Facebook oldaldoboz

Olvasottság

A blog indulása óta: 16'157'242 lapletöltés (2020.12.28.)

A legerősebb nap: 188'742 lapletöltés (2010.04.11.)

A lakott sziget

Vélemények

"Igazán elkeserítőnek és érthetetlennek ezt a tudatlanságnak tűnő, vagy annak álcázott, de inkább elszánt képmutatást tartom, amivel magasan képzett értelmiségiek igyekeznek kibújni a felelősség alól." (Mészáros Tamás)

 

"A sértésen túl Török valóban nem ért velem egyet, és mint ilyen persze választ igényelne, ha lennének írásában komolyan vehető szubsztantív érvek." (Halmai Gábor)

 

"Alapvetően érti félre a politikai elemzés tudományát, nagyvonalúan eltekint az eszmék, a politikai gondolatok, a megvalósult tényálladékok jelentőségétől, nem kevesebbtől tehát, mint a politikai cselekvés esszenciájától, így kizárólag formális, technokrata érveléssel legitimálja a kormánypárt ténykedését." (Seres László)

 

"Török Gábor blogpolitológus azon megállapítása, hogy a Fidesz október elején elért a csúcsra, amely után nem sok minden meghódítandó cél marad, a szokásos semmitmondás és elemzői felületesség terméke volt." (Békés Márton)

 

"A hatalom elzárkózása ma már olyannyira nyilvánvaló, hogy a kormány egynémely támogatójának is csípi a szemét, sőt még az Orbán-rezsim „törekvései” iránt feltűnő megértést mutató Török Gábor politológust is felébresztette eddigi magabiztos szunyókálásából." (Zádori Zsolt)

 

"Török, aki az értéksemlegesség jegyében erősen hajlik arra, hogy a politikát döntően hatékonysági szempontból elemezze (ahogy egy kritikusa nem finomkodva megjegyezte: az ő elemzései kb. olyanok, mintha a harmincas évek Németországában azt mondta volna valaki: Hitler ügyesen tematizálja a politikát a zsidókérdés napirendre tűzésével)." (Pető Iván)

 

"A magyar tudásról mint kurrens termékről meg mindent elmond, hogy még Török Gábornak is van diplomája." (Hont András)

 

"Török Gábornak például nagyon jót tett volna, hogyha mélyebben elsüllyed (sic!) mondjuk a magyar alkotmányjogban, és akkor, abban az esetben az elemzései, hogy is mondjam, a felszínességnek kevésbé mutatják a tüneteit." (Hont András)

 

"Ha egy kormánynak az a feladata, hogy megmentse az emberek nyugdíját, akkor nem blogoló politológusok véleményét kell előzetesen kalkulálnia." (Szijjártó Péter)

 

"Török szerint az a politikus viselkedik demokratikusan, aki nem törődik mások véleményével, aki nem akar önkritikusan gondolkodni, és aki képtelen felismerni, hogy zsákutcában van, és végre vissza kellene fordulnia." (Krémer Ferenc)

 

"Egyedül Török Gábor politológus gondolja azt, hogy a Fideszt a jó szándék vezeti, csupán politikai vaksága miatt rohan teljes erejéből a falnak." (Bartus László)

 

"Elolvastam ma Török Gábortól Piroslapig valamennyi blogbejegyzést a készülő új Alkotmányról. Homály, indulat. Mélyéről párolog a bögre. Nagyon." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor megkerüli a problémát." (Lánczi András)

 

"Lárifári." (Gyurcsány Ferenc)

 

"Török Gábor minimum téved." (Mráz Ágoston Sámuel)

 

"Török wasn't looking at the speech from the outside but from the inside. Almost as if he had been the speech writer of Viktor Orbán." (Eva S. Balogh)

 

"A Török Gábor-féle, lazának tekinthető, minden jöhet típusú hozzáállással szemben én a gyakorlatban is jól levezethető, szigorú megközelítésben látom a szélsőségekkel szembeni harc esetleges sikerét" (Somogyi Zoltán)

 

"Török Gábor csak egy a kollaboránsok közül" (Krémer Ferenc)

 

"Naná, hiszen a törökgáborok döntik majd el, hogy a cáfolat hitelt érdemlő volt-e" (Lánczos Vera)

  

"Az ezerkezű sms cézár kiismeréséhez azonban nem elégséges Török Gábor köpönyegébe bújni, és úgy előadni a nyilvánvalót, mintha annak bármilyen tudományos értéke volna." (Puzsér Róbert

 

"Régóta figyelem Török Gábor politológusi tevékenységét, és egyre erősödik bennem a viszolygás." (Andor Mihály)

 

"Nos, ha a seggnyalás és a helyezkedés olimpiai szám lenne, most indíthatnánk egy potenciális dobogóst: Török Gábor politikai szakértõt, korábban szabadúszó értelmiségit, ma már inkább Jobbik közeli tanácsadót." (G. Fodor Gábor)

 

"Énszerintem nem jó, ha egy politikai elemző nem elemez. Ez ugyanis benne van a munkakörében, elvileg. Ami pedig nincs benne, az a sunyi hatalombarát cinizmus, a távolságtartás félreértése, az apolitikus elkenés, az alapvető problémák tudomásul nem vétele, az állandó megfelelési kényszer. Ehhez a teljesítményhez képest még a Nézőpont is elemző műhely." (Seres László)

 

"Török Gábor (...) arról lett híres, hogy az összevissza beszélést az egyrészt, másrészt” fordulatokkal marketingeli értelmesnek tűnő gondolatmenetté." (Vizvári Soma)

 

"Nagyszerű Békemenet volt, vidám, erőt adó, lelkesítő! És nincs annál nagyobb elismerés, mint amikor Török Gábor egy ekkora siker kapcsán a kampány dinamikájáról hohmecol. Ennyi." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor évek óta azt a játékot játssza a nyilvánosságban, hogy a "függetlenobjektív" elemző szerepében a Jobbik szekerét tolja, de nyíltan soha nem merte bevallani, hogy a Simicska-párt tanácsadója és Vona személyes spindoctora."  (Vizvári Soma)

 

"Az utóbbi időben megfigyeltem: számos sajtószerv rendszeresen beszámol róla, hogy Török Gábor – akiről én sose hallottam tavalyig, és aki sokak szerint politikai elemző – éppen mit gondol. Török Gábor elképesztően nagy rajongótáborral (nem olvasótáborral, hiszen ő nem ír) rendelkezik, és – mint ilyen – fölhívja magára a társadalombírálat figyelmét, hiszen az egyik leghatásosabb közszereplő." (Tamás Gáspár Miklós)

 

"Érdekes módon Török Gábort sosem izgatták a külföldön zajló események. Úgy is mondhatnánk, hogy politikai farkasvakságban szenved (...). (Lánczi Tamás)

 

"Török Gábor nem független politikai elemző, hanem jobbikos propagandista." (Kubatov Gábor)

 

"A sokat sejtető semmitmondását könnyű kézzel gyurcsányista agitációra váltó egykori politológus oly kellemetlenül nyalizik, mintha feledtetni akarná azt a zavarba ejtő tényt, hogy „független” elemző létére Csányi Sándor szárnysegédjeként az MLSZ elnökségében foglal helyet, s így személyében a magyarok az Orbán-rendszer futballbirodalmának egyik befolyásos főurát tisztelhetik." (Puzsér Róbert)

 

"Ugyanis Független Szakértőink Legjéről köztudott, hogy nem beszélni angol" (Megadja Gábor)

 

Az 5 legnépszerűbb

  1. 508. Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2014. április 07. 09:18A tegnapi választást a Fidesz a világ minden választási rendszerében megnyerte volna. Nagyon komoly többsége lenne a korábbi magyar rendszerben is, és a tisztán arányos rendszereket leszámítva minden...
  2. 2018/9 Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2. 2018. április 09. 02:03A politikai számítás tehát szinte hibátlanul bevált – írtam négy évvel ezelőtt a Miért nyert (ennyire) a Fidesz? című blogbejegyzésben. Most ennél többet kell állítanom: a Fidesz ugyanis nagyobb...
  3. 2018/8 Választási előrejelzés 2018. április 05. 10:02Az előző bejegyzésben megindokoltam, hogy az áprilisi választás előtt miért nem lehet igazán komolyan vehető előrejelzést készíteni. Ebben az írásban nem ismétlem meg ezeket az érveket, és nem...
  4. 514. A tét 2014. december 04. 02:11Orbán Viktor természetesen nem újfasiszta és nem is diktátor. Az elkötelezett antikommunista, konzervatív és korábban a magyar jobboldallal kifejezetten jó viszonyt ápoló republikánus amerikai...
  5. 510. Mindenki lehet kőműves 2014. szeptember 26. 00:40Régóta nem jelentkeztem elemzéssel. S ez sem igazán az lesz. Van azonban valami, ami foglalkoztat. Semmi eget rengető, de nekem azért fontos. Egy ideje már kerestem hozzá a hangot, a formát. Ez...

