiszem, feljebb én is elmondtam ugyanezt, de nem nagyon reagált rá senki. a nyugati bankok kamatos-kamatos-kamatos kamatai nélkül az adóink bőven betakarnák az oktatást, eü-t, rendőrséget, vasútat stb. ne a nyugdíjasokon, szegényen keressük a pénzt mer nem ott van. hanem: lehman brothers, citygroup stb...

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.11.26. 21:10:26

@6.Lenin:
Igen, hozzá kellett vona tennem, hogy:
"- mint az köztudott..." (BOCS!:)

forrestg 2009.11.26. 21:10:50

@pannonfunk: kérlek ne nézd le a "pórnépet". valószínűleg szívesebben enne a 700 ft-os szar helyett igazi sajtot (mondok egy csúnya szót: magyar sajtot), de ha kiszámolja a bérét - rezsit, akkor ez jut.

6.Lenin 2009.11.26. 21:11:40

@BISMARCK:

Az elébb kifelejtettem.

Itt vitázunk 1 várható vita kapcsán és nem emlékszem,hogy valaki reagált volna 1 lényeges kérdésre,ami összefügg azzal is,amiről most diskurálunk.

MA miniszterelnök jelölt bármikor elkaszálható a cusi ügyben.
Nehezen hihető,hogy nem tudott semmiről.
Tudom ez nem bizonyíték és nem ítélhető el.
Az ellenzék részéről támadható,mint volt GY F is.Meg is látszik az eredménye.Senki nem hisz már senkinek.
Hihető így,hogy lesz ebből a morális válságból kilábalás?
Érdekli az MSZP-t,hogy a jelöltjük "sáros",még ha konkrétan nem is bizonyítható?Kizárta valaki a közéletből?
Szerintem így soha nem lesz megoldás.

forrestg 2009.11.26. 21:12:10

@6.Lenin: ez fontos észrevétel volt. nálunk nem működik a civil társadalom. visszatartó ereje végképp nulla. sajnos...

forrestg 2009.11.26. 21:18:29

@6.Lenin: ez fontos. mindenki tudja - akinek ép esze van - hogy mesterházy, fleto stb. benne volt zuschlagban. mit mond erre egy balos: oviék is lopnak. hát igy tényleg nem megyünk előre.
feltehetek egy kérdést: Zuschlagot akkor is biroság elé állították volna, ha nem a holokauszt áldozatain viccelődik? (merthogy pl. ficsor nyilván többet kaszált a leader-dolgokkal...)

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.11.26. 21:18:48

@6.Lenin:
Látod, milyen jó mentséget találtak a (papírforma) buktájukra?!

"Mi nyerhettünk volna, csakhát az a galád ellenség kikezdte a jelöltünk személyét a lejárató kampányával...
és EZÉRT nem nyertünk!"

- nem ám pedig azért, mert egy szánalmas, tuti-mutyi banda vagyunk.

6.Lenin 2009.11.26. 21:22:37

@forrestg:

Igen!Igen!Igen!Igen!

Ezt kellene tudatosítani végre,rajtunk múlik,kit választunk.

Abba kéne hagyni az "igen lopok,de Te is" nevezetű baromságot.Zsákutca!

forrestg 2009.11.26. 21:26:26

@1.szolo (B.A.): ebben egyébként az is szép, hogyha mindez a szöveget saját maguk is elhiszik, akkor talán örökre a gödörben maradnak (de szép is lenne...)

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.11.26. 21:28:19

@Arivistus: "És ezért nem lehet „elmagyarázni” az embereknek. Nem fog neked senki olyat mondani, hogy holnaptól megszorítások lesznek…. Mert akkor az ellenfél megkérdezi, hogy és kiket fog érinteni?"

- de ugyan miért kérdez ilyeneket "az ellenfél"???
(-és amikor 7,5 évig folyton így tett, az akkor miért nem volt baj?!)

Egyébként szerintem egy normális nyugdíjas igenis megértené, hogy azért veszik el a 13. haviját, hogy (talán) az unokájának majd JOBB legyen (de legalábbis ne még rosszabb;)

Mint ahogy AZT IS megértené, hogy miért nem fogja az új kormányzó SEM visszaadni neki...

Egy normális nyugdíjas csak egyet nem kéne megértsen:
- aki még soha sem hazudott "az embereknek", az most miért nézi őt olyan állatnak - AZZAL, hogy megígéri neki, hogy a szavazatáért majd visszaadja, miközben jól tudja, hogy nem fogja megtenni...

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.11.26. 21:29:56

@6.Lenin:
Csakis! 8Đ

(ceterum censeo: Függetleneket a parlamentbe!:)

6.Lenin 2009.11.26. 21:47:25

@1.szolo (B.A.):

Már azt hittem,pedig...

Sajnos vannak ám nem normális nyugdíjasok is,akinek a szavazatára is szükség van,hogy a normális nyugdíjasnak azért tényleg jobb legyen,mert megérdemli,hiszen megértette,szükség van áldozatokra is.

Viszont a normális nyugdíjas észreveszi,amikor át akarják verni,aminek a nem normális meg tapsikol,mert nem veszi észre az átverést.

Itt van a különbség ki a normális,ki a drukker,aki mindíg oda szavaz.

Na,meg a lényeg,kik vannak többen,amikor szavazni kell.

Amit tesz a vezér,az a lényeg.Ha a tetteiben hazudik,akkor el kell zavarni és nem tisztogatni.

Sajnos tökéletes megoldás nincs.Igen van ellentmondás,de az arányok számítanak,meg a figyelem és a számonkérés.

abandi 2009.11.26. 21:54:19

B+!
a bokroslajos mögé sorakoznak fel az összes inter-demokrata-szocionisták.
Vesztenek így is. Csak nem annyira.
És akkor, jön a "hazamegmentő összeborulás"...
Juhéjja!
Királyafta, minden eltörölve, kezdjük újra együtt kéz a kézben.
Spongyát a múltra, hiszen mindahányan tudunk magyarul hazudni.

Arivistus 2009.11.26. 21:54:55

@6.Lenin:
Szerintem itt azért nem lehet "elmagyarázni" mert az érdekeiket sérted.

Olyan válaszokat kapnál, hogy "jaj olyan kevés úgy is a nyugdíjunk".

Esetleg úgy lehetne, ha minden szociális kiadást egy adott százalékkal csökkentenél. Mert akkor mindenki egyenlően bukik. Természetesen az éppen ellenzékben lévő oldal (sőt, 2010-től oldalak) mindent meg fog tenni hogy azt az érzetet keltse, hogy a megszorításokat nem egységesen érintenek mindenkit. PL: te a gazdagok oldalára állsz a szegényekkel szemben; a nyugdíj nem szociális segély, tehát annak nem kéne ide tartoznia....

Ja és tényleg, hogy állapítja meg az ember, hogy a nyugdíjnak mely részei a már befizetett járulékok által fedezett kifizetés, és mely része az amit a differenciált nyugdíjemelések, meg a pótnyugdíjjemelések miatt kap egy nyugdíjas? (persze most már nem olyan nagy az a nyugdíj, hála Bajnainak, nem ezt kellett volna példának felhoznom, de most már mindegy)

Szóval én nem hiszem hogy ezt el lehet magyarázni.

kamasuka 2009.11.26. 21:55:25

@akinek a legutóbbi két vitáról bizonyára rossz emlékei lehetnek@

Egy vitáról. Megyó korrekt volt, Fletó meg egy mocskos hazudozó. Ráadásul utóbbi még zavart elméjű is.

BISMARCK 2009.11.26. 21:57:02

Mivel többen reagáltak ezért nem név szerint válaszolok.
Amit írtam az kicsiben - 2-3ezres falu - működik. Egy pl. a szomszéd falu a miénk határára akar egy lakóparkot ráépíteni. Kiderült, hogy az ottani főépítész az a mi falunkban lakik, sőt itt önkormányzati képviselő is. És láss csodát, lemondott erről is és arról is.
még valami a korrupcióról. Olvastam valahol - ha nem így van, akkor elnézést, de ötletnek akkor sem rossz -, hogy a norvégoknál az adóbevallások nyilvánosak. Ezzel lehetne kezdeni.

Arivistus 2009.11.26. 21:59:37

@6.Lenin:
Hát ahogy arra Bismarck is utalt a nyilvánosságnak hatalma van.

Ha sok Zuschlag-klón kerül napvilágra és nem kerülnek börtönbe akkor a nyilvánosság bizony dühös lesz.

Ebben az országban egyszer már elindult egy aláírás-gyűjtési akció a képviselői költségelszámolás ügyében.
--> Mondjuk egyből csinált egy MSZP-Fidesz nagykoalíciót a költségtérítés átnevezésére.

6.Lenin 2009.11.26. 22:03:49

@1.szolo (B.A.):

Talán annyit még,hogy tisztább legyen a dolog.

Én abban semmi "nagy" bűnt nem láttam,hogy 2006-ban ment a verseny az ígérgetésben.
Nyerni akartak,hogy amit elképzeltek a pártok és vezéreik,meg tudják valósítani.Olyan nincs,hogy mindenkinek jó legyen.A többségnek kell megfelelni.A többség ezt várta.

