Facebook oldaldoboz

Olvasottság

A blog indulása óta: 16'157'242 lapletöltés (2020.12.28.)

A legerősebb nap: 188'742 lapletöltés (2010.04.11.)

A lakott sziget

Vélemények

"Igazán elkeserítőnek és érthetetlennek ezt a tudatlanságnak tűnő, vagy annak álcázott, de inkább elszánt képmutatást tartom, amivel magasan képzett értelmiségiek igyekeznek kibújni a felelősség alól." (Mészáros Tamás)

 

"A sértésen túl Török valóban nem ért velem egyet, és mint ilyen persze választ igényelne, ha lennének írásában komolyan vehető szubsztantív érvek." (Halmai Gábor)

 

"Alapvetően érti félre a politikai elemzés tudományát, nagyvonalúan eltekint az eszmék, a politikai gondolatok, a megvalósult tényálladékok jelentőségétől, nem kevesebbtől tehát, mint a politikai cselekvés esszenciájától, így kizárólag formális, technokrata érveléssel legitimálja a kormánypárt ténykedését." (Seres László)

 

"Török Gábor blogpolitológus azon megállapítása, hogy a Fidesz október elején elért a csúcsra, amely után nem sok minden meghódítandó cél marad, a szokásos semmitmondás és elemzői felületesség terméke volt." (Békés Márton)

 

"A hatalom elzárkózása ma már olyannyira nyilvánvaló, hogy a kormány egynémely támogatójának is csípi a szemét, sőt még az Orbán-rezsim „törekvései” iránt feltűnő megértést mutató Török Gábor politológust is felébresztette eddigi magabiztos szunyókálásából." (Zádori Zsolt)

 

"Török, aki az értéksemlegesség jegyében erősen hajlik arra, hogy a politikát döntően hatékonysági szempontból elemezze (ahogy egy kritikusa nem finomkodva megjegyezte: az ő elemzései kb. olyanok, mintha a harmincas évek Németországában azt mondta volna valaki: Hitler ügyesen tematizálja a politikát a zsidókérdés napirendre tűzésével)." (Pető Iván)

 

"A magyar tudásról mint kurrens termékről meg mindent elmond, hogy még Török Gábornak is van diplomája." (Hont András)

 

"Török Gábornak például nagyon jót tett volna, hogyha mélyebben elsüllyed (sic!) mondjuk a magyar alkotmányjogban, és akkor, abban az esetben az elemzései, hogy is mondjam, a felszínességnek kevésbé mutatják a tüneteit." (Hont András)

 

"Ha egy kormánynak az a feladata, hogy megmentse az emberek nyugdíját, akkor nem blogoló politológusok véleményét kell előzetesen kalkulálnia." (Szijjártó Péter)

 

"Török szerint az a politikus viselkedik demokratikusan, aki nem törődik mások véleményével, aki nem akar önkritikusan gondolkodni, és aki képtelen felismerni, hogy zsákutcában van, és végre vissza kellene fordulnia." (Krémer Ferenc)

 

"Egyedül Török Gábor politológus gondolja azt, hogy a Fideszt a jó szándék vezeti, csupán politikai vaksága miatt rohan teljes erejéből a falnak." (Bartus László)

 

"Elolvastam ma Török Gábortól Piroslapig valamennyi blogbejegyzést a készülő új Alkotmányról. Homály, indulat. Mélyéről párolog a bögre. Nagyon." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor megkerüli a problémát." (Lánczi András)

 

"Lárifári." (Gyurcsány Ferenc)

 

"Török Gábor minimum téved." (Mráz Ágoston Sámuel)

 

"Török wasn't looking at the speech from the outside but from the inside. Almost as if he had been the speech writer of Viktor Orbán." (Eva S. Balogh)

 

"A Török Gábor-féle, lazának tekinthető, minden jöhet típusú hozzáállással szemben én a gyakorlatban is jól levezethető, szigorú megközelítésben látom a szélsőségekkel szembeni harc esetleges sikerét" (Somogyi Zoltán)

 

"Török Gábor csak egy a kollaboránsok közül" (Krémer Ferenc)

 

"Naná, hiszen a törökgáborok döntik majd el, hogy a cáfolat hitelt érdemlő volt-e" (Lánczos Vera)

  

"Az ezerkezű sms cézár kiismeréséhez azonban nem elégséges Török Gábor köpönyegébe bújni, és úgy előadni a nyilvánvalót, mintha annak bármilyen tudományos értéke volna." (Puzsér Róbert

 

"Régóta figyelem Török Gábor politológusi tevékenységét, és egyre erősödik bennem a viszolygás." (Andor Mihály)

 

"Nos, ha a seggnyalás és a helyezkedés olimpiai szám lenne, most indíthatnánk egy potenciális dobogóst: Török Gábor politikai szakértõt, korábban szabadúszó értelmiségit, ma már inkább Jobbik közeli tanácsadót." (G. Fodor Gábor)

 

"Énszerintem nem jó, ha egy politikai elemző nem elemez. Ez ugyanis benne van a munkakörében, elvileg. Ami pedig nincs benne, az a sunyi hatalombarát cinizmus, a távolságtartás félreértése, az apolitikus elkenés, az alapvető problémák tudomásul nem vétele, az állandó megfelelési kényszer. Ehhez a teljesítményhez képest még a Nézőpont is elemző műhely." (Seres László)

 

"Török Gábor (...) arról lett híres, hogy az összevissza beszélést az egyrészt, másrészt” fordulatokkal marketingeli értelmesnek tűnő gondolatmenetté." (Vizvári Soma)

 

"Nagyszerű Békemenet volt, vidám, erőt adó, lelkesítő! És nincs annál nagyobb elismerés, mint amikor Török Gábor egy ekkora siker kapcsán a kampány dinamikájáról hohmecol. Ennyi." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor évek óta azt a játékot játssza a nyilvánosságban, hogy a "függetlenobjektív" elemző szerepében a Jobbik szekerét tolja, de nyíltan soha nem merte bevallani, hogy a Simicska-párt tanácsadója és Vona személyes spindoctora."  (Vizvári Soma)

 

"Az utóbbi időben megfigyeltem: számos sajtószerv rendszeresen beszámol róla, hogy Török Gábor – akiről én sose hallottam tavalyig, és aki sokak szerint politikai elemző – éppen mit gondol. Török Gábor elképesztően nagy rajongótáborral (nem olvasótáborral, hiszen ő nem ír) rendelkezik, és – mint ilyen – fölhívja magára a társadalombírálat figyelmét, hiszen az egyik leghatásosabb közszereplő." (Tamás Gáspár Miklós)

 

"Érdekes módon Török Gábort sosem izgatták a külföldön zajló események. Úgy is mondhatnánk, hogy politikai farkasvakságban szenved (...). (Lánczi Tamás)

 

"Török Gábor nem független politikai elemző, hanem jobbikos propagandista." (Kubatov Gábor)

 

"A sokat sejtető semmitmondását könnyű kézzel gyurcsányista agitációra váltó egykori politológus oly kellemetlenül nyalizik, mintha feledtetni akarná azt a zavarba ejtő tényt, hogy „független” elemző létére Csányi Sándor szárnysegédjeként az MLSZ elnökségében foglal helyet, s így személyében a magyarok az Orbán-rendszer futballbirodalmának egyik befolyásos főurát tisztelhetik." (Puzsér Róbert)

 

"Ugyanis Független Szakértőink Legjéről köztudott, hogy nem beszélni angol" (Megadja Gábor)

 

Az 5 legnépszerűbb

  1. 508. Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2014. április 07. 09:18A tegnapi választást a Fidesz a világ minden választási rendszerében megnyerte volna. Nagyon komoly többsége lenne a korábbi magyar rendszerben is, és a tisztán arányos rendszereket leszámítva minden...
  2. 2018/9 Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2. 2018. április 09. 02:03A politikai számítás tehát szinte hibátlanul bevált – írtam négy évvel ezelőtt a Miért nyert (ennyire) a Fidesz? című blogbejegyzésben. Most ennél többet kell állítanom: a Fidesz ugyanis nagyobb...
  3. 2018/8 Választási előrejelzés 2018. április 05. 10:02Az előző bejegyzésben megindokoltam, hogy az áprilisi választás előtt miért nem lehet igazán komolyan vehető előrejelzést készíteni. Ebben az írásban nem ismétlem meg ezeket az érveket, és nem...
  4. 514. A tét 2014. december 04. 02:11Orbán Viktor természetesen nem újfasiszta és nem is diktátor. Az elkötelezett antikommunista, konzervatív és korábban a magyar jobboldallal kifejezetten jó viszonyt ápoló republikánus amerikai...
  5. 510. Mindenki lehet kőműves 2014. szeptember 26. 00:40Régóta nem jelentkeztem elemzéssel. S ez sem igazán az lesz. Van azonban valami, ami foglalkoztat. Semmi eget rengető, de nekem azért fontos. Egy ideje már kerestem hozzá a hangot, a formát. Ez...

