Facebook oldaldoboz

Olvasottság

A blog indulása óta: 16'157'242 lapletöltés (2020.12.28.)

A legerősebb nap: 188'742 lapletöltés (2010.04.11.)

A lakott sziget

Vélemények

"Igazán elkeserítőnek és érthetetlennek ezt a tudatlanságnak tűnő, vagy annak álcázott, de inkább elszánt képmutatást tartom, amivel magasan képzett értelmiségiek igyekeznek kibújni a felelősség alól." (Mészáros Tamás)

 

"A sértésen túl Török valóban nem ért velem egyet, és mint ilyen persze választ igényelne, ha lennének írásában komolyan vehető szubsztantív érvek." (Halmai Gábor)

 

"Alapvetően érti félre a politikai elemzés tudományát, nagyvonalúan eltekint az eszmék, a politikai gondolatok, a megvalósult tényálladékok jelentőségétől, nem kevesebbtől tehát, mint a politikai cselekvés esszenciájától, így kizárólag formális, technokrata érveléssel legitimálja a kormánypárt ténykedését." (Seres László)

 

"Török Gábor blogpolitológus azon megállapítása, hogy a Fidesz október elején elért a csúcsra, amely után nem sok minden meghódítandó cél marad, a szokásos semmitmondás és elemzői felületesség terméke volt." (Békés Márton)

 

"A hatalom elzárkózása ma már olyannyira nyilvánvaló, hogy a kormány egynémely támogatójának is csípi a szemét, sőt még az Orbán-rezsim „törekvései” iránt feltűnő megértést mutató Török Gábor politológust is felébresztette eddigi magabiztos szunyókálásából." (Zádori Zsolt)

 

"Török, aki az értéksemlegesség jegyében erősen hajlik arra, hogy a politikát döntően hatékonysági szempontból elemezze (ahogy egy kritikusa nem finomkodva megjegyezte: az ő elemzései kb. olyanok, mintha a harmincas évek Németországában azt mondta volna valaki: Hitler ügyesen tematizálja a politikát a zsidókérdés napirendre tűzésével)." (Pető Iván)

 

"A magyar tudásról mint kurrens termékről meg mindent elmond, hogy még Török Gábornak is van diplomája." (Hont András)

 

"Török Gábornak például nagyon jót tett volna, hogyha mélyebben elsüllyed (sic!) mondjuk a magyar alkotmányjogban, és akkor, abban az esetben az elemzései, hogy is mondjam, a felszínességnek kevésbé mutatják a tüneteit." (Hont András)

 

"Ha egy kormánynak az a feladata, hogy megmentse az emberek nyugdíját, akkor nem blogoló politológusok véleményét kell előzetesen kalkulálnia." (Szijjártó Péter)

 

"Török szerint az a politikus viselkedik demokratikusan, aki nem törődik mások véleményével, aki nem akar önkritikusan gondolkodni, és aki képtelen felismerni, hogy zsákutcában van, és végre vissza kellene fordulnia." (Krémer Ferenc)

 

"Egyedül Török Gábor politológus gondolja azt, hogy a Fideszt a jó szándék vezeti, csupán politikai vaksága miatt rohan teljes erejéből a falnak." (Bartus László)

 

"Elolvastam ma Török Gábortól Piroslapig valamennyi blogbejegyzést a készülő új Alkotmányról. Homály, indulat. Mélyéről párolog a bögre. Nagyon." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor megkerüli a problémát." (Lánczi András)

 

"Lárifári." (Gyurcsány Ferenc)

 

"Török Gábor minimum téved." (Mráz Ágoston Sámuel)

 

"Török wasn't looking at the speech from the outside but from the inside. Almost as if he had been the speech writer of Viktor Orbán." (Eva S. Balogh)

 

"A Török Gábor-féle, lazának tekinthető, minden jöhet típusú hozzáállással szemben én a gyakorlatban is jól levezethető, szigorú megközelítésben látom a szélsőségekkel szembeni harc esetleges sikerét" (Somogyi Zoltán)

 

"Török Gábor csak egy a kollaboránsok közül" (Krémer Ferenc)

 

"Naná, hiszen a törökgáborok döntik majd el, hogy a cáfolat hitelt érdemlő volt-e" (Lánczos Vera)

  

"Az ezerkezű sms cézár kiismeréséhez azonban nem elégséges Török Gábor köpönyegébe bújni, és úgy előadni a nyilvánvalót, mintha annak bármilyen tudományos értéke volna." (Puzsér Róbert

 

"Régóta figyelem Török Gábor politológusi tevékenységét, és egyre erősödik bennem a viszolygás." (Andor Mihály)

 

"Nos, ha a seggnyalás és a helyezkedés olimpiai szám lenne, most indíthatnánk egy potenciális dobogóst: Török Gábor politikai szakértõt, korábban szabadúszó értelmiségit, ma már inkább Jobbik közeli tanácsadót." (G. Fodor Gábor)

 

"Énszerintem nem jó, ha egy politikai elemző nem elemez. Ez ugyanis benne van a munkakörében, elvileg. Ami pedig nincs benne, az a sunyi hatalombarát cinizmus, a távolságtartás félreértése, az apolitikus elkenés, az alapvető problémák tudomásul nem vétele, az állandó megfelelési kényszer. Ehhez a teljesítményhez képest még a Nézőpont is elemző műhely." (Seres László)

 

"Török Gábor (...) arról lett híres, hogy az összevissza beszélést az egyrészt, másrészt” fordulatokkal marketingeli értelmesnek tűnő gondolatmenetté." (Vizvári Soma)

 

"Nagyszerű Békemenet volt, vidám, erőt adó, lelkesítő! És nincs annál nagyobb elismerés, mint amikor Török Gábor egy ekkora siker kapcsán a kampány dinamikájáról hohmecol. Ennyi." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor évek óta azt a játékot játssza a nyilvánosságban, hogy a "függetlenobjektív" elemző szerepében a Jobbik szekerét tolja, de nyíltan soha nem merte bevallani, hogy a Simicska-párt tanácsadója és Vona személyes spindoctora."  (Vizvári Soma)

 

"Az utóbbi időben megfigyeltem: számos sajtószerv rendszeresen beszámol róla, hogy Török Gábor – akiről én sose hallottam tavalyig, és aki sokak szerint politikai elemző – éppen mit gondol. Török Gábor elképesztően nagy rajongótáborral (nem olvasótáborral, hiszen ő nem ír) rendelkezik, és – mint ilyen – fölhívja magára a társadalombírálat figyelmét, hiszen az egyik leghatásosabb közszereplő." (Tamás Gáspár Miklós)

 

"Érdekes módon Török Gábort sosem izgatták a külföldön zajló események. Úgy is mondhatnánk, hogy politikai farkasvakságban szenved (...). (Lánczi Tamás)

 

"Török Gábor nem független politikai elemző, hanem jobbikos propagandista." (Kubatov Gábor)

 

"A sokat sejtető semmitmondását könnyű kézzel gyurcsányista agitációra váltó egykori politológus oly kellemetlenül nyalizik, mintha feledtetni akarná azt a zavarba ejtő tényt, hogy „független” elemző létére Csányi Sándor szárnysegédjeként az MLSZ elnökségében foglal helyet, s így személyében a magyarok az Orbán-rendszer futballbirodalmának egyik befolyásos főurát tisztelhetik." (Puzsér Róbert)

 

"Ugyanis Független Szakértőink Legjéről köztudott, hogy nem beszélni angol" (Megadja Gábor)

 

Az 5 legnépszerűbb

  1. 508. Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2014. április 07. 09:18A tegnapi választást a Fidesz a világ minden választási rendszerében megnyerte volna. Nagyon komoly többsége lenne a korábbi magyar rendszerben is, és a tisztán arányos rendszereket leszámítva minden...
  2. 2018/9 Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2. 2018. április 09. 02:03A politikai számítás tehát szinte hibátlanul bevált – írtam négy évvel ezelőtt a Miért nyert (ennyire) a Fidesz? című blogbejegyzésben. Most ennél többet kell állítanom: a Fidesz ugyanis nagyobb...
  3. 2018/8 Választási előrejelzés 2018. április 05. 10:02Az előző bejegyzésben megindokoltam, hogy az áprilisi választás előtt miért nem lehet igazán komolyan vehető előrejelzést készíteni. Ebben az írásban nem ismétlem meg ezeket az érveket, és nem...
  4. 514. A tét 2014. december 04. 02:11Orbán Viktor természetesen nem újfasiszta és nem is diktátor. Az elkötelezett antikommunista, konzervatív és korábban a magyar jobboldallal kifejezetten jó viszonyt ápoló republikánus amerikai...
  5. 510. Mindenki lehet kőműves 2014. szeptember 26. 00:40Régóta nem jelentkeztem elemzéssel. S ez sem igazán az lesz. Van azonban valami, ami foglalkoztat. Semmi eget rengető, de nekem azért fontos. Egy ideje már kerestem hozzá a hangot, a formát. Ez...