A hibát(bűnt) abban követte el a gyurcsány kormány,nem azt csinálták,amit ígértek.
Nem valósították meg amit kellett volna,a valódi reformokat.
Rosszul magyarázták, vagy nem az volt a valódi szándék.Nem hitték el az emberek.Bele is buktak.

Az Orbán is bele fog bukni,ha mást csinál,nem amit most mond,hanem amit kellene.Az emberek szerintem tudni fogják.
Ha bukni fog,nem az MSZP fog visszajönni,ebben is biztos vagyok.

Ami eddig volt,remélem vége.

Arivistus 2009.11.26. 22:13:01

@1.szolo (B.A.):

"- de ugyan miért kérdez ilyeneket "az ellenfél"???
(-és amikor 7,5 évig folyton így tett, az akkor miért nem volt baj?!)" - ez baj, csak hogy nem tudsz ellene tenni semmit. Attól a pillanattól kezdve, amikor az MSZP és az SZDSZ 1993-ban elkezdték követelni a nyugdíjemelést, azóta a rendszer így működik. Kész. Ezek a keretfeltételek.

"Egyébként szerintem egy normális nyugdíjas igenis megértené, hogy azért veszik el a 13. haviját, hogy (talán) az unokájának majd JOBB legyen (de legalábbis ne még rosszabb;)" - Hogy "ne még rosszabb" az OK, de itt jobb nem lesz, ha megnézed GYF és Bajnai lépéseit, mindig annyi megszorítást hoztak ami éppen hogy elég. Messze nem annyit amiből jutna adócsökkentésre. (adócsökkentés -> versenyképesség nő -> GDP nő)
Ezek csak annyit csinálnak amennyi feltétlenül muszáj.

Az utolsó bekezdésedre reagálva, hát éppen hogy nem ez van. Hallottam egy interjút Navracsiccsal (asszem ő volt), elmondta a tutit, hogy mennyire szemét ez a kormány és úgy egyébként is... aztán a riporter megkérdezte, hogy és a Fidesz visszaadná-e a 13. havi nyugdíjat? A válasz valami olyasmi volt, hogy "őőő... hm.. őő, hát majd meglátjuk hogy milyen gazdasági helyzet lesz 2010-ben" Ezzel valószínűleg a Fidesz elvesztett pár szavazatot, de nekem akkor is tetszett. Nem mondanak teljesíthetetlen ígéreteket.
Ha jobban meggondolom ez egy újdonság a magyar politikai rendszerben.

abandi 2009.11.26. 22:14:58

@Arivistus:
Te nagyonokos!
A kamatos-kamat képletével (átlagkamatot figyelembe véve...) kiszámítod a befizetett összeget a várható élettartamodra.
No, ha ezt megtetted akkor kapsz egy nagy számot.
Ezt a pénzt basszák el Tetőled.
(És most nem a nyugdíjasok, vagy a tényleges leszázalékolt, ill. rokkantnyugdíjasok ellen ágálok)
Legyen egy államilag garantált összeg, amit minden addig RENDESEN befizető kap.
Ja, hogy a jószolgálati adósságterhünk nagyobb mint ..., meg, hogy a korfánk hiányos és az alsóbb ágak inkább a bűnözést részesítik előnyben...?
Problémák nincsenek, csak megoldások!

Arivistus 2009.11.26. 22:16:58

@1.szolo (B.A.):

"Egy normális nyugdíjas csak egyet nem kéne megértsen:
- aki még soha sem hazudott "az embereknek", az most miért nézi őt olyan állatnak - AZZAL, hogy megígéri neki, hogy a szavazatáért majd visszaadja, miközben jól tudja, hogy nem fogja megtenni..."

Szerintem éppen hogy nem ez folyik, a Fidesz nem ígérte meg hogy visszaadja a 13. havi nyugdíjat.

6.Lenin 2009.11.26. 22:24:06

Amint látom,lehetne találni közös pontokat a meg(ki)egyezéshez.

Szerintem a baj mindig ott kezdődik,amikor elveszünk a részletekben és nem az elveket tisztázzuk,aztán mehetnénk tovább a részletek tisztázása felé is.

Be szerették volna vezetni a vizitdíjat,mint eü reformot,nincs ingyen leves nevezetű faszsággal meg okítási célzattal,anélkül,hogy tisztázva lett volna,mi az állam feladata.

Amit befizetünk,nem is keveset és kevesen,mi is jár érte tulajdonképpen és miért kellene fizetni,ha többlet szolgáltatást szeretnék.

Egy kidolgozott,értelmes magyarázattal,szerintem meg lehetett volna csinálni.
Az emberek TÖBBSÉGE szereti a tiszta és átlátható megoldásokat.

Hülyének nézték az embereket,meg is lett a jutalma.

Először tisztázni kéne,hová is szeretnénk eljutni,milyen úton,mit kapunk cserébe az áldozatért,kinek is kell áldozatot hozni.
Az nem fog menni senkinek,Ti szenvedtek,mi meg nyerünk rajta.Ráadásul,ha nem sikerül az a Ti bajotok,mi meg azt mondjuk,na bumm,nem értettünk hozzá,de megpróbálhatjuk még egyszer,ha úgy gondoljátok.
Hát lószart mama,remélem.

Arivistus 2009.11.26. 22:25:46

Bocs az előző kommentért, azt hittem, hogy elszállt a 2-vel ezelőtti.

@abandi:
Én nem a majd később nyugdíjba menőkről beszéltem, hanem a már nyugdíjban lévőkről akiknek a rendszerét már agyonbonyolították. Azt nem bogozza ki senki. Te se.

Mondjuk az is megérne egy misét hogy a "korfánk alsóbb ágai" miért segélyből élnek, és a bűnözési életmódot preferálják. Ha a jelenlegi családpolitika tovább megy akkor az adózók és a segélyezettek közti egyensúly menthetetlenül fel fog borulni.

forrestg 2009.11.26. 22:46:54

srácok. későre jár és vár az ágyiko (holnap melo), de azért hadd kérdjek bele ebbe a nagy nyugdíj-vitába: miért nem offshore simor andrás elvtárs százmilkiát akarjuk megszerezni? miért özvegy zubovics jenőné havi5 ezer forint plussza akkora baj mindenkinek?
(amugy meg a fidesz tényleg nem igérte vissza a 13. havi nyugdíjat - és iígy is 60% körül állnak (persze kevesebbet fognak kapni)

abandi 2009.11.26. 22:57:11

@Arivistus:
Értem.
Sajnos az "öngondoskodás" miatt fogyik a "magor". Már évszázadok óta.
Valahogy mindig az igért punciból , hipp-hopp:
fasz lesz.
És mirendszerint a rossz oldalon találjuk magunkat.
Hipp-hopp...

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.11.26. 23:05:47

Konkrétan nem ígértek 13. havi nyugdíjat, csak épp azt mondták, hogy "ha" ők kormányozhatnak, akkor MINDENT visszacsinálnak ...
(-és az átlag hallgató innentől már nem is figyelt ODA a további kihátrálgató cizellálásukra!)

Olyan ez, mint az "1 millió új munkahely" szlogenje - csak épp ott a kibontásában a LEGÁLIS szócska is, ami éppen hogy azt jelenti, hogy pont annyi lesz, mint MA, csak ezentúl adózni is fognak utána - úgy meg már nem is biztos, hogy megéri majd folytatni az eddigi foglalkoztatóknak...
((ami egyáltalán nem baj, csak hát úgy meg már az az ígéret is elszáll velük:((

abandi 2009.11.26. 23:21:30

Tételezük fel, hogy:
-A világ jelenlegi gazdasága zsákutca...
- A pénz egy papír, vagy egy bináris kódhalmaz...
- Magyarország már eleve adóssághalmazzal indult, és bevállalta a törlesztést.
Virtuális gazdasági környezetben jó eladósodni...
Csak az a fránya számonkérés ne lenne...
Hadsereg-rendőrség leépítés, ellehetetlenítés...
A többiek hazamennek.

2009.11.27. 00:17:47

Szerintem lesz vita, mert ovi így is le akarja majd söpörni az ellenfelét...

Múltkor Sólyom helyretette ovit az alkotmánnyal kapcsolatban, utána meg másnap ovi bejelentette az egykamarás parlament meghagyását és az államfőnek a jogkörének megtartását, hogy ne legyen állam az államban...Nem tudom, figyeltétek-e, és persze a poszt szerzője ezt a pengeváltást? Sólyom most nőtt egy picit a szememben...:)

pannonfunk 2009.11.27. 08:07:27

@forrestg: Amikor először álltam a saját lábamra, én is így gondolkoztam, aztán rájöttem, hogy nem igaz az, hogy akkor jössz ki a legjobban, ha mindenből a (látszatra) legolcsóbbat veszed. Egyrészt. Másrészt meg a 700 forintos sajt mellé meg általában belefér még a cigaretta, ital, meg a kedvencünkre való emeltdíjas sms-szavazás a néphülyítő műsorban.

Természetesen van egy réteg, aki tényleg szegény, de sajnos nagyon sok igénytelen ember van kishazánkban. Hadd ne kelljen példákat sorolni.

pannonfunk 2009.11.27. 08:10:48

@forrestg: Azért, mert övzegy zubovics jenőnéből van kétmillió, simorandrásokból meg párszáz. Özvegy zubovics jenőnétől havonta le bírsz gombolni 15000 HUF-t, a simoranrásoktól meg jó esetben egyszer pármillát. Szorozzál, számoljál, és kiderül, hogy melyik a több. Sajnos.

ablak estefelé 2009.11.27. 15:29:24

@BISMARCK:

Gondolom a politikusokra gondolsz, mint akiknek az adósságainkat köszönhetjük. Ez annyiban igaz, hogy ők döntöttek az ide vezető rendszer, politika egyes elemeiről, lépéseiről. De magát a pénzt - nagyrészt - nem ők költötték el.