Korábbi bejegyzések

Címkék

1904 (1) 1912 (1) 1956 (1) 1989 (2) 1990 (2) 1991 (1) 1994 (6) 1994 1998 (1) 1998 (5) 2002 (2) 2004 (1) 2005 (2) 2006 (2) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (3) 2012 (2) 2014 (2) 2014-es parlamenti választás (1) 2014-es választás (1) 29 lépés (1) 4k! (1) 56 nap (1) 800 (1) adatbázis (2) áder jános (9) adócsökkentés (3) adóemelés (1) adópolitika (1) afganisztán (1) ágh attila (5) ajánlószelvény (1) ajánlószelvények (14) akadémia (1) akarat (1) akció (1) aláírás (1) alakuló ülés (3) alapkérdés (1) alaptörvény (1) albertirsa (1) álesemény (1) alkalmazkodás (1) alkotás (4) alkotmány (22) alkotmánybírók (1) alkotmánybíróság (14) alkotmányellenes (1) alkotmánymódosítás (13) alkotmányozás (13) állam (2) államadósság (1) államcsőd (1) államfő (16) államháztartás (1) állami pénz (1) állami számvevőszék (2) állampárt (1) álláspont (1) alsóörsi gyilkosság (1) általános vita (1) alternatíva (3) Ángyán József (1) antidemokratikus (1) antipolitika (1) antiszemitizmus (1) antitézis (1) anti establishment (3) apátia (1) arányosság (4) arend (1) arend lijphart (1) árfolyam (1) árok kornél (1) árvíz (1) aszófő (1) átértelmezés (1) átláthatóság (1) átmenet (1) augusztus 20 (1) Azerbajdzsán (2) b. nagy lászló (1) baja (1) bajnai gordon (15) Bajnai Gordon (2) balogh andrás (3) Balogh József (1) balog zoltán (1) baloldal (17) baloldali (1) baloldali körzetek (3) baló györgy (2) balsai istván (3) bálványos (1) bánó andrás (1) barroso (3) bauer tamás (2) befolyásolás (1) beiktatás (1) belháború (1) belharc (1) belső konfliktus (1) bencsik andrás (1) Benetton-kampány (1) Beppe Grillo (1) beszéd (4) beszédolvasás tilalma (1) bihari mihály (3) bíróság (2) bizalmatlanság (1) bizalom (2) bizonytalanok (2) bizottságok (2) bkv (5) blog (3) blokád (1) bod péter ákos (1) bogdan góralczyk (1) bohács zsolt (1) bőhm andrás (1) bojkott (1) bokros lajos (10) borkai zsolt (1) borókai gábor (1) boross péter (1) borsod (1) botka lászló (6) botrány (7) bozóki andrás (1) brüsszel (2) budapest (7) budapest7 (1) budapesti olajfa (1) bukás (1) bukási spirál (4) buldózer (1) bulgária (1) bulvár (3) ByeAlex (1) célok (1) centrális erőtér (4) centrális pártrendszer (2) centralizáció (1) centrista (2) centrumpárt (1) cieger andrás (1) cigánybűnözés (1) cigányság (2) cinizmus (1) civil mozgalom (3) corvinus (1) család (1) csalódás (3) csapatkivonás (1) csapda (1) csehország (2) cselekvés (1) csépe béla (1) csermely péter (1) cser palkovics andrás (1) csigó péter (1) csodavárás (1) csomag (1) csúcsminisztériumok (2) csurka istván (2) czuczi mihály (1) daher pierre (1) daniel boorstin (1) dan nimmo (1) dávid ibolya (2) debreczeni józsef (3) demagógia (1) demokrácia (5) demokratikus centrum (1) demokratikus koalíció (2) démonizálás (1) demonstráció (1) demszky gábor (2) dessewffy tibor (1) deutsch tamás (1) devizahitelesek (1) de gaulle (1) dhondt (1) diáktüntetések (1) diktátor (2) diktatúra (4) dinamika (2) diplomácia (2) dk (1) döntés (1) duális erőtér (1) duna tv (1) dúró dóra (1) Duverger (1) economist (1) edelény (1) éden hotel (1) egyéni választókerület (2) egyéni választókerületek (24) egykulcsos adó (5) egypárti kormány (1) együtt (1) együttműködés (3) együtt 2014 (2) egy a tábor egy a zászló (2) elek istván (2) elemzés (4) élet és irodalom (1) elfordulás (1) elhatárolódás (1) elitváltás (1) ellenakarat (1) ellenerő (2) ellenfél (1) ellensúly (2) ellenzék (17) elnökjelölt (1) elnökválasztás (6) előrehozott választás (7) előrejelzés (5) előválasztás (6) előzetes regisztráció (3) elrugaszkodás éve (1) első forduló (1) elszámolás (1) elszámoltatás (2) elv (2) elveszett szavazat (1) elvtelenség (1) ep választás 2009 (3) érdek (9) erkölcs (1) erő (1) erőforrások (1) erőpolitika (3) erőszakosság (1) erőtér (1) erózió (1) értékelés (3) értelmezés (2) érv (1) érvek (2) érvrendszer (1) esélyek (5) esettanulmány (1) eszközök (1) eu (3) európai parlament (1) európai parlamenti választás 2014 (1) európai unió (2) évértékelő (2) évértékelő beszéd (4) facebook (2) falunap (1) fék (1) fékek és ellensúlyok (1) felcsút (2) félelem (1) félelnöki rendszer (2) felelős (3) felelősség (2) felelős döntés (1) felező válság (2) felhatalmazás (3) feliratkozás (1) felkérés (1) fellegi tamás (2) felsőoktatás (2) fiatal politikusok (1) Fidesz (2) fidesz (130) fidesz jobbik viszony (13) fidesz kdnp (1) fidesz mdf koalíció (3) fidesz mszp viszony (1) fkgp (2) foci Eb (1) fodor gábor (2) földesi szabó lászló (1) földtörvény (2) főpolgármester (3) főpolgármester jelölt (1) forgatókönyv (1) forgatókönyvek (5) forint (1) forradalom (4) forró ősz (1) forsense (1) frakcióalakítás (1) frakciófegyelem (1) franka tibor (1) frei tamás (1) fricz tamás (2) friderikusz sándor (1) frizbi (1) függetlenség (1) független jelölt (1) fűrész gábor (1) g. fodor gábor (3) gallai sándor (1) gallup (3) garancia (1) gát (1) gátlástalanság (4) gazdaság (5) gazdasági növekedés (1) gazdasági válság (1) gazdaságpolitika (6) GDP (1) gerbeaud liberalizmus (1) gergényi péter (1) gesztus (1) giró-szász andrás (1) giró szász andrás (9) goldenblog (1) göncz árpád (2) gondolatmankó (4) Goodfriend (1) google pártfigyelő (1) görög válság (1) granasztói györgy (1) gulyás gergely (1) gúr nándor (1) guvernamentalista felfogás (1) gy. németh erzsébet (1) gyarmat (1) gyávaság (1) gyenesei istván (1) gyöngyöspata (2) győzelmi stratégia (1) győztes (1) győzteshez húzás (2) gyűjtőpárt (2) gyurcsány ferenc (49) Gyurcsány Ferenc (1) habonyizmus (1) habony árpád (2) Habony Árpád (1) hack péter (1) hagenbach bischoff (1) hagyó miklós (3) hajdú péter (1) halasi endre (1) halmai gábor (2) harc (1) harmadik köztársaság (3) harrach péter (2) hasznos szavazat (1) haszon (1) haszonmaximalizáció (1) hatalmi harc (2) hatalmi kormányzás (2) hatalmi logika (1) hatalom (6) hatalomgyakorlás (1) hatalomkoncentráció (1) határon túli magyarok (1) hatékonyság (1) hatpárti vita (1) háttér (1) háttérvilág (1) havasiné orbán mária (1) hazaszeretet (1) házelnök (1) házmester (1) hegedűs lorántné (1) helyi politika (1) heti válasz (1) Heti Válasz (1) heves (1) híd (1) hideg polgárháború (2) hírblog (1) hír tv (1) hisztéria (1) hit (1) hitel (4) hitelesség (27) hitelszerződés (1) hiteltelenség (1) hit gyülekezete (1) Hódmezővásárhely (2) hoffmann rózsa (2) horn gyula (4) horn orbán vita (1) horthy miklós (1) horváth aladár (1) Horváth András (1) horváth csaba (3) horvátország (1) house of cards (1) hozzáértés (1) húsvét (3) identitás (2) ideológiai kulturális (1) ideologikus (1) időhúzás (1) időközi választás (3) időzítés (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (2) ígéret (2) ígéretek (1) illékonyság (1) illiberális demokrácia (2) illúzió (1) imázs (2) imf (12) információ (2) ingatlanadó (1) inkubátor (1) inkumbencia (1) inkumbens hatás (1) instabilitás (1) internet (1) intézet (1) intézmények (2) ipsos (2) irak (1) irány (1) irracionalitás (1) isaura effektus (1) james carville (1) james combs (1) jász nagykun (1) javaslat (1) jávor benedek (3) Jávor Benedek (1) jegybank (1) jelkép (1) jelölés (1) jelöltállítás (3) Jobbik (1) jobbik (76) jobboldal (10) jobboldali (2) jobboldali kétpártrendszer (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jóléti állam (1) jóléti rendszerváltás (1) jövő (3) jövőkép (1) juhász ferenc (1) juhász oszkár (1) káli sándor (1) kampány (11) kampánycsend (1) kampánytéma (1) kampánytsratégia (1) kapituláció (1) Karácsony Gergely (1) karácsony gergely (3) karakter (2) karakter (ön)gyilkosság (1) karantén (2) karizma (2) katasztrófa (1) katolikus egyház (1) katona (1) katonai szerepvállalás (1) katona béla (1) katona kálmán (1) kaufer virág (1) kdnp (10) keller lászló (1) kényszerpálya (1) képviseleti demokrácia (1) képviselő (2) képviselői eskü (1) kerekasztal (1) kerekasztal tárgyalások (1) kerék bárczy szabolcs (2) keretezés (1) kéri lászló (1) kétfarkú kutya párt (1) kétfejű ellenzék (1) kétharmad (26) kétharmados törvények (1) kétkamarás parlament (1) kétpártrendszer (2) kettős állampolgárság (3) kettős beszéd (2) kettős mérce (2) kiábrándulás (1) kiadácsökkentés (1) kiadáscsökkentés (1) kihelyezett kormányülés (1) kína (1) kirekesztés (2) kisebb parlament (1) kísérlet (1) kispártiság (1) kiss péter (1) kiss viktor (1) kis pártok (3) kitartás (1) kitiltás (1) kitiltási botrány (1) kitta gergely (1) kiválás (1) klein ödön (1) koalíció (1) koalíciós vita (1) kóczián péter (1) kognitív disszonancia (1) kóka jános (2) Kolláth György (1) kolontár (1) költségvetés (6) költségvetési tanács (1) kommunikáció (15) kommunikációs (1) kommunikációs hiba (1) kommunikációs paradigma (1) kommunista (1) kompetencia (4) konferencia (1) konfliktus (3) kongresszus (1) konrád györgy (1) konstruktív bizalmatlansági indítvány (1) konszolidáció (4) konszolidált gazdaság (1) kónya péter (1) konzervatív liberális (3) koordinált indulás (2) kordonbontás (1) kormány (2) kormányalakítás (8) kormányfő (2) kormányfő csere (1) kormánypárt (1) kormányprogram (4) kormányszóvivő (1) kormányzás (1) kormányzati teljesítmény (2) kormány ellenzék (1) körmend (1) körösényi andrás (2) korrekció (2) korrupció (8) korzenszky richárd (1) kósa lajos (4) kötcsei beszéd (1) kovács árpád (1) kovács lászló (2) kövér lászló (11) következetesség (2) következmény (2) közbiztonság (1) közgép (2) közhangulat (1) közjog (1) közlekedés (2) közösségi média (1) közös jelöltállítás (1) közös lista (3) közpénz (1) közszolgálati televízió (1) köztársasági elnök (3) közvélemény-kutatás (9) közvélemény kutatás (15) közvélemény kutatások (1) közvetlen elérés (1) kremlinológia (1) krizsó szilvia (1) kronen zeitung (1) kubatov gábor (2) kudarc (3) kukorelly endre (1) külpolitika (1) kultúrharc (1) kultusz (1) kumin ferenc (1) kuncze gábor (4) kurzusépítés (1) küszöb (1) kvázi kétpártrendszer (3) l. simon lászló (1) labdarúgás (2) lak (1) lakner zoltán (1) lakoff (1) lamperth mónika (2) lánczi andrás (3) lánczi tamás (1) lánczos vera (1) láthatósági küszöb (3) látogatás (1) latorcai jános (1) latorczai jános (1) lázár jános (23) legalitás (1) legenda (1) legfelsőbb bíróság (1) legitimáció (2) legitimitás (4) leminősítés (1) lemondás (7) lendvai ildikó (5) lengyelország (3) lengyel lászló (2) lengyel minta (1) lengyel választások (1) lettország (2) levél (1) liberális (3) liberalizmus (1) lijphart (1) lista (1) litvánia (1) lmp (69) lmp jobbik csalodas ketpartrendszer uj jobboldal uj baloldal (1) logika (1) lojalitás (1) loppert dániel (1) lottóötös (1) luther (1) machiavelli (1) mádi lászló (2) mádl ferenc (4) magánnyugdíjpénztár (2) magánnyugdíjpénztárak (5) magyar (1) magyar bálint (1) magyar demokratikus charta (1) magyar liberalizmus (1) magyar narancs (1) magyar nemzet (4) magyar olajfa (3) majális (1) makay zsolt (1) makó (1) mandátum (1) mandiner (1) manipuláció (1) március 15 (2) Márki-Zay Péter (1) második forduló (6) második hely (1) matolcsy györgy (10) max weber (1) McCain (1) mdf (49) mdf szdsz (1) mdnp (2) meciar (1) mécs imre (1) medgyessy péter (4) média (7) medián (9) median (1) médiatörvény (2) media hungary (2) megállapodás (4) megbízás (1) meglepetés (2) megoldás (2) megszorítás (7) megújítás (1) megújulás (2) megyei jogú (1) menekültkérdés (1) mensa hungariqa (1) mérsékelt jobboldal (1) mesterházy attila (34) Mesterházy Attila (3) mesterházy ernő (1) mészáros tamás (1) mezőtúr (1) miép (1) miép jobbik (1) migráció (1) miklós árpád (1) milla (1) minisztercsere (1) miniszterelnök (2) miniszterelnök-jelölt (1) miniszterelnök csere (1) miniszterelnök helyettes (1) miniszterelnök jelölt (8) miniszterelnök jelölti vita (6) minőségi sajtó (1) miskolc (1) mkp (1) MNB (1) modell (1) módszer (1) molnár csaba (2) molnár oszkár (1) morál (1) morvai krisztina (2) moszkva (1) mozgalom (1) mráz ágoston sámuel (1) mszdp (1) mszmp (1) MSZP (1) mszp (104) mszp lmp együttműködés (1) mtv (2) munkáspárt (1) nagykoalíció (1) nagypártiság (2) nagy anna (1) nagy kép (1) nagy lászló (1) nagy tamás (1) NATO (1) NAV (1) navracsics tibor (20) negyedik köztársaság (1) németh miklós (1) német lapok (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti bank (1) nemzeti egység (1) nemzeti együttműködés rendszere (2) nemzeti érdek (1) nemzeti konzultáció (1) nemzeti szuverenitás (1) nemzetközi (1) nemzetközi környezet (2) nemzetközi kritika (1) nemzetközi státusz (1) neokonzervatív (1) neoliberális (1) népszabadság (2) népszava (2) népszavazás (7) népszerűség (2) népszuverenitás (1) ner (1) nézőpont (5) nógrádi lászló (1) normativitás (1) novák előd (1) nyakó istván (1) nyerges zsolt (3) nyirő józsef (1) nyugat (1) nyugdíj (3) obersovszky péter (1) objektivitás (1) obstrukció (1) ökológiai tévkövetkeztetés (1) ökopárt (1) oktatáspolitika (1) október 23. (1) olajfa (2) oligarcha (1) ómolnár miklós (1) önállóság (1) önkép (1) önkormányzat (1) önkormányzati választás (16) önkormányzati választási rendszer (1) önkormányzati választás 2010 (2) önkritika (1) opera (1) orbán (1) orbán-nastase megállapodás (1) orbán-putyin megállapodás (1) orbánista (1) orbán kormány (4) orbán viktor (114) Orbán Viktor (9) őrkutya (1) Örményország (2) országértékelő (1) országgyűlés (1) országos lista (7) összeesküvés (1) összeférhetetlenség (1) összefogás (1) összefogás párt (2) őszinte (1) oszkó péter (1) őszödi beszéd (8) ötödik köztáraság (1) ovb (1) ózd (2) paczolay péter (1) paks (1) pálffy istván (1) palotaforradalom (4) pályázat (1) pápa (1) papcsák ferenc (1) paraván (1) parlament (14) parlamenti felhatalmazás (1) parlamenti felszólalás (1) parlamenti választás (2) parlamenti választás 2010 (43) parlamenti választás 2014 (6) parlamenti választás 2018 (9) parlamenti választás 2022 (2) pártfinanszírozás (2) pártharcok (1) pártosodás (1) pártosság (1) pártpolitikus (1) pártrendszer (11) pártrendszer koncentrációja (1) pártrendszer változása (1) pártszakadás (2) pénz (1) pénztárca (1) percepció (3) pesti sándor (1) pető iván (1) pintér sándor (4) plágium (5) pluralizálódó pártrendszer (1) pokol béla (2) pokorni zoltán (6) polgári magyarország (1) polgári platform (1) polgármester (2) politika (4) politikai (1) politikai (1) politikai bozótharc (1) politikai elemzés (11) politikai elemző (9) politikai elit (1) politikai erőtér (1) politikai érzék (1) politikai gondolkodás (1) politikai hasznosság (1) politikai haszonszerzés (1) politikai hiba (2) politikai inga (1) politikai innováció (2) politikai kormányzás (2) politikai korrekció (1) politikai közép (2) politikai logika (5) politikai napirend (1) politikai nyilatkozat (3) politikai stratégia (1) politikai szereplő (1) politikai színpad (1) politikai tér (1) politikai tudás (1) politikai vétó (1) politikai vezetés (1) politikai vita (1) politika elemző (1) politika tér (1) politikus (2) politikusi beszéd (2) politikusok (1) politológus (2) politológus védegylet (1) pólus (1) populizmus (1) pörzse sándor (2) poszt politikus (1) pozíciók (1) pozícionálás (1) pozsgay imre (1) po fi (1) pragmatikus (1) predomináns pártrendszer (1) prezidenciális (1) primary colors (1) probléma (1) problémamegoldás (1) prognózis (1) program (1) pszáf (1) pundit (1) punditokrácia (1) racionális (1) racionális választó (1) racionalitás (3) radikalizálódás (1) radikalizmus (1) radiszoci (1) radnóti sándor (1) recesszió (1) reform (4) regionális eltérések (2) regisztráció (2) régi új törésvonal (1) rekrutáció (1) rendőrség (1) rendszerellenes párt (2) rendszerkritikus (1) rendszerváltás (3) rendszerváltás forgatókönyve (1) republic (1) republikon (3) részvétel (2) réthelyi miklós (1) retkes attila (2) rétvári bence (2) rezsicsökkentés (2) rivális (1) riz levente (1) robert denton (1) robert fico (2) rogán antal (8) románia (2) róna dániel (1) röpirat (1) rudi zoltán (1) Safarov (2) sajóbábony (1) sajtó (1) sajtószabadság (2) salamon lászló (2) sávelhúzás (1) schamschula györgy (1) scheiring gábor (1) Schiffer András (1) schiffer andrás (9) schmidt mária (1) schmitt pál (20) schmuck andor (1) selmeci gabriella (1) selmeczi gabriella (1) semjén zsolt (3) seres lászló (1) siker (5) sikerpropaganda (1) Simicska Lajos (2) simicska lajos (3) skorpió (1) slota (1) söjtör (1) sólyom lászló (11) somogyi zoltán (3) sportújságírás (1) stabilitás (1) stabilizáló apátia (1) stadion (2) state capture (1) steiner pál (1) stílus (1) story (1) strabag (1) stratégia (20) stratégiai szavazás (1) strukturáló dimenzió (1) stumpf andrás (1) stumpf istván (6) süveges gergő (2) szabadelvű konzervatív (1) szabolcs (1) szabó albert (1) szájer józsef (2) szakadás (2) szakértő (1) szakkommentátor (1) szakszervezet (1) szalai annamária (1) szanyi tibor (2) szápár (1) szász károly (1) szavazás (2) szavazások (1) szavazatmegosztás (2) szavazatszerzés (1) századvég (11) szdsz (20) szeged (4) szegedi csanád (2) szegénység (1) székely péter (1) székely zoltán (1) szekeres imre (2) szekértábor politika (1) szelekciós pontok (1) szélsőjobboldal (3) szélsőséges (1) személyre szabott kormányzás (1) személyzeti politika (1) szepessy zsolt (1) szerbia (1) szerencs (1) szerep (1) szerepcsere (1) szerepfelfogás (6) szervezet (2) szíjjártó péter (1) szijjártó péter (6) szili katalin (8) szilvásy györgy (1) szimbolikus (1) szimbolikus politika (1) szimbólum (1) szlavofil (1) szlovákia (2) szlovák magyar viszony (1) szlovák választás (1) szlovénia (1) szociális kérdés (1) szociális népszavazás (1) szociálliberális (1) szolidaritás (2) szombathy pál (1) szonda (5) szonda ipsos (1) szövetségi politika (4) sztálingrád (1) sztereotípia (1) sztereotípiák (1) szubjektív vélemény (1) szűrös mátyás (1) szuverenitás (1) tábor (1) taktika (1) taktikai szavazás (2) támogatás (2) támogatottság (3) tanácsadás (1) tanácsadó (1) tandíj (1) tárcatükör (1) tárgyalás (5) tárgyalástechnika (1) tárki (8) tarlós istván (9) társadalmi szerződés (1) társadalmi támogatás (1) tekintély (1) teljesítmény (2) területi lista (6) területi listák (2) tervezés (2) tét (3) tétényi éva (1) tét nélküli választás (2) tévedés (1) tévéostrom (1) tiszavasvári (2) tisztelet társasága (1) titkos (1) többpártrendszer (1) többség (1) többségi demokrácia (4) Tocsik-ügy (1) tocsik márta (1) tojástánc (1) tőkés lászló (1) tőkés rudolf (1) tölgyessy péter (7) toposz (1) töredékszavazat (2) törésvonal (1) torgyán józsef (2) torgyán kisgazda (1) torkos matild (1) törvényjavaslat (1) torzítás (1) trafik (1) trianon (1) tulajdonos (1) túlélési stratégia (1) túlhatalom (1) tüntetés (4) tusnádfürdő (1) tv2 (1) tv3 (1) ügybirtoklás (3) ügyészség (2) ügynökkérdés (1) újfasiszta (1) ujhelyi istván (1) újraválasztás (1) új alkotmány (1) új baloldali párt (1) új párt (2) új pártok (4) uj péter (1) ülésrend (1) ungár klára (2) uniós csúcs (1) ünnepi beszéd (2) ünnepség (1) USA (2) utódlás (1) utólagos normakontroll (1) utópia (1) vágó gábor (1) vagyonadó (1) vákuum (1) választás (2) választási együttműködés (2) választási eredmények (3) választási esélyek (5) választási hibák (1) választási kampány (1) választási műsor (3) választási rendszer (16) választási részvétel (6) választási törvény (1) választás időpontja (1) választó (3) választói reakció (1) választók (1) valence issue (1) valóság (2) valóságértelmezés (2) valóságérzékelés (1) valóságmagyarázat (2) valóságshow (1) válság (7) válságadó (3) válsághelyzet (1) válságkommunkáció (1) váltás (1) váltógazdálkodás (1) váltópárt (3) változás (4) változtatás (1) valutaalap (3) várakozás (1) várakozások (1) varázstalanítás (1) varga mihály (7) városok (1) varsói gyors (2) vastagh pál (1) veiszer alinda (1) véleménykülönbség (1) veszprém (1) Veszprém (1) vétó (3) vezetés (1) vezető (2) videóblog (1) viktor (1) visszalépések (2) visszatérés (1) vitányi iván (1) vízió (1) vizsgálóbizottság (1) voks10 (1) voks2010 (1) volner jános (1) voluntarizmus tere (1) vona gábor (15) vörösiszap (1) vörösiszap katasztrófa (1) warvasovszky tihamér (1) war room (1) wittner mária (1) xiii. kerület (1) zagyva györgy (1) zanzibár trükk (1) zapadnyik (1) záróra (1) zászlóégetés (1) zsákmányelv (1) zsákutca (1) zsinka lászló (1) Címkefelhő
23:53