Korábbi bejegyzések

Címkék

1904 (1) 1912 (1) 1956 (1) 1989 (2) 1990 (2) 1991 (1) 1994 (6) 1994 1998 (1) 1998 (5) 2002 (2) 2004 (1) 2005 (2) 2006 (2) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (3) 2012 (2) 2014 (2) 2014-es parlamenti választás (1) 2014-es választás (1) 29 lépés (1) 4k! (1) 56 nap (1) 800 (1) adatbázis (2) áder jános (9) adócsökkentés (3) adóemelés (1) adópolitika (1) afganisztán (1) ágh attila (5) ajánlószelvény (1) ajánlószelvények (14) akadémia (1) akarat (1) akció (1) aláírás (1) alakuló ülés (3) alapkérdés (1) alaptörvény (1) albertirsa (1) álesemény (1) alkalmazkodás (1) alkotás (4) alkotmány (22) alkotmánybírók (1) alkotmánybíróság (14) alkotmányellenes (1) alkotmánymódosítás (13) alkotmányozás (13) állam (2) államadósság (1) államcsőd (1) államfő (16) államháztartás (1) állami pénz (1) állami számvevőszék (2) állampárt (1) álláspont (1) alsóörsi gyilkosság (1) általános vita (1) alternatíva (3) Ángyán József (1) antidemokratikus (1) antipolitika (1) antiszemitizmus (1) antitézis (1) anti establishment (3) apátia (1) arányosság (4) arend (1) arend lijphart (1) árfolyam (1) árok kornél (1) árvíz (1) aszófő (1) átértelmezés (1) átláthatóság (1) átmenet (1) augusztus 20 (1) Azerbajdzsán (2) b. nagy lászló (1) baja (1) bajnai gordon (15) Bajnai Gordon (2) balogh andrás (3) Balogh József (1) balog zoltán (1) baloldal (17) baloldali (1) baloldali körzetek (3) baló györgy (2) balsai istván (3) bálványos (1) bánó andrás (1) barroso (3) bauer tamás (2) befolyásolás (1) beiktatás (1) belháború (1) belharc (1) belső konfliktus (1) bencsik andrás (1) Benetton-kampány (1) Beppe Grillo (1) beszéd (4) beszédolvasás tilalma (1) bihari mihály (3) bíróság (2) bizalmatlanság (1) bizalom (2) bizonytalanok (2) bizottságok (2) bkv (5) blog (3) blokád (1) bod péter ákos (1) bogdan góralczyk (1) bohács zsolt (1) bőhm andrás (1) bojkott (1) bokros lajos (10) borkai zsolt (1) borókai gábor (1) boross péter (1) borsod (1) botka lászló (6) botrány (7) bozóki andrás (1) brüsszel (2) budapest (7) budapest7 (1) budapesti olajfa (1) bukás (1) bukási spirál (4) buldózer (1) bulgária (1) bulvár (3) ByeAlex (1) célok (1) centrális erőtér (4) centrális pártrendszer (2) centralizáció (1) centrista (2) centrumpárt (1) cieger andrás (1) cigánybűnözés (1) cigányság (2) cinizmus (1) civil mozgalom (3) corvinus (1) család (1) csalódás (3) csapatkivonás (1) csapda (1) csehország (2) cselekvés (1) csépe béla (1) csermely péter (1) cser palkovics andrás (1) csigó péter (1) csodavárás (1) csomag (1) csúcsminisztériumok (2) csurka istván (2) czuczi mihály (1) daher pierre (1) daniel boorstin (1) dan nimmo (1) dávid ibolya (2) debreczeni józsef (3) demagógia (1) demokrácia (5) demokratikus centrum (1) demokratikus koalíció (2) démonizálás (1) demonstráció (1) demszky gábor (2) dessewffy tibor (1) deutsch tamás (1) devizahitelesek (1) de gaulle (1) dhondt (1) diáktüntetések (1) diktátor (2) diktatúra (4) dinamika (2) diplomácia (2) dk (1) döntés (1) duális erőtér (1) duna tv (1) dúró dóra (1) Duverger (1) economist (1) edelény (1) éden hotel (1) egyéni választókerület (2) egyéni választókerületek (24) egykulcsos adó (5) egypárti kormány (1) együtt (1) együttműködés (3) együtt 2014 (2) egy a tábor egy a zászló (2) elek istván (2) elemzés (4) élet és irodalom (1) elfordulás (1) elhatárolódás (1) elitváltás (1) ellenakarat (1) ellenerő (2) ellenfél (1) ellensúly (2) ellenzék (17) elnökjelölt (1) elnökválasztás (6) előrehozott választás (7) előrejelzés (5) előválasztás (6) előzetes regisztráció (3) elrugaszkodás éve (1) első forduló (1) elszámolás (1) elszámoltatás (2) elv (2) elveszett szavazat (1) elvtelenség (1) ep választás 2009 (3) érdek (9) erkölcs (1) erő (1) erőforrások (1) erőpolitika (3) erőszakosság (1) erőtér (1) erózió (1) értékelés (3) értelmezés (2) érv (1) érvek (2) érvrendszer (1) esélyek (5) esettanulmány (1) eszközök (1) eu (3) európai parlament (1) európai parlamenti választás 2014 (1) európai unió (2) évértékelő (2) évértékelő beszéd (4) facebook (2) falunap (1) fék (1) fékek és ellensúlyok (1) felcsút (2) félelem (1) félelnöki rendszer (2) felelős (3) felelősség (2) felelős döntés (1) felező válság (2) felhatalmazás (3) feliratkozás (1) felkérés (1) fellegi tamás (2) felsőoktatás (2) fiatal politikusok (1) fidesz (130) Fidesz (2) fidesz jobbik viszony (13) fidesz kdnp (1) fidesz mdf koalíció (3) fidesz mszp viszony (1) fkgp (2) foci Eb (1) fodor gábor (2) földesi szabó lászló (1) földtörvény (2) főpolgármester (3) főpolgármester jelölt (1) forgatókönyv (1) forgatókönyvek (5) forint (1) forradalom (4) forró ősz (1) forsense (1) frakcióalakítás (1) frakciófegyelem (1) franka tibor (1) frei tamás (1) fricz tamás (2) friderikusz sándor (1) frizbi (1) függetlenség (1) független jelölt (1) fűrész gábor (1) g. fodor gábor (3) gallai sándor (1) gallup (3) garancia (1) gát (1) gátlástalanság (4) gazdaság (5) gazdasági növekedés (1) gazdasági válság (1) gazdaságpolitika (6) GDP (1) gerbeaud liberalizmus (1) gergényi péter (1) gesztus (1) giró-szász andrás (1) giró szász andrás (9) goldenblog (1) göncz árpád (2) gondolatmankó (4) Goodfriend (1) google pártfigyelő (1) görög válság (1) granasztói györgy (1) gulyás gergely (1) gúr nándor (1) guvernamentalista felfogás (1) gy. németh erzsébet (1) gyarmat (1) gyávaság (1) gyenesei istván (1) gyöngyöspata (2) győzelmi stratégia (1) győztes (1) győzteshez húzás (2) gyűjtőpárt (2) gyurcsány ferenc (49) Gyurcsány Ferenc (1) habonyizmus (1) Habony Árpád (1) habony árpád (2) hack péter (1) hagenbach bischoff (1) hagyó miklós (3) hajdú péter (1) halasi endre (1) halmai gábor (2) harc (1) harmadik köztársaság (3) harrach péter (2) hasznos szavazat (1) haszon (1) haszonmaximalizáció (1) hatalmi harc (2) hatalmi kormányzás (2) hatalmi logika (1) hatalom (6) hatalomgyakorlás (1) hatalomkoncentráció (1) határon túli magyarok (1) hatékonyság (1) hatpárti vita (1) háttér (1) háttérvilág (1) havasiné orbán mária (1) hazaszeretet (1) házelnök (1) házmester (1) hegedűs lorántné (1) helyi politika (1) heti válasz (1) Heti Válasz (1) heves (1) híd (1) hideg polgárháború (2) hírblog (1) hír tv (1) hisztéria (1) hit (1) hitel (4) hitelesség (27) hitelszerződés (1) hiteltelenség (1) hit gyülekezete (1) Hódmezővásárhely (2) hoffmann rózsa (2) horn gyula (4) horn orbán vita (1) horthy miklós (1) horváth aladár (1) Horváth András (1) horváth csaba (3) horvátország (1) house of cards (1) hozzáértés (1) húsvét (3) identitás (2) ideológiai kulturális (1) ideologikus (1) időhúzás (1) időközi választás (3) időzítés (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (2) ígéret (2) ígéretek (1) illékonyság (1) illiberális demokrácia (2) illúzió (1) imázs (2) imf (12) információ (2) ingatlanadó (1) inkubátor (1) inkumbencia (1) inkumbens hatás (1) instabilitás (1) internet (1) intézet (1) intézmények (2) ipsos (2) irak (1) irány (1) irracionalitás (1) isaura effektus (1) james carville (1) james combs (1) jász nagykun (1) javaslat (1) jávor benedek (3) Jávor Benedek (1) jegybank (1) jelkép (1) jelölés (1) jelöltállítás (3) jobbik (76) Jobbik (1) jobboldal (10) jobboldali (2) jobboldali kétpártrendszer (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jóléti állam (1) jóléti rendszerváltás (1) jövő (3) jövőkép (1) juhász ferenc (1) juhász oszkár (1) káli sándor (1) kampány (11) kampánycsend (1) kampánytéma (1) kampánytsratégia (1) kapituláció (1) karácsony gergely (3) Karácsony Gergely (1) karakter (2) karakter (ön)gyilkosság (1) karantén (2) karizma (2) katasztrófa (1) katolikus egyház (1) katona (1) katonai szerepvállalás (1) katona béla (1) katona kálmán (1) kaufer virág (1) kdnp (10) keller lászló (1) kényszerpálya (1) képviseleti demokrácia (1) képviselő (2) képviselői eskü (1) kerekasztal (1) kerekasztal tárgyalások (1) kerék bárczy szabolcs (2) keretezés (1) kéri lászló (1) kétfarkú kutya párt (1) kétfejű ellenzék (1) kétharmad (26) kétharmados törvények (1) kétkamarás parlament (1) kétpártrendszer (2) kettős állampolgárság (3) kettős beszéd (2) kettős mérce (2) kiábrándulás (1) kiadácsökkentés (1) kiadáscsökkentés (1) kihelyezett kormányülés (1) kína (1) kirekesztés (2) kisebb parlament (1) kísérlet (1) kispártiság (1) kiss péter (1) kiss viktor (1) kis pártok (3) kitartás (1) kitiltás (1) kitiltási botrány (1) kitta gergely (1) kiválás (1) klein ödön (1) koalíció (1) koalíciós vita (1) kóczián péter (1) kognitív disszonancia (1) kóka jános (2) Kolláth György (1) kolontár (1) költségvetés (6) költségvetési tanács (1) kommunikáció (15) kommunikációs (1) kommunikációs hiba (1) kommunikációs paradigma (1) kommunista (1) kompetencia (4) konferencia (1) konfliktus (3) kongresszus (1) konrád györgy (1) konstruktív bizalmatlansági indítvány (1) konszolidáció (4) konszolidált gazdaság (1) kónya péter (1) konzervatív liberális (3) koordinált indulás (2) kordonbontás (1) kormány (2) kormányalakítás (8) kormányfő (2) kormányfő csere (1) kormánypárt (1) kormányprogram (4) kormányszóvivő (1) kormányzás (1) kormányzati teljesítmény (2) kormány ellenzék (1) körmend (1) körösényi andrás (2) korrekció (2) korrupció (8) korzenszky richárd (1) kósa lajos (4) kötcsei beszéd (1) kovács árpád (1) kovács lászló (2) kövér lászló (11) következetesség (2) következmény (2) közbiztonság (1) közgép (2) közhangulat (1) közjog (1) közlekedés (2) közösségi média (1) közös jelöltállítás (1) közös lista (3) közpénz (1) közszolgálati televízió (1) köztársasági elnök (3) közvélemény-kutatás (9) közvélemény kutatás (15) közvélemény kutatások (1) közvetlen elérés (1) kremlinológia (1) krizsó szilvia (1) kronen zeitung (1) kubatov gábor (2) kudarc (3) kukorelly endre (1) külpolitika (1) kultúrharc (1) kultusz (1) kumin ferenc (1) kuncze gábor (4) kurzusépítés (1) küszöb (1) kvázi kétpártrendszer (3) l. simon lászló (1) labdarúgás (2) lak (1) lakner zoltán (1) lakoff (1) lamperth mónika (2) lánczi andrás (3) lánczi tamás (1) lánczos vera (1) láthatósági küszöb (3) látogatás (1) latorcai jános (1) latorczai jános (1) lázár jános (23) legalitás (1) legenda (1) legfelsőbb bíróság (1) legitimáció (2) legitimitás (4) leminősítés (1) lemondás (7) lendvai ildikó (5) lengyelország (3) lengyel lászló (2) lengyel minta (1) lengyel választások (1) lettország (2) levél (1) liberális (3) liberalizmus (1) lijphart (1) lista (1) litvánia (1) lmp (69) lmp jobbik csalodas ketpartrendszer uj jobboldal uj baloldal (1) logika (1) lojalitás (1) loppert dániel (1) lottóötös (1) luther (1) machiavelli (1) mádi lászló (2) mádl ferenc (4) magánnyugdíjpénztár (2) magánnyugdíjpénztárak (5) magyar (1) magyar bálint (1) magyar demokratikus charta (1) magyar liberalizmus (1) magyar narancs (1) magyar nemzet (4) magyar olajfa (3) majális (1) makay zsolt (1) makó (1) mandátum (1) mandiner (1) manipuláció (1) március 15 (2) Márki-Zay Péter (1) második forduló (6) második hely (1) matolcsy györgy (10) max weber (1) McCain (1) mdf (49) mdf szdsz (1) mdnp (2) meciar (1) mécs imre (1) medgyessy péter (4) média (7) medián (9) median (1) médiatörvény (2) media hungary (2) megállapodás (4) megbízás (1) meglepetés (2) megoldás (2) megszorítás (7) megújítás (1) megújulás (2) megyei jogú (1) menekültkérdés (1) mensa hungariqa (1) mérsékelt jobboldal (1) Mesterházy Attila (3) mesterházy attila (34) mesterházy ernő (1) mészáros tamás (1) mezőtúr (1) miép (1) miép jobbik (1) migráció (1) miklós árpád (1) milla (1) minisztercsere (1) miniszterelnök (2) miniszterelnök-jelölt (1) miniszterelnök csere (1) miniszterelnök helyettes (1) miniszterelnök jelölt (8) miniszterelnök jelölti vita (6) minőségi sajtó (1) miskolc (1) mkp (1) MNB (1) modell (1) módszer (1) molnár csaba (2) molnár oszkár (1) morál (1) morvai krisztina (2) moszkva (1) mozgalom (1) mráz ágoston sámuel (1) mszdp (1) mszmp (1) MSZP (1) mszp (104) mszp lmp együttműködés (1) mtv (2) munkáspárt (1) nagykoalíció (1) nagypártiság (2) nagy anna (1) nagy kép (1) nagy lászló (1) nagy tamás (1) NATO (1) NAV (1) navracsics tibor (20) negyedik köztársaság (1) németh miklós (1) német lapok (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti bank (1) nemzeti egység (1) nemzeti együttműködés rendszere (2) nemzeti érdek (1) nemzeti konzultáció (1) nemzeti szuverenitás (1) nemzetközi (1) nemzetközi környezet (2) nemzetközi kritika (1) nemzetközi státusz (1) neokonzervatív (1) neoliberális (1) népszabadság (2) népszava (2) népszavazás (7) népszerűség (2) népszuverenitás (1) ner (1) nézőpont (5) nógrádi lászló (1) normativitás (1) novák előd (1) nyakó istván (1) nyerges zsolt (3) nyirő józsef (1) nyugat (1) nyugdíj (3) obersovszky péter (1) objektivitás (1) obstrukció (1) ökológiai tévkövetkeztetés (1) ökopárt (1) oktatáspolitika (1) október 23. (1) olajfa (2) oligarcha (1) ómolnár miklós (1) önállóság (1) önkép (1) önkormányzat (1) önkormányzati választás (16) önkormányzati választási rendszer (1) önkormányzati választás 2010 (2) önkritika (1) opera (1) orbán (1) orbán-nastase megállapodás (1) orbán-putyin megállapodás (1) orbánista (1) orbán kormány (4) Orbán Viktor (9) orbán viktor (114) őrkutya (1) Örményország (2) országértékelő (1) országgyűlés (1) országos lista (7) összeesküvés (1) összeférhetetlenség (1) összefogás (1) összefogás párt (2) őszinte (1) oszkó péter (1) őszödi beszéd (8) ötödik köztáraság (1) ovb (1) ózd (2) paczolay péter (1) paks (1) pálffy istván (1) palotaforradalom (4) pályázat (1) pápa (1) papcsák ferenc (1) paraván (1) parlament (14) parlamenti felhatalmazás (1) parlamenti felszólalás (1) parlamenti választás (2) parlamenti választás 2010 (43) parlamenti választás 2014 (6) parlamenti választás 2018 (9) parlamenti választás 2022 (2) pártfinanszírozás (2) pártharcok (1) pártosodás (1) pártosság (1) pártpolitikus (1) pártrendszer (11) pártrendszer koncentrációja (1) pártrendszer változása (1) pártszakadás (2) pénz (1) pénztárca (1) percepció (3) pesti sándor (1) pető iván (1) pintér sándor (4) plágium (5) pluralizálódó pártrendszer (1) pokol béla (2) pokorni zoltán (6) polgári magyarország (1) polgári platform (1) polgármester (2) politika (4) politikai (1) politikai (1) politikai bozótharc (1) politikai elemzés (11) politikai elemző (9) politikai elit (1) politikai erőtér (1) politikai érzék (1) politikai gondolkodás (1) politikai hasznosság (1) politikai haszonszerzés (1) politikai hiba (2) politikai inga (1) politikai innováció (2) politikai kormányzás (2) politikai korrekció (1) politikai közép (2) politikai logika (5) politikai napirend (1) politikai nyilatkozat (3) politikai stratégia (1) politikai szereplő (1) politikai színpad (1) politikai tér (1) politikai tudás (1) politikai vétó (1) politikai vezetés (1) politikai vita (1) politika elemző (1) politika tér (1) politikus (2) politikusi beszéd (2) politikusok (1) politológus (2) politológus védegylet (1) pólus (1) populizmus (1) pörzse sándor (2) poszt politikus (1) pozíciók (1) pozícionálás (1) pozsgay imre (1) po fi (1) pragmatikus (1) predomináns pártrendszer (1) prezidenciális (1) primary colors (1) probléma (1) problémamegoldás (1) prognózis (1) program (1) pszáf (1) pundit (1) punditokrácia (1) racionális (1) racionális választó (1) racionalitás (3) radikalizálódás (1) radikalizmus (1) radiszoci (1) radnóti sándor (1) recesszió (1) reform (4) regionális eltérések (2) regisztráció (2) régi új törésvonal (1) rekrutáció (1) rendőrség (1) rendszerellenes párt (2) rendszerkritikus (1) rendszerváltás (3) rendszerváltás forgatókönyve (1) republic (1) republikon (3) részvétel (2) réthelyi miklós (1) retkes attila (2) rétvári bence (2) rezsicsökkentés (2) rivális (1) riz levente (1) robert denton (1) robert fico (2) rogán antal (8) románia (2) róna dániel (1) röpirat (1) rudi zoltán (1) Safarov (2) sajóbábony (1) sajtó (1) sajtószabadság (2) salamon lászló (2) sávelhúzás (1) schamschula györgy (1) scheiring gábor (1) Schiffer András (1) schiffer andrás (9) schmidt mária (1) schmitt pál (20) schmuck andor (1) selmeci gabriella (1) selmeczi gabriella (1) semjén zsolt (3) seres lászló (1) siker (5) sikerpropaganda (1) Simicska Lajos (2) simicska lajos (3) skorpió (1) slota (1) söjtör (1) sólyom lászló (11) somogyi zoltán (3) sportújságírás (1) stabilitás (1) stabilizáló apátia (1) stadion (2) state capture (1) steiner pál (1) stílus (1) story (1) strabag (1) stratégia (20) stratégiai szavazás (1) strukturáló dimenzió (1) stumpf andrás (1) stumpf istván (6) süveges gergő (2) szabadelvű konzervatív (1) szabolcs (1) szabó albert (1) szájer józsef (2) szakadás (2) szakértő (1) szakkommentátor (1) szakszervezet (1) szalai annamária (1) szanyi tibor (2) szápár (1) szász károly (1) szavazás (2) szavazások (1) szavazatmegosztás (2) szavazatszerzés (1) századvég (11) szdsz (20) szeged (4) szegedi csanád (2) szegénység (1) székely péter (1) székely zoltán (1) szekeres imre (2) szekértábor politika (1) szelekciós pontok (1) szélsőjobboldal (3) szélsőséges (1) személyre szabott kormányzás (1) személyzeti politika (1) szepessy zsolt (1) szerbia (1) szerencs (1) szerep (1) szerepcsere (1) szerepfelfogás (6) szervezet (2) szijjártó péter (6) szíjjártó péter (1) szili katalin (8) szilvásy györgy (1) szimbolikus (1) szimbolikus politika (1) szimbólum (1) szlavofil (1) szlovákia (2) szlovák magyar viszony (1) szlovák választás (1) szlovénia (1) szociális kérdés (1) szociális népszavazás (1) szociálliberális (1) szolidaritás (2) szombathy pál (1) szonda (5) szonda ipsos (1) szövetségi politika (4) sztálingrád (1) sztereotípia (1) sztereotípiák (1) szubjektív vélemény (1) szűrös mátyás (1) szuverenitás (1) tábor (1) taktika (1) taktikai szavazás (2) támogatás (2) támogatottság (3) tanácsadás (1) tanácsadó (1) tandíj (1) tárcatükör (1) tárgyalás (5) tárgyalástechnika (1) tárki (8) tarlós istván (9) társadalmi szerződés (1) társadalmi támogatás (1) tekintély (1) teljesítmény (2) területi lista (6) területi listák (2) tervezés (2) tét (3) tétényi éva (1) tét nélküli választás (2) tévedés (1) tévéostrom (1) tiszavasvári (2) tisztelet társasága (1) titkos (1) többpártrendszer (1) többség (1) többségi demokrácia (4) Tocsik-ügy (1) tocsik márta (1) tojástánc (1) tőkés lászló (1) tőkés rudolf (1) tölgyessy péter (7) toposz (1) töredékszavazat (2) törésvonal (1) torgyán józsef (2) torgyán kisgazda (1) torkos matild (1) törvényjavaslat (1) torzítás (1) trafik (1) trianon (1) tulajdonos (1) túlélési stratégia (1) túlhatalom (1) tüntetés (4) tusnádfürdő (1) tv2 (1) tv3 (1) ügybirtoklás (3) ügyészség (2) ügynökkérdés (1) újfasiszta (1) ujhelyi istván (1) újraválasztás (1) új alkotmány (1) új baloldali párt (1) új párt (2) új pártok (4) uj péter (1) ülésrend (1) ungár klára (2) uniós csúcs (1) ünnepi beszéd (2) ünnepség (1) USA (2) utódlás (1) utólagos normakontroll (1) utópia (1) vágó gábor (1) vagyonadó (1) vákuum (1) választás (2) választási együttműködés (2) választási eredmények (3) választási esélyek (5) választási hibák (1) választási kampány (1) választási műsor (3) választási rendszer (16) választási részvétel (6) választási törvény (1) választás időpontja (1) választó (3) választói reakció (1) választók (1) valence issue (1) valóság (2) valóságértelmezés (2) valóságérzékelés (1) valóságmagyarázat (2) valóságshow (1) válság (7) válságadó (3) válsághelyzet (1) válságkommunkáció (1) váltás (1) váltógazdálkodás (1) váltópárt (3) változás (4) változtatás (1) valutaalap (3) várakozás (1) várakozások (1) varázstalanítás (1) varga mihály (7) városok (1) varsói gyors (2) vastagh pál (1) veiszer alinda (1) véleménykülönbség (1) Veszprém (1) veszprém (1) vétó (3) vezetés (1) vezető (2) videóblog (1) viktor (1) visszalépések (2) visszatérés (1) vitányi iván (1) vízió (1) vizsgálóbizottság (1) voks10 (1) voks2010 (1) volner jános (1) voluntarizmus tere (1) vona gábor (15) vörösiszap (1) vörösiszap katasztrófa (1) warvasovszky tihamér (1) war room (1) wittner mária (1) xiii. kerület (1) zagyva györgy (1) zanzibár trükk (1) zapadnyik (1) záróra (1) zászlóégetés (1) zsákmányelv (1) zsákutca (1) zsinka lászló (1) Címkefelhő
07:02