A sajnálatos mértékű lopás, korrupció még így sem közelíti meg azt az összeget, amit az "emberek" költöttek el, vagy az "emberekre" költötte az állam (akár akarták, akár nem).

Én is szeretném, ha minden ellopott forintot visszafizetnének a tolvajok (plusz egyéb kedves büntetéseket is javasolnék nekik), de az sajnos édeskevés lenne. Meg kell értened, hogy az adósságszolgálat csökkentéséhez mindenkinek hozzá kell járulnia, aki a saját és az ország teljesítőképessége felett költött, vagy költöttek rá eddig (sajnos most úgy néz ki, hogy azoknak is, akik nem).

Például a legtöbb nyugdíjasnak a nyugdíja jelentős részét vissza kellene adnia, hiszen annak átlagban csak nagyon kis részét termelték, szolgálták meg (nem ők tehetnek róla, de a szocializmus korának termelékenysége egyszerűen nem áll arányban a mostani jövedelmükkel), a nyugdíj nagyobb része a szavazatuk korábbi ára, populista osztogatás.

Sok lakástulajdonosnak el kellene adnia a lakását, mert az állam hitelek felvételével finanszírozta a kedvezményes lakáshiteleiket.

A legtöbb állami dolgozónak le kellene mondania a fizetése feléről, mert kb. fele akkora termelékenységgel dolgoznak, mint az normális lenne.

Folytathatnám a sort, de a lényeg: a politikusok sokat loptak, rossz döntéseket is hoztak, de a 100 milliárd eurós adósságállományunk nagy része nem az ő zsebükben landolt. Más nagyságrend. Ahogy pannonfunk is írta az előbb, sok kicsi sokra megy.

ablak estefelé 2009.11.27. 15:42:38

@6.Lenin:

Én pedig nagyon nagy bűnt látok a 2006-os ígérgetésben, meg minden egyéb populista nagyotmondásban.

Azt, hogy elhitették az emberekkel, hogy az ország (illetve a lakói is) magasabb fogyasztásra képes, mint valójában. Hogy fel lehet emelni a béreket, nyugdíjakat, szociális kiadásokat. Hogy ennek megvan a fedezete, vagy ha nincs is, majd az állam úgyis kifizeti.

A válság talán arra jó, hogy néhányan rájönnek, hogy ami kicsiben működik (most akkor hogyan fizetem ki a kocsira hitelt?), az nagyon hasonlít a nagy képre is (most akkor hogyan fizetem ki az imf-hitelt?).

imres 2009.11.27. 16:43:40

A címbeli kérdésre.
Úgy őszintén.
Nem mindegy?
Az MSZP "potenciális", felelős ellenzékként pont ugyanúgy fog viselkedni, mint "felelős" kormánypártként.
A gyurcsányi politika sara rákenődött a pártvezetők habitusára. :) Így vagy úgy mindegyik örökölt valamit Gyurcsány mentalitásából. A bohóckodást, a kalandor mentalitást, a következetlenséget, az ötletelést...

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.11.27. 17:56:02

@ablak estefelé: "Sok lakástulajdonosnak el kellene adnia a lakását, mert az állam hitelek felvételével finanszírozta a kedvezményes lakáshiteleiket."

Sok lakástulajdonossal anno megvetették a bérlakását, amivel 2 legyet ütöttek:
- látszólag bevételhez jutottak (gyakorlatilag eladósították a hajdani bérlőket!)
- megszabadultak a karbantartási költségektől (átnyomva azt a friss "tulajdonos"okra)

@ablak estefelé: "A legtöbb állami dolgozónak le kellene mondania a fizetése feléről, mert kb. fele akkora termelékenységgel dolgoznak, mint az normális lenne."

Van a dolognak 1 másik nézőpontja is:
A legtöbb állami dolgozónak meg kellene duplázni a fizetését, mert ennyi (fél-)pénzért csak kb. fele akkora termelékenységgel érdemes dolgozniuk, mint az egy normális pénzért illene.

Ezt még jóval az ÚGM előtt kimondták az "arany" csapat tagjai: "Kis pénz, kis foci..."

forrestg 2009.11.27. 18:28:17

@ablak estefelé: az a baj srácok, hogy ha azt hiszitek, hogy azért van 100 milliárdos adósságállományunk, mert a pénz a lakosság zsebébe került, akkor még nálam is kevesebbet fogtok föl a közgazdaságtanból és a jelenlegi világgazdaság működéséből.
szóval amikor 1989 táján bejelentette németh miklós, hogy 22 milliárd dolcsival lógunk, akkor abból összesen kb 1 milliárd (!!!9 volt a tényleges bejött tőke, amit elköltöttünk. a többi egyszerűen a bankok matematikai műveletivel hozzáírt kamat.
értsétek meg: a nyugati adósságunk nem özv. zubovics jenőnénél van, hanem sima egyszerű könyvelési trükk. a nyugati bankok olyan pénzt követelnek, amit soha nem adtak oda. mi nem valódi adósságot törlesztünk. a világgazdaság jelenlegi rendje: a szegények átutalják a pénzüket az ultra-gazdagoknak. nehogy már mi még ezt támogassuk is

6.Lenin 2009.11.27. 18:30:57

@ablak estefelé:

Olvasd el Obama miket mondott a választások előtt.
Csökkent a népszerűsége,mert nem azt csinálja,amit megígért.

A választások előtti dumák lényege,minél több szavazatot begyűjteni.Győzni!

A lényeg,utána mit csinál.Az minősít.
Szép duma volt az "öszödi",de szart ért,mert nem azt csinálta.Ugyan úgy hazudott tovább,mint előtte az Universum Geniusa.

forrestg 2009.11.27. 19:30:09

@6.Lenin: ezzel egyetértek. eszembe jut hiller mondata valamikor 2006 okt/nov körül: "Öszöd óta nem hazudtunk". Valóságérzékelésben a balosok mindig szarul álltak.

6.Lenin 2009.11.27. 20:49:42

@Letícia:

"Szerintem lesz vita, mert ovi így is le akarja majd söpörni az ellenfelét..."

Kedves nézőink ezennel megkezdjük a
2010-es választás legizgalmasabb eseményét,a me jelöltek vitáját.

Megadom a szót a kihívónak.

OV
Szeretnék kérni,ha lehetséges 1 nagyítót,szeretném lesöpörni az asztalról az ellenfelemet,de sajnos nem találom.Esetleg a szerkesztő úr ,ha segítene,hol találhatnám,hogy ne ezzel teljen a drága idő.

Talán valahol a bal oldalon kéne lennie,szerintem a szélén valahol.

OV
köszönöm,mintha a balszélen látnék némi mozgást,nem, az sajnos a gárda.
Na mindegy,amíg megtalálják talán beszélnék arról,hogyan fogjuk lerombolni a Parlamentet és mekkora turul lesz a helyén.Meg hol lesznek az átnevelő táborok és a kivégzések.

dimitrij 2009.11.27. 21:58:58

@BISMARCK:

"Annak idején akinek működő vállalkozása volt az tönkrement, köszönhetően Bokrosnak."

bocsáss meg, de ostobaságokat beszélsz, nem azért mentek tönkre mert jött Bokros, hanem tönkrementek, majd jött Bokros... ha nem jön, akkor államcsőd lett volna - voltak időpontok, amikor órákon múlt csak...

"És valóban, én nem hiszem, hogy ő stabilizált volna bármit is."

őszintén szólva lefosom, hogy mit hiszel, ez nem hitvita, ez kőkeményen gazdaságpolitikai kérdés. tények vannak meg számok.

"Azt elismerem, hogy tűzoltásra jó volt (persze, fel kell tenni a kérdést, hogy másfél évvel a hatalomra kerülésük után, miért kellett máris tűzet oltani)"

amikor őt előhúzták a cilinderből, akkor olyan politikai kockázatot vállalt Horn, ami csak egy ideig volt tartható, idővel Bokrost be kellett (!) áldozni, és utána egyből lazítani a szigorú gazdaségpolitikán. ennek dacéra bebukta Horn és a maszop a 98-as választást, ha úgy veszük azért, mert Bokrosnak túl sok időt adtak. egyébként amikor pénzügyminiszter lett, akkor kb. jóval közelebb volt az államcsőd, mint volt jő egy éve.

