Facebook oldaldoboz

Olvasottság

A blog indulása óta: 16'157'242 lapletöltés (2020.12.28.)

A legerősebb nap: 188'742 lapletöltés (2010.04.11.)

A lakott sziget

Vélemények

"Igazán elkeserítőnek és érthetetlennek ezt a tudatlanságnak tűnő, vagy annak álcázott, de inkább elszánt képmutatást tartom, amivel magasan képzett értelmiségiek igyekeznek kibújni a felelősség alól." (Mészáros Tamás)

 

"A sértésen túl Török valóban nem ért velem egyet, és mint ilyen persze választ igényelne, ha lennének írásában komolyan vehető szubsztantív érvek." (Halmai Gábor)

 

"Alapvetően érti félre a politikai elemzés tudományát, nagyvonalúan eltekint az eszmék, a politikai gondolatok, a megvalósult tényálladékok jelentőségétől, nem kevesebbtől tehát, mint a politikai cselekvés esszenciájától, így kizárólag formális, technokrata érveléssel legitimálja a kormánypárt ténykedését." (Seres László)

 

"Török Gábor blogpolitológus azon megállapítása, hogy a Fidesz október elején elért a csúcsra, amely után nem sok minden meghódítandó cél marad, a szokásos semmitmondás és elemzői felületesség terméke volt." (Békés Márton)

 

"A hatalom elzárkózása ma már olyannyira nyilvánvaló, hogy a kormány egynémely támogatójának is csípi a szemét, sőt még az Orbán-rezsim „törekvései” iránt feltűnő megértést mutató Török Gábor politológust is felébresztette eddigi magabiztos szunyókálásából." (Zádori Zsolt)

 

"Török, aki az értéksemlegesség jegyében erősen hajlik arra, hogy a politikát döntően hatékonysági szempontból elemezze (ahogy egy kritikusa nem finomkodva megjegyezte: az ő elemzései kb. olyanok, mintha a harmincas évek Németországában azt mondta volna valaki: Hitler ügyesen tematizálja a politikát a zsidókérdés napirendre tűzésével)." (Pető Iván)

 

"A magyar tudásról mint kurrens termékről meg mindent elmond, hogy még Török Gábornak is van diplomája." (Hont András)

 

"Török Gábornak például nagyon jót tett volna, hogyha mélyebben elsüllyed (sic!) mondjuk a magyar alkotmányjogban, és akkor, abban az esetben az elemzései, hogy is mondjam, a felszínességnek kevésbé mutatják a tüneteit." (Hont András)

 

"Ha egy kormánynak az a feladata, hogy megmentse az emberek nyugdíját, akkor nem blogoló politológusok véleményét kell előzetesen kalkulálnia." (Szijjártó Péter)

 

"Török szerint az a politikus viselkedik demokratikusan, aki nem törődik mások véleményével, aki nem akar önkritikusan gondolkodni, és aki képtelen felismerni, hogy zsákutcában van, és végre vissza kellene fordulnia." (Krémer Ferenc)

 

"Egyedül Török Gábor politológus gondolja azt, hogy a Fideszt a jó szándék vezeti, csupán politikai vaksága miatt rohan teljes erejéből a falnak." (Bartus László)

 

"Elolvastam ma Török Gábortól Piroslapig valamennyi blogbejegyzést a készülő új Alkotmányról. Homály, indulat. Mélyéről párolog a bögre. Nagyon." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor megkerüli a problémát." (Lánczi András)

 

"Lárifári." (Gyurcsány Ferenc)

 

"Török Gábor minimum téved." (Mráz Ágoston Sámuel)

 

"Török wasn't looking at the speech from the outside but from the inside. Almost as if he had been the speech writer of Viktor Orbán." (Eva S. Balogh)

 

"A Török Gábor-féle, lazának tekinthető, minden jöhet típusú hozzáállással szemben én a gyakorlatban is jól levezethető, szigorú megközelítésben látom a szélsőségekkel szembeni harc esetleges sikerét" (Somogyi Zoltán)

 

"Török Gábor csak egy a kollaboránsok közül" (Krémer Ferenc)

 

"Naná, hiszen a törökgáborok döntik majd el, hogy a cáfolat hitelt érdemlő volt-e" (Lánczos Vera)

  

"Az ezerkezű sms cézár kiismeréséhez azonban nem elégséges Török Gábor köpönyegébe bújni, és úgy előadni a nyilvánvalót, mintha annak bármilyen tudományos értéke volna." (Puzsér Róbert

 

"Régóta figyelem Török Gábor politológusi tevékenységét, és egyre erősödik bennem a viszolygás." (Andor Mihály)

 

"Nos, ha a seggnyalás és a helyezkedés olimpiai szám lenne, most indíthatnánk egy potenciális dobogóst: Török Gábor politikai szakértõt, korábban szabadúszó értelmiségit, ma már inkább Jobbik közeli tanácsadót." (G. Fodor Gábor)

 

"Énszerintem nem jó, ha egy politikai elemző nem elemez. Ez ugyanis benne van a munkakörében, elvileg. Ami pedig nincs benne, az a sunyi hatalombarát cinizmus, a távolságtartás félreértése, az apolitikus elkenés, az alapvető problémák tudomásul nem vétele, az állandó megfelelési kényszer. Ehhez a teljesítményhez képest még a Nézőpont is elemző műhely." (Seres László)

 

"Török Gábor (...) arról lett híres, hogy az összevissza beszélést az egyrészt, másrészt” fordulatokkal marketingeli értelmesnek tűnő gondolatmenetté." (Vizvári Soma)

 

"Nagyszerű Békemenet volt, vidám, erőt adó, lelkesítő! És nincs annál nagyobb elismerés, mint amikor Török Gábor egy ekkora siker kapcsán a kampány dinamikájáról hohmecol. Ennyi." (Deutsch Tamás)

 

"Török Gábor évek óta azt a játékot játssza a nyilvánosságban, hogy a "függetlenobjektív" elemző szerepében a Jobbik szekerét tolja, de nyíltan soha nem merte bevallani, hogy a Simicska-párt tanácsadója és Vona személyes spindoctora."  (Vizvári Soma)

 

"Az utóbbi időben megfigyeltem: számos sajtószerv rendszeresen beszámol róla, hogy Török Gábor – akiről én sose hallottam tavalyig, és aki sokak szerint politikai elemző – éppen mit gondol. Török Gábor elképesztően nagy rajongótáborral (nem olvasótáborral, hiszen ő nem ír) rendelkezik, és – mint ilyen – fölhívja magára a társadalombírálat figyelmét, hiszen az egyik leghatásosabb közszereplő." (Tamás Gáspár Miklós)

 

"Érdekes módon Török Gábort sosem izgatták a külföldön zajló események. Úgy is mondhatnánk, hogy politikai farkasvakságban szenved (...). (Lánczi Tamás)

 

"Török Gábor nem független politikai elemző, hanem jobbikos propagandista." (Kubatov Gábor)

 

"A sokat sejtető semmitmondását könnyű kézzel gyurcsányista agitációra váltó egykori politológus oly kellemetlenül nyalizik, mintha feledtetni akarná azt a zavarba ejtő tényt, hogy „független” elemző létére Csányi Sándor szárnysegédjeként az MLSZ elnökségében foglal helyet, s így személyében a magyarok az Orbán-rendszer futballbirodalmának egyik befolyásos főurát tisztelhetik." (Puzsér Róbert)

 

"Ugyanis Független Szakértőink Legjéről köztudott, hogy nem beszélni angol" (Megadja Gábor)

 

Az 5 legnépszerűbb

  1. 508. Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2014. április 07. 09:18A tegnapi választást a Fidesz a világ minden választási rendszerében megnyerte volna. Nagyon komoly többsége lenne a korábbi magyar rendszerben is, és a tisztán arányos rendszereket leszámítva minden...
  2. 2018/9 Miért nyert (ennyire) a Fidesz? 2. 2018. április 09. 02:03A politikai számítás tehát szinte hibátlanul bevált – írtam négy évvel ezelőtt a Miért nyert (ennyire) a Fidesz? című blogbejegyzésben. Most ennél többet kell állítanom: a Fidesz ugyanis nagyobb...
  3. 2018/8 Választási előrejelzés 2018. április 05. 10:02Az előző bejegyzésben megindokoltam, hogy az áprilisi választás előtt miért nem lehet igazán komolyan vehető előrejelzést készíteni. Ebben az írásban nem ismétlem meg ezeket az érveket, és nem...
  4. 514. A tét 2014. december 04. 02:11Orbán Viktor természetesen nem újfasiszta és nem is diktátor. Az elkötelezett antikommunista, konzervatív és korábban a magyar jobboldallal kifejezetten jó viszonyt ápoló republikánus amerikai...
  5. 510. Mindenki lehet kőműves 2014. szeptember 26. 00:40Régóta nem jelentkeztem elemzéssel. S ez sem igazán az lesz. Van azonban valami, ami foglalkoztat. Semmi eget rengető, de nekem azért fontos. Egy ideje már kerestem hozzá a hangot, a formát. Ez...