A politikai elemzés halott – írtam közel három évvel ezelőtt ezen az oldalon. Ma már valamelyest másképp látom: nem halt meg, hiszen ott, ahol korábban látni véltem, valójában soha nem is élt, nem is élhetett. Legfeljebb időnként, néha, percekig: ha élt is, rendszerhiba volt. Nyilvánvaló, hogy korrigálni, javítani kellett.

A politikai szereplők által uralt nyilvánosságban minden hírnek és hírmagyarázatnak, minden kimondott szónak és minden leírt mondatnak politikai jelentősége van. Hogy pontosan mekkora is ez a jelentőség, nem tudjuk, de az biztos, hogy azok, akik dönthetnek arról, mi legyen a kirakatban, abban a hitben teszik a dolgukat, hogy ez fontos. Az elemzés helyett itt másra, termékmenedzselésre és ezt a feladatot egyre professzionálisabb módon elvégző termékmenedzserekre van szükség, akik a megbízó vagy egyszerűen csak a szeretett politikai szereplő aktuális politikai érdekei alapján beszélnek. Az rendeli a nótát, aki fizeti a zenészt – vagy legalább azt a helyet, ahol a zenész felléphet. Hosszú ideig tartott, amíg elfogadtam, de már értem: ez a dolgok természetes rendje.

Az elemzés halála - pontosabban lehetetlensége – azonban korántsem jelenti azt, hogy azok a kérdések, amelyekre válaszolni próbált, ne léteznének. Aki tudni akarja, hogy mi és miért történik, mi lehet az események következménye, hatása, annak ezek a kérdések minden korban fontosak. Amikor a politikai szereplő érteni és nem nyilvánosan magyarázni akarja a helyzetét, maga is elemzést kér vagy folytat, hiszen óriási hibát követne el, ha a stratégiájának kialakítása közben a saját propagandájából indulna ki. De magam is számtalan esetben tapasztalom: még a legelkötelezettebb, leginkább pártos választópolgárok sem kincstári optimizmust és a vágyak, remények megfogalmazását, hanem elfogulatlan, hiteles, igaz választ várnak akkor, amikor személyesen kérdezik meg egy elemzőtől, hogy vajon mi lesz majd a választáson.

Álljunk meg egy szóra: elfogulatlan választ? Sokszor írtam már arról, hogy a politikáról a dolog természete alapján nem lehet neutrálisan, semlegesen, objektívan beszélni. A politikát emberek csinálják és emberek is próbálják elemezni. Emberekről emberek nem szólhatnak úgy, mintha maguk kívül állnának ezen a világon. A politikát figyelő ember is része a politikai közösségnek, s ha bizonyos kérdésekben esetleg többet is tud, mint egy másik ember, a világról alkotott képe, a közéleti kérdésekben elfoglalt álláspontja és különösen a politikai gondolkodását és viselkedését meghatározó értékei, vágyai és elképzelései okán sem mondhatjuk, hogy kívül vagy felül állna a politikán. Éppen ezért is fontos annak tisztázása, mielőtt a politikáról beszélni kezdene, hogy milyen ideák és milyen szándékok mozgatják.

Harag és részrehajlás nélkül – Tacitus elvárását mindannyian ismerjük, de azt is tudjuk, hogy neki sem mindig sikerült megvalósítania. De talán nem is lehetséges: még a történeti eseményekkel, több száz évvel korábbi szereplőkkel kapcsolatban is van jelentősége annak, hogy a történész saját maga mit tart fontosnak, milyen értékvilággal rendelkezik, hogy lenne mindez lényegtelen azt a kort elemezve, amelyben a megfigyelő él. Nem is érdemes ragozni: a politika objektív elemzése és értelmezése nem lehet elvárás, az elemzések és értelmezések egy része legalább annyit mond el az elemzőről, mint a politikai helyzetről.

Ha objektivitás nem is lehetséges, törekedni még lehet rá. Ezért is tartom az elemzések kapcsán kulcskérdésnek – és az elemző preferenciáinál is fontosabbnak - a szándékot. Nagyon sokfélét gondolhat két ember a világról, de ha a céljuk nem a világ megváltoztatása, befolyásolása – ami egy teljesen normális politikai cél -, hanem a dolgok megértése, akkor meglehetősen hasonló következtetésre fognak jutni. A termékmenedzser sem hülye, tisztában van azzal, hogy a termék éppen milyen állapotban van, a nyilvánosság előtt szerepelve azonban nyilvánvalóan az a célja, hogy minél szebbnek, jobbnak, kelendőbbnek mutassa. Hangsúlyozom: ez egy legitim szerep, rendes munka, de semmi értelme összekeverni azzal, amikor egy bármilyen értékvilágú ember nem az eladás, hanem a megértés szándékával közelít a politikához.

Korábban sem tartottam rossznak, ha a közönség ismeri a szerző választásait és szándékait, ma pedig már azt gondolom, hogy csak ebből a pozícióból szabad elkezdeni beszélni. Amióta a politikai eszmélésem megtörtént, a közéletben nagyon hasonló értékeket, megoldásokat és embereket kedvelek. Amikor erről kérdeznek, két évtizede ugyanazt mondom: tizenkilencedik századi értelemben vett nemzeti liberálisnak tartom magamat, amelyben a nemzeti és a szabadelvű gondolat egyaránt fontos. Egyformán vagyok erősen antikommunista és antifasiszta, máig meghatározó az a határ számomra, amely a magyar politikában a rendszerváltó pártok és az állampárt között a nyolcvanas évek végén húzódott. Szeretem és becsülöm a méltányosságot, a mérsékletességet és a mértéktartást a politikában, értem, de rossznak tartom a politikai logika abszolutizálását, a korlát nélküli önérdekkövetést. A választást nem szerelmi kérdésnek, inkább egy hosszadalmas választói kalkulációnak gondolom: az ember sokféle szempontot mérlegelve hoz döntést, amely nem egy életre szól, hanem egy teljesítményt ismer el és egy helyzetre válaszol. Parlamenti választáson először 1990-ben az MDF-re szavaztam, később szinte választásról-választásra váltottam. Az elmúlt közel három évtized nagyobb pártjai közül egy volt csupán, amelyre elvi alapon soha nem voksoltam volna: az MSZP, nem is annyira jelene, sokkal inkább múltja okán.

Ezen személyes preferenciák mellett mindig arra törekedtem, hogy az elemzést ne keverjem össze a reményeimmel, a vágyaimmal. Ha úgy láttam, hogy egy olyan párt vagy politikus helyzete javul, amely vagy aki nem volt szimpatikus, akkor is erről beszéltem. Sokszor vádoltak olyan elfogultsággal, amely nagyon távol állt a valóságtól, és csak annyi alapja volt, hogy akkor éppen annak a pártnak vagy politikusnak a stratégiája tűnt sikeresnek számomra. Nem tagadom, amióta elemzőként dolgozom, néhány alkalommal felmerült bennem, hogy jó lenne kilépni ezekből a keretekből, és az értelmezésen túl hatni vagy változtatni. Ezt a lépést azonban eddig nem tettem meg, és az elmúlt időszakban a gondolkozásom csak távolabb került attól, hogy valaha is megtegyem.

A szándékom tehát világos: elemzőként teszem a dolgomat és tudom a helyemet. Nem akarok szekereket tolni vagy fékezni, és nem is igazán hiszek abban, hogy az ilyen szándékok olyan nagyon sikeresek lennének. A szekerek szaladnak vagy kátyúba ragadnak, de komoly önhittség lenne, ha bárki azt gondolná, ebben bármilyen nyilvános elemzésnek vagy véleménynek komoly, valós szerepe lehet. Akit ez lelkesít vagy ez a munkája, persze tegye nyugodtan, aki pedig ilyen írásokra vágyik, millió helyen megkaphatja. Itt azonban most is más jön: a választási kampány véghajrájának követése, elemzési kísérlete. Bizonyára haraggal és részrehajlással, de törekedve arra, hogy az írások ne erről, azaz (ezt az elsőt leszámítva) ne rólam, hanem a valós helyzetről szóljanak.

S akkor vissza az alapkérdéshez: lehet-e nyilvánosan elemezni? Nem, nem lehet. De azért megpróbálom. Ami a politika által uralt nyilvánosságban rendszerhiba, az itt, a saját oldalamon talán elfér egy kis időre. Ma indult a hivatalos választási kampány, ötven nap múlva választás. Holnap azt vizsgálom meg, hogy honnan indulunk.

tge-kep2018.jpg

 

A bejegyzés trackback címe:

https://torokgaborelemez.blog.hu/api/trackback/id/tr2813677824

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ordnassac2 2018.02.18. 01:58:25

@Letícia: Régi, szép idők. :-)

Mielőtt kérdésként felmerülne, igen, Ordi vagyok, csak olyan rég használtam az előző fiókot, hogy se az akkori indához használt mailcím nem él már, se a jelszóra nem emlékszem, így lett egy új user. Minden más talán ismerős lesz. :-)

szbi 2018.02.18. 02:59:47

T. Török, -- szbi jelentkezik : nohát akkor megint itt! -- Más hangok, más szobák - ismeri a könyvet? ha lefut a Nagy Parti olvasásra ajánlom, nagyon más, mint ez a világ -- ez oldal előző inkarnációja idején a ragacsosodás miatt ment el az egésztől a kedvem -- előre mosom kezeimet - cum incredibilitatis - credo quia absurdum, sed ... --- szóval azért a fej tisztasága fontosabb -- arra leszek kíváncsi, hogyan is állunk a dologgal -- a szünetben, két cigaretta közt a setétség nagyot terjeszkedett -- üdv szbi

terasz9 · http://www.teremibalazs.hu 2018.02.18. 03:44:18

Na végre! Benépesül újra a sziget.

livengood 2018.02.18. 04:12:04

Nem vagyok benne biztos, hogy erre szükség volt. Talán azoknak akik nem ismernek? Akik nem ismernek azoknak nem sokat fog jelenteni.

Mivel messze nem tökéletes rendszerben élünk, mivel állandó diskurzus része, hogy demokráciában vagy diktatúrában élünk e, ezért szerintem a legfontosabb munka amit a politikát hivatásszerűen, profin figyelő értelmiségiek ma Magyarországon elvégeznek, az a választás tisztaságának ellenőrzése.

Akiket hitelesnek tartok, azok szerint az elmúlt választások tiszták voltak. (Történtek dolgok, de a végeredményt túlzottan nem befolyásolta, végül mindenki belátta ezt és elfogadta.) Ez a jövőben is jobban fog érdekelni, mint hogy ki nyer.

Elvárom, hogy az "elemző" a gyakorlat apró részleteire is figyeljen és tájékoztasson, ha a végeredményt oly mértékben torzítja egy-egy jelenség, hogy az már a demokráciát veszélyezteti. Vagy az alaptalanul pánikkeltők vitorlájából fogja ki a szelet, mert veszélyes a bizonytalanság.