Korábbi bejegyzések

Címkék

1904 (1) 1912 (1) 1956 (1) 1989 (2) 1990 (2) 1991 (1) 1994 (6) 1994 1998 (1) 1998 (5) 2002 (2) 2004 (1) 2005 (2) 2006 (2) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (3) 2012 (2) 2014 (2) 2014-es parlamenti választás (1) 2014-es választás (1) 29 lépés (1) 4k! (1) 56 nap (1) 800 (1) adatbázis (2) áder jános (9) adócsökkentés (3) adóemelés (1) adópolitika (1) afganisztán (1) ágh attila (5) ajánlószelvény (1) ajánlószelvények (14) akadémia (1) akarat (1) akció (1) aláírás (1) alakuló ülés (3) alapkérdés (1) alaptörvény (1) albertirsa (1) álesemény (1) alkalmazkodás (1) alkotás (4) alkotmány (22) alkotmánybírók (1) alkotmánybíróság (14) alkotmányellenes (1) alkotmánymódosítás (13) alkotmányozás (13) állam (2) államadósság (1) államcsőd (1) államfő (16) államháztartás (1) állami pénz (1) állami számvevőszék (2) állampárt (1) álláspont (1) alsóörsi gyilkosság (1) általános vita (1) alternatíva (3) Ángyán József (1) antidemokratikus (1) antipolitika (1) antiszemitizmus (1) antitézis (1) anti establishment (3) apátia (1) arányosság (4) arend (1) arend lijphart (1) árfolyam (1) árok kornél (1) árvíz (1) aszófő (1) átértelmezés (1) átláthatóság (1) átmenet (1) augusztus 20 (1) Azerbajdzsán (2) b. nagy lászló (1) baja (1) bajnai gordon (15) Bajnai Gordon (2) balogh andrás (3) Balogh József (1) balog zoltán (1) baloldal (17) baloldali (1) baloldali körzetek (3) baló györgy (2) balsai istván (3) bálványos (1) bánó andrás (1) barroso (3) bauer tamás (2) befolyásolás (1) beiktatás (1) belháború (1) belharc (1) belső konfliktus (1) bencsik andrás (1) Benetton-kampány (1) Beppe Grillo (1) beszéd (4) beszédolvasás tilalma (1) bihari mihály (3) bíróság (2) bizalmatlanság (1) bizalom (2) bizonytalanok (2) bizottságok (2) bkv (5) blog (3) blokád (1) bod péter ákos (1) bogdan góralczyk (1) bohács zsolt (1) bőhm andrás (1) bojkott (1) bokros lajos (10) borkai zsolt (1) borókai gábor (1) boross péter (1) borsod (1) botka lászló (6) botrány (7) bozóki andrás (1) brüsszel (2) budapest (7) budapest7 (1) budapesti olajfa (1) bukás (1) bukási spirál (4) buldózer (1) bulgária (1) bulvár (3) ByeAlex (1) célok (1) centrális erőtér (4) centrális pártrendszer (2) centralizáció (1) centrista (2) centrumpárt (1) cieger andrás (1) cigánybűnözés (1) cigányság (2) cinizmus (1) civil mozgalom (3) corvinus (1) család (1) csalódás (3) csapatkivonás (1) csapda (1) csehország (2) cselekvés (1) csépe béla (1) csermely péter (1) cser palkovics andrás (1) csigó péter (1) csodavárás (1) csomag (1) csúcsminisztériumok (2) csurka istván (2) czuczi mihály (1) daher pierre (1) daniel boorstin (1) dan nimmo (1) dávid ibolya (2) debreczeni józsef (3) demagógia (1) demokrácia (5) demokratikus centrum (1) demokratikus koalíció (2) démonizálás (1) demonstráció (1) demszky gábor (2) dessewffy tibor (1) deutsch tamás (1) devizahitelesek (1) de gaulle (1) dhondt (1) diáktüntetések (1) diktátor (2) diktatúra (4) dinamika (2) diplomácia (2) dk (1) döntés (1) duális erőtér (1) duna tv (1) dúró dóra (1) Duverger (1) economist (1) edelény (1) éden hotel (1) egyéni választókerület (2) egyéni választókerületek (24) egykulcsos adó (5) egypárti kormány (1) együtt (1) együttműködés (3) együtt 2014 (2) egy a tábor egy a zászló (2) elek istván (2) elemzés (4) élet és irodalom (1) elfordulás (1) elhatárolódás (1) elitváltás (1) ellenakarat (1) ellenerő (2) ellenfél (1) ellensúly (2) ellenzék (17) elnökjelölt (1) elnökválasztás (6) előrehozott választás (7) előrejelzés (5) előválasztás (6) előzetes regisztráció (3) elrugaszkodás éve (1) első forduló (1) elszámolás (1) elszámoltatás (2) elv (2) elveszett szavazat (1) elvtelenség (1) ep választás 2009 (3) érdek (9) erkölcs (1) erő (1) erőforrások (1) erőpolitika (3) erőszakosság (1) erőtér (1) erózió (1) értékelés (3) értelmezés (2) érv (1) érvek (2) érvrendszer (1) esélyek (5) esettanulmány (1) eszközök (1) eu (3) európai parlament (1) európai parlamenti választás 2014 (1) európai unió (2) évértékelő (2) évértékelő beszéd (4) facebook (2) falunap (1) fék (1) fékek és ellensúlyok (1) felcsút (2) félelem (1) félelnöki rendszer (2) felelős (3) felelősség (2) felelős döntés (1) felező válság (2) felhatalmazás (3) feliratkozás (1) felkérés (1) fellegi tamás (2) felsőoktatás (2) fiatal politikusok (1) Fidesz (2) fidesz (130) fidesz jobbik viszony (13) fidesz kdnp (1) fidesz mdf koalíció (3) fidesz mszp viszony (1) fkgp (2) foci Eb (1) fodor gábor (2) földesi szabó lászló (1) földtörvény (2) főpolgármester (3) főpolgármester jelölt (1) forgatókönyv (1) forgatókönyvek (5) forint (1) forradalom (4) forró ősz (1) forsense (1) frakcióalakítás (1) frakciófegyelem (1) franka tibor (1) frei tamás (1) fricz tamás (2) friderikusz sándor (1) frizbi (1) függetlenség (1) független jelölt (1) fűrész gábor (1) g. fodor gábor (3) gallai sándor (1) gallup (3) garancia (1) gát (1) gátlástalanság (4) gazdaság (5) gazdasági növekedés (1) gazdasági válság (1) gazdaságpolitika (6) GDP (1) gerbeaud liberalizmus (1) gergényi péter (1) gesztus (1) giró-szász andrás (1) giró szász andrás (9) goldenblog (1) göncz árpád (2) gondolatmankó (4) Goodfriend (1) google pártfigyelő (1) görög válság (1) granasztói györgy (1) gulyás gergely (1) gúr nándor (1) guvernamentalista felfogás (1) gy. németh erzsébet (1) gyarmat (1) gyávaság (1) gyenesei istván (1) gyöngyöspata (2) győzelmi stratégia (1) győztes (1) győzteshez húzás (2) gyűjtőpárt (2) gyurcsány ferenc (49) Gyurcsány Ferenc (1) habonyizmus (1) habony árpád (2) Habony Árpád (1) hack péter (1) hagenbach bischoff (1) hagyó miklós (3) hajdú péter (1) halasi endre (1) halmai gábor (2) harc (1) harmadik köztársaság (3) harrach péter (2) hasznos szavazat (1) haszon (1) haszonmaximalizáció (1) hatalmi harc (2) hatalmi kormányzás (2) hatalmi logika (1) hatalom (6) hatalomgyakorlás (1) hatalomkoncentráció (1) határon túli magyarok (1) hatékonyság (1) hatpárti vita (1) háttér (1) háttérvilág (1) havasiné orbán mária (1) hazaszeretet (1) házelnök (1) házmester (1) hegedűs lorántné (1) helyi politika (1) heti válasz (1) Heti Válasz (1) heves (1) híd (1) hideg polgárháború (2) hírblog (1) hír tv (1) hisztéria (1) hit (1) hitel (4) hitelesség (27) hitelszerződés (1) hiteltelenség (1) hit gyülekezete (1) Hódmezővásárhely (2) hoffmann rózsa (2) horn gyula (4) horn orbán vita (1) horthy miklós (1) horváth aladár (1) Horváth András (1) horváth csaba (3) horvátország (1) house of cards (1) hozzáértés (1) húsvét (3) identitás (2) ideológiai kulturális (1) ideologikus (1) időhúzás (1) időközi választás (3) időzítés (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (2) ígéret (2) ígéretek (1) illékonyság (1) illiberális demokrácia (2) illúzió (1) imázs (2) imf (12) információ (2) ingatlanadó (1) inkubátor (1) inkumbencia (1) inkumbens hatás (1) instabilitás (1) internet (1) intézet (1) intézmények (2) ipsos (2) irak (1) irány (1) irracionalitás (1) isaura effektus (1) james carville (1) james combs (1) jász nagykun (1) javaslat (1) Jávor Benedek (1) jávor benedek (3) jegybank (1) jelkép (1) jelölés (1) jelöltállítás (3) jobbik (76) Jobbik (1) jobboldal (10) jobboldali (2) jobboldali kétpártrendszer (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jóléti állam (1) jóléti rendszerváltás (1) jövő (3) jövőkép (1) juhász ferenc (1) juhász oszkár (1) káli sándor (1) kampány (11) kampánycsend (1) kampánytéma (1) kampánytsratégia (1) kapituláció (1) Karácsony Gergely (1) karácsony gergely (3) karakter (2) karakter (ön)gyilkosság (1) karantén (2) karizma (2) katasztrófa (1) katolikus egyház (1) katona (1) katonai szerepvállalás (1) katona béla (1) katona kálmán (1) kaufer virág (1) kdnp (10) keller lászló (1) kényszerpálya (1) képviseleti demokrácia (1) képviselő (2) képviselői eskü (1) kerekasztal (1) kerekasztal tárgyalások (1) kerék bárczy szabolcs (2) keretezés (1) kéri lászló (1) kétfarkú kutya párt (1) kétfejű ellenzék (1) kétharmad (26) kétharmados törvények (1) kétkamarás parlament (1) kétpártrendszer (2) kettős állampolgárság (3) kettős beszéd (2) kettős mérce (2) kiábrándulás (1) kiadácsökkentés (1) kiadáscsökkentés (1) kihelyezett kormányülés (1) kína (1) kirekesztés (2) kisebb parlament (1) kísérlet (1) kispártiság (1) kiss péter (1) kiss viktor (1) kis pártok (3) kitartás (1) kitiltás (1) kitiltási botrány (1) kitta gergely (1) kiválás (1) klein ödön (1) koalíció (1) koalíciós vita (1) kóczián péter (1) kognitív disszonancia (1) kóka jános (2) Kolláth György (1) kolontár (1) költségvetés (6) költségvetési tanács (1) kommunikáció (15) kommunikációs (1) kommunikációs hiba (1) kommunikációs paradigma (1) kommunista (1) kompetencia (4) konferencia (1) konfliktus (3) kongresszus (1) konrád györgy (1) konstruktív bizalmatlansági indítvány (1) konszolidáció (4) konszolidált gazdaság (1) kónya péter (1) konzervatív liberális (3) koordinált indulás (2) kordonbontás (1) kormány (2) kormányalakítás (8) kormányfő (2) kormányfő csere (1) kormánypárt (1) kormányprogram (4) kormányszóvivő (1) kormányzás (1) kormányzati teljesítmény (2) kormány ellenzék (1) körmend (1) körösényi andrás (2) korrekció (2) korrupció (8) korzenszky richárd (1) kósa lajos (4) kötcsei beszéd (1) kovács árpád (1) kovács lászló (2) kövér lászló (11) következetesség (2) következmény (2) közbiztonság (1) közgép (2) közhangulat (1) közjog (1) közlekedés (2) közösségi média (1) közös jelöltállítás (1) közös lista (3) közpénz (1) közszolgálati televízió (1) köztársasági elnök (3) közvélemény-kutatás (9) közvélemény kutatás (15) közvélemény kutatások (1) közvetlen elérés (1) kremlinológia (1) krizsó szilvia (1) kronen zeitung (1) kubatov gábor (2) kudarc (3) kukorelly endre (1) külpolitika (1) kultúrharc (1) kultusz (1) kumin ferenc (1) kuncze gábor (4) kurzusépítés (1) küszöb (1) kvázi kétpártrendszer (3) l. simon lászló (1) labdarúgás (2) lak (1) lakner zoltán (1) lakoff (1) lamperth mónika (2) lánczi andrás (3) lánczi tamás (1) lánczos vera (1) láthatósági küszöb (3) látogatás (1) latorcai jános (1) latorczai jános (1) lázár jános (23) legalitás (1) legenda (1) legfelsőbb bíróság (1) legitimáció (2) legitimitás (4) leminősítés (1) lemondás (7) lendvai ildikó (5) lengyelország (3) lengyel lászló (2) lengyel minta (1) lengyel választások (1) lettország (2) levél (1) liberális (3) liberalizmus (1) lijphart (1) lista (1) litvánia (1) lmp (69) lmp jobbik csalodas ketpartrendszer uj jobboldal uj baloldal (1) logika (1) lojalitás (1) loppert dániel (1) lottóötös (1) luther (1) machiavelli (1) mádi lászló (2) mádl ferenc (4) magánnyugdíjpénztár (2) magánnyugdíjpénztárak (5) magyar (1) magyar bálint (1) magyar demokratikus charta (1) magyar liberalizmus (1) magyar narancs (1) magyar nemzet (4) magyar olajfa (3) majális (1) makay zsolt (1) makó (1) mandátum (1) mandiner (1) manipuláció (1) március 15 (2) Márki-Zay Péter (1) második forduló (6) második hely (1) matolcsy györgy (10) max weber (1) McCain (1) mdf (49) mdf szdsz (1) mdnp (2) meciar (1) mécs imre (1) medgyessy péter (4) média (7) medián (9) median (1) médiatörvény (2) media hungary (2) megállapodás (4) megbízás (1) meglepetés (2) megoldás (2) megszorítás (7) megújítás (1) megújulás (2) megyei jogú (1) menekültkérdés (1) mensa hungariqa (1) mérsékelt jobboldal (1) mesterházy attila (34) Mesterházy Attila (3) mesterházy ernő (1) mészáros tamás (1) mezőtúr (1) miép (1) miép jobbik (1) migráció (1) miklós árpád (1) milla (1) minisztercsere (1) miniszterelnök (2) miniszterelnök-jelölt (1) miniszterelnök csere (1) miniszterelnök helyettes (1) miniszterelnök jelölt (8) miniszterelnök jelölti vita (6) minőségi sajtó (1) miskolc (1) mkp (1) MNB (1) modell (1) módszer (1) molnár csaba (2) molnár oszkár (1) morál (1) morvai krisztina (2) moszkva (1) mozgalom (1) mráz ágoston sámuel (1) mszdp (1) mszmp (1) MSZP (1) mszp (104) mszp lmp együttműködés (1) mtv (2) munkáspárt (1) nagykoalíció (1) nagypártiság (2) nagy anna (1) nagy kép (1) nagy lászló (1) nagy tamás (1) NATO (1) NAV (1) navracsics tibor (20) negyedik köztársaság (1) németh miklós (1) német lapok (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti bank (1) nemzeti egység (1) nemzeti együttműködés rendszere (2) nemzeti érdek (1) nemzeti konzultáció (1) nemzeti szuverenitás (1) nemzetközi (1) nemzetközi környezet (2) nemzetközi kritika (1) nemzetközi státusz (1) neokonzervatív (1) neoliberális (1) népszabadság (2) népszava (2) népszavazás (7) népszerűség (2) népszuverenitás (1) ner (1) nézőpont (5) nógrádi lászló (1) normativitás (1) novák előd (1) nyakó istván (1) nyerges zsolt (3) nyirő józsef (1) nyugat (1) nyugdíj (3) obersovszky péter (1) objektivitás (1) obstrukció (1) ökológiai tévkövetkeztetés (1) ökopárt (1) oktatáspolitika (1) október 23. (1) olajfa (2) oligarcha (1) ómolnár miklós (1) önállóság (1) önkép (1) önkormányzat (1) önkormányzati választás (16) önkormányzati választási rendszer (1) önkormányzati választás 2010 (2) önkritika (1) opera (1) orbán (1) orbán-nastase megállapodás (1) orbán-putyin megállapodás (1) orbánista (1) orbán kormány (4) Orbán Viktor (9) orbán viktor (114) őrkutya (1) Örményország (2) országértékelő (1) országgyűlés (1) országos lista (7) összeesküvés (1) összeférhetetlenség (1) összefogás (1) összefogás párt (2) őszinte (1) oszkó péter (1) őszödi beszéd (8) ötödik köztáraság (1) ovb (1) ózd (2) paczolay péter (1) paks (1) pálffy istván (1) palotaforradalom (4) pályázat (1) pápa (1) papcsák ferenc (1) paraván (1) parlament (14) parlamenti felhatalmazás (1) parlamenti felszólalás (1) parlamenti választás (2) parlamenti választás 2010 (43) parlamenti választás 2014 (6) parlamenti választás 2018 (9) parlamenti választás 2022 (2) pártfinanszírozás (2) pártharcok (1) pártosodás (1) pártosság (1) pártpolitikus (1) pártrendszer (11) pártrendszer koncentrációja (1) pártrendszer változása (1) pártszakadás (2) pénz (1) pénztárca (1) percepció (3) pesti sándor (1) pető iván (1) pintér sándor (4) plágium (5) pluralizálódó pártrendszer (1) pokol béla (2) pokorni zoltán (6) polgári magyarország (1) polgári platform (1) polgármester (2) politika (4) politikai (1) politikai (1) politikai bozótharc (1) politikai elemzés (11) politikai elemző (9) politikai elit (1) politikai erőtér (1) politikai érzék (1) politikai gondolkodás (1) politikai hasznosság (1) politikai haszonszerzés (1) politikai hiba (2) politikai inga (1) politikai innováció (2) politikai kormányzás (2) politikai korrekció (1) politikai közép (2) politikai logika (5) politikai napirend (1) politikai nyilatkozat (3) politikai stratégia (1) politikai szereplő (1) politikai színpad (1) politikai tér (1) politikai tudás (1) politikai vétó (1) politikai vezetés (1) politikai vita (1) politika elemző (1) politika tér (1) politikus (2) politikusi beszéd (2) politikusok (1) politológus (2) politológus védegylet (1) pólus (1) populizmus (1) pörzse sándor (2) poszt politikus (1) pozíciók (1) pozícionálás (1) pozsgay imre (1) po fi (1) pragmatikus (1) predomináns pártrendszer (1) prezidenciális (1) primary colors (1) probléma (1) problémamegoldás (1) prognózis (1) program (1) pszáf (1) pundit (1) punditokrácia (1) racionális (1) racionális választó (1) racionalitás (3) radikalizálódás (1) radikalizmus (1) radiszoci (1) radnóti sándor (1) recesszió (1) reform (4) regionális eltérések (2) regisztráció (2) régi új törésvonal (1) rekrutáció (1) rendőrség (1) rendszerellenes párt (2) rendszerkritikus (1) rendszerváltás (3) rendszerváltás forgatókönyve (1) republic (1) republikon (3) részvétel (2) réthelyi miklós (1) retkes attila (2) rétvári bence (2) rezsicsökkentés (2) rivális (1) riz levente (1) robert denton (1) robert fico (2) rogán antal (8) románia (2) róna dániel (1) röpirat (1) rudi zoltán (1) Safarov (2) sajóbábony (1) sajtó (1) sajtószabadság (2) salamon lászló (2) sávelhúzás (1) schamschula györgy (1) scheiring gábor (1) Schiffer András (1) schiffer andrás (9) schmidt mária (1) schmitt pál (20) schmuck andor (1) selmeci gabriella (1) selmeczi gabriella (1) semjén zsolt (3) seres lászló (1) siker (5) sikerpropaganda (1) Simicska Lajos (2) simicska lajos (3) skorpió (1) slota (1) söjtör (1) sólyom lászló (11) somogyi zoltán (3) sportújságírás (1) stabilitás (1) stabilizáló apátia (1) stadion (2) state capture (1) steiner pál (1) stílus (1) story (1) strabag (1) stratégia (20) stratégiai szavazás (1) strukturáló dimenzió (1) stumpf andrás (1) stumpf istván (6) süveges gergő (2) szabadelvű konzervatív (1) szabolcs (1) szabó albert (1) szájer józsef (2) szakadás (2) szakértő (1) szakkommentátor (1) szakszervezet (1) szalai annamária (1) szanyi tibor (2) szápár (1) szász károly (1) szavazás (2) szavazások (1) szavazatmegosztás (2) szavazatszerzés (1) századvég (11) szdsz (20) szeged (4) szegedi csanád (2) szegénység (1) székely péter (1) székely zoltán (1) szekeres imre (2) szekértábor politika (1) szelekciós pontok (1) szélsőjobboldal (3) szélsőséges (1) személyre szabott kormányzás (1) személyzeti politika (1) szepessy zsolt (1) szerbia (1) szerencs (1) szerep (1) szerepcsere (1) szerepfelfogás (6) szervezet (2) szíjjártó péter (1) szijjártó péter (6) szili katalin (8) szilvásy györgy (1) szimbolikus (1) szimbolikus politika (1) szimbólum (1) szlavofil (1) szlovákia (2) szlovák magyar viszony (1) szlovák választás (1) szlovénia (1) szociális kérdés (1) szociális népszavazás (1) szociálliberális (1) szolidaritás (2) szombathy pál (1) szonda (5) szonda ipsos (1) szövetségi politika (4) sztálingrád (1) sztereotípia (1) sztereotípiák (1) szubjektív vélemény (1) szűrös mátyás (1) szuverenitás (1) tábor (1) taktika (1) taktikai szavazás (2) támogatás (2) támogatottság (3) tanácsadás (1) tanácsadó (1) tandíj (1) tárcatükör (1) tárgyalás (5) tárgyalástechnika (1) tárki (8) tarlós istván (9) társadalmi szerződés (1) társadalmi támogatás (1) tekintély (1) teljesítmény (2) területi lista (6) területi listák (2) tervezés (2) tét (3) tétényi éva (1) tét nélküli választás (2) tévedés (1) tévéostrom (1) tiszavasvári (2) tisztelet társasága (1) titkos (1) többpártrendszer (1) többség (1) többségi demokrácia (4) Tocsik-ügy (1) tocsik márta (1) tojástánc (1) tőkés lászló (1) tőkés rudolf (1) tölgyessy péter (7) toposz (1) töredékszavazat (2) törésvonal (1) torgyán józsef (2) torgyán kisgazda (1) torkos matild (1) törvényjavaslat (1) torzítás (1) trafik (1) trianon (1) tulajdonos (1) túlélési stratégia (1) túlhatalom (1) tüntetés (4) tusnádfürdő (1) tv2 (1) tv3 (1) ügybirtoklás (3) ügyészség (2) ügynökkérdés (1) újfasiszta (1) ujhelyi istván (1) újraválasztás (1) új alkotmány (1) új baloldali párt (1) új párt (2) új pártok (4) uj péter (1) ülésrend (1) ungár klára (2) uniós csúcs (1) ünnepi beszéd (2) ünnepség (1) USA (2) utódlás (1) utólagos normakontroll (1) utópia (1) vágó gábor (1) vagyonadó (1) vákuum (1) választás (2) választási együttműködés (2) választási eredmények (3) választási esélyek (5) választási hibák (1) választási kampány (1) választási műsor (3) választási rendszer (16) választási részvétel (6) választási törvény (1) választás időpontja (1) választó (3) választói reakció (1) választók (1) valence issue (1) valóság (2) valóságértelmezés (2) valóságérzékelés (1) valóságmagyarázat (2) valóságshow (1) válság (7) válságadó (3) válsághelyzet (1) válságkommunkáció (1) váltás (1) váltógazdálkodás (1) váltópárt (3) változás (4) változtatás (1) valutaalap (3) várakozás (1) várakozások (1) varázstalanítás (1) varga mihály (7) városok (1) varsói gyors (2) vastagh pál (1) veiszer alinda (1) véleménykülönbség (1) Veszprém (1) veszprém (1) vétó (3) vezetés (1) vezető (2) videóblog (1) viktor (1) visszalépések (2) visszatérés (1) vitányi iván (1) vízió (1) vizsgálóbizottság (1) voks10 (1) voks2010 (1) volner jános (1) voluntarizmus tere (1) vona gábor (15) vörösiszap (1) vörösiszap katasztrófa (1) warvasovszky tihamér (1) war room (1) wittner mária (1) xiii. kerület (1) zagyva györgy (1) zanzibár trükk (1) zapadnyik (1) záróra (1) zászlóégetés (1) zsákmányelv (1) zsákutca (1) zsinka lászló (1) Címkefelhő
12:05