Az eddigi bejegyzésekben igyekeztem bemutatni, hogyan szerezhetne a Fidesz kétharmadot, beszéltünk arról, hogy önmagában egy ilyen többség antidemokratikus és/vagy veszélyes-e. A következőkben – még mindig ezen első forgatókönyvnél maradva - arra a kérdésre keresem a választ, hogy vajon a Fidesz számára kívánatos lenne-e egy ilyen helyzet.

A válasz első ránézésre nem kíván komoly hozzáértést: melyik politikai erő ne akarna (minél több) hatalmat?  Bár a magyar politikai rendszerben, mint már utaltam rá, feles többséggel is sok minden átalakítható, a minősített többséghez kötött alkotmánymódosítás és a kétharmados törvények viszonylag magas száma a 258 mandátummal nem rendelkező kormánykoalíciókat eddig megfosztotta a saját terv alapján történő „nagy átalakítástól” (és egyben megfosztotta az egyharmadosnál nagyobb ellenzéket a teljes kormányzati felelőtlenségtől, hiszen fontos döntésekhez az ő szavazataikra is szükség volt). Több hozzászóló felvetette, hogy a kétharmados szabályozás célja éppen a konszenzus erőltetése, a kormányoldal és az ellenzék együttműködésre késztetése (s nem csak a törvények esetén, hanem fontos pozíciókba – ÁSZ, AB, LB stb. – való „kétharmados” választás esetén is). Magam nem ismerek erre vonatkozó explicit megfogalmazást, elvárást az alkotmányos rendszerünkben, ezért úgy értelmezem ezt a szabályt, mint amely az egyszerű többségnél jelentősebb választói felhatalmazással bíró politikai erők (akár kétharmadot elérő koalíciók, akár ekkora többséget szerző egypárti kormányok, akár kormány-ellenzék együttműködésen alapuló eseti együttműködések) számára teszi csak lehetővé a politikai mérnökösködést. Bárhogy is van, tény, a kétharmados többség szinte teljesen szabad kezet ad, hogy – értelemszerűen a demokratikus kereteken belül - változtasson valaki az intézményi elrendezésen.

A többség azonban nem feltétlenül jelent egységet. Minél nagyobb, annál kevésbé. Aki kizárólag egyes médiumokból és egyes szerzők írásaiból tájékozódik, hajlamos lehet a Fideszt monolit egységnek látni. Aki azonban közelebb merészkedik, tudja, hogy a legnagyobb ellenzéki párt – más pártokhoz hasonlóan – erősen tagolt, legfeljebb a belső erőcsoportok nem a nyilvánosság előtt, hanem a színfalak mögött vívják hatalmi harcukat.  A Fidesz egyre inkább mindenevő gyűjtőpárt (ha nem így lenne, esélye sem lenne egyedül a kétharmadra), a radikális jobboldaltól az értékelvű konzervatívokon keresztül a liberális centrumig sok minden ideológiai irány megtalálható benne. Ha tehát a Fidesz 258+ mandátummal bírna a parlamentben, ebben a mamutfrakcióban egészen különböző elképzelések is megjelennének. S miközben a Fideszre voksolók joggal várhatnák el a párttól, hogy az alkotmányos rendszer tekintetében végre lépje meg, amit ígért (pontosabban: amit gondoltak arról, hogy ígért vagy ígérnie kellett volna), könnyen lehet, hogy a frakció egységét veszélyeztethetné a lépéskényszer. Ne feledjük: a „bármit lehet” alkotmányozó helyzetben már nem tudnának semmit sem a „nyuszira”, azaz a gonosz ellenzékre fogni.

A helyzetet tovább nehezítené a Fidesz számára a Jobbik megerősödése. A radikális párt lehetőségeivel később külön foglalkozom majd, témánk szempontjából most csak annyiban érdekesek, hogy lássuk: a Jobbik növekedési lehetősége 2010 után elsősorban attól függ, mennyire válik hiteltelenné a jobboldali tábor szemében a kormányzó Fidesz. Ha tehát a Jobbik racionálisan gondolkozik, mindent meg kell tennie azért, hogy ezt a folyamatot elősegítse. Ennek legegyszerűbb útja pedig annak bemutatása, hogy a Fidesz valójában nem is kívánja megvalósítani azokat a célokat, amelyek miatt a jobboldal egy része támogatja. Ha a Fidesz megszerzi a kétharmadot, a Jobbik „bátor” javaslataival folyamatosan előre szaladhat, ha pedig csak a Jobbikkal együtt áll elő a szükséges többség, a radikális párt „jóhiszeműen” tárgyalásokat kezdeményezhet, „önzetlen” támogatást ajánlhat. Mindezt persze csak azért, hogy amikor a Fidesz majd kénytelen lesz valahogy elutasítani Gyurcsány Ferenc „felnégyelését”, a Szent-korona tan reaktiválását (a Jobbik EP-programjából: „egy alkotmányozó nemzetgyűlés hivatott a magyar jogrend új alapokra helyezésére, a Szent-korona tanra épülő alkotmány kidolgozására és elfogadására”), az Árpád-sávos zászló „össznemzeti jelképpé nyilvánítását”, vagy a kormányzói intézmény bevezetését, a Jobbik – és vele együtt a potenciális szavazói tábor – csalódottan ábránduljon ki a „hazug” és „megalkuvó” Fideszből.

Mindezzel nem azt kívántam állítani, hogy a Fidesz ellenérdekelt lenne a kétharmad megszerzésében, s esetleg megszokott kampányhibáival elő kellene segítenie az MSZP visszaerősödését. Erről szó sincs: biztos vagyok abban, hogy a Fidesz vezérkarában lényegesen több érv szól a kétharmad mellett, mint ellene. Egyszerűen csak arra hívtam fel a figyelmet, hogy a kétharmad, amely valóban alkalmas lehet akár a hosszabb távú berendezkedés elősegítésére, kétélű fegyver, s ha nem elég ügyes a Fidesz, egy ilyen alkotmányozó helyzet akár kárára is lehet.

Visszatérve a forgatókönyvekhez: az MSZP a Fidesz egyedüli vagy a Jobbikkal közösen megszerzett kétharmadát legbiztosabban akkor tudja megakadályozni, ha a választásokig valahogy az egyharmados parlamenti mandátumarány közeléig erősödik. Ha legalább 128 mandátuma lenne az MSZP-nek (vagy ezt közösen birtokolná a többi anti-Fidesz erővel – ezekről majd később), az első forgatókönyv értelmét vesztené. A következő bejegyzésben ezt a második forgatókönyvet részletezem majd…

A bejegyzés trackback címe:

https://torokgaborelemez.blog.hu/api/trackback/id/tr261497115

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Vona szerint belefér a demokráciába kiírtani a melegeket 2009.11.04. 15:45:16

Kedves Vona Gábor! Mit válaszolna arra, ha valaki azt mondaná, hogy beteges, aberrált, gyenge értelmi képességű, a magyarok többségét ősellenségként kezelő, moszkvából pénzelt, totalitarista terveket szövögető jobbikos vezérkart kéne kiírtani inkább, é...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Edigej 2009.11.04. 08:41:58

Természetesen nehéz egyben tartani egy nagy frakciót, és itt bizony megteheti azt a Fidesz, hogy "túlnyeri magát". Ami a másik támadási felületet, a Jobbikot illeti, lenne egy hozzáfűznivalóm.

Szót ejt a bejegyzés arról, hogy szokatlan lehet a Fidesz számára ellenzékiből kormánypárttá válni a felelősség miatt, amelyet nem kenhet ezután az "illegitim kormányra". A Jobbik számára viszont hasonló változást jelenthet hirtelen parlamenten kívüli proteszt-szervezetből parlamenti párttá válni. Ugyanis ha tetszik, ha nem, a parlamentben vannak bizonyos viselkedési szabályok, még ha a bocskait ott is fel lehet venni egy plenáris ülésen, csakúgy, mint a gárdaegyenruhát Brüsszelben.

A Jobbik betagozódik egy olyan intézménybe, amelyet eddig kritizált, el kell fogadnia (az előző bejegyzésnél a tegnapi kommentemben) részletezett játékszabályokat, magyarul a "tűz közelébe" kerül.

Továbbá - amennyiben végbemegy a fent részletezett forgatókönyv (a Jobbik elszakít egy szavazói tömeget a Fidesztől), az egyben feltételezi a párt retorikájának mérséklődését is. Amennyiben a Jobbik nem képes rá, hogy megszakítsa a kapcsolatot a "vállalhatatlan jobboldallal" (ld. kurucinfo), akkor hosszabb távon nem tud növekedni és kormányképes erőként megjelenni.

A jelenlegi helyzetben már mondhatja a Jobbik, hogy nem releváns Orbán Viktor azon sugallata, hogy aki nem a Fideszre szavaz a jobboldalon, annak elveszik a szavazata; tehát a radikális Fidesz-szavazót akár már 2010-ben leszakíthatja a Jobbik. De mi lesz azután, mikor a mérsékeltebb szavazókat kell megcélozni? Akik változást szeretnének ugyan, de nem lesznek vevők a Jobbik élesebb kritikájára?

Tehát: szelídít-e a parlament, a parlamenti pártként követett választási logika már önmagában?

Walter Melone (törölt) 2009.11.04. 08:54:46

Nagyon nem lenne jó, ha a következő ciklusban a Jobbik játszaná azt a szerepet amit eddig az SZDSZ játszott...

Ennek egy módon lehet elejét venni, nagyarányú de nem 2/3 os Fidesz győzelem esetén:
Fidesz MSZP koalícióval, esetleg MDF-el, ha valamilyen csoda folytán 8% körül bejutnának, amire lássuk be nincs esély.