Manyike 2018.02.18. 15:39:32

Sziasztok, újra nyílt a T.G.-klub! A "főnök" vallomása újszerű. Én is vágyok a másra, s nem főleg magam miatt: aktivizálódik a diákság, a megúszhatatlan új nemzedék, akik megérdemelnék, hogy tőlünk, felnőttektől valami modernebb útravalót kapjanak már.

nemecsekerno_007 2018.02.18. 15:56:14

Az politikai kérdés, hogy mennyivel csökkentsük a nyugdíjat?! :)

Kelly és a szexi dög 2018.02.18. 16:32:25

az már pozitívum, hogy a maszopra soha...

Jakab.gipsz 2018.02.18. 16:44:21

Tisztázzuk a politológus, nem társadalom filozófus. hanem újságíró, közvélemény manipulátor, szubjektív vélemény gazda.

A tudomány és társadalom filozófia pedig nem újságírás.

Eggyel több, locsi-fecsi megélhetési, politológus blogocska.

Mind ezek ellenére ez az újratöltés: szimpatikus.

Fritz Gerlich 2018.02.18. 16:59:29

Próbáltam kitalálni, hogy mi értelme volt megírni ezt a posztot. Nem sikerült rájönnöm.

röf 2018.02.18. 17:45:22

"A politikai elemzés halott – írtam közel három évvel ezelőtt ezen az oldalon. Ma már valamelyest másképp látom: nem halt meg, hiszen ott, ahol korábban látni véltem, valójában soha nem is élt, nem is élhetett."
Antall óta tudjuk, a politikai mikiegerek elrendezték.

midnightcoder2 2018.02.18. 17:47:34

@Fritz Gerlich: Nem baj. Olvasd újra, többször, előbb-utóbb szerintem menni fog.

project640 2018.02.18. 17:49:14

TG-ban akkor csalódtam, amikor megláttam a bálnában a Fidesz rendezvényen ... TG az a fajta politológus, aki szakértőként, függetlenként tetszeleg, hasonlóan, mint Nógrádi .... egy darabig be is csapja az embert, de idővel rájön, hogy TG se nem szakértő, se nem független ... TG egy a sok megélhetési, áltudományos Fideszes sleppből

MercatorCook (törölt) 2018.02.18. 18:08:22

"...amelyre elvi alapon soha nem voksoltam volna: az MSZP, nem is annyira jelene, sokkal inkább múltja okán."

Lárifári!

MercatorCook (törölt) 2018.02.18. 18:13:32

@project640: Kálmán Olga is független. Christiane Amanpour a BBC-től is független. De mégsem. Hogy miért is? Talán javaslom, hogy olvasd el a bejegyzést ami alá kommenteltél előbb.

OkoskaTo:rp 2018.02.18. 18:13:42

@Fritz Gerlich: +1

Egyfelől másfelől.

Egy olyan politikai elemzőtől (?), akinek az objektív véleményét némileg elhomályosítja nyílt politikai hozzátartozása.

midnightcoder2 2018.02.18. 18:23:48

@MercatorCook: Ja. Valóban, tényleg csak kb. annyira gáz az MSZP, mint ha a nyilaskeresztesek is parlamenti párt lennének.

Duplaxiii 2018.02.18. 18:50:28

Gábor!
Az a baj, hogy ugyanott tartunk, mint 4, 8, 12 , 16 éve!
Az elemzők, a hatalom és az ellenzék kizárólag általános közhelyekkel, demogók semmitmondással operál, egyszerűen az ésszerű, racionális tényeket egyik sem meri leírni!
Ma még mindig a cicaharc és a saját tábor ostoba tüzelése zajlik, miközben az országunk rohan a végbe, a végső megsemmisülés irányába, egy fasizálódó bolsevik szemléletű korrupt brigád kontra idióta humán neoliberális "gondolkodók" hazr zajlik.
Senkiket emelünk minszterelenöki pozíciókba, soha nem dolgozó pártmunkásokban látjuk a jövőt, és ezt csámcsogja az elemzői kaszt is a fizetett párttévékben.
Egyik elemző sem ismeri el, hogy a hatalmat kizárólag a ma passzív 60% döntheti meg, hiszen ők ma nem tartoznak egyik táborba sem, de ha elmennek, egy részük elmegy, az minden mostanit (talán a jobbikot és a fideszt nem) elsöpör! A ma imádott malos és neoliberális mikrovilágot azonban biztosan.
Mert a most passzív tömeg (akivel szmeben a hithű fideszes tábor áll) bosszúért kiált! Az elbszott 28 évért!
De nem szól senki, hallgat! Kussol!
És kamustatisztikákkal hazudja az országos folyamatokat, egy pár száz fős rendelt, piltikai céloknak megfelelő megbízható telefonhívárból, ami statisztikailag sem értékelhető, hivatkoznak a politikusok és elemzők a társadalmunkra! Ja hogy azok a statisztikák a fix 40 százlékos pártimádók belső mozgásait mutatja csak? Miért érdekelné az egy elemzőt?
Retteg a 28 éve pozícióban lévő halmaz (beleértve a médiaszakosokat is), hogy változás lesz, ert akkor ők is lapátra kerülnek.
Inkább még pár év a megsemmisülésig, de hogy kiderüljön, csak hazudik mindenki, mert abból él..?
Az elezők sem merik leírni, hogy hazánkban soha nem volt baloldali tömeg! A szovjet fegyverekkel létrehozott bábállam, az mszmp-s kényelmes világ után még vágyódnak sokan, de társadalmi alapja soha nem volt a baloldalnak. Ahogy náci, fasiszta sem.
Mi itt, Istvánnak köszönhetően egy jobbközép polgári világ lennénk, de nekünk nincs pártunk.
Így maradunk otthon, mert sem az egyik, sem a másik nem fogja a 60% érdekét képviselni.
Vagy tényleg van olyan ostoba, hogy a vidéki szavazókat a gender és feminsta elvekkel, az ökoterrorizmussal lehet elcsábítani? Mert ma 4-5 párt is ezzel zajong. Meng a semmire sem alkalmas globalizált marketingalapú oktatással. Nem tudás kell, hanem marketing!
Az elemző feladat az lenne, hogy pártoktól függetlenül az állampolgárokat tájékoztassa!
Mit ér mindez, ha a vallási szekta tévéjében, vagy simicska busszútévéjében vagy a párttévében csak a megfelelő propaganda hallatszik - független elemzések, értékelések helyett? (Ez persze nem az elemzők hibája! De a hazug statisztikákból igzságot hirdetni, na az már kollaboráció!)
Na mindegy, jön a kampány és milliónyian zárjuk be az ablakokat, csukjuk be a redőnyöket.
Igaz, mi vagyunk a mocskok, mert nem megyünk önként kasszakulcshoz juttatni ezt vagy azt a becstelent!?
Az utolsó majd zárja be a kaput!

Jakab.gipsz 2018.02.18. 19:09:38

@Duplaxiii:

Nyafi-nyafi zokogj még egy kicsit, a "hatalom" ellen.

A kérdés kik hatalma ellen zokogsz, egy demokratikus úton megválasztott, hatalom, Fidesz-KNDP.

Vagy

A Sorosisztán, Nyitott társadalom, meg nem választott hatalma érdekébe zokogsz?

Ne süketelj, egyértelmű válaszra várunk.

Fritz Gerlich 2018.02.18. 19:16:18

@midnightcoder2: a baj ott van, hogy az írás nem hozta meg a kedvem az újraolvasáshoz, mert azon túl, hogy Török úr magyarázkodik amiért visszatér a nyilvános politikai elemzéshez, miközben korábban ezt lezárta, semmi más érdemi jelentést nem hordoz. Vagy te beleláttál ebbe nagy gondolatébresztő tartalmakat? Kíváncsi lennék mit dekódoltál ezen felül?

6.Lenin 2018.02.18. 19:18:13

Azt hittem, végre, de...

"Álljunk meg egy szóra: elfogulatlan választ? Sokszor írtam már arról, hogy a politikáról a dolog természete alapján nem lehet neutrálisan, semlegesen, objektívan beszélni."

Nem is kell, miért is kéne? Mi van, ha pont az kellene a döntésemhez, hogy ugyanazt egy valamelyik politikai oldalhoz tartozó miként is értelmezi. Mert én másként értelmezem, és kétségeim vannak, jól látom-é? Lehet, hogy pont ez tenne helyre.

Pedig, itt lenne a válasz is.

" A politikát emberek csinálják és emberek is próbálják elemezni"

És emberek próbálják felhasználni, ki-ki a maga szempontjai, érdekei szerint.

Így mindenki tenné azt, ami rá tartozik.

A politikus csinálja a politikát a saját víziója szerint, az elemző levon ezekből bizonyos következtetéseket, szintén a saját szempontjai, érdekei szerint. a választó meg felhasználja a saját szempontjai, érdekei szerint.

Ez (lenne) a világ legtermészetesebb dolga.
Szerintem.

Szia Letícia!
Nyugodtan kössél bele.
Ordnasac2 neked is szia, és Te is beleköthetsz.

2018.02.18. 19:29:06

A régi törökgábor elemzésekből már megtudhattuk mindent. A felcsúti a legjobb választás, bla-bla. Nem kell a karaktereket pazarolni és a független elemző szerepében tetszelegni.

Nagy córeszben van a fidesz, ha már egy ilyen régi harcostársat is beizzítanak a választások előtt...

ProjectMayhem 2018.02.18. 19:31:22

az elemzés az elemzés.
a megmondás az megmondás.
a ló meg nem vak, csak vakmerő.
jelentsen is ez bármit.