A szokásosnál is rövidebb bejegyzés lesz, éppen csak egy gondolat. Olvasom a magyar sajtóban az új kormányzati szerkezetre adott reakciókat. A Magyar Nemzet publicistája el van ragadtatva ettől a mérhetetlen bölcsességtől, egy szemernyi kétsége sincs, hogy igazán jól kormányozni csak ebben a felállásban lehet. A Népszava már kevésbé lelkes, tudósításának címében is utal arra, hogy itt bizony nem okos átalakítás, hanem valami kaotikus, feltehetően hatalommániás változtatás történt.

(Fotó: jezsuita.blog.hu)

Egyszer egy fontos politikus meglepő őszinteséggel azt mondta nekem: szívesen kipróbálná, hogy mit írnának a publicisták, ha pontosan az ellenkezőjét mondta volna annak, mint amit éppen most az övéi lelkesen, az ellenoldaléi pedig utálkozva próbálnak magyarázni. Ilyen esetekben mindig ezekre a mondatokra gondolok: vajon miről szólnának ma a lapok, ha Gyurcsány Ferenc hozott volna létre csúcstárcákat, és Orbán Viktor éppen a minden reszortnak önálló minisztert gondolat jegyében alakítana kormányt?

Nincs persze ebben semmi meglepő, ezek a dolgok általában így mennek – s talán nem is csak - nálunk. Mégis olyan jó lenne néha, ha a politikai vonzalom és egy adott ügy megítélése elválhatna egymástól, ha időnként tényleg csak „a dolgot önmagát” néznénk. Addig is marad a kedvelt gyerekdal felejthetetlen sora: „rázza, rázza, s közben magyarázza…”

 

A bejegyzés trackback címe:

https://torokgaborelemez.blog.hu/api/trackback/id/tr1001973572

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Párhuzamos világok 2010.05.07. 18:20:13

A szerző álláspontja szerint teljesen felesleges dollármilliárdokból épített, nagy teljesítményű űrtávcsövekkel kémlelni a világűrt a fekete lyukak működésének tanulmányozására, és teljesen felesleges volt eurómilliárdokért 27 kilométeres hadronütközte...

Trackback: Pártóvoda felnőtt nélkül 2010.05.04. 13:32:55

A kétpólusú pártpolitikai térben az utóbbi öt évben megjelent egy harmadik pólus: a köztársaság. Sólyom László ezt képviselte öt éven át. Ez nyilván kényelmetlen ügy: nem lehet kizárólag a barátok és...