Korábbi bejegyzések

Címkék

1904 (1) 1912 (1) 1956 (1) 1989 (2) 1990 (2) 1991 (1) 1994 (6) 1994 1998 (1) 1998 (5) 2002 (2) 2004 (1) 2005 (2) 2006 (2) 2007 (1) 2008 (1) 2009 (1) 2010 (3) 2012 (2) 2014 (2) 2014-es parlamenti választás (1) 2014-es választás (1) 29 lépés (1) 4k! (1) 56 nap (1) 800 (1) adatbázis (2) áder jános (9) adócsökkentés (3) adóemelés (1) adópolitika (1) afganisztán (1) ágh attila (5) ajánlószelvény (1) ajánlószelvények (14) akadémia (1) akarat (1) akció (1) aláírás (1) alakuló ülés (3) alapkérdés (1) alaptörvény (1) albertirsa (1) álesemény (1) alkalmazkodás (1) alkotás (4) alkotmány (22) alkotmánybírók (1) alkotmánybíróság (14) alkotmányellenes (1) alkotmánymódosítás (13) alkotmányozás (13) állam (2) államadósság (1) államcsőd (1) államfő (16) államháztartás (1) állami pénz (1) állami számvevőszék (2) állampárt (1) álláspont (1) alsóörsi gyilkosság (1) általános vita (1) alternatíva (3) Ángyán József (1) antidemokratikus (1) antipolitika (1) antiszemitizmus (1) antitézis (1) anti establishment (3) apátia (1) arányosság (4) arend (1) arend lijphart (1) árfolyam (1) árok kornél (1) árvíz (1) aszófő (1) átértelmezés (1) átláthatóság (1) átmenet (1) augusztus 20 (1) Azerbajdzsán (2) b. nagy lászló (1) baja (1) bajnai gordon (15) Bajnai Gordon (2) balogh andrás (3) Balogh József (1) balog zoltán (1) baloldal (17) baloldali (1) baloldali körzetek (3) baló györgy (2) balsai istván (3) bálványos (1) bánó andrás (1) barroso (3) bauer tamás (2) befolyásolás (1) beiktatás (1) belháború (1) belharc (1) belső konfliktus (1) bencsik andrás (1) Benetton-kampány (1) Beppe Grillo (1) beszéd (4) beszédolvasás tilalma (1) bihari mihály (3) bíróság (2) bizalmatlanság (1) bizalom (2) bizonytalanok (2) bizottságok (2) bkv (5) blog (3) blokád (1) bod péter ákos (1) bogdan góralczyk (1) bohács zsolt (1) bőhm andrás (1) bojkott (1) bokros lajos (10) borkai zsolt (1) borókai gábor (1) boross péter (1) borsod (1) botka lászló (6) botrány (7) bozóki andrás (1) brüsszel (2) budapest (7) budapest7 (1) budapesti olajfa (1) bukás (1) bukási spirál (4) buldózer (1) bulgária (1) bulvár (3) ByeAlex (1) célok (1) centrális erőtér (4) centrális pártrendszer (2) centralizáció (1) centrista (2) centrumpárt (1) cieger andrás (1) cigánybűnözés (1) cigányság (2) cinizmus (1) civil mozgalom (3) corvinus (1) család (1) csalódás (3) csapatkivonás (1) csapda (1) csehország (2) cselekvés (1) csépe béla (1) csermely péter (1) cser palkovics andrás (1) csigó péter (1) csodavárás (1) csomag (1) csúcsminisztériumok (2) csurka istván (2) czuczi mihály (1) daher pierre (1) daniel boorstin (1) dan nimmo (1) dávid ibolya (2) debreczeni józsef (3) demagógia (1) demokrácia (5) demokratikus centrum (1) demokratikus koalíció (2) démonizálás (1) demonstráció (1) demszky gábor (2) dessewffy tibor (1) deutsch tamás (1) devizahitelesek (1) de gaulle (1) dhondt (1) diáktüntetések (1) diktátor (2) diktatúra (4) dinamika (2) diplomácia (2) dk (1) döntés (1) duális erőtér (1) duna tv (1) dúró dóra (1) Duverger (1) economist (1) edelény (1) éden hotel (1) egyéni választókerület (2) egyéni választókerületek (24) egykulcsos adó (5) egypárti kormány (1) együtt (1) együttműködés (3) együtt 2014 (2) egy a tábor egy a zászló (2) elek istván (2) elemzés (4) élet és irodalom (1) elfordulás (1) elhatárolódás (1) elitváltás (1) ellenakarat (1) ellenerő (2) ellenfél (1) ellensúly (2) ellenzék (17) elnökjelölt (1) elnökválasztás (6) előrehozott választás (7) előrejelzés (5) előválasztás (6) előzetes regisztráció (3) elrugaszkodás éve (1) első forduló (1) elszámolás (1) elszámoltatás (2) elv (2) elveszett szavazat (1) elvtelenség (1) ep választás 2009 (3) érdek (9) erkölcs (1) erő (1) erőforrások (1) erőpolitika (3) erőszakosság (1) erőtér (1) erózió (1) értékelés (3) értelmezés (2) érv (1) érvek (2) érvrendszer (1) esélyek (5) esettanulmány (1) eszközök (1) eu (3) európai parlament (1) európai parlamenti választás 2014 (1) európai unió (2) évértékelő (2) évértékelő beszéd (4) facebook (2) falunap (1) fék (1) fékek és ellensúlyok (1) felcsút (2) félelem (1) félelnöki rendszer (2) felelős (3) felelősség (2) felelős döntés (1) felező válság (2) felhatalmazás (3) feliratkozás (1) felkérés (1) fellegi tamás (2) felsőoktatás (2) fiatal politikusok (1) Fidesz (2) fidesz (130) fidesz jobbik viszony (13) fidesz kdnp (1) fidesz mdf koalíció (3) fidesz mszp viszony (1) fkgp (2) foci Eb (1) fodor gábor (2) földesi szabó lászló (1) földtörvény (2) főpolgármester (3) főpolgármester jelölt (1) forgatókönyv (1) forgatókönyvek (5) forint (1) forradalom (4) forró ősz (1) forsense (1) frakcióalakítás (1) frakciófegyelem (1) franka tibor (1) frei tamás (1) fricz tamás (2) friderikusz sándor (1) frizbi (1) függetlenség (1) független jelölt (1) fűrész gábor (1) g. fodor gábor (3) gallai sándor (1) gallup (3) garancia (1) gát (1) gátlástalanság (4) gazdaság (5) gazdasági növekedés (1) gazdasági válság (1) gazdaságpolitika (6) GDP (1) gerbeaud liberalizmus (1) gergényi péter (1) gesztus (1) giró-szász andrás (1) giró szász andrás (9) goldenblog (1) göncz árpád (2) gondolatmankó (4) Goodfriend (1) google pártfigyelő (1) görög válság (1) granasztói györgy (1) gulyás gergely (1) gúr nándor (1) guvernamentalista felfogás (1) gy. németh erzsébet (1) gyarmat (1) gyávaság (1) gyenesei istván (1) gyöngyöspata (2) győzelmi stratégia (1) győztes (1) győzteshez húzás (2) gyűjtőpárt (2) Gyurcsány Ferenc (1) gyurcsány ferenc (49) habonyizmus (1) habony árpád (2) Habony Árpád (1) hack péter (1) hagenbach bischoff (1) hagyó miklós (3) hajdú péter (1) halasi endre (1) halmai gábor (2) harc (1) harmadik köztársaság (3) harrach péter (2) hasznos szavazat (1) haszon (1) haszonmaximalizáció (1) hatalmi harc (2) hatalmi kormányzás (2) hatalmi logika (1) hatalom (6) hatalomgyakorlás (1) hatalomkoncentráció (1) határon túli magyarok (1) hatékonyság (1) hatpárti vita (1) háttér (1) háttérvilág (1) havasiné orbán mária (1) hazaszeretet (1) házelnök (1) házmester (1) hegedűs lorántné (1) helyi politika (1) heti válasz (1) Heti Válasz (1) heves (1) híd (1) hideg polgárháború (2) hírblog (1) hír tv (1) hisztéria (1) hit (1) hitel (4) hitelesség (27) hitelszerződés (1) hiteltelenség (1) hit gyülekezete (1) Hódmezővásárhely (2) hoffmann rózsa (2) horn gyula (4) horn orbán vita (1) horthy miklós (1) horváth aladár (1) Horváth András (1) horváth csaba (3) horvátország (1) house of cards (1) hozzáértés (1) húsvét (3) identitás (2) ideológiai kulturális (1) ideologikus (1) időhúzás (1) időközi választás (3) időzítés (1) igazság (1) igazságszolgáltatás (2) ígéret (2) ígéretek (1) illékonyság (1) illiberális demokrácia (2) illúzió (1) imázs (2) imf (12) információ (2) ingatlanadó (1) inkubátor (1) inkumbencia (1) inkumbens hatás (1) instabilitás (1) internet (1) intézet (1) intézmények (2) ipsos (2) irak (1) irány (1) irracionalitás (1) isaura effektus (1) james carville (1) james combs (1) jász nagykun (1) javaslat (1) jávor benedek (3) Jávor Benedek (1) jegybank (1) jelkép (1) jelölés (1) jelöltállítás (3) jobbik (76) Jobbik (1) jobboldal (10) jobboldali (2) jobboldali kétpártrendszer (1) jogállam (1) jogállamiság (1) jóléti állam (1) jóléti rendszerváltás (1) jövő (3) jövőkép (1) juhász ferenc (1) juhász oszkár (1) káli sándor (1) kampány (11) kampánycsend (1) kampánytéma (1) kampánytsratégia (1) kapituláció (1) Karácsony Gergely (1) karácsony gergely (3) karakter (2) karakter (ön)gyilkosság (1) karantén (2) karizma (2) katasztrófa (1) katolikus egyház (1) katona (1) katonai szerepvállalás (1) katona béla (1) katona kálmán (1) kaufer virág (1) kdnp (10) keller lászló (1) kényszerpálya (1) képviseleti demokrácia (1) képviselő (2) képviselői eskü (1) kerekasztal (1) kerekasztal tárgyalások (1) kerék bárczy szabolcs (2) keretezés (1) kéri lászló (1) kétfarkú kutya párt (1) kétfejű ellenzék (1) kétharmad (26) kétharmados törvények (1) kétkamarás parlament (1) kétpártrendszer (2) kettős állampolgárság (3) kettős beszéd (2) kettős mérce (2) kiábrándulás (1) kiadácsökkentés (1) kiadáscsökkentés (1) kihelyezett kormányülés (1) kína (1) kirekesztés (2) kisebb parlament (1) kísérlet (1) kispártiság (1) kiss péter (1) kiss viktor (1) kis pártok (3) kitartás (1) kitiltás (1) kitiltási botrány (1) kitta gergely (1) kiválás (1) klein ödön (1) koalíció (1) koalíciós vita (1) kóczián péter (1) kognitív disszonancia (1) kóka jános (2) Kolláth György (1) kolontár (1) költségvetés (6) költségvetési tanács (1) kommunikáció (15) kommunikációs (1) kommunikációs hiba (1) kommunikációs paradigma (1) kommunista (1) kompetencia (4) konferencia (1) konfliktus (3) kongresszus (1) konrád györgy (1) konstruktív bizalmatlansági indítvány (1) konszolidáció (4) konszolidált gazdaság (1) kónya péter (1) konzervatív liberális (3) koordinált indulás (2) kordonbontás (1) kormány (2) kormányalakítás (8) kormányfő (2) kormányfő csere (1) kormánypárt (1) kormányprogram (4) kormányszóvivő (1) kormányzás (1) kormányzati teljesítmény (2) kormány ellenzék (1) körmend (1) körösényi andrás (2) korrekció (2) korrupció (8) korzenszky richárd (1) kósa lajos (4) kötcsei beszéd (1) kovács árpád (1) kovács lászló (2) kövér lászló (11) következetesség (2) következmény (2) közbiztonság (1) közgép (2) közhangulat (1) közjog (1) közlekedés (2) közösségi média (1) közös jelöltállítás (1) közös lista (3) közpénz (1) közszolgálati televízió (1) köztársasági elnök (3) közvélemény-kutatás (9) közvélemény kutatás (15) közvélemény kutatások (1) közvetlen elérés (1) kremlinológia (1) krizsó szilvia (1) kronen zeitung (1) kubatov gábor (2) kudarc (3) kukorelly endre (1) külpolitika (1) kultúrharc (1) kultusz (1) kumin ferenc (1) kuncze gábor (4) kurzusépítés (1) küszöb (1) kvázi kétpártrendszer (3) l. simon lászló (1) labdarúgás (2) lak (1) lakner zoltán (1) lakoff (1) lamperth mónika (2) lánczi andrás (3) lánczi tamás (1) lánczos vera (1) láthatósági küszöb (3) látogatás (1) latorcai jános (1) latorczai jános (1) lázár jános (23) legalitás (1) legenda (1) legfelsőbb bíróság (1) legitimáció (2) legitimitás (4) leminősítés (1) lemondás (7) lendvai ildikó (5) lengyelország (3) lengyel lászló (2) lengyel minta (1) lengyel választások (1) lettország (2) levél (1) liberális (3) liberalizmus (1) lijphart (1) lista (1) litvánia (1) lmp (69) lmp jobbik csalodas ketpartrendszer uj jobboldal uj baloldal (1) logika (1) lojalitás (1) loppert dániel (1) lottóötös (1) luther (1) machiavelli (1) mádi lászló (2) mádl ferenc (4) magánnyugdíjpénztár (2) magánnyugdíjpénztárak (5) magyar (1) magyar bálint (1) magyar demokratikus charta (1) magyar liberalizmus (1) magyar narancs (1) magyar nemzet (4) magyar olajfa (3) majális (1) makay zsolt (1) makó (1) mandátum (1) mandiner (1) manipuláció (1) március 15 (2) Márki-Zay Péter (1) második forduló (6) második hely (1) matolcsy györgy (10) max weber (1) McCain (1) mdf (49) mdf szdsz (1) mdnp (2) meciar (1) mécs imre (1) medgyessy péter (4) média (7) medián (9) median (1) médiatörvény (2) media hungary (2) megállapodás (4) megbízás (1) meglepetés (2) megoldás (2) megszorítás (7) megújítás (1) megújulás (2) megyei jogú (1) menekültkérdés (1) mensa hungariqa (1) mérsékelt jobboldal (1) mesterházy attila (34) Mesterházy Attila (3) mesterházy ernő (1) mészáros tamás (1) mezőtúr (1) miép (1) miép jobbik (1) migráció (1) miklós árpád (1) milla (1) minisztercsere (1) miniszterelnök (2) miniszterelnök-jelölt (1) miniszterelnök csere (1) miniszterelnök helyettes (1) miniszterelnök jelölt (8) miniszterelnök jelölti vita (6) minőségi sajtó (1) miskolc (1) mkp (1) MNB (1) modell (1) módszer (1) molnár csaba (2) molnár oszkár (1) morál (1) morvai krisztina (2) moszkva (1) mozgalom (1) mráz ágoston sámuel (1) mszdp (1) mszmp (1) mszp (104) MSZP (1) mszp lmp együttműködés (1) mtv (2) munkáspárt (1) nagykoalíció (1) nagypártiság (2) nagy anna (1) nagy kép (1) nagy lászló (1) nagy tamás (1) NATO (1) NAV (1) navracsics tibor (20) negyedik köztársaság (1) németh miklós (1) német lapok (1) nemzetbiztonság (1) nemzeti bank (1) nemzeti egység (1) nemzeti együttműködés rendszere (2) nemzeti érdek (1) nemzeti konzultáció (1) nemzeti szuverenitás (1) nemzetközi (1) nemzetközi környezet (2) nemzetközi kritika (1) nemzetközi státusz (1) neokonzervatív (1) neoliberális (1) népszabadság (2) népszava (2) népszavazás (7) népszerűség (2) népszuverenitás (1) ner (1) nézőpont (5) nógrádi lászló (1) normativitás (1) novák előd (1) nyakó istván (1) nyerges zsolt (3) nyirő józsef (1) nyugat (1) nyugdíj (3) obersovszky péter (1) objektivitás (1) obstrukció (1) ökológiai tévkövetkeztetés (1) ökopárt (1) oktatáspolitika (1) október 23. (1) olajfa (2) oligarcha (1) ómolnár miklós (1) önállóság (1) önkép (1) önkormányzat (1) önkormányzati választás (16) önkormányzati választási rendszer (1) önkormányzati választás 2010 (2) önkritika (1) opera (1) orbán (1) orbán-nastase megállapodás (1) orbán-putyin megállapodás (1) orbánista (1) orbán kormány (4) Orbán Viktor (9) orbán viktor (114) őrkutya (1) Örményország (2) országértékelő (1) országgyűlés (1) országos lista (7) összeesküvés (1) összeférhetetlenség (1) összefogás (1) összefogás párt (2) őszinte (1) oszkó péter (1) őszödi beszéd (8) ötödik köztáraság (1) ovb (1) ózd (2) paczolay péter (1) paks (1) pálffy istván (1) palotaforradalom (4) pályázat (1) pápa (1) papcsák ferenc (1) paraván (1) parlament (14) parlamenti felhatalmazás (1) parlamenti felszólalás (1) parlamenti választás (2) parlamenti választás 2010 (43) parlamenti választás 2014 (6) parlamenti választás 2018 (9) parlamenti választás 2022 (2) pártfinanszírozás (2) pártharcok (1) pártosodás (1) pártosság (1) pártpolitikus (1) pártrendszer (11) pártrendszer koncentrációja (1) pártrendszer változása (1) pártszakadás (2) pénz (1) pénztárca (1) percepció (3) pesti sándor (1) pető iván (1) pintér sándor (4) plágium (5) pluralizálódó pártrendszer (1) pokol béla (2) pokorni zoltán (6) polgári magyarország (1) polgári platform (1) polgármester (2) politika (4) politikai (1) politikai (1) politikai bozótharc (1) politikai elemzés (11) politikai elemző (9) politikai elit (1) politikai erőtér (1) politikai érzék (1) politikai gondolkodás (1) politikai hasznosság (1) politikai haszonszerzés (1) politikai hiba (2) politikai inga (1) politikai innováció (2) politikai kormányzás (2) politikai korrekció (1) politikai közép (2) politikai logika (5) politikai napirend (1) politikai nyilatkozat (3) politikai stratégia (1) politikai szereplő (1) politikai színpad (1) politikai tér (1) politikai tudás (1) politikai vétó (1) politikai vezetés (1) politikai vita (1) politika elemző (1) politika tér (1) politikus (2) politikusi beszéd (2) politikusok (1) politológus (2) politológus védegylet (1) pólus (1) populizmus (1) pörzse sándor (2) poszt politikus (1) pozíciók (1) pozícionálás (1) pozsgay imre (1) po fi (1) pragmatikus (1) predomináns pártrendszer (1) prezidenciális (1) primary colors (1) probléma (1) problémamegoldás (1) prognózis (1) program (1) pszáf (1) pundit (1) punditokrácia (1) racionális (1) racionális választó (1) racionalitás (3) radikalizálódás (1) radikalizmus (1) radiszoci (1) radnóti sándor (1) recesszió (1) reform (4) regionális eltérések (2) regisztráció (2) régi új törésvonal (1) rekrutáció (1) rendőrség (1) rendszerellenes párt (2) rendszerkritikus (1) rendszerváltás (3) rendszerváltás forgatókönyve (1) republic (1) republikon (3) részvétel (2) réthelyi miklós (1) retkes attila (2) rétvári bence (2) rezsicsökkentés (2) rivális (1) riz levente (1) robert denton (1) robert fico (2) rogán antal (8) románia (2) róna dániel (1) röpirat (1) rudi zoltán (1) Safarov (2) sajóbábony (1) sajtó (1) sajtószabadság (2) salamon lászló (2) sávelhúzás (1) schamschula györgy (1) scheiring gábor (1) Schiffer András (1) schiffer andrás (9) schmidt mária (1) schmitt pál (20) schmuck andor (1) selmeci gabriella (1) selmeczi gabriella (1) semjén zsolt (3) seres lászló (1) siker (5) sikerpropaganda (1) Simicska Lajos (2) simicska lajos (3) skorpió (1) slota (1) söjtör (1) sólyom lászló (11) somogyi zoltán (3) sportújságírás (1) stabilitás (1) stabilizáló apátia (1) stadion (2) state capture (1) steiner pál (1) stílus (1) story (1) strabag (1) stratégia (20) stratégiai szavazás (1) strukturáló dimenzió (1) stumpf andrás (1) stumpf istván (6) süveges gergő (2) szabadelvű konzervatív (1) szabolcs (1) szabó albert (1) szájer józsef (2) szakadás (2) szakértő (1) szakkommentátor (1) szakszervezet (1) szalai annamária (1) szanyi tibor (2) szápár (1) szász károly (1) szavazás (2) szavazások (1) szavazatmegosztás (2) szavazatszerzés (1) századvég (11) szdsz (20) szeged (4) szegedi csanád (2) szegénység (1) székely péter (1) székely zoltán (1) szekeres imre (2) szekértábor politika (1) szelekciós pontok (1) szélsőjobboldal (3) szélsőséges (1) személyre szabott kormányzás (1) személyzeti politika (1) szepessy zsolt (1) szerbia (1) szerencs (1) szerep (1) szerepcsere (1) szerepfelfogás (6) szervezet (2) szíjjártó péter (1) szijjártó péter (6) szili katalin (8) szilvásy györgy (1) szimbolikus (1) szimbolikus politika (1) szimbólum (1) szlavofil (1) szlovákia (2) szlovák magyar viszony (1) szlovák választás (1) szlovénia (1) szociális kérdés (1) szociális népszavazás (1) szociálliberális (1) szolidaritás (2) szombathy pál (1) szonda (5) szonda ipsos (1) szövetségi politika (4) sztálingrád (1) sztereotípia (1) sztereotípiák (1) szubjektív vélemény (1) szűrös mátyás (1) szuverenitás (1) tábor (1) taktika (1) taktikai szavazás (2) támogatás (2) támogatottság (3) tanácsadás (1) tanácsadó (1) tandíj (1) tárcatükör (1) tárgyalás (5) tárgyalástechnika (1) tárki (8) tarlós istván (9) társadalmi szerződés (1) társadalmi támogatás (1) tekintély (1) teljesítmény (2) területi lista (6) területi listák (2) tervezés (2) tét (3) tétényi éva (1) tét nélküli választás (2) tévedés (1) tévéostrom (1) tiszavasvári (2) tisztelet társasága (1) titkos (1) többpártrendszer (1) többség (1) többségi demokrácia (4) Tocsik-ügy (1) tocsik márta (1) tojástánc (1) tőkés lászló (1) tőkés rudolf (1) tölgyessy péter (7) toposz (1) töredékszavazat (2) törésvonal (1) torgyán józsef (2) torgyán kisgazda (1) torkos matild (1) törvényjavaslat (1) torzítás (1) trafik (1) trianon (1) tulajdonos (1) túlélési stratégia (1) túlhatalom (1) tüntetés (4) tusnádfürdő (1) tv2 (1) tv3 (1) ügybirtoklás (3) ügyészség (2) ügynökkérdés (1) újfasiszta (1) ujhelyi istván (1) újraválasztás (1) új alkotmány (1) új baloldali párt (1) új párt (2) új pártok (4) uj péter (1) ülésrend (1) ungár klára (2) uniós csúcs (1) ünnepi beszéd (2) ünnepség (1) USA (2) utódlás (1) utólagos normakontroll (1) utópia (1) vágó gábor (1) vagyonadó (1) vákuum (1) választás (2) választási együttműködés (2) választási eredmények (3) választási esélyek (5) választási hibák (1) választási kampány (1) választási műsor (3) választási rendszer (16) választási részvétel (6) választási törvény (1) választás időpontja (1) választó (3) választói reakció (1) választók (1) valence issue (1) valóság (2) valóságértelmezés (2) valóságérzékelés (1) valóságmagyarázat (2) valóságshow (1) válság (7) válságadó (3) válsághelyzet (1) válságkommunkáció (1) váltás (1) váltógazdálkodás (1) váltópárt (3) változás (4) változtatás (1) valutaalap (3) várakozás (1) várakozások (1) varázstalanítás (1) varga mihály (7) városok (1) varsói gyors (2) vastagh pál (1) veiszer alinda (1) véleménykülönbség (1) veszprém (1) Veszprém (1) vétó (3) vezetés (1) vezető (2) videóblog (1) viktor (1) visszalépések (2) visszatérés (1) vitányi iván (1) vízió (1) vizsgálóbizottság (1) voks10 (1) voks2010 (1) volner jános (1) voluntarizmus tere (1) vona gábor (15) vörösiszap (1) vörösiszap katasztrófa (1) warvasovszky tihamér (1) war room (1) wittner mária (1) xiii. kerület (1) zagyva györgy (1) zanzibár trükk (1) zapadnyik (1) záróra (1) zászlóégetés (1) zsákmányelv (1) zsákutca (1) zsinka lászló (1) Címkefelhő
00:02