"A kérdésem még mindig áll, mitől nagy elme ő? Ahhoz amit csinált, megszorítani, elvonni, új adókat bevezetni, nem kell sok ész. "

az egész bokrosi gazdaságpolitikából egy kukkuot nem értsz, ez jól látható ebből a mondatból. egyáltaán, közöd nincs a gazdasági kérdéekhez. ez így nehéz lesz. mindegy, megpórálom. adott egy elavult és piac nélküli iparral és mezőgazdasággal megvert törékeny, a piacgazdaságra az államszocializmusból frissen áttért gazdaság, amiben az állami cégek a teljes foglalkoztatásra voltak berendezkedve korábban, és ahol a korábbi vezetők előszeretettel értéktelenítettek el nagyvállalatokat, meg mindenfajta cégeket, hogy aztán az nyomott áron legyen privatizálható. mivel megszűnt az igény a teljes foglalkoztatásra, beindultak bizonyos piaci magatartások és sazbályok, így rövid idő alatt százezrek kerülnek utcára, mivel az előző rendszer szociális rendszere még a régi reflexek alapján működik, ezek egy jó része nem talál munkát, de leszázalékolják, korkedvezménnyel nyugdíjbe megy, vagy egyéb megoldást talál a munkanélküliség ellen. mivel kevesen adóznak, de sokan élnek állami pénzből, így az egyébként sem épp stabil egyensúly megbillen, az egyébként is törékeny gazdaság pedig nagyjából össze is omlik. korábban nem volt politikai akarat arra, hogy beavatkozanak, pedig a fenntarthatatlan pályára még 93-ben többen felhívták a figyelmet (pl. ezért hajtották el Kupa Mihályt is). végül Bokrost bízták meg azzal, hogy hajtsa végre a kiigazítást, és jó iparos módjára végre s hajttotta amit kellett, lecsökkentette a kiadásokat, növelte a bevételeket, rendezte az államháztartás állapotát, és egy biztos alapokon nyugvó növekedési pályára állította a gazdaságot. majd elhajtották, mikor eszükbe jutott az mszp háza táján, hogy van egy kihívója Hornnak, aki komoly gondot okozhat... nagyjából 2000-ig nem történt komoly beavatkozás gazdaságpolitikai szinten, bár 98-ban már a kampány idején igen komoly osztgatások kezdődtek. aztán jött a két éves költségvetés, a belső fogyasztás növelésével pörgetett gazdasági növekedés ötlete, majd a Medgyessy féle 2 100 napos program...

azóta egyetlen alkalommal történt komoly intézkedés, de az is csak tűzoltás, most tavasszal, meg nyáron. igazi strukturális reform nem történt, nem sikerült komoly előrelépést elérni sem a nyugdíjrendszer, sem a társadalombiztosítás, sem az állami cégek, sem az egészségügy, sem semmilyen területen. gyenge a gazdaság, túl sokat költ az állam, től sokan dolgoznak szürkén és feketén, túl sokan vannak leszázelékolva (kb. 800 ezer ember), túl kevesen fizetnek adót és járulékot, akik fizetnek azok túl sokat, átláthatatlanul bonyolult és igazságtalan az adórendszer, és reggelig sorolhatnám, hogy milyen problémák vannak. az ilyen reformokat csak az a politikai rendszer nem lépi meg, amelyiknek fontosabb a saját hatalma, gazdasági érdeke, mint az rszág sorsa, az ő elemei érdekük a gazdasági, politikai jogi és morális káosz fenntartása, hiszen ilyen környezetben hatékonyabban lehet a közpénzhez jutni, néha már mindenfajta terelés nélkül is, teljesen nyilvánvaló módon.

nem Bokros a baj, a baj, hogy a Bokros féléknek nincs lehetőségük csinálni azt, amihez értenek, mert politikusok döntenek ezekben a kérdésekben is. nem szakemberek, nem hozzáértők, hanem "szabadon " váasztott képviselők. amennyire szabadon lehet egy ilyen semmire se való csöcselékből választani.

dimitrij 2009.11.27. 22:03:52

@Publius Decius Mus: ilyen sületlenséget régen olvastam... :) ezt valami szélsőjobbos véleményformálótól hallottad valami lakossági gyűlésen?

dimitrij 2009.11.27. 22:16:40

@Arivistus:

"Hallottam egy interjút Navracsiccsal (asszem ő volt), elmondta a tutit, hogy mennyire szemét ez a kormány és úgy egyébként is..."

ez a tuti, hogy szemét a kormány, meg egyébként is? :) ha Navracsics a mérce, akkor magas a színvonal, mint ne mondjak. :)

"aztán a riporter megkérdezte, hogy és a Fidesz visszaadná-e a 13. havi nyugdíjat? A válasz valami olyasmi volt, hogy "őőő... hm.. őő, hát majd meglátjuk hogy milyen gazdasági helyzet lesz 2010-ben" ."

mióta számít bármit is, hogy mit mond egyreménybeli kormány reménybeli tagja 2009-ben egy 2010-es reménybeli döntés kapcsán? érted mire célzok? semmi jelentősége nincs, nem érdemes meghallani sem, úgyse úgy lesz, de ha mégis, akkor is csak véletlenül...

"Ezzel valószínűleg a Fidesz elvesztett pár szavazatot, de nekem akkor is tetszett."

szinte biztos... komolyan, mit kellett volna mondania Navracsicsnak, hogy ne tetszen? gyanítom ha az ellenkezőjét mondja, akkor azt tetszett volna...

"Nem mondanak teljesíthetetlen ígéreteket. "

hát igen, ez egy súlyos probléma, kérdéses, hogy gazdasági programjuk van-e már... nem mintha annak tartalma bármilyen hatással is lenne a szavazásra jogosultak 98%-nál a preferenciájára. :(

"Ha jobban meggondolom ez egy újdonság a magyar politikai rendszerben."

újdonság? semmi újdonság nincs ebben, lövésed sincs, hogy zajlik körülötted... leköszön az egyik megélhetési csoport, jön a másik, akinek semmilyen érdeke nem fűződik ahhoz, hogy itt bármi is változzon. más lesz a központi ideológia, mehin, de semmi nem fog változni. csak most nem Feri, hanem Viktor lesz a góré, a slepben nem lesz különbség. :(

Készpénz Jancsi 2009.11.27. 22:28:22

Az tuti most már, hogy Mesterházyt lehet csak kihívni? Mert akkor semmi értelme a vitának egy kétéves nyeretlennel. De ha mégis Bajnai lesz a jelölt (tudom, megmondta, hogy nem, de politikusok néha másképp cselekszenek, mint ahogy korábban állítják, a szocialista politikusra ez pedig kétszeresen igaz) akkor már érdekes a kérdés. Bajnai lehet veszélyes, a közgazdasági bikkfanyelvvel és a pénzügyi szempontok hangsúlyozásával kicsúszhat a szorításból. Ha belemegy ideológiai kérdésekbe, az számára csőd, ott Orbán megeszi. De akárhogy is lesz, csak az a Fidesz kockázata, hogy 55 vagy 75%-kal nyer.

forrestg 2009.11.27. 22:35:46

@dimitrij: hát cimbora elég durva stílusban ugatsz le másokat. ha a nickname-dből némi orosz szimpátiára következtetek, akkor ez nem is meglepő. oroszhon soha nem volt a kulturált vita földje...

dimitrij 2009.11.27. 22:39:46

@forrestg: nem vagyok a cimborád. lehet, hogy nem a legfinomabb a stílus, de az csak sokadik szempont. pórbáld az érdemi mondanivalót cáfolni. :)

forrestg 2009.11.27. 22:40:57

@dimitrij: tudod cimbora, te mondod, hogy mások nem értenek a közgazdaságanhoz - aztán közben ugy írsz a magyar államháztartásrol, meg gazdaságrol, mintha a mi hazánk légüres térben létezne és nem lennénk ötször tökig eladosodva a nyugati bankoknak.
ajánlom olvass suzanne george-ot: bokros nem a magyar gazdaságot akarta megmenteni: ő pusztán az IMF végrehajtója. a cél a mind hatalmasabb tőkekiáramlás hazánkból, plussz az IMF által diktált népességcsökkentő-terv durva visszafogása. szerinted bokros és bajnai miért pont a gyes-t meg a családi pótlékot csökkentik?

forrestg 2009.11.27. 22:42:34

@dimitrij: közben azt tettem, egyel lejjebb. nem vagyok közgazdász, csak olvaso ember. és igyekszem a világot ép erkölcsi érzékkel nézni. attol a véleménytől meg hányok, hogy a magyar kisember tehet az egészről, mert még merészel enni, lakni és gyereket nevelni

forrestg 2009.11.27. 22:43:38

@dimitrij: mondanék pár szerzőt: bogár lászló, csath magdolna, drábik jános, siklaky iván

dimitrij 2009.11.27. 22:44:55

@fábaszorult: kevéssé valószínű Bajnai szerepvállalása 2010-ben, talán később még vállal valamilyen pozíciót, de nem adja nevét egy egyértelmű buktához. az mszp vezetésével szemben elég jól látja, hogy mik az esélyek, illetve tudatában van annak is, hogy mit veszíthet. Mesterházy a fiatal szocik egyik vezéralakja, az ő szerepeltetése szerintem az ifjűság elhallgattatásának eszköze csak. egy valós jelőlt felépítését kb. Gurcsány távozása körül el kellett volna kezdeni. Bajnai háttérbe húzódása itt is tettenérhető, masszívan szürkíti a közbeszédet ő is, meg a kormányzati kommuikációs stáb is.