Trackback: Not so Independent - Így ne próbálj függetlennek látszani! 2010.05.04. 12:27:55

Nincs azzal semmi baj, ha egy újság nyíltan vállalja politikai irányultságát. Ezzel legalább tiszta képletet teremt. Sőt, egyes politikai kulturákban, mint amilyen például a brit, van is annak hagyománya, hogy újságok a címlapon és vezércikkekben bizta...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jjulie 2010.05.05. 07:19:03

@simonmondja.:

néhány éve a kisebbik kölykemet nem akarták felvenni egy normális gimibe sem, mert ausztriában járt általánosba és gőze sem volt a magyar történelem-irodalomról a nyelvtanról meg pláne, namost ezek döntőek a sablon szerint (2006-ban a magyar középiskolák és vezetőik meg a központi felvételi rendszer nem tudott vagy akart mit kezdeni egy ilyen gyerekkel, hiába mentem be az igazgatókhoz, hogy nem fogyatékos a gyerek, és beszélgesenek vele németül meg angolul felváltva mondjuk az osztrák autópályák építéséről, és meg fogják látni, hogy nem debil)

végső elkeseredésben, felvételiztünk katolikus, református és zsidó gimibe (a katolikusoknak meg a zsidóknak kellett volna a gyerek, egyedül a reformátusok rúgták ki páros lábbal, igaz reformátusuk vagyunk, mondjuk formailag)

viszont, nem csak jómódu gyerekek járnak ezekbe az egyházi gimikbe

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.05.05. 07:58:55

@jjulie: Jó, akkor egyezzünk ki abban, hogy jártak már tehetősek is egyházi suliba, de csak ketten, Rétvári és Vitézy, mert a többi mind rászoruló hátrányos.

ssi 2010.05.05. 08:49:11

Egyházi sulik:
ne legyenek kivételezett intézmények
maradjon szabad az iskola(ideológia)választás
választott iskola maga ne mínősítse a tanulót, a családot

Sok ismerősöm sokféle tapasztalata: annyival nem jobbak
- remélt szigorú erkölcs elmaradása miatt 3 egyházi után a magán iskola vált be
- ateista szülők tudathasadása, mikor az egyházi suliba járó gyerekeknek pl. böjtöt stb. kellett tartani
- nagyon vallásos, de szegény családok panasza, hogy már a tájékoztatón azt puhatolták, anyagilag tudják-e támogatni a sulit
- értelmiségi szülők panasza a tananyag (pl. a történelem hiánya)

[nev] (törölt) 2010.05.05. 08:55:12

@jjulie:
mert pénzes gyerek volt. az egyházi iskolákba nem a jó módú gyerekek járnak, hanem mondjuk így jobb módúak. ha iskolát üzemeltetsz, akkor kétféle logika érvényesülhet. az egyik, hogy tehetőseket veszed fel, a másik, hogy a tehetségeseket. az egyház kombinálja a kettőt. oké.

a probléma ott kezdődik, amikor az egyház veri az asztalt, hogy pénz, pénzt, pénzt, de nem általában a közoktatásba, hanem kifejezetten a felekezeti iskolákba. az egyház nem a maga logikája alapján akar pénzt szerezni, hanem az államtól akar kiváltságokat. és ez a zsidók esetén röhej, a katolikusok esetén pedig a közröhej tárgya. szerintem egy vicc, hogy a katolikusok iskolák a közoktatásban hátrányos helyzetben vannak. és az állam kifejezetten ezekbe kellene tolni plusz pénz. felőlem egyéként tegyék ezt. se nekem, se a környezetemben senkinek ettől nem lesz rosszabb, meg jobb se. nekem meggyőződésem, hogy a közoktatást nem a felekezeti, hanem a generációs összetartásra kell építeni. amihez szuper létesítmények kellenek. nem felekezeti iskolák kellenek, hanem felekezeti osztályok. ugyanez vonatkozik a nemzetiségekre. neokon oktatási rendszer kell, és nem neonáci.

ssi 2010.05.05. 09:00:20

@hessler: én nem tudom felfedezni, h T.G. hová hajlik. És te?

@Kalmár: tűzoltók béremelése: a 4 év alatt lehet, h szó szerint megismételheted a kommentedet (őrízd meg)

@Videofon: o.v-nek lehet, h az is hiányozni fog, h 8 évig nem vitakozott ellenfelekkel a parlamentben

radala 2010.05.05. 09:15:20

@simonmondja.:
Hihetetlen, hogy valaki ilyen féltékeny legyen azokra, akik nem a semmiből jönnek, ez szerintem még annál is gusztustalanabb, mint lenézni az alulról jövőket. (Mondjuk el kéne hosszan gondolkoznom rajta, hogy mit tartok visszataszítóbbnak).

egerészölyv 2010.05.05. 09:27:15

T.G. nagyon régen magas tisztséget töltött be az SzDSz-ben. Aztán rájött, hogy nincs helye ott, és sokkal nagyobb a hiány a független gondolkodókban annál, hogy azt ne érné meg betölteni. És így fokozatosan független, tárgyilagos politológussá érett. Mára Magyarországon ő a No.1.

[nev] (törölt) 2010.05.05. 09:41:53

@radala:
az, hogy a katolikus, és a zsidó iskolák többlettámogatást követelnek magukat, mert hátrányos helyzetben vannak a röhej és közröhej kategóriája. nem kell hozzá nagy tehetség, hogy a felekezeti iskolák tanulói az utálat, és a közutálat tárgyai lesznek azok körében, akik iskola helyett aikido edzésre járnak. azt a pénzt, amit most követelsz magadnak a gyerekeden fogják tízszeresen, százszorosan leverni. a fasizmus a neonáci oktatási rendszerből fakad. és ezt az rendszert régen a zsidók forszírozták, újabban a katolikusok.

inebhedj - szerintem 2010.05.05. 09:45:02

Az egyházi iskola igazából nem a "pénzes" gyermekek gyűjtőhelye - főleg vidéken, tehát a lakosság 2/3-a számára nem -. sokkal inkább az egyetlen elfogadható alternatíva a deszegragált, és "meglepő módon" elképesztő körülmények közt operáló állami oktatáshoz képest azon "pénztelen" szülők számára, akik nem engedhetik meg maguknak, hogy magán- ill. alapítványi iskolába járassák gyermekeiket. (Vö. az ember természetéből fakadóan lefelé hasonul, így az állami iskolák oktatási és nevelési színvonala a leggyengébb és deviánsabb tanulók képességeihez és viselkedéséhez kénytelen igazodni.)
Ebben a helyzetben csak a mértéktartóan tájékozott "belvárosi megmondóemberek" képesek meglátni valamiféle klerikális reakciót, elitista gondolkodást, na meg persze az elmaradhatatlan fasizmust.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.05.05. 09:54:20

@inebhedj:
Szóval azt mondod, vidéken a "deviánsmentes" iskola az egyházi.
Vagyis nem az alsó, hanem a fölső társadalmi réteget szolgálja.
Na így van ez a "belvárosban" is.

De én inkább "hegyvidéki"-nek mondom az elitet ittenség a fővárosban, mert hogy nem a nagykörúton belül laknak...

pad78 2010.05.05. 09:59:38

"Egyszer egy fontos politikus meglepő őszinteséggel azt mondta nekem: szívesen kipróbálná, hogy mit írnának a publicisták, ha pontosan az ellenkezőjét mondta volna annak, mint amit éppen most az övéi lelkesen, az ellenoldaléi pedig utálkozva próbálnak magyarázni."

Nekem úgy tűnik, több fontos politikus ki is próbálta ezt, nem is egyszer. Öszödön még ideológiát is készítettek ehhez. :)

[nev] (törölt) 2010.05.05. 10:27:30

@inebhedj:
vajon tudsz-e különbséget tenni szegények, a tehetősek és a gazdagok között. és meg tudod-e különböztetni a tehetőst a tehetségestől. és vajon érted-e, hogy kétféle összehasonlítás között mi a különbség.

panelburzsuj 2010.05.05. 10:31:07

@simonmondja.:

A "fölső társadalmi rétegekből" talán kevesebb, de annál reménytelenebb "deviáns" kölyök kerül a közoktatásba. Különösen így van ez a középiskolákban.

Egyébként hány vidéki középiskolát ismersz testközelből? Államit, egyházit, magánt?

Ordnassac 2010.05.05. 10:35:19

@egerészölyv: az Szabados Krisztián és Somogyi Zoltán volt, de mindegy...

panelburzsuj 2010.05.05. 10:39:52

@inebhedj:

A megyeszékhelyek "elitgimnáziumainak" nagy többsége állami-önkormányzati kézben maradt. Pl: győri Révai, veszprémi Lovassy, kaposvári Táncsiscs. Mindháromban működik Arany János Tehetséggondozó program is.

Az egyházi és magánintézmények nem ezek helyett, hanem ezek mellé igyekeznek alternatívát nyújtani.

panelburzsuj 2010.05.05. 10:45:23

@Ordnassac:

Jegyzet:

"Mivel a Fidesz-KDNP nagyarányú felhatalmazást kapott az emberek többségétől arra, hogy a következő négy évben kormányozza az országot ..."

Még egy önként jellentkező a jjulie-matekszakkörbe ...

juliusc42 2010.05.05. 10:51:57

@Ordnassac:
Itt lehet szidni az ujsagirokat, es jogosan, mert az a szakmajuk elvileg. De ok is csak emberek, es szamoljatok meg, hany olyan emberrel talalkoztatok, aki a "politikai kedvencei" iranyaban oszinte kritikat gyakorol rendesen, ha azt jogosnak erzi? En nagyon keveset!

Szoval nem kell vazallusokrol vizionalni, az emberek mind ilyenek! De tovabb megyek, akinek Sony Hifi-je van gondolkodas nelkul szidja a Panasonicot, es kritika nelkul dicseri a Sonyt, s ugyanez forditva! S lehetne hosszan sorolni...

Ordnassac 2010.05.05. 10:55:17

@panelburzsuj: :-D

Arra mondjuk kíváncsi leszek, hogy a Jobbklikk is átalakul egy szervilis társasbloggá, esetleg mutat-e majd görbe tükröt időnként a kormánynak.

Ordnassac 2010.05.05. 10:59:20

@juliusc42: épp ez az, hogy ez egyáltalán nem emberi vonás. Ne hasonlítsuk össze az almát a körtével. Egy újságírónak nem az a dolga, hogy rajongjon egy pártért vagy burkoltan legyen fizetett PR-munkatársa. Mint későbbi hozzászólásaimban olvasod majd, láthatod, hogy nem azzal van a bajom, hogy egy lap egy értékrenddel bír, esetleg egy pártot támogat, hanem az, hogy nem (ön)kritikusan szemléli legalább a publicisztikai részlegben a saját értékrendjéhez közel álló pártot/pártokat, illetve az, hogy annyira átlátszó szervilizmus mutatkozik meg (a napilapok piacán mindenképp), hogy az már égő.

Máshol megoldható ez, szóval ez nem alapvető emberi tulajdonság.

panelburzsuj 2010.05.05. 11:01:36

@Ordnassac:

Ha minden az "ismert" vágányon halad, akkor olyan Komlós Jánosos, Árkus Józsefes, Sas Józsefes, Hofi Gézás görbetükröt várhatunk.

Szóval semmi új: öncenzúrában gyakorlott nép vagyunk.

Ordnassac 2010.05.05. 11:20:24

hvg.hu/itthon/20100505_lmp_frakcio_jovo_heten_alakul

Úgy tűnik, hogy végre felébredt az LMP a "Jézusmária, bejutottunk!"-állapotból.

[nev] (törölt) 2010.05.05. 11:25:57

@lüke:
neonáci számomra az, aki vallási, vagy etnikai alapon többletforrásokat követel magának. a kisebbségi önkormányzatokban ugyanúgy létezik, mint a történelmi egyházban. nem azt értem ezen, hogy a zsidókat a dunába lövik.

Ordnassac 2010.05.05. 11:33:15

@[nev]: csak kár, hogy ez a kifejezés egyáltalán nem ezt jelenti...

ssi 2010.05.05. 11:43:16

@Ordnassac: @juliusc42:
LMP felébredt? Örülsz neki? A frakcióalakításon kívül még sok határidős és aktuális feladat vár rájuk. Kezdő párt, de felnőttekből áll

Nem haragszom meg, ha egy komolyabb újság megdolgozza az agyamat, de nem agymosás, hanem sok új, hasznos infó (=tudatosan szélesebb látókör). Mily érdekes lenne, ha pl. a természettudomány hírei se lennének egységesek, mint a poltikai tudományosan elemzett hírek

@panelburzsuj: egyre több milliómos csemetét ismerek igen változatos és jelentős mértékű deviáns tünetekkel - s ameddig lehetőségem van rá, távolról figyelem a sorsukat, s velük párhuzamosan sok nagyon szegény család gyermekeiét is. Nem tudom szavakkal leírni az életesélyek közti különbséget

radala 2010.05.05. 11:44:36

@[nev]: Baromira nem értek ehhez, fogalmam sincs mi a helyzet, én katolikus iskolába jártam, soha nem sajnáltam őket, most sem sajnálom. Nyilván képesek pénzt szerezni most is. ha valaki mostanában elmegy Pannonhalmára, akkor láthatja, hogy nem reménytelen ország Mo, mert a bencések például iszonyat profin csinálják a kapitalizmust, szóval én nem féltem az egyházat.
DE. Az ÁSZ mondta, hogy a kommancsok ellopták a felekezeti iskolák pénzét. Az ÁSZ nekem tökéletesen hiteles a kérdésben. Innen nem érdekel, hogy ki szerint hogy kéne kicseszni az egyházakkal. Eszembe nem jutna védeni semmilyen egyházat, de ami jár nekik az jár, tök függetlenül attól, hogy pedofil és egyéb erkölcstelen papok vannak.