6.Lenin 2018.02.18. 19:34:40

@livengood:

Te is, mint mindig.
Mellesleg szia!

eßemfaßom meg áll 2018.02.18. 19:35:29

hu de bassza az "európai demokraták" csőrét Gábor :)

livengood 2018.02.18. 19:37:35

@Duplaxiii: aki nem megy el szavazni, az a győztesre szavaz. egyébként egyet értenék...

livengood 2018.02.18. 19:44:30

@Fritz Gerlich: Tök igaz. Elég lett volna, ha ennyit ír: a blogomon "jön: a választási kampány véghajrájának követése"

livengood 2018.02.18. 19:55:19

@Dr. Trejo: tévedsz, TG-ről már többen bebizonyították, hogy a liberálisok, a szélsőjobboldaliak, a konzervatívok, a baloldal, SZDSZ, LMP, MDF, Fidesz, Jobbik, Simicska g-korszak előtt és után, pénzelik. Elnézést ha kifelejtettem valakit, de nehezemre esett követni.

livengood 2018.02.18. 20:13:48

@6.Lenin: oszt miben? én speciel nem járok olyan oldalakra olvasgatni se nagyon, főleg hozzászólni nem!!! ahol nem érzem az elfogulatlanságot. TG-n meg megint, meg megint... ezt kérik számon. Keresgéljenek máshol, van elég aki azt hazudja amit hallani akarnak. TG függetlenségét vitatni ennyi éven át egyszerűen UNCSI, azon túl pedig butaság.

szóval: az ominózus vélemény tévedés

A tudomány sosem téved! 2018.02.18. 20:14:04

"lehet-e egyáltalán objektíven elemezni politikát."
Az csak a "független" indexeseknek lehet, ahol a menekültek megduplázzák a GDP-t, és Orbán minden nap gyáván lemond.
Minden nap IS!

naivugyfel 2018.02.18. 20:18:20

"...Nem tagadom, amióta elemzőként dolgozom, néhány alkalommal felmerült bennem, hogy jó lenne kilépni ezekből a keretekből, és az értelmezésen túl hatni vagy változtatni. Ezt a lépést azonban eddig nem tettem meg, és az elmúlt időszakban a gondolkozásom csak távolabb került attól, hogy valaha is megtegyem...."
Hát Gábor, belőled sem lesz így Széchenyi... De nem vagy egyedül... Akikre a tisztességes országot vágyók szívesen szavaznának, na azok behúzzák fülüket-farkukat, amikor "szólít a haza"...
Így jártunk.

balfaszcsaszar 2018.02.18. 20:29:40

egyrészt-másrésztizmus reloaded...
so 2007-2009.

livengood 2018.02.18. 20:39:10

@naivugyfel: A tisztességes országot vágyók sokan lehetnek. De a többségük a legkisebb hibáért is hajlamos megkövezni a nyílt és becsületes jelentkezőket. Megvan az amikor TG nyilvánosan eljátszott a gondolattal hogy indul Veszprémért? Szerintem hiba volt. Megvan mit kapott érte a "tisztességes országra vágyóktól"? Szerintem a büntetés brutális volt. Ez az eset is tanította a "Széchenyiket" a fülbehúzásra. Csak az elmúlt nyolc évből százával hozhatnék példákat. Szóval nem véletlen, hogy a még futottak népesítik az ellenzéket...

Ordnassac2 2018.02.18. 20:40:03

@livengood: Azt hiszem nem hagytál ki senkit.

@6.Lenin: Szia neked is! :-) Szerintem nagyjából igazad van abban, amit mondasz. A probléma inkább az, ahogy már Tölgyessy is mondta: sokan inkább a saját előfeltevéseik, elő- és értékítéleteik megerősítését kívánják szakértőktől, elemzőktől, beszélő fejektől hallani/látni. Ez pedig nem segíti annak a diskurzusnak/vitakultúrának a kialakítását, ami szükséges lenne ahhoz, hogy ne legyen ennyire acsarkodó a közélet. Persze ez önmagában nem lenne elég, de szerintem elengedhetetlen része.

@ProjectMayhem: itt egy gyönyörű definíciós vitába lehetne beleszaladni (mármint, hogy mi az elemzés, mi a megmondás, van-e kapcsolódás a kettő között, ha igen, akkor mi stb.) :-D

6.Lenin 2018.02.18. 21:04:11

@Ordnassac2:

"..sokan inkább a saját előfeltevéseik, elő- és értékítéleteik megerősítését kívánják szakértőktől, elemzőktől, beszélő fejektől hallani/látni. Ez pedig nem segíti annak a diskurzusnak/vitakultúrának a kialakítását, ami szükséges lenne ahhoz, hogy ne legyen ennyire acsarkodó a közélet."

És ez miért lenne baj? Emberek vagyunk. 1 az érték?
Szerintem a baj ott kezdődik, ha nem merjük vállalni az elő-, és értékítéleteinket. Nem egyforma az útja senkinek sem, miért lenne egyforma az "érték" is?

Miért nincs diskurzus? Mert ragaszkodunk a elő-, és értékítéleteinkhez még akkor is, ha nem tudjuk igazolni a helyes voltát. Szerintem itt van az eb elhantolva.

Miért ne lehetne egy elemző elfogult? Lehetne, de vállalja. akkor talán a felhasználó is merné vállalni a sajátját, és lehetne ütköztetni is.
Nem mind1, hogy ki próbálja lenyomni a saját "igazát" a másik torkán?
A Haza engem szólít, te nyomorult. Puff a fejére, és már helyükre is kerültek a dolgok.

Ha ő elrejti az "értékeit", én miért tárjam fel? Mert esetleg következményei lehetnek-gondolhatja a felhasználó -jogosan.

A baj, hogy mindenki (?) tökéletesen meg van győződve, az ő igaza az egyetlen, és a követendő.

Minden kitalált (?) idea ezen bukik, idővel, ha kifelejtjük az embert.
Szerintem.

6.Lenin 2018.02.18. 21:11:54

@naivugyfel:

Kb ezt szerettem volna írni neked is ( Ordnasac2-nek írtam) de a megoldáson még nem rágtam át magam, így ez csak egy előzetes vélemény.
Még talán változhat.

Bolshevik 2018.02.18. 21:14:23

@Duplaxiii: "miközben az országunk rohan a végbe, a végső megsemmisülés irányába,"

8. éve hallgatjuk ezt a "Magyarország a végső megsemmisülésébe rohan" szöveget, nem avétos ez még?

Ordnassac2 2018.02.18. 21:15:51

@6.Lenin: Önmagában nem baj, a baj az, hogy más látáspontokra egyáltalán nem kíváncsi, sőt, sokszor ab ovo 100%-os hazugságnak tekinti. Így alakulnak ki szépen azok a már máshol megénekelt "buborékok", amik komfortzónának tökéletesek, de zártságuk miatt egyre szűkülő lát(ó)kört enged. Ez pedig szerintem nem jó.

Nem kell magáévá tennie a másik véleményt/elemzést/reakciót, de azért meghallgatnia érdemes lehet. Ugyanis szemernyi értelem még abban is lehet.

Az elfogultságnak pedig vannak fokozatai. Itt is mondom, nem baj, ha valaki elfogult, ez része az emberi mivoltnak, csak hát nem baj, ha tudjuk, minek köszönhető az elfogultság. :-)

Rettegek mert ballib vagyok 2018.02.18. 21:16:23

Ha elfogulatlanságra törekszel akkor hamarosan náci, és Fidesz bérenc leszel.

Hisz aki nem öklendezik a blogokban napi ötször diktatúráról, nem fogja a menekültek (és véletlenül se migránsok) pártját, nem tagdja le a Soros Terv létezését, ami egyébként 2015 óta a neten van, ...

Nos az kollaboráns a ballib véleménydiktatúra szájíze szerint.
Az ilyeneket pedig listázni és lejáratni kell.

Az elemzés mint olyan, a gazdasági eredmények összevetése pl a Gyurcsány kormánnyal, az pedig relativizálás, amivel a lopásokról akarod elterelni a figyelmet.

Szóval mindenképp megszoptad ha elemezni akarsz, és törekedni az objektivitásra.
Ez önmagában elég ok arra, hogy náci, és Fidesz seggnyaló légy. Illetve hogy annak tartsanak a ballibek hivatásos trolljai.

6.Lenin 2018.02.18. 21:28:13

@Ordnassac2:

"Nem kell magáévá tennie a másik véleményt/elemzést/reakciót, de azért meghallgatnia érdemes lehet."

Természetesen, de mikor már megpróbálod megvédeni, tudható lehet, miből ered az elfogultságod. Ha meg védhetetlen, akkor meg pláne.

Szerintem elsőnek meg kellene állapodni, hogy egy közösség hány% vallhat közel azonos értéket, ami még elfogadható lehet a többieknek is. Amíg ez nem rögzített, addig marad, ami most is van.

Rettegek mert ballib vagyok 2018.02.18. 21:33:28

@Ordnassac2:

Persze meg lehet hallgatni azok véleményét akik szerint sok-sok migránst kell az EU-ba hozni, de minek ?
Egyrészt ők se hallják meg amit mi mondunk, másrészt teljesen nyilvánvaló hogy öngyilkosság a migránsok befogadása, hisz ez csak az előszele az inváziónak.
(globális felmelegedés, Afrikában vízhiány, sivatagosodás, túlszaporulat, ...)

Egy dolgot segít a korlátlan befogadás, a nemzetállamok eltörlését, és globális politikai hatalmat a Soros féle sleppnek.

politologus · http://politologus.blog.hu 2018.02.18. 21:40:17

@Jakab.gipsz: Ez a "megválasztott hatalom", hogy a szavazás aktusa állítaná elő vagy akár csak legitimálná a hatalmat, helytelen nézet. Bár tudom, nem a Te találmányod.
Egyrészt hatalom a nem kormányzati hatalom is, az van az állampolgár szavazói hatalmától kezdve, és a perpillanat ellenzéki képviselő is hatalmon van (ezt egyébként sok elemző is elfelejti). Mellesleg a választók nem jogosíthatnak fel senkit ellenzéki vagy kormányzati hatalommal, mert nincs rajta a cédulán, hogy kiből mit akarnak csinálni. Helyette egy képlet-gép állít elő valamilyen eredményt, következésképp a szavazó önmagában legitimitást leginkább a rendszernek adhat azzal, hogy szavazási aktusával használta azt. Minden eredményt ez a rendszer állít elő függetlenül a szavazók eredeti céljától, és még ez a rendszer sem mondja meg egykönnyen, hogy melyik személyből-pártból mi lesz a végére, és pláne hogy az mit fog csinálni.
Másrészt állampolgári hatalom embereknek élni a vélemény- és gyülekezési szabadság adta jogukkal, és ezt a jogukat nem fogod Te sem megszavazni vagy megszavaztatni. Egyébként egy Fidesz is úgy jutott kormányzati pozícióból művelhető uralomhoz, hogy előtte kifejtett valamilyen véleményt. A Te logikád szerint ekkor még nem volt szavazattal feljogosítva arra, hogy egyáltalán véleményt mondjon, akkor pedig illegitim volna.
Ne csináljunk már fából vaskarikát

6.Lenin 2018.02.18. 21:42:13

@Rettegek mert ballib vagyok:

"Egy dolgot segít a korlátlan befogadás, a nemzetállamok eltörlését, és globális politikai hatalmat a Soros féle sleppnek. "

És, ha ez a megoldás? Védhető is?
Ha viszont védhetetlen, akkor mi legyen vele?

Mindig ez marad az örök kérdés, hogy akkor most merre is?

Megvédhető valamelyik erőszak nélkül?

Vagy tovább él a mondás, hogy mindig az erősebb ebnek lesznek sikerélményei.

Rettegek mert ballib vagyok 2018.02.18. 21:44:57

@politologus:

Mégiscsak jobb, ha a a többség által támogatott formáció kormányoz, mintha egy kisebbség teszi azt, holmi politikai korrektség, genderizmus, mezsgyéjén.

És itt csendben megjegyzem hogy a technikai lehetőség adott arra, hogy minden kérdésben dönthessen mindenki a kidolgozott programok között, és ne biankó csekket adjunk 4 évre a kiválasztott megválasztottaknak.

Csak ez senkinek nem érdeke.

Rettegek mert ballib vagyok 2018.02.18. 21:51:04

@6.Lenin:

Ez érdekes kérdés. A végső döntést az hozza meg, hogy mennyire engedékeny a másik.
Végső soron a politikai az kompromisszumok művészete.

De ha teszem azt végletekig (pl fegyveres ellenállás) ragaszkodik egy csoport a nézetéhez, akkor a többségi akarat kivitelezése sem egyszerű.

Megjegyzem még senki nem fogalmazta meg, miért jó nekünk a nemzetállamok eltörlése, és globális tőke hatalma az országok felett.