Persze akkor meg felmerül, h a szocik lesznek a "mérleg nyelve", de ez talán még mindig megnyugtatóbb, mint egy radikális nacionalista Jobbik.

Mennyit Keresel · http://www.mennyitkeresel.hu 2009.11.04. 09:34:02

@Edigej: Érdekes, hogy a cikk a Fideszről szól és mégis mindenki a Jobbikkal foglalkozik - ez egy új helyzet az EP-választások óta, még fel kell dolgozni. Nem biztos azonban, hogy a magyar parlamenti választásokon olyan sok szavazatot lesznek képesek szerezni.

Zzoorroo 2009.11.04. 09:37:25

@Mennyit Keresel:

A stabil 5 százalékuk meglesz. És ez összeurópai jelenség, ezzel együtt kell élni.

Martingál 2009.11.04. 09:39:36

Bármennyire is nem tetszik - sőt - a jelenlegi kormány tevékenykedése, akkor sem tartom jó "ötletnek" a 2/3-os egyedüli többséget.

Véleményem szerint "nem egészséges" ha csak egyetlen párt rendelkezik majdnem tejhatalommal. Nem szabad abból kiindulni, hogy a Fidesz képviseli egyedül azt az elvet mely Magyarország felemelkedését szolgálná. "Egyeduralkodásra" volt már példa, nem éri meg szerintem kockáztatni...

Ha nagyon "szükség van" a 2/3-os többséggre, legyen legalább egy kompromisszumokkal és fékekkel teli koalició. Egy ilyen többség - bizonyos szinten - kevesebb kockázatot hordoz magában...

Anselmo 2009.11.04. 09:41:11

"a bármit lehet alkotmányozó helyzetben már nem tudnának semmit sem a nyuszira, azaz a gonosz ellenzékre fogni"

Hát nem is tudom, melyik az a párt amelyik hosszú kormányzása ellenére az ellenzéket hibáztatja a problémákért. Pontosabban a fanatikus párthívek lelkesedését ezzel tartja fenn.

Másrészt ha hatalomváltás lesz, nem várhatjuk hogy egyik napról a másikra orvosolva legyen nyolc évnyi amatőrség és lopás. Akkor sem, ha a kormánynak kétharmada van.

rocksztar 2009.11.04. 09:42:48

nagyon jó problémafelvetés!
édesapám igazi konzervatív, ő nagyon sokat vár a fidesz kormánytól, kemény jobbos ideológiai lépéseket(kötelező ittan etc.), míg jómagam "liberális" fideszesként "csak" annyit várok tőlük, hogy a gazdaságot rendbetegyék, és adót csökkentsenek. viszont a szentkorona-tanos marhaságoktól, meg vicces ruhában a dögmelegben masírozóktól falra mászok. viszont a kétharmadot, ha véletlenül megszerzik, akkor mindenképpen használják:felőlem akár a közjogi helzetet is átalakíthatják!

OftF 2009.11.04. 09:44:26

Szerintem se kell félni a Jobbiktól, ha egyedül nem képes választást nyerni (márpedig nem), akkor a miép sorsára jut, ha szerencséjük van, és okosak - tehát visszavesznek -, még egy ciklusban bekerülnek. Na bumm.

balfék 2009.11.04. 09:50:28

Itt, aki bármelyik forgatókönyvről is beszél a legfontosabbról megfeledkezik : minden a pénzről szól. Elvek, ideológiák csak a körítés, a nép hülyitését szolgálják.Igaza van Edigejnek a tűz melege sok mindenkit megszelidít.

drkovax 2009.11.04. 09:52:08

@Walter Melone: akkor már inkább az LMP, vagy Thürmer ... Az MSZP jelen politikai garnitúrája (és ennek a "krémje" marad a parlamentben) alkalmatlan minden együttműködésre. Az MDF dettó.

Ha a Fidesz-nek megadatik a 2/3 fölötti eredmény, még mindig szétvághatja a frakciót Fideszre és KDNP-re (technikailag biztosan, politikailag valószínűleg egyébként is praktikus). Ha úgy adatik meg, hogy csak a Jobbikkal (de akkor valószínűleg az Mszp-vel is!) van 2/3-ad, akkor pedig lehet szeletelni a 2/3-os javaslatokat: egyet veled, egyet veled ...

Malachi 2009.11.04. 09:55:06

Én nem félteném a Fideszt a Jobbiktól, a tábor radikálisabb része már úgyis átvándorolt Vonáékhoz a törzs pedig marad mindhalálig, bármi történhet. Egy biztos, nagy teher lenne a Fidesz vállán a 2/3, de hatalmas lehetőség is egyben. Én arra hajlok, hogy inkább legyen meg nekik és lássuk mihez kezdenek vele. 2/3 nélkül valószínűleg ugyanaz az "egyet előre kettőt hátra" tánc folytatódna, mint ami 2002 óta megy. Bár nagy kérdés, hogy a Szocik hogy viselkednének ellenzékben, képesek-e konstruktivitásra.

@Anselmo: nem orvosság kell, hanem tettek. reformok, satöbbi, beszéltünk már róla. ha ugyanaz a tökölődés lesz, mint most, tökmindegy mit csinál a Fidesz, szocikat zárat börtönbe, vagy visszahozza a 13. havit az ország gazdaságának nem lesz jobb.

@Edigej: a mostani országgyűlési stílust tekintve semmi jóra nem számítok. mihez finomítson a jobbik? abban a közegben, ha meg akarják tartani a radikális hangot semmit nem változtatnak a mostani retorikán. érdekes országgyűlési vitákat látunk még, csak győzzük kapkodni a fejünket.

(F)ordító · http://aztirjaa.blogspot.hu/ 2009.11.04. 09:57:27

@drkovax:
egy akkora bazi képviselőtömeget akár ötfelé is lehet vagdalni: öt frakcióvezető, öt napirendelőtti, öt bizottsági elnök, stb. nagy játékosság ez.

Atrox 2009.11.04. 09:58:29

@Walter Melone: Fidesz MSZP koalíció? Te ezt most komolyan mondod? Alig várjuk, hogy eltünjön a kormányzó erők közül az MSZP az SZDSZ-szel együtt! Ki szeretné, ha mostantól a dörzsölt MSZP venné át az SZDSZ szerepét? Másrészt, ha ez megtörténik, azt hiszem olyan 10% körüli szavazó azonnal átvándorol a Jobbikhoz a Fidesztől és teljesen jogosan. Ez lenne ám csak a nép igazi arcul köpése. És ez a bírka nemzet az utóbbi időben szinte mindent elvisel, de ezt talán azért mégsem...

Aerion 2009.11.04. 09:59:59

Kedves Török Gábor!

Ahhoz, hogy az MSZP egyharmadnál kevéssel több parlamenti mandátum szintjéig erősödjön elsődlegesen az kell, hogy a potenciális választói támogassák őket a szavazataikkal, ennek meg az a feltétele, hogy mozgosíthatóak legyenek. A mozgósítás feltétele viszont a hitelképesség, és a hitelképesség feltétele annak attitűdszintű tudati beágyazottsága, hogy Magyarország ügyei jól haladnak.

Valahol ez a logikai láncolat megszakadt, inkább arra a kérdésre kellene megkeresnie a választ, hogy hol.

Az persze nem biztos, hogy ennek megtalálása segít majd azokon, akiken (elméletileg) kellene ...

Nem vagyok fideszes 2009.11.04. 10:02:45

Kicsit arra emlékeztet ez a dolog, mint amikor tanultam vezetni. Hülyét kaptam attól, hogy az oktatóm mindig ott van mellettem és nem vezethetek úgy, ahogy akarok. Amikor végre megkaptam a jogsim, pár hónapig csak a családi verdát vezethettem, de azt is csak úgy, hogy nevelőfater ült mellettem, akkor az zavart. Égtem a vágytól, hogy végre egyedül vezethessek.
Amikor végre-valahára megvettem az első kocsimat és beleültem, tök egyedül, hirtelen elbizonytalanodtam: jó ég, most akkor hogy is..? Ha most valamit elbaszok, senki nem fog segíteni + a felelősség is csak az enyém.
Hát, kb. hasonló lehet a 2/3-ad is. valamilyen szinten.

play_off 2009.11.04. 10:04:26

@Walter Melone: "Nagyon nem lenne jó, ha a következő ciklusban a Jobbik játszaná azt a szerepet amit eddig az SZDSZ játszott..."

Neked lehet, hogy nem lenne jó. Az országnak viszont igen.
Az SZDSZ volt, aki nagyon nem volt jó!

Malachi 2009.11.04. 10:04:58

kicsit off

@Atrox: nem akarom, hogy arcon köpve érezd magad, de követted mostanában ezt a rádiófrekvencia mizériát? ajánlom figyelmedbe.

Walter Melone (törölt) 2009.11.04. 10:08:11

@Atrox:

A Fidesz és az MSZP képviselői ismerik egymást. Évek óta együtt hakniznak. Vannak közös cégeik, együtt járnak pecázni, meg focizni.

Gondolod, h nem zárnának össze, a Jobbik előtt?

Már hallom is Orbánt a választások után:

"Két választásunk volt, vagy a szélsőbaloldali radikális Jobbikkal, vagy a mára már meggyengült, konszenzus kész MSZP-vel kötünk koalíciót.
A kisebbik rosszat választottuk."

Robinzon Kurzor 2009.11.04. 10:08:52

Kedves Gábor,

Az "alapító atyai" szándék szerintem nyilvánvalóan arra irányult, hogy a közjogi rendszer alapjait érintő kérdésekben a mindenkori többség a mindekori ellenzék nélkül ne dönthessen.

Eredetileg, a 89-ben módosított alkotmány néhány hónapot megért 1.0-ás változatban sokkal több kétharmados törvény volt, köztük például a költségvetés is.

Ennek akkor az volt az oka, hogy az "alapító atyák" egyáltalán nem voltak biztosak abban, hogy egy szabad választáson nem az MSZP fog nyerni; ezért úgy készültek, hogy mindenképpen ellenzéki egyetértés kelljen egy sor kérdéshez. És ennek eszköze volt a minősített többség intézménye.

Egybek mellett ezt tette helyre a "paktum", ami úgy módosította az alkotmányt (a vezető kotmánypárt és a vezető ellenzéki párt közös akaratával), hogy jelentősen csökkent a kétharmados törvények köre.

És tipikusan ez volt az a szituáció, amikor "rendeltetésszerűen" használták a 2/3-os többség intézményét.

Számomra tehát egyértelmű, hogy legalábbis nem rendeltetésszerű használata lenne az egypárti 2/3-os többségnek, ha a közjogi rendszer alapvető elemeit ennek birtokában úgy módosítanák, hogy a mindenkori ellenzékkel erről nincs megállapodás.

Ez önmagában ugyanakkor nyilvánvalóan nem jelentene diktatúrát, hiszen ennek semmi köze nem lenne a módosítás tartalmához; az ettől függetlenül lehet antidemokratikus (bármit jelentsen is ez) vagy nem.

Walter Melone (törölt) 2009.11.04. 10:09:46

@play_off:

Ehhez lesz néhány szava a Fidesznek is, nem gondolod?

Nem azért gründoltak 8 évig, hogy egy Jobbik mondja meg nekik, hogyan kormányozzanak...

mojszipupi 2009.11.04. 10:12:14

Orbán álma valóra vált. Egyeduralkodó vezérré válik már nem csak saját pártján belül hanem az egész országban. Hogy ez a pártnak mennyire jó? A töbségének biztos h erre vágyik. Hogy ez jó lesz-e az országnak? Kizárt. Egy hatloméhes diktátor irányítása alá kerül az ország. Ez sehol hozott fejlődést a világban ezidáig

play_off 2009.11.04. 10:17:05

@Walter Melone: Ha úgy alakul a választás, a Jobbik kormányon kívüli "mérlegnyelve" lesz. Ebből a szempontból sokkal szimpatikusabb is, mint a konformista, opportunista szadesz, aki a hatalamért befeküdt a 90-ben még ősellenségnek mondott komcsi utódpárt mellé.

Malachi 2009.11.04. 10:17:35

@mojszipupi: ezzel itt feleslegesen próbálkozol, inkább fogj egy hordót és irány a Kossuth tér.

sárkányfő 2009.11.04. 10:17:38

Nos, én tartok a Fidesz 2/3-ától, ugyanis 98-02 között azt láttam, hogy Orbán teljesen kihasználja a mozgásterét, sőt még túl is lép rajtuk (bizottságok eltörlése, parlamenti kontroll gyengítése, kormányülésről jegyzőkönyv eltörlése, etc...). Meg egyáltalán: aki ebben az országban él, és nem vak, annak nyilvánvaló, hogy Orbán a maximumot célozza meg, ha a hatalomról, és a hatalommal való "élésről" van szó.

Hogy tagolt a Fidesz, nyilván igaz, de egy valamiben egység van: Orbán az alfa és az origó, a kezdet és a vég. Senki nem fog neki ellentmondani. 20 éve folyik a tisztogatás a Fideszben, ma már nincsenek ott olyan emberek, akik csak gondolni is mernének mást, mint a nagyfőnök.

A Jobbik meg kisebb gond a Fidesznek, mint hiszitek. Ezeréves módszerek vannak, zsarolás, fenyegetés, megvesztegetés, felvásárlás. A Kisgazdáknál és a Miépnél is bejött, most is be fog.

play_off 2009.11.04. 10:20:25

@mojszipupi: Látom sikerült téged is beszaratni egy még meg sem valósult lehetőséggel. Jó, hogy ilyen jól tudod - mégha megfogalmazni nem is mindig sikerül - mit fog csinálni a Zorbán a jövőben.

Ha meg tényleg úgy lesz, ahogy vizionáljátok, köszönjétek magatoknak. Miattatok lesz így.

hapcika 2009.11.04. 10:22:55

A jobboldalon nem Orbán, hanem a Sólyom a főnök. Ezt nem szabad elfelejteni egy pillanatra sem. Ő mit akar az a kérdés. Visszaállítja a közvetlen elnökválasztást, amit ő vett al tőlünk? Államvallás lesz a katolikus? Vagy vissza venné az MSZP-től Nagy Imrét és társait, hogy legyen 56-s hőse a jobboldalnak? Elsöpörné az MSZP-t, amely a 88-s egyezség ellenére alakult?
Sok kérdés van, de a kérdések kiindulópontját illene meghatározni pontosan !