Ordnassac 2010.05.05. 11:50:47

@manyike: szeretnék jól működő pártokat látni, az LMP-re meg különösen kíváncsi vagyok, hiszen az első komoly zöld párt Magyarországon.

A megdolgozással amúgy nincs is baj, sőt! Csak nem ezt kapjuk érzésem szerint.

manipul 2010.05.05. 11:55:16

Tisztelt Török Úr!
Amiről Ön ír, azt manipulációnak hívják és emberek százezreit teheti tönkre. Egy Judith Miller nevű újságírónő évekkel ezelőtt bocsánatot kért, mert olyan cikkeket jelentetett meg a "mértékadó" világlapjában, amely elősegítette Irak lerohanását. Magyarul, manipulált. Ez kb egymillió ember halálában való bűnrészesség. Az öszödi beszéd illetve, annak a tartalma olyan volt mint a királyvíz. Elválasztotta a nemest nemtelentől. A média nagy része megbukott, manipulált, mellébeszélt. Ön viszonylag a keveset manipuláló publicisták közé tartozik, ez jó. De igazán nem is lép fel a manipuláció ellen, ez nem jó.
Itt az alkalom.

Ordnassac 2010.05.05. 11:59:54

@[nev]: a neonáci kifejezés azokat a személyeket jelöli, akik a német nemzetiszocialista rendszer újjáélesztéséért törekednek vagy a nemzetiszocialista ideológiát vallják, anélkül, hogy éltek volna adott rendszerben (ellentétben az "Altnazi"-kkal).

Ebbe az ideológiába a zsidó iskolák állami támogatása, sőt, még a keresztényeké sem fér bele. A náci rendszer amúgy sem volt különösebben vallásos, inkább idegesítette őket (több engedetlen pap és lelkész lágerben végezte).

ssi 2010.05.05. 12:04:28

@juliusc42:
Igen, ilyenek az embereK (emberből vannak):
valóban, sok mindenről egészen más a véleményünk - pl. a különböző márkákról -, mint a személyiségünk, adottságaink, lehetőségeink is

Sajnos ilyen emberek is vannak (de vannak másmilyek is):
de, micsoda különbség kultúráltan érvelni, csak a saját szempontunkból előnyös, vagy hátrányos elemeket, jellemzőket mínősíteni és nem általánoságban, kategórikusan, s megmásíthatatlanul ócsárolni, vagy éppen ajnározni, sőt kíváncsinak lenni a másik véleményére, akár tisztelni is azt

panelburzsuj 2010.05.05. 12:14:24

@Ordnassac:

A kérdés úgy szól kifejtve, hogy hogyan nevezzük összefoglalóan az etnikai, vallási alapon önmaguknak (állami) előnyöket kicsikarni igyekvőket. (Ha a neonáci foglalt ...)

hoplita 2010.05.05. 12:15:16

@inebhedj:
Pontosan, nálad a pont.
Az én gyerekeim is egyháziba járnak....és az állami elsilányosodása miatt egyre nagyobb a jelentkezők aránya.
Nálunk oktatás és nevelés folyik, az államiban meg a rendőrség szokott néha vizitálni.:)

Ordnassac 2010.05.05. 12:16:25

@panelburzsuj: lakonikus leszek: érdekképviselők.

cambridge.on 2010.05.05. 12:20:10

@panelburzsuj: Ezzel a megfogalmazással szerintem nincs baj.
A szavazók 53%-a rájuk szavazott listán.

"A történet pedig a következő: miután több mint kétharmaddal megnyertük a választást, ünnepelni hívott az ő falujába Kovács Sanyi barátom, Géberjén polgármestere. Géberjén Szatmárban van. Kedves falu, "
Ezt pedig az új Berija írta, alias Bayer Zsolt.

A két megfogalmazás között annyi különbség van, mint egy úriember és egy finoman fogalmazva annak nehezen nevezhető egyén között.

A Zsótit kellene a jjulie tanfolyamra beíratni!

panelburzsuj 2010.05.05. 12:22:19

@manyike:

Egy keserű, de valós szempontot azért ne feledj: egyrészt Magyarországon a szegény rétegeket évtizedeken keresztül igyekezett az állam átrostálgatni tehetségek után kutatva, másrészt a mai magyar milliomosok nem kis része nem "természetes kiválasztódás" útján lett milliomossá, hanem éppen a deviáns tulajdonságok mentén. (Érzéketlenség, gátlástalanság, erőszakosság.)

Összesítve: a mai Magyarországon az anyagilag szélsőséges helyzetben levő családok jó eséllyel mentálisan is szélsőséges helyzetben vannak. (Ez afféle "ráérzéses hipotézis" részemről, de azt gondolom, hogy teljesen megcáfolni azért nem lenne olyan egyszerű...)

ssi 2010.05.05. 12:26:44

@panelburzsuj: @Ordnassac: nem vagyok teljesen képben
mi volt 1998-2002 között, mi hangzott el a kampányban s előtte, s mi várható 2010-től: megnézzük, rendezzük, vagy szándékunk előnyöket biztosítani?

Jogos-e a kérdés: s hogy hívjuk azt a kormányt, mely saját elhatározásból akar előnyöket bíztosítani?

pad78 2010.05.05. 12:29:51

@[nev]: @tölgyes: @simonmondja.:
Ez egy totál értelmetlen vita. Úgy beszéltek az egyházi iskolákról, mintha azok egy homogén társadalmi jelenség lennének. Talán azt el lehet mondani, hogy általában több egyházi kapcsolattal járó család járatja a gyermekét egyházi iskolába (ez sem feltétlenül minden esetben igaz), de ennek kevés köze van a társadalom anyagi tagozódásához. Komolyan azt képzelitek, hogy a budapesti Fasori Evangélikus Gimnáziumot és a dévaványai Szügyi Dániel Református Általános Iskolát ilyen tekintetben egy kalap alá lehet venni?

panelburzsuj 2010.05.05. 12:33:03

@cambridge.on:

Navracsics: "az emberek többségétől" ...

Navracsicsék a szavazók többségétől kapták listán az 53-at.

Vagy a nemszavazó már nem is ember? :)

(Úgy általában elég gyerekesnek tartom ezt számháborúsdit, itt konkrétan, Navracsicsnak ebben posztjában azonban központi szerepe van. Ugyanis pont arról beszél, hogy nem elég nyerni: mindenkire szükség van. ("Úgy is mondhatnánk: a jó kormányzás szükséges, de nem elégséges feltétele a polgári Magyarország megteremtésének. Ahhoz ugyanis Magyarország minden polgárára szükségünk van. Ki-ki a saját területén, tudásának megfelelően kell tegyen érte: dolga mindenkinek akad.") Persze lehet, hogy csak az számít polgárnak, aki a Fideszre szavazott, de ez azért minden eddiginél ordenárébb ötlet lenne ... )

Szóval ilyn kontextusban egyáltalán nem mindegy, hogy végül is milyen az elkötelezettek és a belecsöppentek aránya.

Ordnassac 2010.05.05. 12:35:35

@manyike: ez az, amit megtudunk majd a ciklus elején.

panelburzsuj 2010.05.05. 12:38:27

@panelburzsuj:

(Mert talán mégse mindegy, hogy egy országnyi trojkában két "húzós" és egy "lógós" van, vagy fordított-e a helyzet.)

ssi 2010.05.05. 12:38:32

@panelburzsuj:
deviáns milliómos csemeték életcélja hosszú évekre = alig tanulni, alig teljesíteni, világban utazgatni, az életet "habzsolni", éjszaka fent lenni, nappal aludni ..... szülők fizetik, s sok helyen ez az összes kapcsolat a szülővel

@hoplita:
az enyém csak állami/önkormányzatiba járt, jár
összességében nincs rosszabb tapasztalatom, mnt az egyházis ismerőseinknek
Szerintem + kapcsolódnék a jelenlegi T.G. témához is - jó és rosszabb minden területen van, s sok függ a tanároktól is, s ha nem minden függ a pénztől - magán, alapítványi, önkormányzati, egyházi, városi, vidéki, falusi

cambridge.on 2010.05.05. 12:43:38

@panelburzsuj:
Emlegettek valami 3/3-ot.
Még az eufória lecsengése után.
Ezt cáfolja Bayer, meg néhány elvakult fideszes. Kinek higgyek?
A vezérnek, vagy annak aki közel áll hozzá?

panelburzsuj 2010.05.05. 12:45:00

@Ordnassac:

Lakonikusan felületes vagy, ha neked mindegy, hogy "született" vagy "szerzett" tulajdonságok mentén szerveződnek-e azok az érdekek. (Magyarországon a vallást egyelőre bátran tekintheted "született" tulajdonságnak: igen kisszámú a tudatos, felnőttkori ki- és betérés.)

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.05.05. 12:45:37

@pad78: Miért ne egykalapalá?

A lényeg, hogy az egyházi iskolák alaposan megrostálják a gyerekeket - mert megtehetik.
A rostálás szempontja pedig többnyire nem az, hogy a legszegényebb, legnyomorultabb gyerekeket próbálják megtalálni és felkarolni, hanem pont az ellenkezője - elkerülni messzire.
Az állami oktatás célja és kötelessége pedig az, hogy -minden- gyereket iskolai képzésbe vonjon. Akármilyen is az a gyerek.

Mondjuk, én az állam feladatának azt tartom, hogy -minden- gyereket képezzen-neveljen.
Az egyházi képzés ehhez képest egy kvázi elitképzés. Nem kötelező sem az iskolának, sem a tanulónak - ebből a szempontból elit.

Amúgy nagyon egyszerű a kérdés áthidalása, mert ha állami fenntartású lenne minden iskola és köze sem lenne az önkormányzati kasszához, biztos kevesebb lenne ezen a vita.
Az egyházak meg akkor kérhetnek ugyanannyit, ha a problémás gyerekeket is ugyanolyan kötelező jelleggel bevállalják, mint a reményteljeseket.
Mert ugye a nyereséges szolgáltatásokat nem illik kimazsolázni és állami pénzt is igényelni rá egyszerre.

pad78 2010.05.05. 12:46:54

@[nev]:
"az állam ma sem is tesz különbséget."

Ajánlom szíves figyelmedbe:
www.jogiforum.hu/hirek/18101

Az Állami Számvevőszék és az Alkotmánybíróság egyöntetű véleménye szerint a Gyurcsány-kormány két éven át hátrányosan diszkriminálta anyagilag az egyházi iskolákat. A történelmi egyházak és a velük empatikusabb politikusok ez ellen emeltek szót. Ez nem pozitív diszkrimináció - ez a negatív megkülönböztetés elutasítása.

U.i. Mindannyian rosszul jártunk azzal, talán az egyházi iskolákat kivéve, hogy az állam, korábbi kreatív könyvelésének következtében, 2008 végén, a gazdasági válság kezdetén kellett utólag kifizesse az egyházi iskolák jogos járandóságát. Nyilván az állami költségvetésben ez nem egy hatalmas tétel, de azért bizonyos időszakokban minden tízmilliárd számít.

panelburzsuj 2010.05.05. 12:46:59

@cambridge.on:

A számokra, meg a saját józan eszedre alapozz. És akkor jóval kevesebbet kell a hitre hagynod ... ! :)

cambridge.on 2010.05.05. 12:47:06

@Ordnassac: Mennyi sportember jár kaszinóba pókerezni!

Ordnassac 2010.05.05. 12:48:00

@panelburzsuj: egyáltalán nem mondtam, hogy mindegy, csak azt, hogy ők is érdekképviselők. Aztán ennek etikusságáról lehet vitatkozni.

panelburzsuj 2010.05.05. 12:53:24

@Ordnassac:

Szóval egyelőre a két szék (neonáci, érdekképviselő) között a pad alatt tartózkodunk nevezéktanilag? :)

Ordnassac 2010.05.05. 12:56:11

Balsai István is megkapja posztját:

www.mti.hu/cikk/476418/

cambridge.on 2010.05.05. 13:01:19

@panelburzsuj:
Ó, én már régen leszoktam arról, hogy politikusnak higgyek!
Az újságírók is közelítenek, ehhez a kategóriához.

A két pólus önfényezése pedig nem új dolog.
A szovjet háborús filmekben 10 szovjet partizán elfogott egy század német katonát...
Az amerikai partizán filmekben egyfős kommandó alakulat elfoglal egy erődöt, vagy kiszabadít egy tucat hadifoglyot....

Az elfogult újságírás is valami hasonló színvonalú eredményeket produkál.

@cambridge.on:
Helyesen, magyarul: Milyen sok sport ember jár kaszinóba, pókerezni!