Az egyéni választókerületi és a területi listás ág áttekintése után ezúttal a rendszer harmadik elemét, az országos listát vizsgáljuk meg. Az országos listák versenybe állítása  is - miként a területi listáknál már láttuk - egy másik elemhez kapcsolódik: elfogadásának feltétele legalább hét területi lista megléte. Nincs szó lehetetlen vállalkozásról, ez még azoknak is mehet, akiknek amúgy a pár ezer szavazójukkal esélyük sincs bekerülni a parlamentbe: négy évvel ezelőtt például 10 pártnak is sikerült (akár 7x2x750=10.500 ajánlás elegendő az országos listához).

A választópolgároknak nem érdemes a szavazólapon keresniük a pártok országos listáit, ezekre a listákra szavazni nem lehet, ide csak úgynevezett töredékszavazatok jutnak. A parlamenti küszöbnek azonban itt is fontos szerepe van: aki a területi listás szavazatok országos összesítése alapján nem lépi át az 5 százalékot, mandátumot innen sem kaphat.

A töredékszavazatok a választás első két ágáról érkezhetnek: a tapasztalatok szerint körülbelül 80-20 arányban jönnek az egyéni versenyből és a területi listás szavazásból. Hasznos megismerkednünk a pontos szabályozással: töredékszavazatoknak minősülnek egyrészt az egyéni választókerületben a választás első érvényes fordulójában az olyan pártjelöltekre leadott szavazatok, amelyekkel a választás egyik fordulójában sem szereztek mandátumot (tehát amely szavazatot nem a végső győztesre adtak le), illetve másrészt a területi választókerületekben - a választás érvényes fordulójában - a listákra leadott olyan szavazatok, amelyek mandátum megszerzéséhez nem voltak elegendőek, vagy amelyek a mandátum megszerzéséhez felhasznált szavazatszámot meghaladták. A választási rendszer a negatív töredékszavazat fogalmát is ismeri: ennek alkalmazására akkor kerül sor, ha egy párt a területi listán a kétharmados szabály segítségével kap mandátumot; ilyenkor a fennmaradó egyharmadnyi részt – hogy ne legyen igazságtalan a helyzet - levonják az országos listás szavazataiból.

A minimum 58 mandátum (ami a valóságban, a területi listáról átkerülő mandátumok miatt eddig 64-90 között mozgott) kiosztása itt egy másik módszerrel, a 19. században élt belga matematikus Victor d’Hondt után elnevezett eljárással történik. A választási törvény így írja le: „Összeállítunk egy táblázatot, amelynek első sorát a pártokra leadott töredékszavazatok képezik. Minden párt töredékszavazatai alatt képezünk egy számoszlopot, amelynek első száma az adott párt töredékszavazatainak a fele, a következő szám a harmada, negyede stb. A táblázat segítségével osztjuk ki a mandátumokat. Meg kell keresni a táblázatban előforduló legnagyobb számot. Amelyik párt számoszlopában találjuk meg azt, az a párt kap egy mandátumot. Ezt követően meg kell keresni a következő legnagyobb számot. Amelyik párt oszlopában találjuk, az a párt kap egy mandátumot. Ezt az eljárást folytatjuk, míg ki nem osztjuk az összes mandátumot.”

Az országos lista az egész rendszer legarányosabb eleme: függetlenül attól, hogy a szakirodalom szerint a nálunk alkalmazott eljárásnál arányosabbak is léteznek, a többi ággal szemben itt a szavazatok és mandátumok aránya között alig van különbség. Az országos lista azonban ennél többre vállalkozik: a célja az, hogy az egész választási eljárás aránytalanságait csökkentse, az első két ág veszteseit kompenzálja. Minderre azonban csak korlátozottan képes, hiszen közel 300 többé-kevésbé aránytalanul kiosztott parlamenti helyet nem lehet ennyi mandátummal arányosítani. Az országos lista arra alkalmas, hogy az egyéni választókerületi rendszer nagy vesztesét (aki tömegesen második helyen végzett) valamennyire kárpótolja, illetve parlamenti helyhez juttassa azokat a kisebb pártokat, amelyek az öt százalékos küszöböt átlépve alig kaptak mandátumot a rendszer első két ágán.

Érdekesség, hogy a legtöbb országos listás mandátumot eddig a kormányzati pozícióba jutó, de az egyéni választókerületek többségében alulmaradó MSZP kapta 2002-ben (31 mandátum), második helyen szintén a szocialistákat találjuk 1998-ból (30), míg harmadik a 2006-os Fidesz (27). Az egyéni kerületek többségét megnyerő pártok közül eddig a legkevesebbet – nem meglepő módon – a legtöbb egyéni győzelmet arató MSZP szerezte 1994-ben (7). Ez utóbbi szám egyébként arra is rávilágít, hogy mennyire megalapozatlanok azok a mostani találgatások, melyek szerint a Fidesz tarolása esetén az országos listavezető pártelnök parlamenti mandátum nélkül maradhat. Ha a Fidesz mind a 176 egyéni kerületet megnyeri, a területi listás fel nem használt szavazatai akkor is elegendőek lehetnek legalább néhány országos listás helyre.