forrestg 2009.11.27. 22:46:24

tudod, ha egy olyan országban amely katasztrofális népesedési és egészségügyi mutatokkal rendelkezik és az imf épp azt parancsolja, hogy az eü-ből és a családtámogatásbol vonják ki a célt, akkor ez egyértelműen kijelöli, hogy mik a céljaik
már a jobboldalisággal legkevésbé sem gyanusítható petsching mária zita is felháoborodva irt a 90-es években (nagyjábol bokros idején) az imf azon tervéről , amely 6 milliós magyarságot irányoz elő

forrestg 2009.11.27. 22:49:47

@dimitrij: nagy kérdés, hogy mikor, hogyan lép még feri. szerintem biztos vissza akar még térni valahogy valamikor

dimitrij 2009.11.27. 22:49:54

@forrestg: már mondtam tökös, nem vagyok a cimborád. az ilyen ostoba összeesküvés-elméletekkel nem vagyok hajlandó foglalkozni, komolytalanok és szánalmasak. de esetleg oszd meg velünk néhány mondatban, hogy pontosan milyen hatással is volt Bokros csomagja a maga idején a "tőkekiáramlásra"? :)

eddig úgy tudtam, hogy a tőkekiáramlás azt jelenti, hogy azok a külföldi cégek, akik korábban befektettek ide, azok kivonják a befektetéseiket. ehhez képest te egy egészen más kontextusban használód, bizonyítva ezzel, hogy lövésed sincs, hogy mit jelent a kifejezés. :)

remélem suzanne george némileg felkészültebb - legalább - nálad.

dimitrij 2009.11.27. 22:51:12

@forrestg:

"attol a véleménytől meg hányok, hogy a magyar kisember tehet az egészről, mert még merészel enni, lakni és gyereket nevelni "

ez most nem tudom hogy jön ide, még csak hasonlót sem írtam...

forrestg 2009.11.27. 22:58:22

@dimitrij: ez az igazi balos mentalitás (vagy inkább elitista-liberális): amint nem tetszik valami, akkor nem érveket veszünk elő, hanem mondunk a másikra valami tartalom nélküli dehonesztálot, pl. azt, hogy "összeesküvés-elmélet". arra persze nem válaszoltál, hogy az IMF miért éppen a Gyes idejének csökkentését adta parancsba? persze holmi egyensúlyi szövegekkel fogsz jönni. és szerinted nincsenek más tételek a magyar államháztartásban, mint az a pár százmillió a 2-3 éves kor közötti gyesre? és mindez véletlen? az imf meg a ma született szűzlányok gyülekezete?
arra sem reagáltál, hogy az imf miért éppen a magyar egészségügybúl parancsolt pénzkivonást. biztos véletlenül. "mert csak igy lesz egyensúly".
nem vitázom veled, higgy bátran a fogtündérben.
megyek aludni, vár a feleségem. szép álmokat.
kérlek olvass bogár lászlót!

dimitrij 2009.11.27. 23:00:17

@forrestg: ez az imf mit ír elő dolog mehin az összeesküvés-elméletek mezsgyéjére vezet, hagyjuk már az ilyen sületlenségeket.

a cél az államháztartás helyzetének stabilizálása. ehhez le kell faragni a kiadásokat, növelni a bevételeket, ezek módja a szociális, egészségügyi, oktatási és egyéb kiadások csökkentése (rengeteg dolog beleférne, és az is tény, hogy éppen ott nem avatkoznak be, ahol kellene: saját magukon), adórendszer módosítása, optimalizálása (mondjuk az adóelkerülés csökkentését, és az adófizetők számának növelését kellene hosszútávon elérni), önkormányzati rendszer racionalizálása, stb., de valós reformokhoz politikai akarat és 2/3-os parlamenti többség kell. ja, és az évekig nagyon fog fájni kb. minden társadalmi csoportnak. észre kellene venni, hogy ami most zajlott eddig, az csak tűzoltás, mondhatnók kiszivattyúzzák a vizet a süllyedő hajóból, de a lékeket még nem foltozzák be. sehol nem állunk, és a következő kormányon nagyon sok múlik...

dimitrij 2009.11.27. 23:02:41

@forrestg: már megbocsáss, de te nem vitázol. a vita érvek ütköztetése, neked se érved nem volt, se valós mondandód. berobogtál, beszóltál, mondtál két faszságot az imf-ről, aztán elkocognál aludni... nevetséges. ez nem vita, ez hiszti... :)

dimitrij 2009.11.27. 23:09:13

@forrestg:

"arra persze nem válaszoltál, hogy az IMF miért éppen a Gyes idejének csökkentését adta parancsba?"

bázzeg, ez legfeljebb a hülye összeesküvés-elméletekben zajlik így. az imf létrehozott egy hitelkeretet, de ennek kapcsán feltételeket szabott, amelyek az államháztartás helyzetével kapcsolatosak (hiány pl.), abból a célból, hogy biztosítsák, hogy nem alakul ki az államcsőd, az ugyanis beláthatatlan következményekkel járna, a hazai paicon jelenlévő bankszektorban érdekelt anyabankok tönkremehetnének, ami a teljes európai bankrendszer végét jelenthetné.

ez volt a cél, nézzük az eszközt.

bármi jöhet, amit az illetékes kormány be tud és akar vállalni, hogy mit csinálnak annak kapcsán ajánlások megfogalmazódhatnak, de előírás nincs. nézzünk körül Európában: mennyi ideig kap állami támogatást egy anya Angliában? meg tudod mondani? és Portugáliában, vagy Finnországban? Szlovákiában? hm?

Arivistus 2009.11.27. 23:15:44

@dimitrij:

Az egyik kommentemre, melyben azt írtam, hogy szimpatikusnak tartom, hogy nem ígérnek betarthatatlan ígéreteket (pl 13. havi nyugdíj) eléggé negatívan reagáltál.

Elmondanád pontosabban, hogy mi a bajod ezzel? (A hozzászólásodból nekem csak annyi jött le hogy utálod a Fideszt, meg Navracsicsot különösképp.)

dimitrij 2009.11.27. 23:19:42

"arra sem reagáltál, hogy az imf miért éppen a magyar egészségügybúl parancsolt pénzkivonást. biztos véletlenül. "mert csak igy lesz egyensúly"."

már írtam: nincs ilyen irányú presszió, ez legenda.

de nézzük meg a magyar egészségügyet. tippelj, hány ember fizet ma hazánkban rendszeresen társadalombizotosítási járulékot? mennyien veszik igénybe ezzel szemben ingyenesen? hogyan viszonyul ehhez képest a két szám egymáshoz?

maradjunk még ennél a témánál: mekkora az összes kórházi beavatkozásokon belül az ambuláns beavatkozások (műtétet követően még aznap hazamehetsz) aránya? mekkora ez az arány modnjuk Angliában? miért vannak a magyar kórházak arra berendezkedve, hogy ne ambuláns beavatkozások legyenek túlsúlyban, tán mert pénzügyi szempontból ez a kedvezőbb a kórháznak? viszont ez hatékonytalan és pazarló gazdasági szempontból az államháztartás egésze szempontjából? mit számít az... nem számít, hogy szar az egész struktúra, az a lényeg, hogy a "hüjje imf" mit mond egyesek szerint.

nem érted az alapproblémát, de kritizálod annak kezelését, ráadásul megkérdőjelezhető, és erős politikai töltetet magában hordozó vélemény alapján. elég kínos helyzet, nem? :)

dimitrij 2009.11.27. 23:29:40

@Arivistus: nem utálom sem a fideszt, sem Navracsicsot jobban, mint bármelyik másik politikust, ha egy kicsit jobban figyelsz rá fogsz erre jönni. :)

az a gondom a kijelentéssel, hogy semmilyen hatása nincsen a fidesz 2010-es évektől megszabott gazdaságpolitikájára. kár ilyet kérdezni egyébként egy politikustól, egyrészt mert nem ismert a gazdasági programjuk, másrészt mert váélhetően nem Navracsics fogja ezt a döntést meghozni, szerencsés esetben Matolcsy, vagy Varga, esetleg Chikán Attila, kevésbé szerencsés esetben maga Orbán.

de hogy a lényegre is rátérjek: elemi érdek lenne, hogy ne állítsák vissza, azt a kevés beavatkozást, amit végrehajtottak az államháztartás érdekében, így az államcsőd elkerülése végett kár lenne visszacsinálni. ennél is komolyabb struktúrális reformokra lenne szükség, amik egyrészt politikai akaratot, másrészt 2/3-os többséget igényelnek.