6.Lenin 2018.02.18. 22:01:07

@Rettegek mert ballib vagyok:

"Megjegyzem még senki nem fogalmazta meg, miért jó nekünk a nemzetállamok eltörlése, és globális tőke hatalma az országok felett. "

Lehet, nem is fogja senki, csak simán ráerőszakolják a védekezésre képtelenre, és ezzel győzött is az igazság.

Hány éve is baszakodik ezzel az emberiség? Mióta lejött a fáról? Közelebb vagyunk a megoldáshoz?

De érdekes vele foglalkozni, meg közben remekül múlik az idő is.

Van kiút?
Remélem. (csak én üssek hamarább)

Szindbad 2018.02.18. 22:13:38

"Török, aki az értéksemlegesség jegyében erősen hajlik arra, hogy a politikát döntően hatékonysági szempontból elemezze (ahogy egy kritikusa nem finomkodva megjegyezte: az ő elemzései kb. olyanok, mintha a harmincas évek Németországában azt mondta volna valaki: Hitler ügyesen tematizálja a politikát a zsidókérdés napirendre tűzésével)."

Egyre igazabban csengenek ezek a mondatok.

Rettegek mert ballib vagyok 2018.02.18. 22:15:25

@Szindbad:

Wow ... Lottó 5-ös, ami a nácizást illeti máris:

@Rettegek mert ballib vagyok:
"Szóval mindenképp megszoptad ha elemezni akarsz, és törekedni az objektivitásra.
Ez önmagában elég ok arra, hogy náci, és Fidesz seggnyaló légy. Illetve hogy annak tartsanak a ballibek hivatásos trolljai."

Lesz még Magyar Köztársaság 2018.02.18. 22:59:03

Török Úr! Szokott még járni Orbánnal stadion öltözőjébe focistákat látogatni, amiről kép is van, vagy az csak egyszeri alkalom volt?

Airnold · http://volvosagok.blog.hu/ 2018.02.18. 23:00:35

Gábor, köpönyegforgató lettél. Elolvassam az ömlengő "elemzésed"-e?

Ad Dio 2018.02.19. 07:02:38

Nagyra értékelem a próbálkozás őszinteségét. Én mint olvasó igérem, hogy pont olyan kritikus leszek veled szemben, mint minden más politikai elemzővel szemben ;-)

Ad Dio 2018.02.19. 07:19:13

@Rettegek mert ballib vagyok:

"És itt csendben megjegyzem hogy a technikai lehetőség adott arra, hogy minden kérdésben dönthessen mindenki a kidolgozott programok között, és ne biankó csekket adjunk 4 évre a kiválasztott megválasztottaknak.

Csak ez senkinek nem érdeke."

Már hogyne volna! Például nekünk választóknak. A pártok csak addig állhatnak nekünk ellen, amíg EGY(!!444) közülük be nem adja a derekát. Én AZONNAL arra szavazok. Ha a DK akkor arra, ha a Jobbik akkor arra... pedig ilyet SOHA nem tennék józanul :-). Csak hát annak tudata, hogy végre nem kell(ene) homályos ígéretre biankó csekket kiállítanom, megrészegít :-))).

Persze legboldogabb akkor lennék, ha egy józan, konzervatív párt lépné meg ezt a dolgot, a liberális értékeink mentén.

politologus · http://politologus.blog.hu 2018.02.19. 10:17:51

Jó lenne Törököt ne támadni olyanban, amiben mindenki támadható, a mindenkiben benne a politikusok is. Látták stadionban? Hát mondjuk MLSZ-vezető, azért. Köpönyegforgató, mondják - és ha csak megváltozott a véleménye? Nem teheti? Mondták már a Jobbik magyar hangjának is, de hát miért ne segíthetne egy pártnak akár, ha az felkéri szakértőnek? (nem tudom, hogy így volt-e) Ezek a hitelességet nem rombolják.
Nekem gondom volt a Török által választott szereppel, de éreztem, neki is volt és van vele elég. Azt is mondtam, hogy a Török által képviselt álláspont lényege az ész és az érdeklődés uralta normalitás, és ez sokaknak gyógyszer vagy kábítószer, megnyugtatólag hat. Azonban, sajnos, ez így együtt a kizárólagosság érzetét erősíti, elfelejtődik, hogy emellett más szerepek és felfogások is élhetnek.
A szereppel kapcsolatban egyszer írtunk a blogon arról, hogy a középen állás épp a kétoldali támadás miatt csak előállított pozíció lehet. Ha középen állva egy védhető igazságot mondasz, elítél az, akinek kellemetlen, máris nem állsz középen azon fél szemében. Ezért elkezdesz erre is osztani, meg arra is, jó sokáig, hogy átjöjjön, és akkor, de csakis akkor kerülsz elég sokak szemében középre. Egy ideig. E pozíciónak alig van köze a teljes igazsághoz, mesterséges, előállított, kreált. Mellékhatásként pedig egy igazából hazug pozíció lesz középen, az origóban, mértékként, és kiszolgálunk egy rossz igényt, rászoktatjuk a közvéleményt valamire, amiről leszoktatni kellene.
Ha volt Töröknek hibája (?), hogy saját pozicionálása politikusi vagy politikai-újságírói logika mentén történt, ahol az igény kielégítése számított elsődlegesnek.

nu pagagyí 2018.02.19. 10:19:05

@Airnold: Megvédeném TG.t, mert ő az elemzéseiben nem erkölcsi kérdésekkel foglalkozik, hanem a politikai eszközökkel és hatásukkal, ezért ha hatékonynak minősíti valamelyik párt erkölcsileg kétes húzását, nem jelenti egyben azt, hogy azonosul is vele.

Lesz még Magyar Köztársaság 2018.02.19. 13:08:43

@politologus: "Látták stadionban? Hát mondjuk MLSZ-vezető,"

És hogy lett belőle MLSZ vezető??! He??! Egy politológusból... MLSZ -tag..Orbán Viktor regnálása alatt, amikor tudvalevő, hogy minden hivatalos poszt politikai kifizetőhelyként működik.

Ha te nem gondolkodsz, majd megteszem én.

Boross Bence 2018.02.19. 14:39:10

@Republic Forever!: Például úgy, hogy Török Gábor Csányi Sándornak dolgozik, Csányi pedig az MLSZ elnöke.

Lesz még Magyar Köztársaság 2018.02.19. 14:49:32

@Boross Bence: És Csányi kinek dogozik? Kitől kapta az MLSZ elnöki posztját? :DD

politologus · http://politologus.blog.hu 2018.02.19. 15:10:46

@Republic Forever!: Török sportújságíró volt, ha jól emlékszem. Biztos kapcsolatai is vannak, üzletiek is, nem csak politikaiak, de ez sem szégyellni való. Nen hiszem, hogy inas lenne, mint egy Kiszelly Zoltán, aki mondjuk már kurválkodik is. Eszembe jut Stumpf István, akit a Fidesz jelölt az Alkotmánybíróságba, mégis bizonyította rátermettségét és függetlenségét, bőven elkülöníthető az ottani inasoktól.

Boross Bence 2018.02.19. 15:24:32

@Republic Forever!: Szerinted Csányi Sándor, az ország leggazdagabb embere, Orbán lekötelezettje kb. úgy, mint Mészáros Lőrinc?

naivugyfel 2018.02.19. 23:08:04

@livengood:
"...Megvan az amikor TG nyilvánosan eljátszott a gondolattal hogy indul Veszprémért? Szerintem hiba volt. ..."
Nem ismerheted a hátteret. Az akkor nem feltétlenül volt hiba, de jó kérdés, mekkora esélye volt ott, akkor.
A hiba szerintem inkább az, amikor egy sokkal jobb koncepcióban (nagyságrendileg jobb esélyekkel) ugyanaz az ember hirtelen nem akar indulni...

naivugyfel 2018.02.19. 23:16:26

@6.Lenin:
Tűkön ülök, hogy hallhassam a véleményed, bármi legyen is majd az (ha esetleg nem annyira pozitív lenne, javaslok egy second reading-et a biztonság kedvéért, mert túl sok információ van az anyagban egymás után).
Én - persze lehet, hogy elfogultan - olyannak tartom a koncepciót, mint egyes filmeket: az első megnézés után az ember zavartan néz, hogy valamit érzek, de nem állt össze, túl gyors volt a tempó, aztán a második megnézés után jön a "hú, ez mégiscsak k* jó film volt" érzés :-) Remélem, ilyen a dolog, de persze ezt inkább más mondja... :-)

Manyike 2018.02.20. 07:22:59

Kedves Gábor! Mikor először olvastam, meglepett. Nagyon. Azóta visszatér. Gyakran. Nekem kicsit belekavart a T.G.-s következetességbe. Az MSZP ennyire elítélt múltja meddig nyúlik vissza? A "volna" a kiskapu, hogy a mindig új helyzetekben lehet más a "kisebbik rossz"?

"Az elmúlt közel három évtized nagyobb pártjai közül egy volt csupán, amelyre elvi alapon soha nem voksoltam volna: az MSZP, nem is annyira jelene, sokkal inkább múltja okán."

6.Lenin 2018.02.20. 09:30:05

@naivugyfel:

Még nem jutottam a végére, és bizonyos részeket többször is átnéztem, átgondoltam. Ahogy írtam, majd a végén elmondom, mit is gondolok róla.
Előzetesnek visszakérdenék.
Lehet egy jó megoldást kidolgozni, ha téves az előzetes felmérés? Lehetnek benne jó részletek de az egész, lehetne jó?
Pl.
2011 végére, 2012 elején az Orbán kormánynak meg kellett volna buknia, gazdaságilag, politikailag. Minden elő volt készítve. Mégsem jött össze. Miért?

Mert hibás volt a helyzet felmérése. Azóta is. Nem aszerint kell a helyzetet megítélni, hogy nekem/nekünk mi is lenne az ideális, hanem a valóság mit mutat.

Ebből talán annyi leszűrhető, hogy a vége nem biztos, hogy kedvező lesz. Bár lehet a megoldások közt elfogadható, sőt mindenki számára kívánatos megoldás is, de összességében nem biztos, hogy nyerő lesz.

Mint filmben. Alapjában nem volt túl érdekes, kivéve az ágyjeleneteket, mert azok izgik voltak, amúgy meg, na . láttam már jobbat is.
De majd a végén, ha tényleg összeáll a teljes kép.

Lesz még Magyar Köztársaság 2018.02.20. 12:30:17

@Boross Bence: "Szerinted Csányi Sándor, az ország leggazdagabb embere, Orbán lekötelezettje kb. úgy, mint Mészáros Lőrinc?"

Ne legyél már ilyen kibaszottul naiv! Az olyan állás mint az MLSZ elnöki posztja, bizalmi dolog. Azt a legfőbb főkegyúr adja.

Egyébként nem, Csányi nem olyan, mint Mészáros, de ez a dolgokon nem változtat.

naivugyfel 2018.02.20. 19:29:28

@6.Lenin:
Hát igen...
"...Lehet egy jó megoldást kidolgozni, ha téves az előzetes felmérés? ..."