Nem vagyok fideszes 2009.11.04. 10:24:37

@hapcika:

"A jobboldalon nem Orbán, hanem a Sólyom a főnök."

Most egy kicsit kiröhögtelek, ugye nem haragszol meg érte?

hapcika 2009.11.04. 10:31:55

@Lófasz Hadnagy: Nem haragszom, mert látom tudatlan vagy. Jó lenne, ha észrevennéd ki a tanár és ki a tanuló. Nem Sólyom megy Orbánhoz, hanem fordítva.

a nagy levin 2009.11.04. 10:34:08

Ki beszel itt koalicios kenyszerrol?
A fidesznek az egyszeru tobbseg akkor is kinez, ha Mikola lesz a kampanyarc.

A kerdes csupan az, hogy meglesz-e a ketharmad - persze ha nincs addig foldrenges vagy rendkivuli esemeny.

Sanszos, hogy a KDNP levalna es sajat frakciot kaphat (foleg, ha megvan a 2/3-ad), de ez egyben veszelyes is lehet, mert a fidesz leszalamizalodhat, ha nem okos a nagyfonok, illetve esetleg kell valamit cserebe adnia a KDNP-s frakcionak.

a nagy levin 2009.11.04. 10:45:27

a Jobbikrol: amig OV ugy ertekeli, hogy a Jobbik nem vesz el szavazatokat, addig ignoralja oket. Ugyanis sajnos annyi tartas nincs benne, hogy elvi alapon elhatarolodjon toluk, amig politikailag az o malmara hajtjak a vizet a az. un. baloldal es az un. liberalisok kritikajaval es alaaknazasaval.

De tamadasra szamithat, az ketsegtelen. Eljohet az az ido, amikor szint kell vallania, de nem azert mert hatalommegosztasi kenyszere lenne a jobbikkal.

fynndafrail 2009.11.04. 10:51:33

Csak egy dolgon akadtam fenn, ezen:

"önmagában egy ilyen többség antidemokratikus és/vagy veszélyes-e"

Miért kell áltatni magunkat azzal, hogy a jelenlegi parlamenti berendezkedés egyáltalán demokratikus? Ugyan már, köze sincs a demokráciához, itt csak agyatlan droidok nyomkodnak gombokat a központban kiadott ukáznak megfelelően, már amikor képesek egy ilyen kétbites utasítást értelmezni. Szerintem sokszor arról sincs fogalmuk, éppen miről szavaznak, s hogy az adott kérdésben neadjisten milyen álláspontot képviselnek a választóik. Szégyen ami a parlamentben folyik: dilettáns, korrupt emberek felelősség nélküli, egyéni érdekek mentén vezérelt töketlenkedése.
Undorító

hapcika 2009.11.04. 10:53:59

A Jobbikról a 2003. év történései közt nézzünk szét. Ki alapította, azok azelőtt melyik pártot gyarapították, melyik párt holdudvara ment át? Miért nem volt a Fidesznek egy szava sem a Jobbikra az EP választásokig? Műbalhé, vagy csak elnéztek valamit?

Ainult Mina 2009.11.04. 10:57:04

na, erre inkább nem mondok semmit. Kedves Török Gábor, azt mutasd be inkább a népnek, hogy konkrétan mit lehet csinálni a kétharmad birtokában.Onnantól kezdve, hogy az alkotmány kimondja, Magyarország: örökletes királyság egészen addig, hogy az államfő kinevezi (nem jelöli) a legfőbb ügyészt, a főbírót, az alkotmánybírákat, mindenkit. Majd hoznak olyan törvényt, hogy a közigazgatásban meghatározzák a vidéki és fővárosi születésűek arányát.

Szóval bármit megtehetnek. És ezt a "bármit" én nem bíznám Orbán Viktorra,

Blackrock (törölt) 2009.11.04. 11:01:08

Nekem az igazi nagy problémát talán nem is a fidesz jelenti, hanem orbán viktor. sajnos egy ennyire autoriter, diktatórikus személyiséggel nagyon nehéz lesz a kormányzás...sőt egyre inkább az az érzésem, hogy Ny-Európa helyett a Balkánhoz és az orosz, amolyan Putyinos "demokrácia" felé közeledünk.

Blackrock (törölt) 2009.11.04. 11:02:39

@fynndafrail: lehet, hogy nincs fogalmuk arról, hogy miről szavaznak, DE szavaznak. A többi már más kérdés...

Politiek incorrect 2009.11.04. 11:03:16

@Ainult Mina: Érdekes ezek a jövőt látó hsz-ek egyes, nem lehet más szót használni szinte rettegő emberektől. Azért az valahol elképesztő 7 és fél év baloldali kormányzás után, hogy a jobboldal jövőbeli kormányzása miatt emberek már rettegnek. Engedjük meg már, hogy adunk bizalmat az ellenzéknek, hogy megmutassa mire képes. Aki meg jön a királyság dumával, engedtessék meg nekem de nem lehet komolyan venni. A kétharmad felelősség is egyben. Nagyon jól is ki lehet használni, amennyiben a kormányzat felelősen viselkedik.

zedara 2009.11.04. 11:10:50

Ha a Fidesz koalázik a gyurcsány/bajnai/lendvai párttal, akkor a Jobbik lesz jó 1/2-ben 2014-ben.

rajen 2009.11.04. 11:11:03

Ez a blog is véletlenül a választások előtt jött létre, szinte naponta frissülve. Érdekes.

play_off 2009.11.04. 11:11:41

@Ainult Mina: Nem is te fogod rábízni. : -)))

Malachi 2009.11.04. 11:11:41

8 éve szoci balfaszkodás után csak egy 2/3 adhat rá esélyt, hogy kiderüljön mit is tud a Fidesz valójában. Tök mindegy mi lesz, ha nem kerülnek egyedüli döntéshozói helyzetbe szépen kenegethetik majd a felelősséget az ellenzékre, az elmúlt 8 évre, amire akarják. Lehet, hogy ez lesz az utolsó lépés a "megtisztulás" felé.

Vagy marad a langyos víz, a semmi - vagy elindulunk végre valahová. Rosszabb nem lesz, bármennyire is arrogánsnak és ellenszenvesnek tartják sokan (?) Orbánt, nem koronáztatja magát királlyá. Ha meg igen, tegye. Meglesz az eredménye. Ezért kell a 2/3. Állítsuk oda őket és tessék, lehet csinálni.

A végén meg meggyőzöm magam és rájuk teszem az ikszet.

lunanyuszi (törölt) · http://lunanyuszi.blogspot.com/ 2009.11.04. 11:15:37

Én nem feltétlenül hiszek abban, hogy az MSZP kevés százalékot fog szerezni. Szinte tényként beszélünk a FIDESZ-győzelemről, s ez felébresztheti azokat az állandó szocialista szavazókat, akik sem a népszavazáson, sem az EP-választáson, sem a pécsi választásokon nem vettek részt (őket nevezte el a férjem "alvó szocialistáknak"). Ha az MSZP nem áll elő egy jó arccal (és a mostanában emlegetett Kovács nem az), akkor lehetséges, hogy nem rájuk szavaznak majd, hanem inkább az MDF-re, amelyik mostnra már elég ügyesen pozicionálta magát a higgadt, intelligens, párbeszédre képes párt szerepkörébe.
Persze a Jobbiktól való félelem még hozhat egy olyat is, hogy inkább szavazzunk a Fideszre, minthogy koalícióra kelljen lépniük a Jobbikkal (amitől persze mereven elzárkózik mindkét párt, de mit nem láttunk még).
@ó jaj: A Fidesznek szerintem inkább a választások előtt jelent (főleg kommunikációs) kihívást a Jobbik. Megszólítani a radikálisokat, nem elveszíteni a bázist, hát ez a kicentizett kommunikáció nem volt az erősségük eddig.

no-grady 2009.11.04. 11:25:23

@mojszipupi: látod én ezt papolom napok óta. Orbán a 2/3-dal kontrollálhatatlan lesz. mivel Horty a példaképe, ki fogják nevezni kormányzónak, alkotmányt fognak módosítani, továbbra is lesznek demokratikus választások, de csak 10 évente, minden párt bekerülhet a parlamentbe, persze ha megszerzi a 25-40%-os bekerülési küszöböt.
mindent tud módosítani a saját szája íze szerint. hiszen alkotmány módosításához is csak 2/3 kell.
és a Fideszben sokkal katonásabban tartják be a szavazásokat, senki nem mer ellentmondani Oebánnak, ráadásul ki ne örülne neki, hogy 10 évig ücsöröghet a parlamentben'''

Szavics 2009.11.04. 11:27:40

A címben feltett kérdésre egyértelmű NEM a válasz.

A Fidesz a 2/3-dal valóban megkísérelhetné homogénné tenni a politikai erőteret. De azzal, hogy "megolajozza a fékeket és kikötni az ellensúlyokat", csupán azt éri el, hogy a nyakába szakad, úgymond, a valóság. A lényegről szabadon döntve alaposan fel kell kötni a gatyát bármiféle abszolút mese megírásához.

2/3 nélkül viszont vígan szüretelhetők a pártok álmodta édenkert összes gyümölcsei.

Sir Nyű 2009.11.04. 11:30:20

@Walter Melone: Orban anno Torgyannal is "osszefekudt" (ha az SzDSz, akkor ok is), pedig Dr. T. mindig is vallalhatatlan volt, sot tan ki lett mondva, hogy vele soha. Aztan megis.
Szoval ne tessek tul sokat inni elore a medveborre, majd a masodik fordulo szamai ismereteben fog ez eldolni, nem elotte.

Politiek incorrect 2009.11.04. 11:34:08

@Szavics: Esti BL meccsek eredményei? Szombati lottószámok? Na kb ilyen szinten nem lehet fogalmad a dolgokról.

10 évente választások ... Ember, ennyire nem kéne a KlubRádió agyatlanságait visszhangozni. 40%-os küszöb :))) Ideküldtek minden rettegőt ma?

Amennyiben Orbánék a 2/3-al nem élnek hanem visszaélnek, akkor ugyanoda fog jutni mind a párt mind ő is ahová az MSZP és Gyurcsány.

lunanyuszi (törölt) · http://lunanyuszi.blogspot.com/ 2009.11.04. 11:35:19

@fynndafrail: A parlament a nép hatalomgyakorlásának közvetett eszköze. Amikor négyévente képviselőket (és ezáltal) kormányt választunk, eldöntjük, hogy kik legyenek azok, akik megvitatják és eldöntik a nagy kérdéseket. Azok kormányoznak, akikre a többség voksol, azok lesznek a parlamentben, akiket megválasztnak. Ez önmagában egy demokratikus intézmény. Igen, ezek eddig a szép szavak, az utóbbi két választáson beállt kvázi-kétpártrendszer nem feltétlenül nyújtott megfelelő alternatívákat a szavazóknak, a két mamutot és híveiket lefoglalta az egymásra mutogatás, a szavazók jelentős részét nem is érdekelte az, hogy értelmes és érdemes emberekre szavazzanak, megelégedtek a húzónevekkel, az egyetlen cél pedig a másik nagy legyőzése volt. Ez a rendszer mára kicsit fellazult, megmoccant talán. Elsősorban a választói fejekben van szükség változásra, hogy képes legyen arra szavazni, aki leginkább őt képviseli, s nem az ellen, akivel riogatják.

gelsystem 2009.11.04. 11:35:42

egy Markos vicc jut eszembe:
királyfi megy az erdőben. talűálkozik a rusnya vasorrú banyával, aki aszonygya neki:
-királyfi, ha te engem 3* magadévá teszel, akkor lesz belőlem csodaszép királykisasszony
gondolt egyet a krályfi, vödröt tett a banya fejére, és meghajtotta, mint zinger a varrógéet. leveszi a vödröt:
-hát, te nem lettél királykisasszony!!!
-hány éves vagy királyfi? és még hiszel a mesékben????
.
minden oldalon ez megy!!!egyik kutya másik eb...ha 20 év alatt nem bírtunk irányt váltani, akkor ezzel a garnitúrával ezután se fog menni
ez a nagy magyar valóság

play_off 2009.11.04. 11:37:33

@no-grady: Eeege'. És a Zorbán személyesen tolja majd ki minden balos szavazó szemét a seggén.
Ezen kívül kisgyerekeket koncolnak a Blaha Lujza téren minden hétfőn és csütörtökön, már ameddig lesz Budapest. Mert azt is megszünetik, a helyét sóval hintik be és a Gellérthegyen lecsérik a Szabadság-szobrot, a Zorbán fehérlovas szobrára (hogy mégjobban hasonlítson Horthyra).

Szavics 2009.11.04. 11:41:34

Csak hülyéskedek, tudom, hogy nem. Amúgy egyetértek, ha túlfújják kipukkad a lufi.

play_off 2009.11.04. 11:41:53

@Szavics: no-grady-nek szánta... szerintem. : -)

Politiek incorrect 2009.11.04. 11:42:09

@Szavics: Jogos. Eggyel fentebbi kolléga.

Alc 2009.11.04. 11:49:26

Nem véletlen, hogy sok régi társadalomban két vezető is volt, az egyik békeidőben kormányzott, a másik pedig a nehéz, háborús években vezette az országot. Ez utóbbinak sokkal nagyobb hatalma volt.
Amikor egy ország, cég, vagy bármilyen csoport nehéz körülmények közé kerül, akkor semmi nem árt jobban, mint a megosztottság és a tökölés. Az MSZP az SZDSZ-szel való szererncsétlenkedéssel meg a kisebbségi kormányzással pont azt érte el, hogy nem haladtunk sehova, és nem értünk el szinte semmit.
A kétharmadnak az az előnye, hogy végre határozott lépéseket lehet tenni valamelyik irányba. Hogy ez az irány nem mindenkinek tetszik? Ez elkerülhetetlen.

Szavics 2009.11.04. 11:51:36

@Alc: Milyen háború folyik most?

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2009.11.04. 11:52:17

a fidesznek persze, hogy jó lenne.. nekünk, embereknek nagyon nem lenne jó, akik nem tartozunk egyik szekértáborhoz sem, csak próbálnánk amennyire lehetséges tisztességesen boldogulni, csak hogy ez ebben az országban elkötelezettség, gennyes kapcsolatok, seggnyalás és szarbazüllött korrupció nélkül teljesen lehetetlen.. és ebből a szempontból nekünk aztán édesmindegy, hogy melyik tetves párt van hatalmon.

papamaci1 2009.11.04. 12:01:01

Kétharmad ? A FIDESZ örülhet ha egyáltalán többségbe kerül. És akkor ott van még a JOBBIK-kal való állandó harca....