Nem szabad elfeledkeznünk az országos lista egyik további fontos szerepéről sem: miután a bejutó pártoknak itt biztos helyeik vannak, mindazokat, akiket a pártok meg akarnak védeni a kényelmetlen és kiszámíthatatlan versenytől, de egyben biztosan a parlamentben akarnak látni, ide helyezik. Ráadásul az országos lista – mint azt tapasztaljuk – egyben a pártok kirakata: bár közvetlenül senki sem voksol rá, a médiában mégis talán ez a legtöbbet tárgyalt eleme a pártok jelöltállítási folyamatának.

x x x

A választási rendszerről szóló négy részes áttekintő sorozat (71., 72., 74. és 75.) ezzel befejeződött (talán ide vehető még a 60. is), bár az nem kizárt, hogy a rendszer egy-két eleméről a jövőben még érdemes lesz beszélni.

 

A bejegyzés trackback címe:

https://torokgaborelemez.blog.hu/api/trackback/id/tr211793769

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: A változatlanság listája avagy a selejt bosszúja 2010.02.27. 19:28:01

Megvan a vesztes csapat – az MSZP elkészítette régi embereit bebetonozó jelöltlistáját. Ezt a targikomédiát taglalja az írás. A győztes csapaton ne változtass elvét alkalmazza a választások előtt vesztésre álló MSZP. A választmány á...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

snq 2010.02.27. 00:13:02

köszönöm az áttekintő sorozatot

Captain Tott (törölt) 2010.02.27. 00:56:28

A rendszer három szintjének mandátumszerző erejéről szemléltetésképpen annyit:
2006-ban (65 % körüli részvétel mellett) egy egyéni mandátumhoz 10-17 ezer szavazat kellett, egy területi listás mandátumhoz 25-40 ezer (átlag 31-32 ezer), egy országos listáshoz pedig 49-51 ezer.

2010.02.27. 01:04:25

Nem kaptunk a kérdésre választ: kompenzál-e az országos lista?

Captain Tott (törölt) 2010.02.27. 01:08:16

Dehogynem: "Az országos lista arra alkalmas, hogy az egyéni választókerületi rendszer nagy vesztesét (aki tömegesen második helyen végzett) valamennyire kárpótolja, illetve parlamenti helyhez juttassa azokat a kisebb pártokat, amelyek az öt százalékos küszöböt átlépve alig kaptak mandátumot a rendszer első két ágán."

Az országos lista olyan, mint a kárpótlási jegy... Az igazit nem adja vissza, csak valamit helyette. :)

Szekuriti Blogger. · http://szekuriti.blog.hu 2010.02.27. 01:53:30

Egyrészt ez a sorozat legjobban érthető része, másrészt hova tűntek a szavazások, és mi lett a végeredmény? Nem kellene kiírni valahova?

br · http://www.szalaiannamaria.net 2010.02.27. 02:34:33

Orbán már azért sem marad ki a parlamentből, mert a Pest megyei területi listát is ő szokta vezetni.

transziboy 2010.02.27. 05:29:56

Pazar áttekintő volt. Szép munka! Bár véleményem erősen megkérdőjelezhető, mivel én már csak a jobbikkal kapcsolatos bejegyzéseidet olvasom el.
Szebb jövőt!

László56 2010.02.27. 07:00:35

Köszönet Török Gábornak ezért az ismertetősorozatért. Kár hogy befejezte.
A teljesség kedvéért érdekes lett volna még egy ismertető arról az adminisztrációs folyamatról amit az állam követel a pártoktól és egyénektől ahhoz hogy jelölve legyenek. Egy fejezetet megérdemelne egy példa is a számítási módszerekkel. Három fiktív párt 5 fiktív jelöltjével amelyikből egyesek bekerülnek a parlamentbe és egyesek nem. Talán az eddigi leírtak jobb megértéséhez szemléltető lenne. Hiszen, -mint a kommentárokból is láthattuk-, nem mindenki specializált szakértője a választásoknak, mint ahogy én sem.

Érdemes lenne még elgondolkozni azon is hogy nem e lenne egyszerűbb a választók számára, ha az állam a politikai törvényeket egy külön gyűjteményben foglalná össze. És mit tehetnének a politikai elemzők ennek érdekében.

Nekem mindenképpen sokat jelentett ez az ismertető és minden elismerésem ezért a munkáért.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.02.27. 07:07:28

Melyik volt az a trükkös matekos a rendszerváltó kerekasztalból, amelyik ilyen módszereket javasolt?

Úgy emlékeztem, hogy jogászok és történészek hozták össze a rendszerváltást.

Kamee 2010.02.27. 07:32:39

Egész jó volt a sorozat, bár hiányérzetem van egy kicsit.
Pl. bele lehetett volna menni olyan matematika elemzésbe, hogy miért és mikor jobb pl. területi listát nem kiegészíteni, hanem a fennmaradó szavazatokat országos listára áttenni.

Bár ez már tényleg matematika, és a pártok által használt stratégiai elem, ami mellett azért nem érdemes elmenni:)

theofil 2010.02.27. 08:09:48

@László56:

Tudod én mit kérnék a helyedben?

Azon való morfondírozást, hogyan lehet választási csalni....
Ismeretes, hogy a szocik elcsalták ellenzékből(!) a 2002-es választást - amit hiába felügyelt a galamblelkű Pintér Sándor belügyminiszter - ezek a csúnya szocik csak csaltak és csaltak...
De hogyan csaltak?!
Ez itt a kérdés.
Pláne ha fölteszed.

török gábor 2010.02.27. 08:15:47

@Kamee: bocsánat, ez mit jelent pontosan? hogyan lehet a területi listát nem kiegészíteni?

László56 2010.02.27. 08:36:25

@theofil: Egy ország politikájában kevésbé a csalás ténye és bebizonyítása az érdekes.. Társadalompolitikailag nézve sokkal szomorúbb az a tény hogy mindenki mindenkit csalással, lopással, megvesztegetéssel vádolhat aminek komoly alapjai is vannak. Társadalompolitikai alapokat viszont nem szabad összetéveszteni a jogi alapokkal. Ezért nem lehet mindjárt avval az ismert argumentációval jönni hogy ha tudod, jelentsd fel. Társadalompolitikai hiányosságokat nem lehet jogi úton megoldani, hanem csak politikai megoldás létezik.

A legfontosabb hiányosságunk az erkölcs hiánya. Az az erkölcs ami több generáción keresztül az ország polgáraiból ki lett ölve. Helyét a társadalomromboló kommunista gondolkodás vette át. Aminek az eredményét éppen a napjainkban is láthatjuk. Kik profitáltak belőle azoknak természetesen tetszik. Mint az ország helyzete is mutatja, magyar polgár és már a következő nemzedéke is viszont már eddig is nagyon csúnyán ráfizetett.

theofil 2010.02.27. 08:54:17

@László56:

Már bocsánat, a fideszesek jönnek folyton azzal, hogy csalt a Maszop.

Az erkölcsnek, a közerkölcsnek bizony erősen híja vagyon....
De, hogy miért és hogyan abba inkább most nem mennék bele.

polom13 2010.02.27. 09:01:20

Gratula kedves Török Gábor!
Önnek több Facebook-os rajongója van mint Mesterházy Attilának.
(Mondjuk megértem.)
:)

[nev] (törölt) 2010.02.27. 09:14:29

@László56:
ööö. nem az erkölcs ismeretének hiánya itt a probléma barátom, hanem az, hogy itt az alapvető állampolgári ismeretek hiánya.

például az, hogy a demokrácia alapja az, hogy a közhatalom osztott. tehát nincs centrális hatalom, nincs centrális állam. mert olyankor a nép (a háztartások, és a vállalkozások) a kincstárt mindig lerabolják. akkor, ha mindenkinek oszt az állam és támogat boldog-boldogtalant.

a felvilágosult/civilizált/protestáns országokban rájött a többség, hogy ad 1) balos állam kell. olyan, ami a rászorultakat, és csak a rászorultakat támogatja. ad 2) az unió meg legyen jobbos. az meg támogassa a rátermetteket. azaz van egy világos munkmegosztás a két szélső hatalmi tényező között.

ezekben az országokban az állam döntően a közintézményeken keresztül támogatja a háztartást, azaz nem nyújt, vagy alig nyújt készpénz támogatást. ezekben az országokban a helyhatóság felügyeli a piacot, és nem az állam. az állam nem avatkozik bele közvetlenül a gazdaság működésébe.

ezekben az országokban döntően baloldaliak (szocialisták és a konzervatívak) ülnek a parlementben, és a közintézmények is lágyak, balosak (radala nem érti, hogy ausztriában az értelmiségi lét alapja miért az, hogy légy szocialista), az önkormányzatokba, és az unióba viszont döntően jobboldali, kemény (liberális, és nacionalista) politikusokat küldenek.

persze ez nem érvényesül tisztán európában, sőt mostanában egyáltalán nem érvényesül, de nagyjából lehet látni mondjuk ha nem török gábor-féle helyenként stréber: "mit mond a törvény betűje", helyenként ostoba elemző módszerrel figyeled a politikát: "mire gondolhatott a költő"), hogy akkor van béke és rend, ha ez a tendencia érvényesül. amikor egyszerre van jelen a balos állam, és a jobbos unió. békétlenség és háború pedig ennek a fordítottja.

remélem török gábort nem sértettem túlságosan azzal, hogy a strébernek és ostobának neveztem. ezek a politológiai módszerek szerintem régen elavultak. tévedhetetlen (semmitmondó) elemzéseket lehet belőlük gyártani.

Captain Tott (törölt) 2010.02.27. 10:03:45

@[nev]: Azt hiszem, a közhatalom osztottsága nem ezt a balos-jobbos kétszintű politikai igazgatást jelenti. Hanem azt, ami valamiért elkezdett varázsütésre működni nálunk az utóbbi egy-két évben, ti. hogy az igazságszolgáltatás keményen a körmére néz a végrehajtó hatalomnak.
Amikor majd az egész országban úgy működik az ügyészség, mint most a fővárosban vagy Bács-Kiskun megyében, és ha az igazságszolgáltatás képes megőrizni a függetlenségét egy erős kormány alatt is, akkor a pusztai vándorlás 40 évének fele letelt.