Ordnassac 2010.05.05. 13:01:34

@panelburzsuj: a fogalomalkotás és a definíciók letisztítása az egyik legnehezebb nyelvészeti művelet, úgyhogy úgy néz ki. ;-)

@mindenki: megalakult a Fidesz és a KDNP frakciója, azt persze egyik híradás sem közli, hogy hány fővel...

panelburzsuj 2010.05.05. 13:05:41

@pad78:

Az "alap-diszkrimináció" akkor történt meg, amikor az állam eldöntötte, hogy az államilag eleve "alulfinanszírozott" közoktatás gondjait kétfelé terheli: az elkerülhetetlen kiegészítést az önkormányzati intézmények esetében az önkormányzatokra lőcsöli, míg az egyházi intézmények esetében magára vállalja.

Erősen világnézeti kérdés, hogy ez az alapállás mennyiben azonos egy szekularizált európai állam képével. (A Gyurcsány-kormány ennek a készen megörökölt megállapodásnak a rá eső részét igyekezett elsummantani: nem jött össze nekik. Éppen újra is tárgyalhatták volna az egész egyházfinanszírozást (intézményestül, hitéletestül), de aligha hiányzott nekik az újabb "hitetlen komcsik!" ujjalmutogatás.)

[nev] (törölt) 2010.05.05. 13:06:29

@Ordnassac:
nálad a neonáci definíciója úgy kezdődik: a "német". rögtön megjelölsz egy etnikumot. itt van a hiba.

Ordnassac 2010.05.05. 13:10:08

@[nev]: tévedés: nemzetiszocializmus csak Németországban volt, így nem is lehet más neonáci, mint aki a német nemzetiszocialista eszméket akarja újjáéleszteni. Ez nem etntikai meghatározás, hanem földrajzi elhelyezés.

panelburzsuj 2010.05.05. 13:21:20

@Ordnassac:

A helyedben én nem ragoznám tovább azt a vonalat, hogy a (neo)nácizmus nem etnikai, hanem geográfiai alapozású fogalom ...

panelburzsuj 2010.05.05. 13:25:10

@panelburzsuj:

(A Dél-Dunántúlon máig ható következményei vannak a völkisch és a heimisch elkülönülésének.)

cambridge.on 2010.05.05. 13:25:10

@Ordnassac:
Ez lehetett tudni korábban.
Felveti a kérdést, az államügyész fölé lett helyezve Balsai?

Valakinek meg kellene mondania Orbánnak, hogy a csődöt már elkerültük.
De ha a cirkusz fontosabb lesz, mint a kenyér, akkor könnyen előidézhető a csőd helyzet.

@[nev]: Nem lehet másképp definiálni.
Ugyanúgy ahogy a fasiszta, nyilas, falangista meghatározás is egy egy országra jellemző.
Egy egy ország hasonló tulajdonságú csoportjait sem lehet áthelyezni egy másik országgal kapcsolatos hírbe.

A neonáci, libsi , kommunista, nyugger szavak csak szitok szóként használva megkopnak, elveszítik eredeti értelmüket.

Ordnassac 2010.05.05. 13:26:11

@Ordnassac: mielőtt még azzal vádolnak, hogy máshol nem volt szélsőjobboldali rendszer: de volt, csak másképp hívták és mások voltak az ideológiai alapjai, mint a nemzetiszocializmusnak: az Olaszországban kialakult fasizmus (amely a szélsőjobboldali mozgalmak egységes ideológiai elnevezése lett, szerintem hibásan) is másból indult és más alapokkal bírt, a Magyarországon létező hungarizmusról, a romániai Vasgárda-kultuszról stb. hasonlóak mondhatók el.

Ezek megerősödéséhez kétségtelenül szükség volt a nemzetiszocializmus térnyerésére, de ettől még nem lesz ugyanaz.

Ordnassac 2010.05.05. 13:29:25

@panelburzsuj: etnikai is, persze, a geográfiai vonalnál csak arra akartam utalni, hogy hasonló (de nem teljesen ugyanolyan) ideológiai rendszerek geográfiai alapon IS szerveződtek (az etnikai meg nyilvánvaló, azt nem kell külön ragozni).

Diocles 2010.05.05. 13:29:42

@Ordnassac:

ezt olvastátok?
www.hirszerzo.hu/cikk.gyurcsany_gyava_ostoba_korrupt_es_fecsego_az_mszp_vezerkara.149765.html

nem kedvelem Gyurcsányt nyilván, DE ilyen jó helyzetelemzést ritkán olvasni az MSZP-ről, szinte minden szava, minden mondata ül.

radala 2010.05.05. 13:30:57

www.hirszerzo.hu/cikk.gyurcsany_gyava_ostoba_korrupt_es_fecsego_az_mszp_vezerkara.149765.html

nagy spíler ez a GyF, mondjuk szerintem, amit Szanyi mond róla a mandineren az kb igaz
"Szerintem nincs akkora jelentősége annak, hogy mit csinál a Gyurcsány, mint azt sokan gondolják.

Miért nincs?

Mindenki tud magának csinálni párezer fős rajongótábort, de ebből még nem lesz politika. Erről azt szoktam mondani, hogy Csurka is oda tudott csábítani sokezer embert a Hősök terére, de szavazatot nem tudott szerezni. Gyurcsány rajongótábora ráadásul elég szűk. Vegye már észre az az ember, hogy az emberek szavaztak, heló."

Ordnassac 2010.05.05. 13:33:53

@Diocles: van igazság abban, amit ír, de ritka álszent...

Diocles 2010.05.05. 13:40:35

@Ordnassac:

Miben álszent?
(én is álszentnek tartom, de szerintem amit ír az MSZP-ről az úgy van, ahogy leírja.) és én azt sem mondanám, h Gyurcsány a legrosszabb az MSZP-ben, egy Szekeres Imre-kaliberű mutyikirály (lásd mit csinált HMből!), vagy egy Puch László még nála is több kárt tud okozni.

Nincs nagy véleményem Gyurcsányról, de az, h ilyen katasztrófa lett, annak nem kis részben az MSZP az oka, egy normálisabb párttal a háta mögött (tehát ahol végig lehet vinni egy döntést, és nem ötezer érdekcsoport fúrja másodpercenként) ő sem nyújtott volna ilyen siralmas teljesítményt.

pad78 2010.05.05. 13:40:49

@panelburzsuj: Ebben részben igazad van, bár tudtommal a nem egyházi iskolák között is van közvetlen állami fenntartású, pl. a wikipedia szerint ilyen a Radnóti Gimnázium. (hu.wikipedia.org/wiki/Iskola#Tulajdonforma_szerint) De akárhogy is, azért nézzük meg, mit kapna egy önkormányzat, ha az általa üzemeltetett iskolának nem biztosítaná a normatívát. Gyurcsányék meg megpróbálták elcsalni ezt.

pad78 2010.05.05. 13:49:35

@simonmondja.:
"Az egyházak meg akkor kérhetnek ugyanannyit, ha a problémás gyerekeket is ugyanolyan kötelező jelleggel bevállalják, mint a reményteljeseket.
Mert ugye a nyereséges szolgáltatásokat nem illik kimazsolázni és állami pénzt is igényelni rá egyszerre."

Jól gondolom, hogy Te a Trefort, Eötvös, Radnóti Gimnáziumok normatíváját is erősen megrövidítenéd? Mert ha valahol, hát ott valóban elitképzés folyik.

"A lényeg, hogy az egyházi iskolák alaposan megrostálják a gyerekeket - mert megtehetik.
A rostálás szempontja pedig többnyire nem az, hogy a legszegényebb, legnyomorultabb gyerekeket próbálják megtalálni és felkarolni, hanem pont az ellenkezője - elkerülni messzire."

Nocsak, kiváncsivá tettél. Ma jó kedvemben vagyok, megelégszem tizenkét (azaz 12) olyan falusi egyházi iskolával, ahol ez a fajta diszkrimináció dokumentálhatóan létezik. Ha ez tényleg ennyire nyilvánvalóan működik, pillanatok alatt össze tudsz szedni ennyit. Dokumentációnak nem fogadom el Rákosi Mátyás november 7-i ünnepi beszédeit.

panelburzsuj 2010.05.05. 13:54:03

@pad78:

Itt pont arról van szó, hogy a normatíva nem elegendő. Tulajdonostól függetlenül.

Gyurcsányék nem az "alultervezett" normatívát, hanem az azon felül szükséges pénzt igyekeztek elkummantani.

Ordnassac 2010.05.05. 13:54:45

@Diocles: szerintem személyiségéből fakadóan párttól függetlenül nem lett volna jó. Betegesen "túlmozgásos" (politikai értelemben); próbál ideológusnak látszani, holott nem az. Nem beszélve arról, hogy az MSZP erodálódásának Gyurcsány ugyanúgy oka, mint a párton belüli machinációk. Másrészt ennek a pártnak több éven át maga Gyurcsány volt az elnöke. Akkor meg miről beszélünk? Ő nem volt ezekben a párton belüli machinációkban ugyanúgy benne?

papika 2010.05.05. 14:00:15

@Diocles:

Ez egy öntömjénező írás megspékelve egy nagy rakás fideszgyűlölettel.
Gyurcsányt semmi nem menti fel attól, amit ezzel az országgal csinált.

pad78 2010.05.05. 14:03:34

@panelburzsuj: Abban egyetértek, hogy a normatíva eléggé alultervezett. Az azonban tudomásom szerint nem igaz, hogy a normatíván felüli részt sunyizták el: a normatívának azt a részét, amelyet az önkormányzati iskoláknak az önkormányzat, egyházi és alapítványi iskoláknak pedig az állam biztosít - mindkettő a befizetett adókból. Ezért sérült az egyenlőség.

[nev] (törölt) 2010.05.05. 14:10:42

@pad78:
ne viccelj már nem én veszem egy kalap alá az összes egyházi iskolát, hanem a fidesz javaslata meg a kedvenc ász jelentésed. utóbbi mondja azt, hogy a felekezeti iskolákat en bloc hátrányok érték. a fidesz azt mondj: jaj, de rossz most nekik, és pusztán vallási alapon egy törvénnyel meg kell emelni az állami nomatívát.

én ezzel szemben azt mondom, hogy történt diszkrimináció a kormányzatok, és az önkormányzatok részéről is, pro, és kontra, de ezeknek a szaldója nem minden esetben mínuszos. egyesével kellene ezeket megvizsgálni, vagy mindenkinek a normatíváját meg kellene emelni.

a közoktatás rendszerének úgy kellene működnie, hogy van egy magas állami normatíva, és ezen felül az intézmények a maguk logikája szerint kiegészítik. vallási alapon, vagy világi alapokon. én el tudok képzelni olyan szuper létesítményeket, ahol a region, és a religion logikája találkozik. de ebben az esetben közös fenntartású intézmények.

de az szerintem abszurd, hogy egy tisztán felekezeti iskolát az önkormányzat támogat, mert akkor valójában egy közös fenntartású létesítmény, és akkor minden helyi polgárnak joga lenne oda járni, és nem csak valamely felekezethez tartozónak. de ha ezt mondjuk a hitközösség ezt nem szeretné, az is rendben van, ekkor viszont az állami normatívát maguknak kell kiegészíteniük, miközben helyi adót is kell fizetniük. ez az ára az elkülönülésnek. ez az amit a zsidók úgy ahogy elfogadnak, a katolikusok viszont elutasítják. miközben az állam kiemelten kezeli a katolikus egyházat a szentszékkel történt megállapodás miatt. az vajon nem áll szemben az alkotmánnyal. teljesen abszurd ez a vita.

a forradalmi fidesz kormány beterjeszti a javaslatát, és azt a képviselők többsége nyilván elfogadja, az emberek többsége meg nyilván elutasítja, hiszen ennek a lépésnek kevesebb a nyertese, mint a vesztese. török gábor majd így egy posztot az ellenzék szavazatmaximalizáló politikájáról. a legitimitásról. az elvről, és az érdekről. ha ebből ügy lesz. de az is lehet, hogy senkit nem fog érdeklni, mert majd lesz másik.

cambridge.on 2010.05.05. 14:12:32

Újság hír:A Fidesz jelöltje az Országgyűlés elnöki posztjára Schmitt Pál.