Netuddki. 2009.11.04. 12:02:09

@papamaci1: Hát igen. Még mindig nem tanultak meg számolni a fijjugg.

papamaci1 2009.11.04. 12:02:28

@Alc: Ezt hívták az indiánok között "hadifőnöknek" , Ja és Európában a neve: DIKTÁTOR.

Aerion 2009.11.04. 12:07:32

A véleményem az, hogy nem csak ki lehet, ki is kell használni azt a politikai helyzetet, hogy most létezik egy olyan politikai koncentráció, amely egymaga alkotményzó többségbe kerül. Ilyen még nem volt, és éppen erre van szükség.

Döntések kellenek, haladnia kell az ország ügyeinek a megoldások felé, hogy adott esetben rtosszak lesznek ezek a megoldások, ez a kormányzók felelőssége. Ha rossz döntéseket hoznak, vagyis olyan döntéseket, ami nem találkozik a többség óhajával és érdekeivel, megfizetik az árát.

De az is lehet, hogy olyan döntések születnek majd, amelyek valóban előbbre viszik közös sorsunk pozitív irányú alakulását.

Viselje csak a felelősséget a Fidesz, úgy sem tehet mást, ha megkapja a felhatalmazást. Ha nem kapja meg, az azt jelenti, hogy minden marad változatlanul, bizonyosan rossz kompromisszumok mellett, mint eddig. És garantáltan nem változik semmi.

Ha a Fidesznek kétharmados többsége lesz, meg lehet kérdezni tőle, hogy mit tettek az országért. Ha semmit, vagy elcseszték a lehetőségüket, a Fidesznek vége.

Ezt persze ők is tudják, nemcsak mi.

is 2009.11.04. 12:14:04

@Anselmo: "Hát nem is tudom, melyik az a párt amelyik hosszú kormányzása ellenére az ellenzéket hibáztatja a problémákért."

úgy érted alaptalanul? s ha valaki késsel fenyegetne, fel tudnád mégis sorolni, hogy mire hivatkoznak, amikor ezt teszik? pl: tavalyi népszavazás 18 hónapos permanens kampánnyal (azóta hulla csend); kodifikált önkormányzati reform lesöprése (2006); kodifikált alkotmány lesöprése; kétharmados sztrájktörvény értelmessé tételének lesöprése (jó az a Gaskó, hadd legyen feszültség). ezeket te mind alaptalannak gondolod? benne van a posztban, itt bizony át kellene alakítani a játékszabályokat, és az kétharmadot igényel. amelyik kétharmadról a FIDESZ nem volt hajlandó tárgyalni, és _érdemi_ (nem kizárólag az abban az időpillanatban népszerűnek gondolt, populista alapú) javaslatot tenni, az bizony az ő sara is.

én nagyon kívánom, hogy 66,5%-uk legyen. és 2012-ben kívánok nekik egy népszavazást, amelyikben velük törlik fel, ugyanolyan méltánytalanul, a padlót. sajnos annyira nem vagyok megbocsátó, hogy ezt a törlesztést ne kívánjam.

Alc 2009.11.04. 12:19:22

A diktátor és egy erős hatalom között különbséget lehet tenni. Nézzetek szét egy kicsit a világban, és meglátjátok, hogy a politikai berendezkedések palettája sokkal színesebb, mint azt elmétek felfogni képes. Akinek kétharmada van, az még nem diktátor, mint ahogy nem szükségszerűen bölcs vezető az sem, akit több párt koalíciója fogad el miniszterelnöknek.

Jelenleg nem háború van. Az csak egy példa az olyan szituációkra, amikor sürgős érdemi lépésekre van szükség. Egy gazdasági válság pontosan ilyen.
Akkoriban azt kellett eldönhteni, hogy védekezésre rendezkedjenek be, falakat lépítsenek, vagy menjenek elébe az ellenségnek. Bárhogy is döntött ez a vezető, legalább valami történt, és egy irányba folytak az esemélyek. Ha egy ilyen helyzetben a törzs vénei polemizáltak hetekig a teendőkről, akkor már meg se kellett élezni a kardot, jöhetett a behódolás.
De ha nektek nem teszik a törzsi példa, akkor gondoljatok a céges válságkezelésekre.

Aerion 2009.11.04. 12:25:01

@is:

Ez csak abban az esetben lenne lehetséges, ha úgy kormányoznának, mint azok, akikre te szavaztál.

Aerion 2009.11.04. 12:29:07

@mapolg:

A Fidesz (vezetése és tagsága) akarhat bármit, ha nem nyer ehhez az akarathoz társadalmi támogatást ugyanaz fog velke történni, mint az MSZP-vel.

Nem dönthetnek arról, hogy hosszú távon hatalmon maradjanak, ezt csak és kizárólag a választók intézhetik el. Senki más.

De egyelőre nem itt tartunk, jelenleg még Gyurcsány-utószülött MSZP kormánya van az országnak, és éppen azzal vannal elfoglalva, hogy 2010 tavaszára teljesen szétrohasszák még azt is állami és kormányzati szinten, ami jelenleg még épphogy eldöcög ...

Robinzon Kurzor 2009.11.04. 12:31:43

@Aerion:
Az odáig rendben van, hogy "Döntések kellenek, haladnia kell az ország ügyeinek a megoldások felé".

A probléma ott kezdődik, hogy ami a hosszú távú felemelkedéshez, legalább az EU-átlaghoz való felzárkózáshoz (minden téren) szükséges, annak csak egyik (részben) szükséges, de nem elégséges feltétele a 2/3-os többség.

Mert a fejekben (és lelkekben) a többség még mindig nem áll készen arra, ami "az ország ügyeinek megoldásához" szükséges.

Ebből pedig az következik, hogy amit lépni kellene, annak nagy része egyáltalán nem népszerű, különösen nem az a Fidesz politikai előéletét tekintve. Vö: ~"lenne pénz mindenre, csak a kormány ellopja".

A 2/3-os többség birtokában pedig nincs mentség a nem teljesült várakozások elmaradására. Még akkor sem, ha konkrétan a Fidesz sem ígérte meg a 3,60-as kenyeret, meg mostanában mintha náluk is csak 12 hónapból állna egy év még a nyugdíjasok számára is.

Vagyis a Fidesz választhatja a kamikáze módszert és remélheti, hogy az elején levezényelt gyökeres átalakítások óriási népszerűségvesztését a ciklus végére vissza tudja hozni.
Vagy választhatja a könnyebb és biztosabb utat: "elszámoltatás", "sokkal nagyobb a baj, mint bárki a legrosszabb álmában gondolta" -- és az alapvető társadalmi-gazdasági struktúrák helyrerakása helyett a hatalmi rendszer átalakításval fog foglalkozni, attól lesz jó mindenkinek.
(Nyilván a kettő között valamilyen arányban kell majd választani.)

Malachi 2009.11.04. 12:33:10

@Aerion: ebben az a vicc, hogy az a népszavazás csak ártott az országnak. szóval a kormányzás azon része, ami ellen ELVILEG az a népszavazás szólt, éppen nem volt annyira pocsék. majd akkor derül ki, ha hamarosan a Fidesz kénytelen lesz meglépni a hasonló reformokat. kíváncsi vagyok, hogyan kommunikálják majd.

soproni1 2009.11.04. 12:40:24

"Fidesz kénytelen lesz meglépni a hasonló reformokat. kíváncsi vagyok, hogyan kommunikálják majd. "

Aki magyar, az fizet vizitdíjat ( szigorúan trikolor papírnyugtára ) !

Alc 2009.11.04. 12:43:25

Érthető, hogy mindenki azt találgatja, hogy mit fog tenni a Fidesz, ha nyer, hiszen mindenkit a várható jövő befolyásol a döntésében. De azért úgy sem kellene gondolkodnunk, mint aki ma született, és nem emlékszik az elmúlt évekre.
Az, hogy a Fidesz mennyire vonzó lehetőség, attól is függ, hogy mire számíthatunk a többi jelölttől.
Figyelembe kell venni, hogy mit csinálna az MSZP, ha nála maradna a kormányrúd. Vagy mit tenne a Jobbik.

Anselmo 2009.11.04. 12:46:31

A népszavazás nem arról a három pontról szólt, hanem hogy valakik menjenek a picsába. Én is megszavaztam, jól tettem.

Egyébként a 300 forint vizitdíj semmiség ahhoz képest, a kormány mennyit javíthatott volna az ország helyzetén azzal ha lemond. Ha ők erre nem képesek, akkor én nem aszisztálok nekik a faszságaikhoz.

tölgyes 2009.11.04. 12:47:36

Úgy látom Török Gábor tartósan rágja a 2/3-os gittet.. mert jobb ha az emberek a fikciókon rágódnak, mintha a valós problémákkal foglalkoznak..de ha már ez ilyen fontos TG-nek és nap mint nap talál borzongó MSZP-és és reménykedő fideszes híveket akkor ám beszéljünk 2/3-ról.. VIZIONÁLJUNK, HOGY TG. ÖRÖMÉT LELJE és talán még ötletet is kapjon, mert úgy látszik nincsen neki....:::)))
1.A 2/3 lehetséges és azt gondolom mostanra kívánatos is... KÍVÁNATOS, MERT A MUTYIBAN SZÜLETETT ALKOTMÁNY NEM TUDJA BETÖLTENI HIVATÁSÁT.
a./ Miért született mutyiban???? Mert 90-ben Antall és Tölgyessy úgy kötötte a paktumot, hogy annak támogatását még a két párt is csak kényszerből vállalta.
b./ Mert mint a piaci kofák úgy alkudoztak az alkotmányról.. Semmi magasztos cél... én adok neked egy köztársasági elnököt (Göncz) ÁSZ elnököt, (Hagelmayer) TV, Rádió elnököt (Hankiss, Gombár), ha te adsz nekem egy kancellária-rendszert...ÉS KÖZÖSEN MEGFOSZTJUK AZ EMBEREKET A KÖZVETLEN VÁLASZTÁSTÓL ÉS ATTÓL A VESZÉLYTŐL, HOGY POZSGAY ELNÖK LEGYEN.. MERT AZ NEM ÁTALLOT SZÁMONKÉRÉSRŐL, NEMZETI VAGYONLELTÁRRÓL, ALKOTMÁNYOZÓ NEMZETGYŰLÉSRŐL, A KÜLFÖLDI ADÓSSÁG ÚJRATÁRGYALÁSÁRÓL BESZÉLNI...És ezek ugye tűrhetetlen dolgok...:::((( (Bár ma látjuk és szenvedjük ezen kérdések követelések, tisztázásának hiányát...)
2. Az így létrejött alkotmány nem tudta meggátolni, hogy a jelenlegi kormánypártok a szemünk láttára rabolják ki és tegyék tönkre az országot. A mai magyar alkotmányos rend nem tudja meggátolni, hogy Hunvald a börtönben ülve fél év alatt 6 milliós fizetést kapjon...A mai magyar jogrendben alig van esély arra, hogy a BKV-nál tudatosan elsíbolt milliárdok visszakerüljenek a közösbe...a mai magyar jogrend lehetővé teszi, hogy a miniszterelnök (aki most éppen csak volt) kedvezményesen kapjon áramot üzemei működtetéséhez...
HA VALAKI ENNEK AZ ÁLLAPOTNAK A FENNTARTÁSÁT IGÉNYLI, AKKOR NOSZA!! TÁMOGASSA A JELENLEGI KORMÁNYPÁRTOKAT, HOGY MEGMARADJON ANNYI HATALMUK, AMIVEL A SZÜKSÉGES ÁTALAKÍTÁST MEG TUDJÁK GÁTOLNI!!!

tölgyes 2009.11.04. 12:52:23

@Anselmo: a 300 FORINTOS VIZITDÍJBÓL ÉVI 20-30 MILLIÁRDOS BEVÉTELRE SZÁMÍTOTTAK.!! Ezzel szemben 2002 után az adóinkon felül elszórtak 18.000 milliárdot.. a GDP arányos hiányt 30-32%-kal növelték és a magyar gazdaságot és társadalmat már-már reménytelen zsákutcába vitték.

tölgyes 2009.11.04. 13:00:43

@soproni1: Arra emlékeztetném, hogy Ön is a maszop is félreérti a reform szót.. pontosabban nem érti. A reform nem sanyargatás. a reform azt jelenti, hogy folyamatos korrekcióval működőképessé teszem azt, ami nem jól, működik.. és nem azt jelenti, hogy beviszem Önt egy sötét utcába és egy váratlan mozdulattal lerántom az Ön gatyáját vagy bugyiját IS!!!
Én az eü. biztosításra befizettem több mint 30 milliót.. Tehát nekem azt senki ne mondja, hogy az eü. ingyenes. Ha visszafizetik nekem a pénzt, akkor én hajlandó vagyok támogatni a vizitdíjat!!!
Aztán ott van egy másik dolog!! ITT A VALÓDI TÉT NEM A VIZITDÍJ, HANEM AZ EÜ. BIZTOSÍTÁS PRIVATIZÁLÁSA VOLT. Hasonlóan a nyugdíjbiztosításhoz.. MÁRA KIDERÜLT, HOGY BOKROS REMEK ÖTLETE ÉS EGYETLEN MEGVALÓSULT REFORMJA TOTÁLIS CSŐD.. A NYUGDÍJBIZTOSÍTÓK DRÁGÁK ÉS ELSZÓRTÁK AZ EMBEREK PÉNZÉT, AMIÉRT MAJD AZ ÁLLAMNAK(ADÓFIZETŐKNEK KELL) FELELŐSSÉGET VÁLLALNI!!!
Hasonló volt a helyzet az eü.pénztárakkal is.. több pénztár, több vezérigazgató, igazgató, irodaház, titkárnő.. magasabb költség és a pénz illa berek, náda kerek már el is tűnt.. aztán lehetett volna sopánkodni!!!

hapcika 2009.11.04. 13:02:52

@tölgyes: Ez így nem helytálló. Elfelejtetted beszámítani a rekedtes hangú reumás kóchengerbe tekert csigabiga wellness kezelésének költségeit.