[nev] (törölt) 2010.02.27. 10:06:13

@simonmondja.:
én abszolút nem értem azt, hogy miért ilyennek rajzolták meg anno a rendszert.

hiszen pontosan lehetett tudni, hogy a rendszerváltás után az országgyűlés egy törvénygyárrá alakul majd. egyrészt volt egy kényszer: át kell venni az unió gazdasági törvényeit, másrészt volt egy lehetőség: a magyar (politikai) kulturát európai rangra lehetett volna emelni.

és ezekhez ugye egyéni parlamenti képviselet egyáltalán nem kell. hanem a népnek egy listát kellett volna, illetve kellene ma is bogarásznia. és az alapján mérlegelni, hogy kiket juttat be. meg persze a közvéleménykutatások alapján. az alapján nagyjából lehet tudni, hogy a listáról éppen nagy valószínűséggel kik juthatnak be, illetve kik eshetnek ki. azaz kik lesznek a képviselők, és kik nem lesznek. és akkor lehet azt gondolni: x-et én biztos be akarom juttatni, vagy azt, hogy y-t meg biztosan nem. és mérlegelni. viszont a párton belüli erősorrendet is muszáj figyelembe venni, szóval az sem jó, ha lehet szemezgetni. mert az sem jó, ha értelmes, de amúgy gyenge érdekérvényesítő emberek kerülnek be a parlamentbe. tehát egy tisztán listás rendszer is figyelembe veszi az egyéni kvalitásokat, nagyon is figyelembe veszi. és a politikai erőviszonyokat is jól tükrözi a párton belül. én azt se értem, hogy ez miért veszélyeztetné a kormányozhatóságot. szerintem kompromisszumok kötésére szorítja a politikusokat, és a választókat.

---

az önkormányzatiság viszont azt jelenti, hogy van egy képviselőm a helyhatóságban. és ő tart fogadó órát. tehát az önkormányzokba meg pont nem kell pártlista. oda egyéni képviselet kell, és az hozza magával a csoportérdekeket. egy önkormányzati képviselőnek tisztában kell lenni a körzet bújával-bajával. illetve kapcsolatba kell lenni a civilekkel. hiszen ő az összekötő. ha a huligánok kilőtték az utca sarkon a közvilágítást, eltelt egy hónap, és még mindig nem javították meg, akkor ő a hibás. nyilván ez egy más típusú politika, mint a parlamenti képviselet.

tehát vélhetően egy listás parlamentáris rendszer, és egy egyéni képviseleten alapuló önkormányzati rendszer jobb lett volna, és jobb lenne ma is.

valamiért ezt a feladványt nem sikerült megoldani. és ezért lett ilyen a választási rendszer. viszont a tudós politológusok sorban magyarázzák el, hogy ez a szisztéma milyen jól működik, mert már bizonyított. úgy egyébként a kormányok, és az önkormányzatok borzalmasak, de a rendszer az már-már tökéletes.

mafos 2010.02.27. 10:12:56

@polom13: Az hiszem Pörzse beszélt arról Siklóson(youtube), hogy ma a választópolgárok(nem mind!, persze) átalakultak rajongóvá. A racionalitás egyre kevesebb szerepet játszik.
Jó tudom, ez a facebook-os kifejezés hogy 'Rajongó leszek'. Nem beléd akartam kötni, csak érdekességképp mondom.

malacz rezignált · https://www.facebook.com/pages/Malacz69-vil%C3%A1ga/173965402643571 2010.02.27. 10:15:39

Ha az ember sok TG-blogot olvas, előbb-utóbb kezdi magát politológus hallgatónak érezni, és már csak egy kérdés feszeng benne:

a vizsga mikor lesz, Tanár úr?:o))

Captain Tott (törölt) 2010.02.27. 10:23:31

@[nev]: Na, hát ez durva leegyszerűsítés! Először is a parlamentben is nagyon fontos a területi képviselet, hiszen szinte minden törvénynek van regionális hatása. (Pl. ott döntik el, hogy melyik városba megy autópálya és melyikbe nem.) Másrészt a parlament nem csak törvénygyár. Nagyon lényeges a végrehajtó hatalmat ellenőrző szerepe. Itt tud felszólalni egy egyéni képviselő a választókerületét érintő politikai, közigazgatási problémákban. Ezért okos dolog a területi listás rendszer.
És viszont: komoly lebecsülése az önkormányzatoknak, ha valaki azt gondolja, hogy szerepe csupán a kilőtt utcai lámpák javításának intézése. Az önkormányzatok hatalmas pénzzel gazdálkodnak, ők tartják fenn az állampolgárokat érintő legfontosabb oktatási, egészségügyi, szociális, stb. intézményeket. Egy település szétesne, ha mindenki csak a saját választókörzetének érdekeit nézné.

László56 2010.02.27. 10:28:04

@[nev]: Érdekes hogy mennyire különbözők lehetnek a vélemények ugyanarról a dologról. Hogy hazánkban nincs centrális hatalom ? Én még nem találkoztam olyan politikával foglalkozóval aki ezt kijelentette volna. Hanem pontosan az ellenkezőjét. Országunkat mindig is a centrális hatalom ölte és öli meg. A társadalmunk felosztását önkormányzatokra a hazánkban nem lehet decentralizálásnak nevezni, amikor az államunk elosztó-kirovó rendszerében, gazdaságilag a központi hatalmon lógnak. Különben éppen az a társadalomromboló korrupció melegágya is.

A „balos” meg a nyugat európai országokban kimondottan nem azt a kommunista gondolkozást jelenti, amin keresztül hazánkból Európa szegényháza lett. A balos gondolkozás nyugateurópánban a szociáldemokrácia gondolkozása. Ami messze eltér az MSZP kommunista gondolkodásától. Attól az MSZP-től amelyik úgy irtózik a demokráciától hogy még a nevében sem meri felvenni.

Captain Tott (törölt) 2010.02.27. 10:35:16

@török gábor:
Kedves Gábor, szeretnék javasolni egy témát, amiről szívesen olvasnék: a varsói expressz kérdését, ti. az elmúlt 20-22 év lengyel és a magyar politikai változásainak hasonlóságait.
Ön szerint nálunk ugyanaz történik, mint ott, hogy két jobboldali párt szinte eltünteti az egész baloldalt? A Jobbik megfelel a Kaczynski fivérek mozgalmának? És ha van hasonlóság a két történet között, ennek mi lehet az oka?

levee 2010.02.27. 10:42:00

@[nev]: ez érdekes kérdés, az OGY választási törvényt egyetlen választásra szabták '89-ben, mégis 20 éve ezzel élünk már együtt. Kellene egy másik rendszer, vagy legalábbis könnyíteni kellene rajta, mert ez a jelenlegi már kezd aránytalanná válni, ami pedig pont a kicsiknek nem kedvez (vagy ha úgy tetszik a parlamentáris demokráciának).

Én azt mondom, hogy
- legalább ötévente felül kellene vizsgálni a választókörzeteket, azoknak nagyságát,
-az ajánlási rendszert pedig el kellene törölni,
- a küszöböt 3,5%-4%-ra belőni, hiszen ez az a küszöbérték amit a pártok még el tudnak érni újoncként,
- a területi listákat el kellene felezni, vagy régiós alapra kellene helyezni, a vegyes rendszer maradhatna, de nagyon sok hátránya van ennek a képviselőgyárnak. Kb. 200-220 fő lenne az ideális, ezt nem én mondom, '89-ben alkotmányjogászok mondták, javasolták, de az SZDSZ és a Fidesz ragaszkodtak a nagyobb létszámhoz.

[nev] (törölt) 2010.02.27. 10:42:20

@Captain Tott:
pedig ez éppen ezt jelenti. jobbos (kemény) lett a helyhatóság.

de az (állami, vagy az egyházi) közintézményekben nem lehet így keménykedni. ha mindenkinek jár egy vajas kenyér, és valaki lopva elvesz kettőt, akkor szemet kell húnyni fölötte. a helyhatóságnak meg nem kell szemet húnyni. ha egy vajas kenyér jár, akkor annyi jár.

és ugyanígy kell szerintem polarizálódnia az államnak, és az uniónak. az államnak balosnak (takarékosnak) kell lennie, csak a rászorultakat kell támogatni, és nem boldog-boldogtalant. azaz nem centrális állam kell, hanem balos.

az unió meg legyen jobbos, sőt széljobbos, és ott kell érvényre juttatni a nemzeti érdekeket. persze nem csak a magyart, hanem a többi nép érdekeit. az unió egy nemzetközösség ugyanis. persze lehet vitatkozni. mondjuk európának tengeri kikötőket kell építeni, vagy a folyami hajózást kell megerősíteni. és ugye világos, hogy akkor ez jó szomszédi viszonyt eredményez, mert mondjuk a szlovákokkal rögtön egy platformon vagyunk. hogy folyami hajózás (is) kell. ugye világos, hogy ez nem az a humán (balos) politika, amit az országgyűlésben kell vinni. mert ott azt kell kitalálni, hogy kiknek jusson ingyenebéd. az unió ezzel szemben nyilván abból indul ki: nincs ingyenebéd. legalább is az unió által nincs. olcsó világbanki hitelek vannak. tengeri kikötőkre, és vagy folyami hajózáshoz. vagy egyéb prioritásokhoz. és kik fognak hitelhez jutni. nyilván nem a rászorultak, hanem a rátermettek. de ez a poltika az unióban tud érvényesülni. nem lehet folyami hajózást csináni úgy, hogy az csak magyar legyen. csak a duna magyar oldalán jöjjön a hajó. és csak mohácsig. a dunai hajózást csak nemzetközösség keretein belül lehet megteremteni. szerintem erős helyhatóságok kellenek, és gyenge állam.

Uhu20 2010.02.27. 10:50:13

A legutóbbi TG-posztok tanulságait is levonva, vissza lehetne térni oda, hogy miért nem változott a választási rendszerünk, miért van ennyire "becsontosodva"?

Az világos, hogy bárhogy nyúlunk bele a rendszerbe, mindenképp hatása lesz a pártok erőviszonyaira és persze az egyes pártokon belüli helyzetre is.