és ez a lényeg, ez a legfontosabb kérdés, lesz a politikai akarat végre olyan reformok végrehajtásához, amelyek elengedhetetlenek a középtávú felzárkozáshoz. ha nem, akkor jó eséllyel Ukrajnához hasonló szintre csúszunk... ez a tétje ezeknek a "mindent visszacsinálnak-e?" kérdéseknek, és az erre adott kitérő, semmitmondó válaszoknak semmi kihatása nincs erre.

remélem most már érthető voltam. :)

dimitrij 2009.11.27. 23:32:56

"ez az igazi balos mentalitás (vagy inkább elitista-liberális):"

balos biztos nem, meg elitista sem... liberális legfeljebb gazdaságpolitikai értelemben, bár ez is túlzás lenne.

szerintem leginkább az apolitikus szó fedi le politikai nézeteimet, nehezen vagyok bekategórizálható a csak politikai tömbökben gondolkodni képes egyedek számára. :)

2009.11.28. 00:11:02

@6.Lenin: :D:D:D Van benne valami!:)

BISMARCK 2009.11.28. 08:06:40

@dimitrij:
Amit írtam az nem tévedés, hanem így történt. Nem tudom te mennyi idős vagy, én 35. Azt a korszakot már felnőtt fejjel éltem át és jól emlékszem mindenre.
Konkrét példa.
Adott egy szabó, aki dolgozik. Számlát ad (!), fizeti az adókat, stb. A probléma az, hogy nincs folyamatos bevétele. Van amikor sokat keres (mert sok munkája van), van amikor keveset (mert nincs sok munkája). Bokros előtt az egészségügyi járulékot a bevételéhez képest kellett fizetnie. Bokros után meg folyamatosan és volt egy minimum fix összeg, amit minden hónapban fizetni kellett. Ezzel neki kicsengettek. Egyrészt a megrendelései visszaestek, ezzel egyidőben pedig kapott a nyakába egy olyan kiadást, amit nem tudott időre kigazdálkodni. A vállalkozása emiatt ment tönkre, nem másért.
Szintén Bokrosnak köszönhetően az ipari termelés visszaesett. Ezt nem a statisztikákból tudom, hanem a családnak egy svéd szerszámgépekhez - ez a cég a hazai piac több mint 50%-át lefedi - kopó alkatrészeket gyártó cég adott ill. még ma is ad kenyeret. És láss csodát a forgalma Bokros után visszaesett az előző év negyedére. Arra pedig magadtól is rájöhetsz (bár ha közgazdász vagy, akkor nem biztos), hogy ha a kopó alkatrészeket nem cserélik akkor az a szerszám nem is dolgozik. A második ilyen visszaesés idén következett be.

Az elemzéssel egyet értek, de a megoldás rossz volt. Mint mondtam, ehhez nem kellett sok ész.

De ami a helyzet kialakulását illeti. A Bokros-csomag 95 áprilisában lépett életbe. Melyik párt is alkotta a 95ös költségvetést? Ezek a problémák ennyire újak lettek volna? Vagy a "szakértők" rosszul terveztek valamit?

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.11.28. 10:39:16

@BISMARCK: OFF
"Adott egy szabó, aki (...) fizeti az adókat, stb. A probléma az, hogy nincs folyamatos bevétele. Van amikor sokat keres (...), van amikor keveset (...). Bokros előtt az egészségügyi járulékot a bevételéhez képest kellett fizetnie."

Adott egy CSOMÓ "NULLÁS" vállalkozó, aki trükkök százaival eléri, hogy az összes bevételét "leköltségeli", de még az áfa nagy részét is pofátlanul (az után is, ami után nem illene!) visszaigényli...
A fenti szabó "van amikor sokat" eszik, "van, amikor keveset"... - vajon akkor ez a csomó NULLÁS vállalkozó mennyit eszik?!
Ja, és persze NEM a kényszervállalkozókról írok, hanem azokról, akik a "NULLA" jövedelmükből (pl.) szép nagy házat építettek, duplaajtós garázzsal, ami ráadásul félig SEM üres! A "félősebbek" meg simán elutazták...
(-hajdanában volt arról szó, hogy az APEH rászállt VOLNA az utazási irodák több százezres útjainak kuncsaftjaira, hogy honnan volt a rávalójuk...)

Tehát "Bokros előtt" ezek a pénzek igencsak hiányoztak az (ő számukra ugyanúgy!) INGYENES egészségügy bevételi oldaláról.

BISMARCK 2009.11.28. 10:48:34

@1.szolo (B.A.):
Akkor el kell dönteni, hogy mi éri meg jobban?
A trükközők miatt kinyírni a kevés tisztességest vagy nem?

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.11.28. 11:03:10

@BISMARCK: NYUGI!
Bírd ki még egy kicsit, mindjárt jön 0V és visszaállítja a bevétel utáni fizetést is - a trükközők nagyobb örömére.
A kevés tisztességes meg csak fizessen azok helyett is...
No problemo ;)

BISMARCK 2009.11.28. 11:07:24

@1.szolo (B.A.):
Mint mondottam, ezt egy eldöntendő kérdés.
Nyilván bennem is felmegy a pumpa, amikor azt látom, hogy a falunkban vannak "vállalkozók" akik úgy építkeznek, hogy bejelentik telephelynek az épülő házat és így visszaigénylik az áfát. De akkor legyünk olyanok mint a jakobinusok? Inkább pusztuljon aki tisztességes, csak nehogy akár egy trükköző megússza?
Talán a Bokros-csomag után nem trükköztek?

dimitrij 2009.11.28. 11:18:27

@BISMARCK: bocsáss meg, de ezek az te életedből vett példáid nem írják teljességgel a magyar gazdaság helyzetét, ráadásul hibás a nézőpont is, egy ország egészének gazdasági helyzetét, illetve ennek az országnak az államháztartását nem lehet egy-egy szabó szemszögéből helyesen meközelíteni.

te elvárnád, hogy a szabó kedvéért államcsőd alakuljon ki, nagyvonalúan átlibbenve azon tény felett, hogy államcsőd esetén nem lesz az egészségügyi rendszer, a nyugdíjrendszerre, bármilyen szociális, iskolák, közintézmények fenntarására forrás. mégis mi az elképzelésed, egy-egy szabó megélhetése, vagy a teljes rendszer fenntartása a fontosabb? nem kell válaszolni, erre a kérdésre egy jó válasz van, de te politikai attitűd okán nem vagy hajlandó levonni a helyes következtetést, inkább buta példákkal próbálsz érvelni egy olyan kérdésben, amihez jól láthatóan nem értesz... 33 éves vagyok, van egy kislányom is, így családfenntartó, minket elég szarul érintenek a mostani beavatkozások, meg a válság, de ennek dacára azt mondom, hogy ezek a reformok csak a felszínt karcolják, enneél sokkal durvább beavatozások vannak még hátra. ha ezek elmaradnak, akkor - ahogy azt már írtam - megcélothatjuk Ukrajna színvonalát. ha ez kivánalom, akkor hajrá. :)

dimitrij 2009.11.28. 11:25:55

@BISMARCK: na, ez egy fontos kérdés, bontsuk ki egy kicsit:
- mennyi munkavállaló fizet a teljes és valós jövedelme alapján adót és járulékot? (cirka 1,3 millió + közszféra, akik ugye a központi költségvetés terhére kapják jövedelmüket, így az ő adójukmás megítélés alá esik)
- mekkora az adóelkerülők, szürkén és feketén dolgozók aránya, illetve hány olyan szakma van, ahol tényleges adófizetés nem történik? (taxisoktól az ügyvédekig)
- mekkora a teljes bérükre bejelentett munkavállaók esetében a teljes adóprés? (az összes munkáltató járulékokkal együtt vett bérnek kb. a 30%-át kapja meg a munkavállaló, kb. októberig azért dolgozik, hogy más élősködjön).
- mennyi a nyugdíjkorháatrhoz képest az átlagos nyugdíjba vonulási kor átalaga? mennyien vannak leszázalékolva? (cirka 800 ezren...)
- mi az arányszám a munkaerő piacon akítv korúak és a foglalkoztatottak, azon belül is teljs bérül után adót és járulékot fizetők aránya?

pl. ezekre a kérdésekre adj választ, aztán gyere nekem a szabóddal... :(

BISMARCK 2009.11.28. 12:15:40

@dimitrij:
A diagnózisban nincs különbség köztünk. Ami a szabót illeti az egy életből vett példa volt, az ő életét a csomag tönkretette (érdekes, hogy az ipari termelés visszaesésére nem reagáltál, pedig az a fontosabb)
Ami számomra a lényeg, nem igazán látom, hogy Bokros megoldást tudna ezekre a problémákra. Az ő megoldásai ugyanis ugyanúgy Ukrajna szintjére vinne minket.
Ami a számokat illeti, arra, hogy a taxis, fodrász, stb. számlát adjon vagy ne trükkőzön még sokat kell várni. Mint ahogy arra is, hogy a szociális ellátással (pl. nyugdíj, rokkant nyugdíj) nem éljenek vissza.
De erre Bokros lenne a megoldás?

tlac 2009.11.28. 16:57:17

@BISMARCK: nálunk itt a "falunkban", a Szemlőhegy utcában az uszoda, a lift és a csillár után is visszaigényelték az ÁFA-t, de senkiben nem ment fel a pumpa. trükkök százai..

dimitrij 2009.11.28. 19:47:13

@BISMARCK: lássuk a javaslataidat akkor a problémák megoldása kapcsán, ha a Bokrosi megoldás nem volt jó, akkor mi a jó megoldás? lássuk te hogyan kezelnéd ezt a kihívást!