lunanyuszi (törölt) · http://lunanyuszi.blogspot.com/ 2009.11.04. 13:12:02

@tölgyes: Ez nem egy gumicsont, gitt vagy nevezd, aminek akarod. Ez egy lehetséges kimenetele a választásoknak, amivel számolni kell, s miért ne lehetne előre gondolkodni ezen is. Ez nem egy jóslat, tekintsd inkább úgy, hogy Török Gábot eljátszik a gondolattal. A bejegyzések által felvetett kérdésekre pedig te magad is kereshetsz válaszokat, amit meg is oszthatsz. Javaslom a "kiabálás" mellőzését, nem ide való (Rád sem vet jó fényt, de nem tudom, ez mennyire érdekel).
Ha megfigyeled, van logikája a posztoknak, egymásra épülnek, s azt hiszem az összes eddigiben olvashattál te is olyan kifejezéseket, mint "első forgatókönyv" vagy "majd a későbbiekben", tehát előrevetíti, hogy természetesen ezt 2/3-ot nem az egyetlen lehetséges kimenetelként tárgyalja.

lunanyuszi (törölt) · http://lunanyuszi.blogspot.com/ 2009.11.04. 13:18:24

@tölgyes: Ha megnézed jobban, van logikája a posztoknak, egymásra épülnek. A választások egyik lehetséges kimenetelét tárgyalja, az olyan kifejezések pedig, hogy "első forgatókönyv" vagy "majd a későbbiekben" árulkodnak arról, hogy valóban nem csak ezzel a lehetőséggel számol.
A bejegyzésekben felmerülő kérdésekre nyugodtan Te is megadhatod a válaszokat, akár itt is. Senki nem akadályoz meg benne.

play_off 2009.11.04. 13:24:49

@soproni1: Na végre! Már azt hittem egy "jóízű" magyargúnyolás nélkül lemennek a hozzászólások!

kamasuka 2009.11.04. 13:26:47

2/3nál a Fidesz át tudja úgy alakítani a választásokat és a parlamentet, hogy mindig csak két nagy párt kerüljön be. Hogy az most Fidesz, MSZP, vagy Jobbik, tökmindegy. (Nem is kell több. Azért LMP, hogy a most huszonévesek is húsosfazék közelébe kerüljenek, meg legyen egy párt, ahová majd visszamásznak az SZDSZesek, na ezért felesleges egy új párt.)

play_off 2009.11.04. 13:32:48

@kamasuka: Bezony. És emlékszünk még a Centrum bőrbe bújt mszp-sekre 2002-ből. Sok szavazatot csaltak el a fidesztől a hazugságukkal és sunyiságukkal. Gyakorlatilag eldöntötték az ország sorsát. Ebbe a mocsokba vitték, amiben most vagyunk.
Verje meg őket az Isten, Kupa Misivel az élen!

CSÉ 2009.11.04. 13:36:22

Nem vágom, mi teszi a Szentkorona-tan olyan félelmetessé. Gondolom ennek csak szimbolikus jelentősége lenne.

Aerion 2009.11.04. 13:38:27

@Robinzon Kurzor:

Nehezen vitatható igazságtartalmú hozzászólás. Egyetértek, rend kell(ene) a fejekben és a lelkekben.

Négy év kormányzati ciklus nem elegendő a jelentős rendszer átalakításokra, főleg nem elegendő az elmúlt 8 év politikai ámokfutása után. Ettől függetlenül el kell végre kezdeni dolgozni, minél előbb, annál jobb.

Gyökeres átalakításra szorul a nyugdíj (és rokkant)rendszer, a segélyezés politika, az önkormányzati-regionális rendszer, az EU források elosztása, az egész Új Magyarország program, ahogy van, a pályáztatási rendszer, az erőszakszervezetek és a nemzetbiztonsági szolgálat területe, a PTK, és nem utolsó sorban a választási törvény. Összességében új alkotmányra van szükség, de most nem ez a legfontosabb ügy, hanem mindaz, amit az előbb felsoroltam. Az alkotmányozáshoz nem elég a kétharmados többség (jogilag persze az lenne, de mindketten tudjuk, hogy ez egy ilyen szintű jogszabályhoz valójában nem elég), ahhoz az is kell, hogy az ellenzék is támogassa az új alkotmányt. Ez a következő parlamentbe kerülő gyurcsányista bagázstól, ami majd az ellenzék szerepében fog tetszelegni, semmiképpen nem várható el. Ez egy „veszett” társaság lesz, amelyik csak az üvöltésre, tépésre-szaggatásra lesz képes. Meg önmaga abszurditásig hatoló lejáratására. De ezt ezek nem képesek felfogni, meggyőződésük, hogy ezt kell tenniük, és hisznek abban, hogy semmi mást nem tehetnek, mert hiszen a Fidesznek is sikerült mindez, nekik miért ne sikerülne?

Hát csak azért, mert mindez velük szemben hiteles volt, velük egy sorban meg nem lesz az.

Az alkotmányozás a 2014-2018 közötti ciklus feladata lehet majd, a következő kormánynak a romokat kell eltüntetnie, fejlődési pályára kell állítania az országot, és megbüntetnie mindazokat, akiknek Magyarország lerohasztásában múlhatatlan felelősségük van.

scsaba1 2009.11.04. 13:44:01

@no-grady:

Szerintem még tovább is fog menni... Visszaállítja a királyságot (mer' ugye 1000 évig jó volt, akkor jó lesz most is.) és I. Viktor néven királlyá koronáztatja magát a Duna jegén.

A baloldali gondolkodásúakat pedig száműzi vagy lágerekbe zárja.

Mikola lesz a miniszterelnök, Kövér hadsereg főparancsnoka, aki majd szépen visszafoglalja a Vajdaságot meg a Felvidéket, így ebben a sorrendben. Újra lesz lengyel-magyar közös határ. Az soronkövetkező orosz-ukrán gázválság keltette zűrzavarban annektáljuk Kárpátalját. Így végre lehetőség lesz harapófogóba szorítani Erdélyt. De előtte még a Gripenek lopakodó üzemmódban berepülnek Bukarestbe és rommá bombázzák a román kormányépületeket - gyakorlatilag lefejezve a román közigazgatást.
Ha újra miénk édes Erdély, akkor két dandárt átcsoportosítunk a Dunántúlra. Ausztria ennek a hírnek a hallatán azonnal visszaadja Burgenlandot. (Világ életükben beszariak voltak az osztrákok.)
Utána akkora nagy jólét lesz, hogy a horvátok újra önként fognak csatlakozni hozzánk.

Aerion 2009.11.04. 13:56:49

@Malachi:

2008. március 9-én Magyarország választókorú népességének többsége hozott egy döntést, ez a döntés az volt, hogy a kormány népszavazáson tesztelt intézkedéseit elutasítják, gyökeresen és teljesen.

Magyarország mintegy 3200 településéből egy olyan se akadt (még Csenyéte se, ahol 80 % az MSZP-re szavazó cigányok aránya, magyar lakos meg 10 %-nyi sincs), ahol a kormány elképzeléseit a többség támogatta volna.

Magyarország felnőtt népessége elutasította a tandíjat, a kórházi napidíjat és a vizitdíjat. Egyiknek se volt semmi értelme. A magyar lakosságot nem lehet átnevelni, nem lehet megváltoztatni az értékítéleteit, se a gondolkodását. Egy valamit lehet tenni, értelmes döntéseket hozni a közérdek elve alapján. A népszavazáson elbukott kormányzati lépések egyike sem szolgálta a közérdeket, ha így lett volna, 80 % támogatta volna az intézkedések életben tartását, és nem fordítva.

vércseharcsa 2009.11.04. 14:02:23

bízom benne, hogy az összes rohadt politikus megdöglik valamilyen rejtélyes kórságban.
természetesen családjukkal, felmeneőikkel és utódaikkal együtt.

pokesz70 2009.11.04. 14:15:00

A Jobbiknak 2010-ben lesz az utolsó jó éve. A legtöbb Jobbik szimpatizáns nem mélymagyar hungarista, az csak a keménymag. A legtöbben protesztből állnak a párt mellé és nagy lesz a csalódás, amikor Vonáék az obligát óbégatáson túl semmit nem fognak tudni felmutatni a parlamentben.

Egy sokkal komolyabb probléma a Fidesz számára az önkormányzatok kérdése. Mert ha ott viszonylag nagy számban el tud venni pozíciókat a Jobbik a Fidesztől, az egyrészt igen érzékenyen érintheti a Fideszt, másrészt fenn tudja tartani a Jobbik jelenlétét politikailag. Arról nem beszélve, hogy nehezebb lesz kordában tartani a Jobbikos agymenéseket az önkormányzatokban, mint a parlamentben. Persze egy 2/3-os többség birtokában a Fidesz úgy alakíthatja át az önkormányzatokat, hogy ebből is jól jöjjön ki.

Edigej 2009.11.04. 14:40:07

@Mennyit Keresel: Így van - mindenki a Jobbikkal foglalkozik, de ez nemcsak az EP-választás után lett hirtelen így. A Jobbik EP-sikerének egyik legfőbb összetevője az volt, hogy egy olyan helyzetben, mikor választás volt, de a kampány nem szólt semmiről, központi probléma tudott lenni. Ez egy kicsit olyan, mint a forradalom: gyors sikert hozt, de a stabil kereteket nem helyettesíti. A Jobbik ráült arra a nyilvánvaló választói akaratra, hogy változzon a rendszer. Megvolt, azaz 2010-ben meglesz teljesen. Onnantól viszont neki is politikai szereplővé kell válnia, alkalmazkodni a játékszabályokhoz, alkukat kötni. Rétegpártként sosem lesz esélye - ne adj' isten - egyedül kormányt alakítani, tehát választania kell aközött, hogy kompromisszumokat köt vagy átalakul.

@Malachi: ld. az előző választ. Plusz: persze, vitatkozhatnánk arról, hogy a magyar parlamenti viták színvonala milyen, a képviselők megnyilvánulásai milyenek, stb. A lényeg az, hogy egy politikai csúcsszervről van szó, amely elvárja bizonyos - a Házszabályban lefektetett, vagy akár csak gondolatban létező - szabályok betartását. Egy professzionalizált intézmény, hasonló jellemzővel rendelkező tagokkal (még ha ez első ránézésre nevetségesnek is hangozhat - de ha úgy hangzik, vessünk pillantást egy 1990-es parlamenti közvetítésre). Szocializáló szerepe van, tehát kitermel egy bizonyos jellemzőkkel rendelkező politikai osztályt. Ez nemcsak alapszintű kulturáltságot jelent, hanem mondjuk potenciális korrupciós ügyeket.
A kedvenc példám egyébként az átalakulásra Mart Laar volt észt miniszterelnök, aki mandátumát "hippiként" kezdte, mire lemondott, jólfésült, öltönyös úriember lett belőle (de várjunk csak: nem ismerős ez Magyarországról is valahonnan...?).

@Aerion: Új alkotmány kell, írod. Miért?
A magyar alkotmány, bár hivatalosan nem az, új, poszt-kommunista alkotmánynak minősül. Igen, egy nem szabadon választott parlament fogadta el, és az 1949-es dátum van fölé írva, de legalább annyira különbözik az eredetijétől, mint a többi, újonnan elfogadott kelet-európai alkotmány. Sokan kérdőjelezik meg az alkotmányos rendet? Szerintem nem. Ha így lenne, azt valószínűleg látnánk - mint ahogy az egyetlen területet is jól látjuk, amely körül jól látható, széles egyetértés van: a kisebb parlament kérdését.
Miben legyen akkor új az új alkotmány? Toljuk el a közhatalmi súlyokat? Változtassuk meg az államformát? Emeljünk be új elveket? Én nem látom egyik mögött sem a szükséges többséget sem a parlamentben, sem máshol (jó, a parlamentben lehet, hogy lesz).

Röviden: az alkotmányos rendszer legjobb próbája a belőle eredő konfliktusok elemzése. Nem is olyan rég olvastam egy jó, bár kissé vázlatos cikket Jasper de Raadt holland kutató tollából, amelynek a végkövetkeztetése az volt, hogy bármennyire új az alkotmány, bármennyire magas fokú a társadalom bevonása az alkotmányozásba, ettől nem lesz kevesebb konfliktus, nem lesz hatékonyabb döntéshozatal. Példa erre pontosan Magyarország (és a mi erős alkotmánybíróságunk).

.szali 2009.11.04. 15:07:40

A Fidesznek és a Jobbiknak együttesen egészen biztos, hogy meglesz a kétharmada. A Fidesz várhatóan elvisz a legrosszabb esetben is 140 egyéni mandátumot (a többit is talán inkább a Jobbiknak van esélye megszerezni, mivel ahol a Fidesz gyenge, ott erősek, az MSZP-ről ez ilyen tisztán nem mondható el), ehhez jön legalább 80 listás mandátum, az 220. Ehhez már csak 38 Jobbikos mandátum kell, amit listán is játszva megszereznek, pláne, ha az egyéni mandátumok jelentős részét a jobboldal szerzi meg.

Anselmo 2009.11.04. 15:18:24

@Edigej: "A Jobbik ráült arra a nyilvánvaló választói akaratra, hogy változzon a rendszer. Megvolt, azaz 2010-ben meglesz teljesen."

Hát ha csak a gazdaságot nézem, a helyrehozatal során is lesz itt szívás, elégedetlenkedés. Ha meg a rendszer tényleg változik (egészségügy, adórendszer, ...) annak rövid távon egy csomó vesztese lesz. Lesz itt még elégedetlenkedés, amit a Jobbik, illetve az MSZP is meglovagolhat.

Persze a kormányváltás önmagában változás, ami oldja a feszültséget. Mégis úgy látom, a Jobbiknak lesznek lehetőségei azután is.

Edigej 2009.11.04. 15:27:24

@Anselmo: Én most a pártrendszerre gondoltam. :)

Ami a többit illeti, persze, az majd egy újabb lehetőséget adhat ilyen-olyan kritikák megfogalmazására.

Malachi 2009.11.04. 15:43:28

@Aerion: igazán nem akarom elvinni ebbe az irányba a vitát, de azért nem ilyen egyszerű ez. például:

"Anselmo · anselmo.blog.hu 2009.11.04. 12:46:31
A népszavazás nem arról a három pontról szólt, hanem hogy valakik menjenek a picsába. Én is megszavaztam, jól tettem.

Egyébként a 300 forint vizitdíj semmiség ahhoz képest, a kormány mennyit javíthatott volna az ország helyzetén azzal ha lemond. Ha ők erre nem képesek, akkor én nem aszisztálok nekik a faszságaikhoz."

azt meg, hogy a szocik hogyan viselkednek majd ellenzékben, várjuk ki.