Na de. 1998 óta, azaz már vagy 12 éve a két nagy párt az adott választásokon mindig elvitte a szavazatok túlnyomó részét és a közvéleménykutatások szerint a választások között is ők domináltak mindig.

Szóval: az mszp és a fidesz miért nem egyezett ki vajon pl. az országos lista eltörléséről? Ez egyértelműen nekik kedvezett volna.
A válasz szerintem a rendszer kiskapujában keresendő, ami megkérdőjelezi, hogy valóban korrekt-e a dolog.

Vegyük a 2002-es ogy-i választások példáját. Mi történt volna, ha nincs szdsz, azaz a ballib szavazók csak az mszp-re tudtak volna szavazni? Leegyszerűsítve a képet, így alakultak volna a területi listás eredmények:
MSZP (+szdsz) 47,62%
Fidesz-mdf kombó 41,07%

A területi listás mandátumok így:
MSZP (+szdsz) kb. 78 (nem lehet egyszerűen összeadni az mszp és az szdsz a valóságban elért eredményét, aránypárral jött ki ez)
Fidesz-mdf kombó 67

Tételezzük fel, hogy az evk-k eredményei ugyanúgy alakultak volna, azaz
MSZP (+szdsz) 82
Fidesz-mdf kombó 95

Eddig így állunk:
MSZP: 163
Fidesz-mdf kombó 162

És most jön az országos lista....ahol az szdsz nem vitt volna el 13 helyet.....azaz: akik azt akarták, hogy a fidesz ne nyerjen, gyakorlatilag duplán szavazhattak, azaz kettőt ért a voksuk:
Az 1. fordulóban szavasztak az szdsz-es jelöltre, ezek a szavazatok az országos listán hasznosultak, majd a 2. fordulóban a nagyon kiélezett küzdelemben az mszp-s jelöltet segítették mandátumhoz (ha tudták).

A fidesznek nem voltak ilyen „kettős szavazói”, mint ahogy volt 98-ban a kisgazdák révén. Í

Így, stabil jobboldali kispárt hiányában, de satbil ballib kispárt léte esetén az mszp-nek érdeke (volt) az országos lista fenntartása.

Captain Tott (törölt) 2010.02.27. 10:50:52

@levee: Nem tudom, okos dolog volna-e az ajánlást eltörölni. Ha semmilyen feltétele nincs az indulásnak, 40-50 fős egyéni szavazólapok is lehetnének, vagy akár azt is meg lehetne csinálni, hogy brahiból több százan indulnak egy kerületben. (Emlékezzünk vissza egy alsószentmártoni önkormányzati választásra, ahol a kampány-támogatásért vagy százan indultak el, mert csak pár cédulát kellett összeszedniük hozzá.)
A kaució kikötése azt jelentené, hogy egy választáson csak a jómódúak indulhatnak.
Tehát az ajánlásnak meg kell maradnia, azon kellene gondolkodni, hogy ennek lehetne-e jobb formája.

levee 2010.02.27. 10:52:55

@Captain Tott: természetesen a kaucióra gondoltam, de nem írtam le. Szóval igen, helyére kaució kell, nyilván a jogalkotó szándéka az az, hogy azok ne tudjanak elindulni, akiket csak a haverok indítanának viccből. Nem hiszem, hogy 50-100 ezer forintot ma egy társadalmi támogatottságú párt ne tudna letenni az asztalra.

[nev] (törölt) 2010.02.27. 10:58:28

@Captain Tott:
a lényeg éppen az, hogy ne országgyűlés döntse már el, hogy hol menjen az autópálya. hanem döntse el az unió, hogy egy adott régió forráshoz jut, és azon belül döntsék el a helyhatóságok, hogy ponotsan hol megy majd a gyorsforgalmi út. döntsenek erről városok, és a járások. és így összeáll majd az autópálya.

ha egy központi hatalom dönti el, akkor szinte biztosan feudálissá, vagy oligarchikussá válik az autópályaépítés. és ugye egy szakpolitikai téma pártpolitikai kérdéssé válik. onnantól kezdve, hogy az állam ebbe beleszól.

az államnak az a dolga, hogy azt mondja: na emberek, az van, hogy aki diák az ingyen bérletet kap. de nem mindenki, hanem az, aki rászorult. lehet igényelni. hja, és ennek az ára meg az, hogy van akinek meg többet kell fizetnie. hogy kinek, nyilván annak aki autóval jár. ezért az állam kiveti az üzemanyagra a jövedéki adót, és a rászorult gyerekek meg mindenhol, az utolsó faluban, és a tanyán is, ahol amúgy lehetőség nem lenne erre, kapnak iskolabuszt. ez ugye egy szuperbalos álláspont. a rászorultság elvének érvényesítése.

Uhu20 2010.02.27. 11:01:17

@Uhu20: Kis kiegészítés:

Az országos lista 61 helyéből (ezt megint változatlannak vettem) kb hasonló arányban kapott volna az mszp és a fidesz-mdf kombó, egy nagyon kicsi mszp előnnyel, hiszen ők kicsit több helyen vesztettek. Azaz, a 2002-ben, a valóságban kialakult 10 fős ballib többség helyett szerintem max 3-4 fő többség lett volna.

Captain Tott (törölt) 2010.02.27. 11:02:04

@Uhu20:
Igen, a 94-es választás ráébresztette a pártokat arra, hogy a választási rendszerünk a pártokat arra kényszeríti, hogy táborokba tömörüljenek; 98-ig a Fidesz ezt összehozta az MDF-fel és az MDNP-vel, a második fordulóra kiderült, hogy még a kisgazdák is kellenek hozzá; azóta már minden választó megtanulta, hogy a tábora legnagyobb pártjára kell szavazzon, ha jót akar.
Ugyanakkor meg is utáltuk ezt a rendszert, szerintem a Fidesz kap a választóktól még egy esélyt, és utána kész. Elegünk lesz a kényszerszavazásokból. Akármi lesz a hatása, nem fogja érdekelni a választókat: arra akarnak majd szavazni, aki tetszik nekik.
Aztán vagy lesz még egy 94, és kezdődik minden elölről, vagy jön újra a koalíciós kormányok kora.

theofil 2010.02.27. 11:05:23

@László56:

Érdekelne a Maszop kommunista gondolkodásmódja.

Mivel érdemli ki pont ezt a jelzőt?
(Nekem igazán sokféle jelző jut az eszembe szeretett expártommal kapcsolatban. De a 'kommunista' soha.)

Uhu20 2010.02.27. 11:05:23

@Captain Tott: Nem, én éppen azt mondom, hogy az a nyerő, ha a nagy pártnak van egy kistestvére, aki elhozza az országos listás szavazatokat, hiszen a nagy párt ezt nem tudná, hiszen ők nyernek az evk-kban.

Dr. simonmondja. · http://off.blog.hirszerzo.hu/ 2010.02.27. 11:05:34

@[nev]:
" azon belül döntsék el a helyhatóságok, hogy ponotsan hol megy majd a gyorsforgalmi út. döntsenek erről városok, és a járások. és így összeáll majd az autópálya. "

Na ezt gyorsan felejtsük el.
Ebből lett a legelő fölött átívelő völgyhíd.

Az önkormányzatok minden centi földért zsarolják az autópályaépítő döntéshozókat.
Már olyan szinten, hogy akinek közte volt egy hereföldje, amiatt milliárdokért kellett hidat húzni.

A tervezők sem angyalok.
Azok meg igyekeznek még az út kijelölése előtt suttyomban felvásárolni maguknak a földeket.
Ezzel telt el 98-tól 2002-ig a négy év, ami alatt egy kapavágás sem történt.

Captain Tott (törölt) 2010.02.27. 11:07:02

@levee: 50-100 ezer forint valóban visszatartó erő 400 jelöltnek, de nem az 40 jelöltnek. Ha nekem volna mondjuk egy autókereskedésem, rászánnék 50 ezer forintot az ingyenreklámra.
A pénz nem jó ötlet. A pénz vásárlásra való, és amennyire lehet, ezt a tevékenységet a szavazástól távol kell tartani.

Uhu20 2010.02.27. 11:07:21

@Captain Tott: Nem, én éppen azt mondom, hogy az adott nagy pártnak szüksége van egy kistestvérre, hogy az begyűjtse az országos listás mandátumokat, hiszen azt maga a nagypárt nemigen tudja megtenni, legalábbis olyan arányban nem, hiszen ők viszik az evk-ket.

Captain Tott (törölt) 2010.02.27. 11:12:11

@Uhu20:
Ebben igazad van - akkor, ha _két tábor között_ kiegyenlítettek az erőviszonyok. De ez már feltételezi a két tábor létét! Azt, ami csak 94 után alakult ki. Tehát hogy az SZDSZ automatikusan az MSZP, a kisgazdák, KDNP, MDF meg a Fidesz szatelitpártja. (Ugye, amit a Fidesz 2002-re felfalt, vesztére.)

[nev] (törölt) 2010.02.27. 11:22:09

@levee:
ogy választás esetén nekem leginkább a megyei listás rendszer tetszik. egy megyei listát át tud böngészni minden választópolgár. és el tudja dönteni, hogy x, vagy y pártlistán vannak nagyobb spílerek.

az ep választásnál teljesen jó a jelenlegi országos lista.

önkormányzati képviseletnél pedig működhetne a sok egyéni választókerületek. és a körzetekből (utcákból) összejönnek a képviselők a városházán. és eldöntik, hogy helyben mi legyen.

a nagyobb közintézmények élére közvetlen vezetőválasztást kellene kiírni. ki legyen mondjuk egy színház igazgatója. ezt ne a körzetek (utcák) képviselője döntse el, és plána ne az országos pártok, hanem egy színház esetén a bérletes közönség. ugye ez is a demokrácia.

a vállalatoknál dönt a tulajdonosi testület. ki mennyi pénzt kockáztat, annyi szavazata van. ez is demokrácia.