Hogy 2018-ban ebből semmi nem lesz, az már biztos,

téves volt az a felvetésem, hogy Török Gábor ugyanúgy érdeklődik a politika iránt 2017-ben is, mint 2015 elején (nagyon nem; de nem tudom, mi a pontos oka, persze sejtem: egzisztenciálisan nem jó ómen a fidesz uralmát kicsit is veszélyeztetni),

aztán téves volt az a felvetésem, hogy Gémesi György jót akar az országnak, azon belül a legjobb megoldást választja - sajnos nem tudja elengedni a levezethetően reménytelen Új Kezdet-et,

aztán téves volt az is. hogy Mellár Tamás tud logikusan gondolkodni - nem tud,

Összefoglalóan a névsor elején kinézett személyekben mindben csalódnom kellett - sajnos a Széchenyi-s hozzáállásnak vagy már a szikraja sincs meg bennük, vagy nem is annyira intelligensek, mint azt a mezei ellenzéki (jobb kormányzást őhajtó) szavazó gondolná.

Gondoltam, próbálom bevinni a köztudatba máshogy a koncepciót, ha az jó: de a tudományos élet "nagyjai" (benne MTA, Közgáz politológiai tanszék, Tölgyessy Péter, ...) szóba sem álltak velem arra felvetésre, hogy sok pénzt fizetnék, csak valaki mondjon egy hiteles szakmai véleményt, ha jó a koncepció, ha rossz.

Tehát ott tartok, hogy ha hiba van a koncepcióban, az eddig egyedül az, hogy lehet, hogy "nagyjaink" messze nem is olyan "nagyok", illetve messze nem olyan értelmesek... ha meg így van, akkor - sajnos - egyenlőre maradjon inkább a fidesz-maffia az ország élén, mert mindig lehet ennél is rosszabb is...

Ha viszont lenne csak egy Széchenyi-szerű vezéregyéniség (elvárásokat ld. a könyvben), az szerintem ezzel a koncepcióval (meg ami a könyvbe nem lett betéve, a könyv csak a jéghegy csúcsa!) akár alaposan el is porolhatná az aktuális kormánypárt nadrágját sokak örömére :-)
Vagy B eset: nem, mert hibás a koncepció. De szerintem az nem hibás, ld. a könyv hátterét / bizonyítását adó rengeteg kommentet jobbról-balról (alá van támasztva a koncepció, pont, mint egy jó tudományos kutatás :-), de a rengeteg alátámasztás nyilván nem lehetett része a könyvnek, azok plusz 8-10 könyvet kitennének...).

6.Lenin 2018.02.20. 20:22:34

@naivugyfel:

Hát igen, 2018-ban ebből még talán nem lesz semmi, de később , talán, ha...

Még nem szeretnék elhamarkodottan vészharangot kongatni a koncepció felett.

Az igaz, hogy az első igazi problémám a felsorolt nevekkel volt.
Mellőzött (valamiért kimaradtak egy másik koncepcióból), ezért esetleg sértődött emberekre alapozni elég veszélyes lehet.
Mindig azt kellene megvizsgálni, hogy amit mondanak, miért is mondják, mi lehet a háttérben.

A háttérben meghúzódó érdekek a döntőek, nem az amivel azokat elfedni szeretnék.

Lehet, hogy rossz "nagyokat" próbáltál kérdezni.

A gyémánt is csiszoltan értékesebb, mint a nyers, feldolgozatlan.
A koncepciódban is van érték, mivel nyilván igény is van mindig egy jobbra. Érdemes vele továbbra is foglalkozni, szerintem.

Azért még egy dologra érdemes jobban figyelni.
Hiába van jobbról-balról rengeteg hozzászólás, melyek nagy része nyilván elfogult a saját oldal értékeinek/érdekeinek megfelelően. Talán pont ezek vezethetnek egy téves helyzetértékeléshez, hiszen aki válogat ezek közül, szintén egy -a saját- értékrendnek megfelelően mazsolázik közülük.
Sok elfogult vélemény még nem jelentheti a valóságot, még ha a válogató is azonos véleményen van.

Igyexem átrágni még a maradék részét a koncepciódnak, a többit majd akkor.

főpilóta 2018.02.21. 11:46:44

Már ott téved Török, hogy "rendszerváltó pártokról" ír. A rendszerváltást nyugati segítséggel egyetlen párt - az MSZMP - hajtotta végre. Ennek része volt a többpártrendszer 1989 év eleji engedélyezése. ENGEDÉLYEZÉSE! Nem kiharcolta, nem kikényszerítette a nép (vagy más létező, illegalitásban lévő pártok), hanem az MSZMP a terv szerint engedélyezte. Úgy és akkor, ahogy és amikorra előírta a Nyugat. Tehát maximum a "rendszerváltás során létrejött" pártokról beszélhetünk. Akik kész tények elé voltak állítva, és erősen megfigyelte őket a komcsi titkosszolgálat, nehogy veszélyesebbek legyenek a kelleténél.

Török politikai elemző? :-D Fizetett hazudozó!

naivugyfel 2018.02.22. 08:59:16

@6.Lenin:
Nagyon köszönöm az eddigi észrevételeket, már csak ebben is több jó észrevétel van.

"... Az igaz, hogy az első igazi problémám a felsorolt nevekkel volt.... "
Jogos, de hát írtam is, hogy ezek mintanevek (mint kiderült, tényleg nem olyan jók), a kérdés csak az, van-e 10, az általános leírásnak megfelelő személy Magyarországon. Viszont az alapelv (kötelező fogaskerék a svájci órában :-)), hogy jobb egy ismert, már "rekorddal" rendelkező személy, mint egy ismeretlen, hiszen a 10 fő mindegyikének szélesebb körben ismertnek (és elismertnek) kell lennie, különben bukik a "nincs szükség személyek felépítésére" előny.

"...Hiába van jobbról-balról rengeteg hozzászólás, melyek nagy része nyilván elfogult a saját oldal értékeinek/érdekeinek megfelelően...."
Teljesen jogos ez is. Viszont szakmám szerint "független" ellenőr vagyok / voltam sok-sok évig, remélem, azért az átsüt a szövegből, hogy nincs benne "zsigeri indulat szemellenzővel" senki fele sem :-), az alátámasztható, bizonyítható tényekből próbáltam kiindulni. Igazából bármelyik állításom levezethető a "ha a>b és b>c, akkor a>c" szintig. Legalábbis szerintem. Illetve remélem :-).
Már viszonylag sok visszajelzést kaptam, eddig ez lett szerencsére megerősítve (tisztázás után), de várom, hátha tényleg van benne hiba... (nyilván nem örülnék, de ha jogos, elfogadom).

Balt 2018.02.26. 04:18:39

És milyen egy porszívóügynök termékmenedzserének lenni?

Balt 2018.02.26. 04:30:44

@Kelly és a szexi dög: Like! Bár ezt TG nagy örömére Hmv. árnyékában sokan át fogják értelmezni - de nem elegen. :)

Balt 2018.02.26. 04:39:48

@eßemfaßom meg áll: :)) Pedig elég biztos vagyok benne, hogy rosszul látják. Így mégsem fog menni a Mégnagyobb Összefogás (a háttérben). :)

Balt 2018.02.26. 04:43:06

@livengood: Jó, hogy mondod Veszprémet: Ott már nyíltan felvállalta a Jobbik. :)

Balt 2018.02.26. 04:47:29

@6.Lenin: Jogos. Olyan nincs ma, hogy ojjektív. Bár így visszagondolva sosem volt. Még Tölgyessy sem. Fáj ezt beismerni, mert egy darabig TG-t láttam egyfajta ifjú Tölgyessynek. De rég volt, te jó ég!

Balt 2018.02.26. 04:52:16

@6.Lenin: Az pl egy minimum, hogy nem rondítunk rá egy friss aranyéremre, mint azt tette a nem olyan régen még egyetemes baloldati KE-jelölt.

Balt 2018.02.26. 04:58:12

@Szindbad: Akkor odaírhattad volna azt is, kitől idézted. (Pető Iván)

Balt 2018.02.26. 05:01:34

@Ad Dio: Nem akarok cinikus lenni, de nem kaptad meg a közvetlen demokrácia lehetőségét nemzeti konzultáció által? :) Jó, még egy kicsit csiszolni kell rajta, de a mag már megvan. Kb úgy, mint az "objektív elemzésé". :))

Ad Dio 2018.02.26. 07:44:21

@Balt:

Nem. A nemzeti konzultációnak semmi köze a közvetlen demokráciához. Ott ugyanis a döntés elválik annak előkészítésétől. Magyarán ott nem lehet mismásolni.

A konzultációs ívek - legalábbis mai formájában - csak a Fidesz politikai céljait szolgáló bullshitek.

Balt 2018.02.26. 09:31:13

@Ad Dio: Mondhatnám (a cinizmust kimaxolva), hogy az előkészítés meg a döntés a konzultáció, a végrehajtás meg a törvény. :) Mindegy, azt szögezzük le, hogy 1 fokkal közvetlenebb, mint a vizitdíjas népszavazás volt a maga másfél éves huzavonájával meg a maradék kettőre a Gyurcsány-Bajnai-korszak agóniájával. (Csak azért így, mert még MSZP-SZDSZ koalíciót sem írhatok, ti. az sem egyértelmű.)

Ad Dio 2018.02.26. 09:45:26

@Balt:

Nézd, lehet mondani, hogy a sár egy fokkal jobb mint a sz@r, de egyiket sem tesszük fel az asztalra vasárnap.

Én egyedül a közvetlen demokráciában látom azt a jövőt, amit nem a fejünk felett építenek. A képviseleti demokrácia a pártok társadalmi osztályok és az ideológiák kihalása után már csak egy üres színjáték, amiben olyan meghatalmazásokat írunk alá 4 évekre, aminek a tartalmát nem, vagy csak alig ismerjük. A demokrácia ebben a formában halódik.

Balt 2018.02.26. 09:50:24

@Ad Dio: Ebben van valami igazságod, de tartok tőle, hogy világszerte kiüresedik a (bármilyen) demokrácia a mai krízishelyzetekben, már Svájcot sem lehet áhított példaként beállítani, az EU magállamait meg pláne. Meggyőződésem, hogy utóbbiak többségénél nálunk most jobb a helyzet elméleti szempontból.

Ad Dio 2018.02.26. 10:04:27

@Balt:

A képviseleti demokrácia akkor jött létre, amikor a társadalomban léteztek jól kitapintható nagyjából homogén érdekű osztályok, amiket lehetett képviselni. Az osztályok szétestek, a helyüket a balliberális ideológia (szabadságjogok szélesítése), illetve az azzal szemben formálódó csoportok vették át. Lassan ez is véget ér: a szabadságjogok szélesítésének harca az összes olyan fronton győzedelmeskedett, ahol tömegeket tudott maga mögé állítani. Ma a további "progresszív baloskodás" előtt két út van: egyik az, ha már megharcolt harcokat reload-olunk, vagy újakat generálunk. A régiekel az a baj, hogy olyanok, mint a megmelegített 3 napos ebéd: minden csak nem újszerű és finom. Az új receptekkel meg az a baj, hogy amolyan dizájner kaják: páran megőrülnek érte, de a többséget hidegen hagyják.

A képviseleti demokrácia halódik. Szerintem két választásunk maradt: megy a levesbe a demokrácia is, vagy elindulunk a közvetlenség irányába.
süti beállítások módosítása