Remélem ott is hagyják, annak megfelelő.

pad78 2010.05.05. 14:14:38

@panelburzsuj: Mivel az egyházi iskolák mai finanszírozását nemzetközi szerződésben vállaltuk, azt csak a szerződés módosításával lehetett volna megváltoztatniuk. Illetve lehet egyoldalúan is felrúgni ilyen kötelezettségeket, de ez úri szalonokban kevéssé elfogadott. Ha viszont sikerül a Vatikánnal egy másmilyen, az egyenjogúságot még egyértelműbben garantáló megállapodást kötni, akkor senki se "hitetlen komcsizta" volna őket, mert ez azt is jelentené, hogy ugyanez a Vatikánra is igaz, ami elég groteszknek hangzik. :) Ha jól emlékszem, a mai szabályozást Horn Gyuszi kormánya hozta tető alá, és ha támadták, hát nem amiatt, hogy "hitetlen komcsi". Mellesleg szerintem éppen ezért nem kerülhetett sor ilyen átalakításra, függetlenül attól, hogy ez szükséges-e, vagy sem. Gyurcsány alapvetően természetéből fakadóan nem konszenzuskereső, hanem konfliktusos politikát folytatott, talán másra nem is képes. Így az egyház az ellenség kategóriába került, vele nem tárgyalunk. Akkor marad a sunnyogó megrövidítése.

[nev] (törölt) 2010.05.05. 14:27:52

@Ordnassac:
magyaroszágon egy nemzeti kötőjel szocialista diskurzus folyik a rendszerváltás óta. a jobb és a baloldal kibékíthetetelen ellentéte, ami egy forradalmomban csúcsosodik ki, ahol a nép egyöntetűen a vezér mellé áll. ismerős neked ez a politika. ugyanezt csinálta gyurcsány, és ugyanazt orbán. de ugyanazt mondja kicsiben vona, és schiffer is. utóbbi a 21. századi ökopolitika letéteményese, aki végrehajt majd egy zöld fordulatot, csak kornkrétan nem tudja még: hogyan. de az már biztos, hogy egy nagy zöld fordulat lesz. az ilyen típusú zöldeket nácizzák mindenhol.

pad78 2010.05.05. 14:28:19

@[nev]:
"ne viccelj már nem én veszem egy kalap alá az összes egyházi iskolát, hanem a fidesz javaslata meg a kedvenc ász jelentésed. utóbbi mondja azt, hogy a felekezeti iskolákat en bloc hátrányok érték."

Te tényleg elolvastad azt, amire reagáltál?
"az egyházi iskolákba zömmel a tehetős családok gyerekei járnak"
Ezt Te írtad. ERRE reagáltam, hogy az egyházi iskolák nem homogének szociálisan - értelmetlen egy kalap alá venni őket.
Viszont: az ÁSZ jelentése arra hívta fel a figyelmet, hogy az állam diszkriminatív módon kezelte az egyházi és az alapítványi (azaz a nem önkormányzati fenntartású) iskolákat. Az egyházi iskolák ui. jogilag valóban egy kategóriába tartoznak (azt leszámítva, hogy vannak köztük óvodák, általános iskolák, középiskolák, egyetemek), még ha szociológiai szempontból nem is. Ez a különbség valóban nem világos?

A marhafelsál és a csirkenyak egyaránt hentesáru. És láss csodát: mégis különböző állatból készül a kettő. Próbáld meg ezt az analógiát továbbvinni!

papika 2010.05.05. 14:30:04

A népszabadság nehezen utolérhető.
Nem bírnak szabadulni attól a spekulációjuktól, hogy Schmitt Pali köztársasági elnök lesz:

nol.hu/belfold/schmitt_pal_lesz_a_hazelnok__de_meddig_

Természetesen, ha a fidesz valóban lecseréli Schmittet Kövér Lászlóra augusztusban, mea culpázok a népszabónál, de így hirtelen el nem tudom képzelni, hogy miért ne Kövért jelölnék házelnöknek, ha őt akarják. Ezek nekem egy kicsit túlspekulálnak. Vagyis paranoia, asszem ez a jó szó a népszabadság bajaira.

pad78 2010.05.05. 14:43:52

@[nev]:
"a közoktatás rendszerének úgy kellene működnie, hogy van egy magas állami normatíva, és ezen felül az intézmények a maguk logikája szerint kiegészítik. vallási alapon, vagy világi alapokon."

Lehet, hogy így kellene működnie, de ma nem ez a törvényi szabályozás. A jelen jogi környezetben máshogy biztosítják a különböző fenntartású iskolák egyenjogúságát. Ezt sértette meg a Gyurcsány-kormány. Mert a kormány éppúgy köteles véghezvinni törvényes kötelezettségeit, ahogy én vagy Te.

"de az szerintem abszurd, hogy egy tisztán felekezeti iskolát az önkormányzat támogat, mert akkor valójában egy közös fenntartású létesítmény, és akkor minden helyi polgárnak joga lenne oda járni, és nem csak valamely felekezethez tartozónak."

Ez lehet, hogy valóban abszurd, viszont ráadásul ez ma nem is így van. Az önkormányzat kötelezettsége ma az önkormányzati fenntartású iskolák finanszírozása. Az egyházi és alapítványi iskolák normatíváját teljességében az állam fizeti. Az már csak amolyan mellesleg, hogy több egyházi iskolát is ismerek, de egyikbe sem "csak valamely felekezethez tartozók" járnak. Református ismerősöm járt katolikus iskolába, és vállaltan ateista is református iskolába. Az általam ismert egyházi iskolákban nincs ilyen felülről vezérelt diszkrimináció. Ami van: többségében az adott felekezethez tartozók jelentkeznek oda, bár még ez sem mindig igaz. A felvételnél azonban ha bármi is szerepet játszik, az a tudásszint (gimnáziumoknál), illetve az iskolaérettség (általános iskolák), nem a felekezeti háttér. Mint bármely nem egyházi iskolában is.

Diocles 2010.05.05. 15:38:09

@papika:

nyilván nem a társadalompolitikai elképzeléseit tartom jónak, hanem csupán azt, amit az MSZPről írt, tökéletesen látja Gyurcsány az MSZP oligarchikus viszonyait, és az elemzés súlyát ebben csak növeli, h koronatanúként vall az MSZP-ben honos mutyivilágról.

[nev] (törölt) 2010.05.05. 16:05:24

@pad78:
az egy dolog, hogy mi a kötelessége, de nem tapasztál még olyan, hogy egy önkormányzati testület valahogy mégis inkább az egyházi iskolát preferálja, mert a gyereke oda jár, és így vagy úgy, vagyonjuttatással, ezzel azzal, végül az egyházi iskola mégis csak több pénzből gazdálkodik, mint az önkormányzati. a "diszkrimináció" ellenére.

nyilván kellene állam normatíva.

1. és akkor az egyházi iskola az, ahová valamely felekezetből, vagy felekezetekből járnak gyerekek, mondjuk csak a katolikusok, vagy csak a zsidók. de a kiegészítést akkor annak a felekezetnek kell hozzátennie, vagy felekezeteknek, mert az elkülönülésnek ez az ára. lehet ez több felekezet is, nyilván lehet egy iskola elvben ökumenikus is, a keresztényeknek van egy ilyen egységtörekvése, van egy ilyen eucharisztikus mozgalom. oké.

2. nyilván működhet mellette a világi iskola, ahol nincs kötelező hitoktatás, hanem ez ügyben csak fakultás van, vagy még az sincs. nyilván itt nem lehet bünetni azt, ha valaki eljár ettől a templomba, mivel szabad vallásgyakorlás van, de az iskolának semmi köze nincs az egyházhoz. ezt hívják világi oktatásnak.

a világi iskola nem mondhatja azt, hogy ide ne gyere. most ugye itt a közoktatásról beszélünk, és nem a szakképzésről. és az a maga világi logikája szerint működik. tehát a kiegészítést is adókból szedi be. mert ez a logikája. és akkor ezen megy a nyavalygás, hogy ez diszkrimináció. csak hogy első körben az egyház diszkriminál, mert az válogathat, nem köteles felvenni minden gyereket, tehát a kötelezettségei csekélyebben, ennek megfelelően kell a jogokat is mérni. az állam ugyanakkor elismeri, hogy az egyház mégis csak közfeladatot lát, de mondom még egyszert, ezt az összeget a szektorsemleges oktatásban ki kell egészíteni.

3. ugyanez a helyzet a magánalapítványokkal. tehát mondjuk a soros alapítvány is indíthat iskolát, de nyilván nem kaphatja meg a kiegészítő normatívát az én jogfelfogásom szerint.

---

4. na most én a városi iskoláknak lennék leginkább híve. az olyan szuper intézmények, ahol legfeljebb felekezeti osztályok vannak, vagy azok sincsenek. de az egyház ettől még jelen van. de ez nem állami iskola, hanem városi. ebben a rendszerben az állam kiegészítő normatívát oszt, tehát egy szintre feltolja a támogatást ott is, ahol erre a helyi adóbevételek nem nyújtanak elegendő fedezetet, nyilván abból, hogy megadóztatja a közintézményeket, de ezek térségi, vagy kistérségi iskolák, ahol a region, és a religion logikája találkozik. és az állam kiegészítő normatívát nyújt a leszakadó kistérségeknek, de a többieket hagyja fejlődni. tehát nem lehúzás van, hanem felzárkózás.

5. ebben is lehet elkülönülés, de úgy, hogy mindenki rendelkezik az adója egy jelentős részéről, és a bigott katolikus, vagy az ortodox zsidó családok csinálhatnak felekezeti iskolát, ha akarnak.

6. és lehetnek alapítványi iskolák. mondjuk waldorf iskola. úgy, hogy a szülők az szja felajánlásból tartják fenn az iskolát, és bizonyos mértékben nyilván szolidarítanak. és lehet kiegészítő állami normatíva, amit mondjuk kap a pető intézet, mert fogyatékkal élőket oktatnak.

szóval többféle felfogás keveredik itt. de olyan egyik esetben sincs, hogy valaki állami normatívát kapjon, kiegészítő normatívát, teljes egészében állami, mellette meg még egyházi, meg alapítványi fenntartású, és még a város is támogassa. ez az egész abból fakad, hogy a közoktatásban túl sok az intézmény, és ehhez képest nagyon kevés a pénz. ebben a rendszerben rendet kell rakni. ehhez először is tekintélyes kultusz miniszter kellene, és nem egy elismert orvos, aki ért a kultúrához, mert szabadidejében rímeket farag. ezek szerintem nem a forradalom, hanem a vicc kategóriájába esnek. de majd meglátjuk, hogy milyen javaslatai lesznek a kormánynak.

pad78 2010.05.05. 17:43:57

@[nev]:
Hahó! Köszi a kimerítő választ! Néhány reakció:

"az egy dolog, hogy mi a kötelessége, de nem tapasztál még olyan, hogy egy önkormányzati testület valahogy mégis inkább az egyházi iskolát preferálja, mert a gyereke oda jár, és így vagy úgy, vagyonjuttatással, ezzel azzal, végül az egyházi iskola mégis csak több pénzből gazdálkodik, mint az önkormányzati."

Ez lehet, hogy van így is, ahol én laktam, ott az önkormányzat megpróbálta a kötelezőn kívül mindenféle módon segíteni az egyháziakat is, az önkormányzatiakat is. Ez egyébként józan érdeke szerint történt így, hiszen mindkettőbe kerületi gyerekek jártak legnagyobbrészt, akiknek a szülei ott szavaznak. Mindenesetre azt megakadályozni, hogy az önkormányzat többet adjon egyiknek vagy másiknak nem lehet, és talán nem is érdemes. A baj akkor van, ha a törvényesen kötelezőt sem kapja meg az egyik vagy a másik. Én ezt kifogásoltam.

"és akkor az egyházi iskola az, ahová valamely felekezetből, vagy felekezetekből járnak gyerekek, mondjuk csak a katolikusok, vagy csak a zsidók. de a kiegészítést akkor annak a felekezetnek kell hozzátennie, vagy felekezeteknek, mert az elkülönülésnek ez az ára."

Ez lehet, hogy így lenne logikus, de valójában tudtommal nem ez a helyzet. (Azért örülnék, ha az ide irkáló jogászok megerősítenének, vagy megcáfolnának.) Ha jól tudom, ma a törvények előírják, hogy a világnézeti egyenlőség miatt egyetlen jelentkezőt sem lehet hátrányban részesítenie vallási alapon - egyik iskolában sem (az egyháziban sem). Az persze egyértelmű, hogy normális esetben annak a felekezetnek a tagjai jelentkeznek oda, amely fenntartja az iskolát, de ez inkább értékrend alapján történik, az iskola ebben nem válogathat. Mint korábban írtam, több egyházi iskolát-óvodát is ismerek elég közelről, de felekezeti szempontból vegytisztával még nem találkoztam. Olyan református általánossal viszont már igen, ahol a jelentkezők többsége nem református. (Természetesen arányaiban legtöbb a református, de nem érik el az 50%-ot.)
Ha jól tudom, éppen azért nem tehet különbséget ilyen alapon, mert közfeladatot lát el. Ezért is kapja a normatívát.