BISMARCK 2009.11.28. 20:04:54

@dimitrij:
:D
Nem én akarok miniszterelnök lenni, ill. én nem vagyok közgazdász, márpedig úgy tűnik, h Mo-n csak az az elfogadott (legalábbis ballib körökben)

dimitrij 2009.11.29. 10:43:05

@BISMARCK: sajátos módját választottad a kapitulációnak. :)

BISMARCK 2009.11.29. 11:03:57

@dimitrij:
Akármit írok, rögtön szétszeded statisztikákkal, meg közgazdasági frázisokkal. Nem megyek helybe a pofonért.

dimitrij 2009.11.30. 12:00:15

@BISMARCK: legyen így. csak akkor joggal merül fel a kérdés, hogy mi végett is írogatsz? :)

BISMARCK 2009.11.30. 13:31:17

@dimitrij:
Az lenne ennek a blognak vagy bármelyik politikával így-úgy foglalkozónak, hogy a pártok gazdasági elméleteit vitassuk meg? Mert végső soron szinte mindig minden vita ide lyukad ki. Én nem hiszem.
Amit Bokros nem ért - és ezek szerint te sem -, hogy egy választás nem csak a gazdaságról szól.
Ami magát Bokrost illeti. Úgy látom, hogy amit ő képvisel, tanít, elképzel, stb. az a valóságba átültetve nem működik. Lehet, hogy hosszú távon működne, de hosszú távon addigra mind meghalunk. Kb. úgy képzelem el a bokrosi valóságot, mint a cigány lovát, amelyik már majdnem hozzászokott az éhezéshez amikor éhen halt.
Amik a konkrét dolgokat illeti. Remélem, hogy Viktornak és a csapatának van egy konkrét, az élettel összeegyeztethető forgatókönyve a gazdaság talpra állításához, ami nem 4-5 év múlva fog eredményt hozni, hanem max egy éven belül. Mit várok még? Pl. a közrend helyre állítását, azoknak a támogatását, akik családban gondolkodnak, stb.
Ennyi elég egyelőre?

dimitrij 2009.11.30. 21:44:23

@BISMARCK:

"hogy a pártok gazdasági elméleteit vitassuk meg? "

bocs, akkor nem fogalmaztam egértelműen: engem a Te véleményed érdekel, hogy fognál neki a gazdaság rendbetételének, mik lennének prioritások, honnan csoportosítanál áll pénzeket hova, mit támogatnál, mit nem, milyen adópolitikát látnál üdvözítőnek stb.? nem érdekelnek a pártok programjai, engem az egyes egyének saját gondolatai érdekelnek.

"Amit Bokros nem ért - és ezek szerint te sem -, hogy egy választás nem csak a gazdaságról szól."

értem én, többször jeleztem is véleményeimben, hogy gond van a szociális érzékenységével. sokkal érzékenyebben kellene viszonyulnia (kellett volna) a problémák kapcsán a kezeléshez is, illetve az érdeksérelmekhez. mentségéree szóljon, hogy a drasztuki,s de rövidebb távon mérhető eredményt hozó megoldások híve, nem képes politikai okokból mértékletes, fokozatos lenni.

"Remélem, hogy Viktornak és a csapatának van egy konkrét, az élettel összeegyeztethető forgatókönyve a gazdaság talpra állításához, ami nem 4-5 év múlva fog eredményt hozni, hanem max egy éven belül."

erre elég kevés a sansz, bár én iss örülnék ennek a szkenáriónak. sajnos 90 óta egyetlen komoly struktúrális reform nem zajlott le, egy év kevés lesz annak bepótolására, ha komolyan azt gondoljuk, hogy reformokba kezd majdani kormányzat egyáltalán.

BISMARCK 2009.11.30. 22:11:31

@dimitrij:
Akkor vegyük sorra (ill. lássunk néhányat)
- családi adózás; ezt kb. úgy képzelem el, mint anno a füstadót, az egy háztartásban élők jövedelme osztva a létszámmal.
- egykulcsos adó; ami itt azt jelenti, hogy minden egy kulcsos. Ez persze visszalépés a progresszív adózáshoz képest, de most kb. ott vagyunk mint Szt. László korában, amikor a szigorúságra van szükség. Ez ugyan nem arányos közteherviselés, de nehéz alóla kibújni.
- erős, nagy létszámú APEH
- kkv támogatása; egyszerűen ez az olasz vagy lengyel modell jobban tetszik mint a mamutcéges modell. Sajnos nem hiszem, hogy nekünk valaha is lesz BMW-k vagy csak FIAT-unk ami az ország védjegye lehetne. Itt más az út.
Az pedig, hogy a külföldi cégek technológiát hoznak be egyszerűen hülyeség. Csak akkor hozzák be ha jó pénzért tudják eladni. Abból nem lesz nekünk jobb, ha behoznak két vasat, itt összehegesztik majd kiviszik az országból. Tudom, most jön a tanulatlan tömeg, na igen, ezt kell megoldani.
- mezőgazdaság támogatása; ez talán a legfontosabb. A jó minőségű élelmiszer fontos. Nem hiszem, hogy a mi tejünk különb lenne a szlovák tejtől (most arról beszélek ami a tehénből kijön, nem arról amit a pultokra kerül a dobozban), de azt sem hiszem, hogy olcsóbb lehet valami, amit több száz kilométeren keresztül szállítottak.
- gyors bírósági eljárás; az ami itthon folyik nonszensz. Az nem igazságszolgáltatás, ahol éveket kell várni egy ítéletre, legyen az akár egy tyúkper, akár a postabank pere.
sok dologról lehetne még beszélni, pl. oktatás, egészségügy, stb.

dimitrij 2009.11.30. 22:41:23

@BISMARCK: hasonlóak a gondolataink, abszolút azonosulni tudok a felvetéseiddel, bár én néhány dolgot előrébb vennék, már csak azért, hogy a politikai elit pozitív példával járhasson, ezekre gondolok:
- kisebb parlament (max. 120 fő),
- pártfinansízrozás értelmes keretek köző szorítása, a jelnlegi hazug rendszer felszámolása,
- állami cégek gatyába rázása (mtv, bkv, máv, stb.), szerintem érted mire célzok.
- önkormányzati rendszer átalakítása (19 megyéből 7 régió, kistérségi rendszer, illetve a főváros 24 önkormányzatának megszüntetése).

ha ebben eredmény van, akkor alkalmasak lehetnek az én értékrendem szerint arra, hogy támogassam őket.

egyébként pedig:
- a családi adózás jó lehet, az egy kulcsosban nem hiszek, de tény, hogy a sávosan progresszív sem igazságos, ráadásul az adóelkerülés óriási probléma, ennek okát kellene megszüntetni (értsd: rendet kellene tenni a fejekben).
- Apeh bővítés ok, támogatható.
- kvv támogatás alap esetben jó, de erre a Széchenyi program alkalmatlan, itt is adórendszer újragondolásával lehetne a legnagyobbat segíteni, az mindenképp kívánatos.
- az olcsó és alacsonyan képzett munkaerő korszakából évekkel ezelőtt kiléptünk, szerintem. külföldi cégek támogatása kontraproduktív és visszatetsző.
- többen szeretnének megélni a mezőgazdaságból, mint amennyit az eltartani képes, de mindenképp szükség lenne némi protekcionalizmusra. komoly erősítés lenne kívánatos ezen a vonalon, bár a jelenlegi kormány legelfogadottabb minisztere szerintem igen jó munkát végez. sajnos az EU is komoly korlátokat teremt. :(
- teljes igazságügyi reform, nonszensz, ami most történik. nem csak az ítélkezés lassúsága, de a első és másodfokon is tárgyalt ügyek ítélete közti hajmeresztő különbségek, elévült ügyek aránya (lásd még Fleck Zoltán munkássága), OIT anomáliák, stb.

oktatás, nyugdíjrendszer és egészségügy, mindenképpen szükségesek komoly reformok, kb. újá kell építeni a rendszereket. ehhez évek kellenek, alsó hangon két ciklus. :(

BISMARCK 2009.12.01. 07:28:04

@dimitrij:
Na tessék, fővárosi önkormányzat. jó példa. Egyrészt érthetetlen a mostani rendszer, főpolgármester+kerületi polgármesterek. Ugyanakkor, nézd meg az 5. kerületben a Honvéd ill. a Balassi teret. A Honvéd a kerületi önkormányzat kezelésében van, tökéletesen felújították még a 90es évek végén. A Balassi a fővárosi önkormányzat kezelésében van, olyan is. Már 97ben (!) kész volt a rendezési terve, azóta sem történt semmi. Érdemes elmenni és megnézni mind a kettőt. A félelmem az, hogy ha nem lennének kerületi önkormányzatok akkor kb. majdnem minden így nézne ki, amit a főváros kezel.
A parlament létszáma. Valahogy ez mindenki szemét csípi. Lehet, hogy jobb lenne egy kisebb törvényhozás. De, ebben az esetben a képviselők körül ténykedő "szakértők" száma nőne meg hirtelen, és az összlétszám kísérteties hasonlóságot mutatna a mostanival. Bár ettől még jó lépés lenne.
Érdekes módon arról még nem hallottam komoly vitát, hogy pl. a hatalmi ága szétválasztása hogyan is alakul? Törvényhozó (képviselő) simán részt vehet a végrehajtó hatalomban (kormány)? Szerintem ez sem stimmel.

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.12.01. 07:50:16

@BISMARCK: "Törvényhozó (képviselő) simán részt vehet a végrehajtó hatalomban (kormány)? Szerintem ez sem stimmel."

A ""fordítottja"" még rosszabb:
- a végrehajtó (miniszter, államtitkár)
simán részt vehet az őt ellenőrizni, beszámoltatni hivatott KÉPVISELET munkájában, a róla döntő szavazásokban, ráadásul még a képviselői mentelmi jogot is élvezi ...