"Ez a következő parlamentbe kerülő gyurcsányista bagázstól, ami majd az ellenzék szerepében fog tetszelegni, semmiképpen nem várható el. Ez egy „veszett” társaság lesz, amelyik csak az üvöltésre, tépésre-szaggatásra lesz képes. Meg önmaga abszurditásig hatoló lejáratására. De ezt ezek nem képesek felfogni, meggyőződésük, hogy ezt kell tenniük, és hisznek abban, hogy semmi mást nem tehetnek, mert hiszen a Fidesznek is sikerült mindez, nekik miért ne sikerülne?

Hát csak azért, mert mindez velük szemben hiteles volt, velük egy sorban meg nem lesz az."

aha, értem. és ki dönti el, hogy mi a hiteles? szóval szerintem ne legyél szemellenzős. ugyanúgy butaság ezt állítani amit te, mint ahogy butaság Patásorbán Generalissimussal riogatni a közvéleményt.

egy szónak is száz a vége, a Fidesznek jelen állás szerint akkor lenne jó a 2/3, ha tényleg van határozott elképzelése a kormányzásról, a most már kötelező reformokról és hajlandó is lesz lépni. egyéb esetben buknak majd, ha csak nem kezdenek el terelni, ahogy mondtam is korábban. persze, vonják felelősségre a korrupt bagázst, ez normális és elvárható - de jobban örülnék, ha nem az lenne minden nap a vezető hír, hogy éppen melyik politikust sikerült rajtakapni. legyen inkább az, milyen eredményekre számítanak az egészségügyi vagy oktatási, esetleg adóreformjuk által.

Malachi 2009.11.04. 15:44:49

böe, utolsó bekezdés egyeztetés, lenne, volna, lenne, bocs.

altervoter 2009.11.04. 16:00:32

Ha a Jobbik lenne az egyetlen párt, akivel a Fidesz a 2/3-os törvényeknél együtt tud működni, az elég szörnyű eredmény lenne a magyar demokráciára nézve. Már csak ezért is be fogom szavazni az LMP-t a parlamentbe. Nem akarok egy Fidesz-Jobbik 2/3-ot, de őszintén szólva az önálló Fidesz 2/3-ot is elég veszélyesnek tartanám.
Egyrészt vagy bebetonozná magát a Fidesz 20 évre, vagy a Jobbik - ahogy Török Gábor is írta - a Fideszt mindig előzve kritizálná és erősödne meg.
Egyik forgatókönyv sem tenne jót.

bnct · http://lehetmas.hu/176 2009.11.04. 17:03:27

@altervoter: Bizony, ha választani kell, hogy kivel kényszerüljön együttműködni a Fidesz a 2/3-os törvényekben, akkor egyértelmű, hogy az LMP a legjobb döntés.

Robinzon Kurzor 2009.11.04. 17:15:35

@Aerion:

A Fidesz hitelessége nem azon fog múlni, hogy "gyurcsányista"(?) ellenzéke mennyire hiteles. "Hiteles" ellenzéknek amúgy is ott lesz a Jobbik.

A jelenlegi kormány hitelessége is Ősződ, majd az elbukott népszavazás alapján nullázódott, nem a Fidesz pozitív és hiteles ellenzéki alternatívája miatt.

Ennek lenyomata, hogy az ellenzék vezetője (és a köztársasági elnök) 47 ponttal vezetheti a népszerűségi listákat. Ezzel nekivágni egy kormányzásnak, még akkor is, ha ez némileg emelkedni fog a megnyert választás után, nem azt jelenti, hogy kötésig gázolnak majd a hitelességben.

combo 2009.11.04. 19:07:02

Én meg vagyok győződve arról, hogy fidesz kétharmad esetén be lesz betonozva a hatalmuk néhány évtizedig. Hogy ez jó, vagy rossz, azt mindenki döntse el ízlése szerint. (Szerintem a fidesz már 1998-2002 között végrehajtott olyan "nyomulásokat", hogy az embernek égnek állt a haja, pl. Csermely Péter mint MTV hírigazgató.)

Csak Orbánt kell hallgatni:
1. Kettős állampolgárság (ezzel egyetértek, ha választójog nélkül adják) = pár millió listás szavazó
2. Kisebb parlament = választókerületek átrajzolása úgy, hogy a fidesznek kedvezzen.

sofalwy 2009.11.04. 22:40:25

Nagy helyzeteket hagy ki a hazai sajtó, amikor a hétköznapi életben rágott politikai témákkal kapcsolatosan csak a sajtófelelősöket kérdezi, idézi. Talán ezért is érdektelenek a köztévék, illetve a párttévék közéletinek mondott műsorai. A Fidesz belső feszültségeit könnyen felszínre emelhetnék, ha mondjuk egy a közelmúltban előkerült vitában együtt leültetnék Martonyi Jánost, a volt MSZMP KB tagot és Molnár Oszkárt, az edelényi polgármestert. Mindezt a problémák felvetülésekor frissiben kellene megtenniük, amikor a párt sajtósai még nem izzadták ki az elterelő szövegváltozatokat. Igaz a gyakorlott szövegértők már a panelekből is megérezhetik, hogy kényszer szülte magyarázatokat kapnak.

Aerion 2009.11.05. 09:51:43

@Edigej:

Igen, meg kell változtatni a közhatalmi súlyokat, szerintem, éspedig azért, hogy soha az életben olyan helyzet ne alakulhasson ki, mint az volt a Gyurcsány-féle kormány ideje alatt. Erősebbé kell tenni a köztársasági elnöki funkciót, közvetlenül kell megválasztani az elnököt, át kell gondolni az általános rendelkezéseket, alkotmányba kell foglalni például azt is, hogy Magyarországon házasság csak férfi és nő között köthető, a kormányra vonatkozó rendelkezéseken is változtatni kell, számos helyen. Összességében jobb újra alkotmányozni, mint a meglévőt farigcsálni. Az államforma megváltoztatására természetesen nincs szükség, de például a nemzeti jelképek közé kell emelni az Árpád-sávos zászlót, miközben az alkotmánynál alacsonyabb jogszabályi szinten, a BTK-ban foglaltak szerint súlyos büntetéssel kell terhelni a nemzeti jelképek meggyalázását, tehát az Árpád-sávos zászlóról se hazudhatja soha többé senki, anélkül, hogy börtönbüntetés ne fenyegesse, hogy nyilas jelkép.

Nem azért kell új alkotmány, mert a jelenlegi réginek számít, hanem azért, mert meghaladta kora, társadalmi és nemzeti vetületben.

De most nem ez a legfontosabb kérdés. Egyelőre romeltakarítás következik, és a romok okozói felelősségviszonyainak megállapítása, megbüntetése, végleges kizárása a közélétből.

Aerion 2009.11.05. 09:59:49

@Malachi:

Szerintem ma már az sem számít, ha a Fidesznek nincs se határozott, se határozatlan elképzelése arról, hogy mit kell tenni Magyarországgal, mivel a Fideszen kívül semmiféle más politikai alternatíva nincsen. Ez a kérdés tehát akkor lesz aktuális, ha tényszerűen kiderül, hogy a Fidesz alkalmatlan a kormányzásra, és ezt nem csak a Nyakó, Szanyi-féle politikai idióták terjesztik, és nem lefizethető és lefizetett politikai elemzők támasztják alá. Ha a Fidesz alkalmatlan az ország irányítására, szembe kell fordulni velük, és el kell kergetni őket. Ez is fog történni, de soha, ismétlem, soha az életben a gyurcsányisták Magyarországon a hatalmat meg nem szerezhetik, el nem foglalhatják, be nem tölthetik.

Ez a társaság Magyarország, a magyar nemzet magyar jövőjének közellensége, ez alapján kell velük bánni.

Gabor76 2009.11.05. 09:59:52

Az mszp-re többen fognak szavazni annál, mint amit a jelenlegi közvéleménykutatások utalnak. A fülke csendjében és magányában más a leányzó fekvése. Nem biztos, hogy meglesz az egyharmad, de ha nem szállnak be az ígéretharcba és racionálisan, számokkal alátámasztva kampányolnak a tetteik mellett, akkor lesz rá esélyük.

A pártnak hasznos lesz a vereség hosszú távon. A kampányban pedig szinte nem lesznek rákényszerülve, hogy túllicitálják az ellenfelet. Idővel úgyis kiderül, hogy a sokat emlegetett "adót csökkentünk, közben mindenki jobban jár, gyes-gyed vissza, kórházak nyitva, önkormányzatoknak dupla lé" duma nem tartható és nem hiteles.

Ráadásul a fideszben is vannak olyan ismert arcok, akik a nagy lendületben, a felfokozott hangulatban butasákokat mondanak majd. Láttunk, hallottunk már ilyet. Ha a választás vasárnapján visszatartó jelenség lehet még az eső is, akkor elmondható, hogy az esti műsorban benyögött pl "kötelezés" is sokakat elgondolkodtat.

A jobbik bekerül, de csak a nagyon egyszerű embereket képes megfogni, mert használható programot nem adnak. Az meg kevés, ha Izraelt emlegetik és a nemzet érdekeit forszírozzák.

Egy mostani polgármester-választás részvételi aránya is jól mutatja, hogy a többég már elfordult, mert egy kisváros arányait ki lehet vetíteni az országra. Szomorú a kép.

Aerion 2009.11.05. 10:30:37

@Robinzon Kurzor:

A jelenlegi közbizalmi válság nem a Fidesznek köszönhető, hanem a katasztrofális kormányzás-minőségnek, amely teljesítmény az MSZP-hez és az SZDSZ-hez köthető. A Fidesz támogatottsága 2002-2006-hoz képest növekedett, az igaz, hogy radikális mértékben nem, de azért jelentős mértékben, mivel a Fidesz szavazatra váltható választói nyeresége 300.000-500.000 fő között van, és ne felejtsük el, hogy 2002-ben és 2006-ban is 2.2 millió listaszavazatot kapott. Ezt a mennyiséget megtartotta, miközben természetesen a Fidesz szavazóbázisa személyi összetételében változott. Mindez nem kis teljesítmény, tulajdonképpen minderre világviszonylatban is igen kevés példa van.

Az, hogy Orbán népszerűség indexe 50 pontérték körül van, az egy dolog. Értelmesebb úgy megközelíteni ezt a kérdést, hogy van nála hitelesebb politikus jelenleg? Igen, vagy nem?

Szerintem nincs, amiből az következik, hogy a legjobb megoldás az ő személye jelenleg, mivel az ő személyes hitelessége a legnagyobb. Ha sikeres lesz a Fidesz kormányzásra a lakosság oldaláról a kormányzat felé mutatkozó hitelességfaktor javulást fog mutatni, csak abban az esetben van gond, ha a Fidesz úgy kormányoz, mint az MSZP. Ezt előre nem tudjuk, feltételezésekbe meg nincs értelme belebocsátkozni.

play_off 2009.11.05. 10:42:58

@altervoter: "Már csak ezért is be fogom szavazni az LMP-t a parlamentbe"

Te egyedül?!?!
Azannya! Jó sokat kell szavaznod!Az egész napod rámehet.

Másrészről, nem hiszem el, hogy még mindig vannak olyan hülyék az országban, akik elfogadnak egy ilyen LuMP, sunyin bújtatott mszp-s társulást hitelesnek.
A Centrum egyszer már eljátszotta ugyanezt. Hányszor lehet ugyanazzal a trükkel beszopatni benneteket????

vitrioldave 2009.11.05. 19:59:12

A Fidesz 2/3 akkor sem jelenthetne diktatúrát, ha Orbán egyszemélyben testesítené meg Hitlert, Nérót és Sztálint. Egy EU-tagállam csak bizonyos játékszabályok szerint játszhat, főleg ha pénzügyileg ilyen mértékben függ a külföldi kölcsönöktől.
Ugyanakkor a 2/3 lehetővé teszi jópár régóta halogatott lépés megtételét, pl tömegközlekedés rendbetétele, önkormányzati rendszer átalakítása. A baloldali "Orbán a diktátor" hiszti meg baromira uncsi.

Corry 2009.11.05. 21:02:06

A kétharmad lehetővé tenné ténylegesen néhány toldozott - foldozott kétharmados törvényünk rendbetételét. Nem jelentene diktatúrát, 94 és 98 között sem volt az. Egy határozott erős kormányzást tenne lehetővé, ami most nagyon ránk férne, mert sikerült az elmúlt 8 évben eléggé leamortizálni az országot, legfőképpen erkölcsileg, talán gazdaságilag még kevésbé, csak az utóbbit jobban ki lehet számokban fejezni.

Robinzon Kurzor 2009.11.06. 08:50:31

@Aerion:

Olyan dolgokkal vitatkozol, amiket nem állítottam; amit leírtál, abban lényegében egyetértünk.

Mindössze arra próbáltam utalni, hogy a dolgok jelenlegi állása szerint a Fidesz szavazóinak nagy része sem bízik igazán Orbánban.

Egy tavaszi X-re jó náluk (leginkább azért, hogy "ezektől" megszabaduljon), de hogy mennyire tartanak ki a Fidesz és Orbán mellett akkor, amikor népszerűtlen intézkedéseket kell(ene) hozni, az nagy kérdés.

Sőt, az még egy külön kérdés, hogy ha beindul a kampány, akkor a kormányellenes protest szavazókat lehet elcsábítani a Fidesztől (MDF, Jobbik, LMP).

De a lényegi kérdést továbbra is abban látom, hogy nem elég (akár nagyon) gyerni, a társadalmat meg is kell nyerni bármilyen nagyléptékű változásnak.
Ha valamit, akkor ezt meg kellene tanulni Gyurcsány buktájából.

Szavics 2009.11.27. 12:54:58

A kétharmad nem lenne jó a Fidesznek...

A kétharmad nem lenne jó a Fidesznek,
mert az ügyfelek a felesre is fizetnek.
S cserébe a túlhatalomért,
ő felel a társadalomért.

Szavics 2009.11.27. 13:01:12

A 2/3 nem lenne jó a Fidesznek...

A kétharmad nem lenne jó a Fidesznek,
az ügyfelek a felesre is fizetnek.
S cserébe a túlhatalomért,
felelős az egész társadalomért.

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2010.03.01. 11:27:17

Ennyit arról, hogy HONNAN jönnek a Jobbik szavazói:

"Pörzse Sándor mindkét pénteki helyszínen megkérte a hallgatóságot, tegye fel a kezét, aki a legutóbbi országgyűlési választásokon a szebb jövő reményében a Fideszre szavazott. A balmazújvárosi színházteremben azt lett volna könnyebb megszámolni, hányan nem jelentkeztek, de Hajdúdorogon is sok kéz emelkedett a magasba"
süti beállítások módosítása