"na most én a városi iskoláknak lennék leginkább híve. az olyan szuper intézmények, ahol legfeljebb felekezeti osztályok vannak, vagy azok sincsenek."

A felekezeti osztályok nehezen kivitelezhetőek. Ez statisztikai kérdés: nem lehet egy negyvenfős osztályt indítani a katolikusoknak, egy huszonnyolc főset a nem vallásosoknak, egy tízfőset a reformátusoknak, egy háromfőset az evangélikusoknak, és két egyfőset a zsidóknak meg a hitgyüliseknek. Ráadásul ez nyilván helytől és évfolyamtól függően változik, hol kiegyenlítettebbek az arányok, hol még jobban eltolódnak. Ezt próbálták meg azzal egyensúlyozni, hogy indítanak negyven sulit a katolikusok, tízet a reformátusok, hármat az evangélikusok, egyet a zsidók. (Persze ezek nem abszolút számok, hanem arányok.) A nem vallásosok meg vagy járnak valami alapítványi humanista iskolába, vagy járnak az államiba. De ha akarnak, járhatnak egyháziba is, ahogy a katolikusok is járhatnak államiba. Jelentkezni megkötés nélkül bárhová jelentkezhetsz, Te szabad vagy. Az iskola viszont felekezeti szempontok szerint ma - úgy tudom - nem válogathat.

panelburzsuj 2010.05.05. 17:52:02

@[nev]:

Méghogy vicc ...

Neofita híveknek vidám vasárnap, neofita polgároknak vidám forradalom.

És apránként minden a helyére kerül.

hölgyválasz · http://holgyi.freeblog.hu 2010.05.05. 18:27:06

@Petrovai:

"Utópia!
Nézd meg az "Ingyenes BKV"-re adott reakciókat! Senki nem számol utána, nem vizsgálja meg, hogy lehetséges-e, vagy sem - bár lehet, hogy a szocik sem tették -, csak csípőből elutasítja, vagy röhög rajta egy jót."

Kedves Petrovai, kénytelen vagyok cáfolni.
Tegnap a 'Szemben' rovatban ( M1, 'Ma reggel' ) Tarlós szépen kifejtette ezt a kérdést. Alapos érvei és adatai voltak, amik meggyőzően támasztották alá elutasító véleményét. Komoly ember, na.
Szó sincs tehát zsigeri akadékoskodásról, pláne nem röhögésről!
/Különben is, el tudod képzelni Tarlóst, ahogy teli pofával viháncol? Mert én pl. nem!:)/

@poszt:

"kedvelt gyerekdal felejthetetlen sora: „rázza, rázza, s közben magyarázza…” "

Ez a gyerekdal tényleg aranyoska:)
Bár a kis főhősnek könnyebb dolga van, ő saját maga ráz, saját magának, szemben egyes politikai vezetőkkel, akik azt se tudták, hányszor és kinek a mijével rázzák, rázzák!:)

[nev] (törölt) 2010.05.05. 18:58:17

@pad78:
csakhogy ebből káosz adódik. mert akkor most mit is tart fenn az állam, a város, az egyház, szóval ezek azért nem lényegtelen kérdések. van egy csomó keresztfinanszírozás, és kereszttulajdonlás. és a pártfinanszíroznál csak az egyházfinanszírozás, ami problémásabb.

nem transzparans közintézményhálózat, hanem helyette az van, hogy a komenisták ellopták a pénzt. oké. akkor miért nem készítünk egy átfogó vagyonleltárt helyrajzi számokkal, és a közintézmények működésének az utolsó számlája miért nem kerül fel az internetre szervezeti egységekre lebontva.

az egyházakat is beleértve. a hitéleti tevékenység nem érdekes, a közvagyonnal való gazdálkodás, és a közpénzekkel elszámolás nagyon is érdekes.

ahol lakom az most simán megy, hogy az egyház egy ingatlant visszakapott, és most belvárosi butik üzemel benne. azt mondják, hogy ezt a pénzt beforgatják az oktatásba. de mi van, ha nem. mi van ha ezt a pénzt ugyanúgy ellopják, vagy eldorbézolják, mint a komenisták. szóval az egész ugyanolyan problámás, mint a korábbi pártvagyon. csak ez a jobboldalt érinti érzékenyebben. akkor lesz ilyen, ha ezt az unió megköveteli. szóval nem hiszek abban, hogy bármelyik párt meglépi ezt, de most majd a fidesz lesz a soron. meglátjuk.

ubul2000 2010.05.05. 19:18:55

@[nev]: Nem értem a problémádat.

Ha a kocsidat ellopják tőled, és a rendőrség - véletlenül - megtalálja és visszaadja, akkor kinek mi köze hozzá, hogy tovább furikázol a kocsival, vagy eladod??

[nev] (törölt) 2010.05.05. 19:32:46

@panelburzsuj:
végül is még meg sem alakult a kormány, de szinte minden intézkedésével sikerült a kedélyeket kissé felborzolni. továbbra is tartom, hogy a forinton áll, vagy bukik a kormány. a fidesz népszerűségi mutatója ezzel a görbével fog korrelálni:

www.google.com/finance?q=hufeur

[nev] (törölt) 2010.05.05. 20:07:31

@ubul2000:
a baj csak az, hogy ez nem magánautó, mert közpénzből veszik bele a benzint. a vita éppen arról megy, hogy állam, és az önkormányzatok, és közalapítványok elég pénzt adnak-e a tankolni, vagy sem. pontosabban nagyjából egyetértés van abban, hogy nem eleget. azt nem tudjuk eldönteni, hogy kevesebb csurran cseppen egyházaknak, vagy épp ellenkezőleg több jut.

nekem erős a gyanúm, ha intézményekre lebontanánk, hogy végül is hová mennyi közpénzt szavaznak meg a politikai döntéshozók, akkor nagyon nagy eltérések lennének, másrészt a katolikus iskola a helyi viszonyok között sehol sem szerepelne az alacsonyan támogatott intézmények között. de ezt most nem tudjuk, mert nem transzparens közintézményhálózata az országnak.

és ha például ezt a célt szolgálná a humán minisztérium, vagy mondjuk navracsics hivatala, akkor azt mondanám, hogy végre, de ugye itt ki kinek fog keresztbe-kasul referálni. a népnek kell referálni, meg a parlamentnek. és nem a királynak. úgy nagyjából ez a különbség a felvilágosult abszolutizmus, és a parlamentáris demokrácia között.

ubul2000 2010.05.05. 20:43:39

@[nev]: Tehát ez az ingatlan ahol a butik üzemel, egyben oktatási intézmény is? Mert arra adnak un fejkvótát, de ingatlant nem támogatnak csak azért mert egyházi tulajdonban van.

jjulie 2010.05.05. 22:14:40

@panelburzsuj:

átmenetileg szünetel a matekszakkör, blogelvonóra járok, amúgysem érdemlik meg

kishalas 2010.05.05. 22:17:12

nahát, ezt a dalt én énekelem a felvételen! micsoda megtiszteltetés. no mindegy, érdemben nem szóltam hozzá a témához. üdv mindenkinek, aki rázza.

pad78 2010.05.07. 15:43:41

@[nev]: Bocs, most vettem észre a válaszod.

"csakhogy ebből káosz adódik. mert akkor most mit is tart fenn az állam, a város, az egyház, szóval ezek azért nem lényegtelen kérdések."
Speciel az, hogy ki a fenntartó, egyértelmű. Egyházi iskoláknál az egyház, alapítványiaknál az alapítvány, legtöbb sulinál az önkormányzat, esetleg az állam. Az más kérdés, hogy ha közszolgáltatást nyújtanak = állami feladatot vállalnak át, akkor az állam törvényekben megszabott mértékben támogatást ad nekik. Analógia: a ref. egyháznak van egy gyerekkórháza, a Bethesda. Az egyház tartja fenn, ők nevezik ki az igazgatót, biztosítják az épületet, garantálják, hogy legyen kellő számú orvos, nővér, ágy, szike, infúzió, WC-papír. Cserébe, ha a törvényeknek megfelelően működnek, megkapják azt az anyagi támogatást, amelyet a törvény minden kórháznak biztosít. Ugyanígy működik az iskolákkal. Az államnak az a feladata, hogy ellenőrizze: törvényesen működik az intézmény, és ellátja a közfeladatait. A többi a fenntartó dolga.

pad78 2010.05.07. 15:55:33

@[nev]:
"a pártfinanszíroznál csak az egyházfinanszírozás, ami problémásabb."
Mire gondolsz? Az egyháztagok bedobják a perselybe az adományukat, vagy befizetik csekken, esetleg átutalják. Az egyház ezt a megfelelő módon regisztrálja, és a költségvetésében meghatározott célokra elkölti (amennyiben az adományozó maga nem kötötte ki az adomány célját). Nincs ebben semmi misztika. Az meg egy közkeletű marhaság, hogy az egyházat az állam finanszírozza. Egész konkrétan két formában kaphat (!) pénzt az államtól: a. ha közfeladatot ellátó intézményeket tart fenn, akkor az előző hsz-emben ismertetett módon; b. az állampolgárok által felajánlott 1%-okból, ennek mértékét viszont az adózók határozzák meg a törvényi kereteknek megfelelően.

Emellett persze alkalmanként kaphat pénzt az önkormányzattól, de ez meg már az önkormányzat hatásköre, ők döntik el, hogy mit támogatnak, és mit nem. Ahogy adhat pénzt az önkormányzat kulturális egyesületeknek, civil szervezeteknek, sőt magánszemélyeknek, úgy támogathat egyházakat is. Ezzel a helyi választóknak kell elszámoljon: ha azok úgy látják, hogy nem a közösség érdekében gazdálkodik, legközelebb leváltják.

pad78 2010.05.07. 16:00:17

@[nev]:
"a közvagyonnal való gazdálkodás, és a közpénzekkel elszámolás nagyon is érdekes."
Ezekre megvannak a nagyon részletes állami szabályozások, amelyek betartása mindenkire nézve kötelező. Az állam feladata, hogy felügyelje a közpénzek elköltését, és nem csak az egyházak, hanem bármely más közpénzzel (is) gazdálkodó szervezet esetében. Ha nem törvényesen történik, akkor az állam fellép ellene. Ha nem lép fel, az az állam mulasztása.

pad78 2010.05.07. 16:15:36

@[nev]:
"ahol lakom az most simán megy, hogy az egyház egy ingatlant visszakapott, és most belvárosi butik üzemel benne. azt mondják, hogy ezt a pénzt beforgatják az oktatásba. de mi van, ha nem. mi van ha ezt a pénzt ugyanúgy ellopják, vagy eldorbézolják, mint a komenisták."

Ez két dolog. Az ingatlant nyilván azért kapta vissza, mert elvették tőle egykor. Gondolom, a rendszerváltás után megegyezett az állam és az egyház a kárpótlás ügyében, és ezt találták a legoptimálisabb rendezésnek. Ezután azt csinál vele az egyház, amit akar, hiszen az övé.
Ha éppen butikot üzemeltetnek benne, az azt jelenti, hogy azok szerint a törvények szerint működtethetik, amelyek a gazdasági társaságok életét szabályozzák. Az egyház bármilyen üzleti jellegű tevékenysége után ugyanúgy adót fizet, mint bármelyik más szervezet vagy magánszemély. Pl. ha egy altemplomban urnatemetőt üzemeltet, azután is a bevétele arányában adózik. Ezután viszont, gondolom én, arra költi a pénzt, amire akarja. Adózott jövedelem elköltésébe nem szólhat bele az állam. Megjegyzem, beleszólnak a hívek: ha a lelkész új Rolls-Royce-ot venne magának belőle, hamar elővennék, hogy mit csinál a gyülekezet pénzével. De ez már a gyülekezet belügye, hogy mit tesz a bevételével. (Persze erre is vannak egyházi törvények, a ref. egyházban pl. bizonyos összeghatár felett már csak a lelkész és a gondnok közös utasítására fizethetnek ki pénzt. Az egyháznak sem érdeke, hogy azt a nem túl sok pénzt, ami rendelkezésére áll, ilyen-olyan egyéni célokra elköltsék. De megint mondom, ez már nem közügy.)

KrE · http://felvilagosultalkoholizmus.blog.hu 2010.05.10. 20:52:33

Emlékeim szerint volt már példa a felvetésben szereplő költői kérdésre adható válaszra.
Egykoron bőszen kiáltottak egyesek politikai pedofíliát egy bizonyos plakátra, majd négy év múlva legalább ilyen bőszen tapsolták Kovács Pistikét...
süti beállítások módosítása