((megjegyzem: a mentelmi jognak eredetileg igenis VAN értelme:
- épp az ellenzéknek biztosítaná a szavazásokon való részvételét - a HATALOM rendőrsége általi távoltartó akadályozásával szemben!))

p.lac 2009.12.01. 09:56:20

Egy Mesterházyval folytatott vita felértékelné Mesterházyt, ezzel Ő lenne Orbán első számú kihívója, így nagyobb eséllyel gyűjthetné össze a Fidesz ellenes baloldali szavazókat.

Szerintem ez nem érdeke a Fidesznek, bár a konkrét helyzet nyilván módosíthat ezen, ha pl. az MDF és az LMP az 5% környékén egyensúlyoz és ki akarja ejteni őket a Fidesz, bevállalhat egy vitát stb.

Az az igazság, hogy igaza volt Orbánnak, messze van az még...

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.12.01. 11:05:50

Azt kellene megérteni, hogy egy választáson (elvileg) mindenki tiszta lappal indul.
M.Attila SEM "örökli" a miniszterelnökséget, de 0.Viktor SEM kerül pozícióba MÉG pusztán a KÖZ kikutatott véleménye alapján.
Vagyis minden (20) listát állítani képes pártnak matematikailag = esélye lehet arra, hogy az ő listavezetője (tehát miniszterelnök-jelöltje) alakíthat majd kormányt. Mindössze meg kell szerezni hozzá a választók (relatív!) többségének a bizalmát...

Márpedig az = felek vitája alóli kibújás - BÁRMILYEN indokkal is - elfogadhatatlan jellemtelenség, diszkvalifikálja azt, aki ilyet tesz!

(persze az elvakult rajongókat ez nyilván cseppet sem érdekli, sőt még dicsőítik is a "taktikai érzékét")

dimitrij 2009.12.01. 12:41:32

@BISMARCK:

"Egyrészt érthetetlen a mostani rendszer, főpolgármester+kerületi polgármesterek."

sokat jártam a király utca környékén egy időben (évekig a közelben melóztam), adott évben újraaszfaltozták az egészet, csili-vili lett. a következő évben jött valamelyik szolgáltató, és szétbarmolta az egészet, csak mert valami kábelt, vagy mit... nem hiszem el, hogy a közműszolgáltatók, illetve a fővárosi, kerületi önkormányzatok, közútkezelő stb. nem képes összehangolni ezeket a munkákat.

biztosra veszem, hogy kisebb aparátussal is hatékonyan lehetne működtetni az önkormányzatokat, semmi szükség nincs 24 képviselőtestületre, ki tudja hány taggal. egyébként egy komoly városüzemeltetési és fejlesztési koncepcióra lenne szükség, csak most ilyen nincs, mutyi van, parkolótáraságok és egyéb cégek kitömése közpénzzel stb. (ebben sem látok különbségek a politikai elit tagjai között).

"De, ebben az esetben a képviselők körül ténykedő "szakértők" száma nőne meg hirtelen, és az összlétszám kísérteties hasonlóságot mutatna a mostanival."

pofon egyszerű, olyan szabályozás kelt létrehozni, ami nem ad kiskaput, nem biztosít lehetőséget a kijátszásra. kicsi rá a sansz, hisz a teljes parlamentbe kerülő politikai pelttának ez az elemi érdeke.

"Törvényhozó (képviselő) simán részt vehet a végrehajtó hatalomban (kormány)? Szerintem ez sem stimmel."

ez csak az egyik fele a dolognak, de ki gyakorolja a felügyeletet a törvényhozás és kormány felett? állami számvevőszék? ugyan már... köztársasági elnök? szerencsésbb lenne akkor a közvetlen államfő választás, nem a parlamenti pártok általi... ha már itt tartunk, ki választja a közjogi méltóságokat (államfő, legfelsőbb bíróság elnöke, jegybankelnök, legfőbb ügyész, alkotmánybírák, ortt stb.) miért van az, hogy mindenre rátelepszik a politika? ki látott még ilyen elcseszett médiatörvényt? miért van politikusi tagja az OIT-nek?

újra kellene asszem gondolni a teljes alkotmányos berendezkedést...

BISMARCK 2009.12.01. 19:00:09

@dimitrij:
Nekem azzal semmi bajom, hogy a parlament választja az államfőt, a legfőbb ügyészt, jegybankelnököt, stb. A parlament végül is a népképviselet letéteményese, felettük - elvileg - a nép gyakorol felügyeletet, politikai felelőséggel tartoznak. Tudom, hazánkban - sajnos - ez elcsépelt, valós tartalom nélküli fogalom.
Nem biztos, hogy egy fenekestül felforgatott, törvényekkel agyon biztosított új rendszer jobban beválna. Ott is az első 5-10-20 év alkotmányos jogértelmezéssel telne el, ami újabb időveszteség lenne. Nem azt mondom, hogy a mostani rendszer nem szorul változtatásra - hiszen 89-ben ezt kb. átmenetinek szánták -, de nem biztos, hogy teljesen újat kell kitalálni.
Szerintem nincs azzal gond, hogy politikusok vannak különböző helyeken. Akit választás útján küldenek valahova az politikus, ennyi erővel mondjunk le a közvetett képviseletről és jöjjön a népgyűlés.

dimitrij 2009.12.01. 19:28:20

@BISMARCK: nem az a bajom, hogy ők válastják ezeket a tisztségeket, hanem az 'ahogy', és az 'amiért'. ez már rég nem a népképviseletről szól, politikai és gazdasági érdekekről. és abban sem hiszek, hogy ezt átmenetinek szánták, szerintem nem erről van szó, hanem arról, hogy az átláthatatlanul kaotikus, jogi kiskapukkal tüzdelt rendszer, politikai szempontból polgárháborús helyzet, morális válság, romokban heverő gazdaság lételeme ennek a politikai elitnek, és a gazdasági érdekcsoportoknak, akik ezek mögött állnak. zusclag-hunvald-máv-bkv-mtv-ortt vonal csak a jéghegy csúcsa.

BISMARCK 2009.12.02. 07:14:05

@dimitrij:
És hogy visszatérjek a blog eredeti témájához és kicsit demagóg legyek. Én szívesen látnék egy olyan vitát, amiben arról vitáznak, hogy hogyan lehet megélni ma Budapesten 88e ft+6e ebédjegy+bérlet fizetésből, ill. hogy mit terveznek, mit fognak tenni, hogy Magyarországon, a 21. században, a fővárosban ne legyenek öt számjegyű fizetések.
Erre adjon választ Bokros vagy Mesterházy vagy akár Orbán.

dimitrij 2009.12.02. 12:57:28

@BISMARCK: nagyjából egyértelmű, hogy a vita nem erről fog szólni, hanem szokás szerint a nagy fontosságúnak beállított kérdések melletti zászlóbontásokról, illetve a médai politikai elittel kapcsolatos kiszolgáló funkciójáról. érdemi és a programokra kiterjedő vitát nem várok. :(

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2009.12.02. 13:52:04

@dimitrij: "érdemi és a programokra kiterjedő vitát nem várok. :( "

Ezt igencsak előrevetítette Szíjjártó tegnapi Duna tv-s megnyilatkozás-kerülése is, arra az 1*ű kérdésre, hogy ők meddig engednék el a hiányt, bedobta azt a panelt, hogy erre MAJD a valós helyzet ismeretében tudnak válaszolni...

Szerintem meg kéne őket arról is kérdezni, hogy AKARJÁK-e a HATALMAT?!
- mert a logikus válasz arra is EZ lenne!
Vagyis: - megnyerjük a választást, és akkor a nép felhatalmazása alapján belenézhetünk (végre) a "főkönyvekbe". Aztán attól függően, hogy MIT is látunk benne, majd eldöntjük, hogy bevállaljuk-e avagy sem.
Hááát...

dimitrij 2009.12.02. 16:59:00

@1.szolo (B.A.): Szíjjártó személyes kedvencem, azon felül, hogy miylen a megjelenése nagyjából 4 kommunikációs panel lejátszára alkalmas mentális kapacitással bír, semmi egyébbel, bár tény, hogy azokat mesterien tudja variálni. élő példája annak, hogy milyen politikusi generációt nevelt ki a jelenlegi politikai elit a saját pótlására: tehetségtelen, buta, érdemi és szakmai tapasztalatokkal nem rendelkezőt... ilyen az első vonalas szóvivő. :) gondoljunk bele, hogy kik a riválisai, illetve a hierarchiában alatta állók (Cser Palkovics, Nyakó.... brrr. :), szánalom és híg fos...

pannonfunk 2009.12.02. 18:31:51

@dimitrij: Az a vicces (?) hogy a háttérben sokkal értelmesebb emberek vannak a fiatalabb generációkban. Az meg szomorú, hogy az értelmesebbnek egy része otthagyja, mert nem bírja a gyomra azt a tolakodást, ami folyik.

dimitrij 2009.12.02. 19:48:45

@pannonfunk: méltó metszete ez hazánk politikai állapotának. :(

Orbán Castro Rákosi Viktor , "itt az idő" elhúzni! 2010.02.04. 23:23:05

Ki ez hogy csak úgy értékelget az országról? nem járt be dolgozni, csak a saját és emberei karrierjét építgeti.
Az elherdált pártpénzek után még lejmol és kunyerál a néptől Mikolás tollra, meg Kövér lacis kitűzőre.

Szánalmas egy hitvány alak, takarodjon már el.

Mindenkinek jobb lesz!
süti beállítások módosítása