és ugye a párválasztásról mindenki maga dönt. így jönnek létre a háztartások, vagy családok. és ugye ez is a demokrácia.

szerintem nagyjából ezek a választások a fontosak. nyilván utóbbi a legfontosabb. de a többi is lényeges.

[nev] (törölt) 2010.02.27. 11:26:16

@simonmondja.:
oké, csakhogy én azt mondom, hogy ebbe ne szóljon bele az állam. tehát az autópálya építésbe kem kerüljön állami pénz. hanem uniós forrás, és helyi adó. utóbbiból lesz az önrész. rögtön meggondolják a helyiek, kell-e nekik völgyhíd.

ha az állam építi a pályát, na ná, hogy kell. ha az állam építi, akkor a helyiek rögtön azt mondják, hogy itt épüljön, az én földemet sajtátítsák ki, de fizessék meg az árát, meg ér ez vagy százcsilliót. mindenki próbálja lerabolni az államot.

ha az autópályába uniós forrás van, és helyi adó, akkor ez nem így működik.

László56 2010.02.27. 11:37:29

@theofil: Hogy tulajdonképpen miből áll a kommunista gondolkodás ? Arról egy egész könyvet lehet írni.
Egy részét leírom neked.

Az ingyen minden reményével szerezd meg a többséget. Aztán meg ennek a többség rendszeres sajnálatával, kirabolhatod az országot. Ezáltal minél szegényebbek lesznek a polgárok annál jobban lehet sajnálkozni rajtuk és ígérgetni nekik. Ha meg már nincs rabolni valód mert olyan szegények, akkor vegyél fel rá kölcsönt, aminek az egyik fele ellopható, a másikat meg koncnak odavetheted a polgároknak. És még mondhatod is, miattatok vettünk fel kölcsönt hogy nektek legyen. Hiszen a szegény polgárokat mi úgy sajnáljuk.

Hát ha ebből nem ismersz rá országunkra.......

Különben nem a pártkönyved tesz kommunistává. Hanem a gondolkodásod. Ezért is értelmetlen az országunkban folyó MSZP – FIDESZ egymást rágalmazása. De használ a kommunista gondolkodásnak: oszd meg és uralkodj rajta.

török gábor 2010.02.27. 11:38:20

@Captain Tott: a 7. bejegyzésben a negyedik forgatókönyv kapcsán kicsit már írtam erről.

theofil 2010.02.27. 11:54:14

@László56:

Mint ahogy előre sejtettem a meghatározásnak semmi köze a kommunizmushoz, egyszerű szitokszóról van szó.

Mostan mennem kell, de egyszer majd csevegünk az igaz kommunistáról amelynek semmi köze sincs a gazemberséghez, lévén sokkal inkább vallásos jellegű meggyőződés mintsem racionális társadalomkép.

[nev] (törölt) 2010.02.27. 12:00:43

@László56:
na jó, csak ennek ellentmond az, hogy kádár jános nem rabolta ki az országot, pedig ő elég nagy kommunista volt. thürmer gyula sem rabolt ki semmit, pedig ő is kommunista. ez az opportunista politika, amit leírsz. amit nagyjából az mszp csinál.

a fidesz pedig a voluntarista. minden csak elhatározás kérdése. 1 millió munkahelyet teremtünk. oké. hogyan. azt még nem tudjuk. de 1 millió munkahelyet teremtünk. és ez a politika. üres deklarációkat tesznek, és várják, hogy az értelmiség kitalálja a megoldást. az opportunista a szegények felett akar uralkodni, a voluntarista pedig az értelmiség felett.

előbbi egyébként inkább az mszp és az mdf-szdsz, utóbbi pedig inkább a fidesz és a jobbik.

héjakútmácsonya 2010.02.27. 12:01:40

"Ez utóbbi szám egyébként arra is rávilágít, hogy mennyire megalapozatlanok azok a mostani találgatások, melyek szerint a Fidesz tarolása esetén az országos listavezető pártelnök parlamenti mandátum nélkül maradhat."

Nem csak ezért megalapozatlan, hanem azért is, mert Orbán megyei listát (azt hiszem Fejér) is vezet. Szóval, még ha úgy is alakulna, hogy a Fidesz országos listájáról nem kapna mandátumot, a területi listáról mandátumhoz jutna a pártelnök.

[nev] (törölt) 2010.02.27. 13:00:37

@theofil:
kommunista az, aki az áruk, termékek, szolgáltatások ingyenességre törekszik. nem ezt ígéri, hanem arre törekszik. nyilván ez egy utópista felfogás, hiszen aligha lesz minden ingyen, de törekedni lehet rá. a termelés fokozásával próbálnak mindent olcsóbbá tenni. a minőség javításával pedig eladhatóbbá. nagyjából ez a kommunista politika lényege. amit ma kína is csinál. és amivel a kádár-rendszer is próbálkozott.

a kommunista felfogás alapja egyébként a munkaérték elmélet. az áru értékét a befektetett munka határozza meg. abból indul ki, hogy nyersanyag, az energia eredendően létezik. holt munka. és ehhez adódik hozzá a élő munka. és ezek összege, illetve mennyiségi szorzata határozza meg az áru értékét. ez a kommunista gazdaságpolitika. a kommunisták abban hisznek, hogy ez az érték nulla közelébe levihető. tehát az optimális méretnagyság a végtelenben van. a kommunisták rendszerint totális centralizációt akarnak. legyen egy óriás cipőgyár, és abban gyártsanak egyféle cipőt: "a" cipőt. és akkor így "a" cipő nyilván nagyon olcsó lesz.

kommunista politikát vitt kádár, és ezt a politikát képviseli ma a kínai kommunista párt élén hu csin-tao. kommunista nem az, aki ellopja a pénzt. az a tolvaj, hanem aki nagyjából ezt a gazdaságpolitikát viszi.

a kapitalizmus ezzel szemben a határhaszon elméletre épül. az áru értékét nem a befektett munka határozza meg, hanem annak a dolognak a határhasznossága. az van ingyen, ami (önmagában) nem ér semmit. és mindent annyiért kell adni, amennyiért még éppen el lehet adni. függetlenül attól, hogy sokat dolgoztunk rajta, vagy keveset.

mindkét felfogás a nyereség (profit) maximalizálásra törekszik, csak eltérő formában. egyébként ez két pólus, nyílt piaci körülmények között nem létezik vegytisztán egyik se. de azért vannak különbségek.

mondjuk a google úgy törekedik profitra, hogy rengeteg mindent ingyen ad, és a kapcsolódó szolgáltatásokért kér minimális pénzt. az apple meg úgy, hogy hugyért-szarért pénzt kér.

tehát ha veszel egy apple fülhallgatót, akkor nem azt mondja, hogy az már ingyen van, mert az apple esetén (szinte) semmi sincs ingyen, hanem jó magasra be van árazva minden, mert az neked hasznos. steve jobs (apple) azt mondja, hogy te ezért a valaha tömegesen legyártott legjobb fülhallgatót fogod megkapni (the best ever). és ő erre fog törekedni. csak meg kell fizetni az árát. és erre garancia az apple védjegy. mert az nem egy kommunista, hanem egy kapitalista ikon.

szergej brin (google), aki egyébként egy orosz, papa, mama lomonoszov egyetemen tanul, csak mivel zsidók elüldözik onnan, de ők is, és szergej is ultra brutál kommunista, meg azt mondja, hogy kapsz egy csomó mindent ingyen, és a kapcsolódó szolgáltatásokért kérnek aprópénzt. csak ezt totális méretekben. ehhez totalitárius felfogás kell. az, hogy úgy akarj első lenni, hogy nincs második. the google is the internet. ezt mondja sergei brin, vagy eric schmidt.

steve jobs versenyt akar. ő meg akarja mutatni, hogy ő a legjobb. de ha csak apple termékek léteznek, akkor nem lehetsz te a legjobb. jobs azt mondja, hogy a mac jobb, mint a (windows) pc. de ő nem akarja, hogy ne legyen microsoft, hanem azt akarja, hogy legyen. és egyébként steve ballmer sem gondolja, hogy ne legyen apple. hanem azt mondja: legyen. ők azt akarják, hogy ne legyenek kommunisták. ne legyen a google, ne legyen a yahoo, ne legyen linux. ezek az ingyenességet kínáló vállalatok.

ballmer és gates (microsoft) azt mondják, hogy ezeket a vállalatokat fel kell vásárolni, a jobs meg azt mondja, hogy az ingyensséget kínáló cégekre partnerként kell tekinteni. ez megint két filozófia.

magyarországon a kommunista a többség számára szitokszó. nagyjából a google az, ami komcsi.

[nev] (törölt) 2010.02.27. 13:31:42

és ennek megfelelően alakul a társadalomkép. a kapitalista azt mondja, hogy a világban örökös egyenlőtlenségek vannak. nem lesz mindenkinek apple számítógépe. viszont például az apple ad 5% kedvezményt minden diáknak. csak azért adja, mert diák vagy. csak azért, mert tanulsz. mindegy hány éves vagy. ha tanulsz, akkor kapsz kedvezményt. ugyanezt csinálja a microsoft is (ők kifizettetik az állammal a különbözetet). és azt mondják, hogy nem muszáj velük megállapodni. steve jobs, vagy mondjuk bill gates büszkék arra, hogy az ő terméküket egyetemista használja. és komolyan büszkék. (ők nem magyar oligarchák, akik arra büszkék, hogy a legnagyobb állami vállalatot, áruházat, és bankot átírták a saját nevükre. ők a nagy spílerek. gábor, sándor, és megint csak sándor. de ezek az emberek nem kapitalisták, és nem is kommunisták, hanem feudális hadurak, oligarchák. róluk török gábor nem ír egy szót sem, mert nem is írhatna, holott ők a meghatározói a politikának. török gábor a marionett bábukat elemzi.

visszatérve a komcsi társadalomképre, a google meg azt mondja, hogy minden terméknek a fapados változatát ingyen van a széles néptömegeknek. mert csak így tudsz felemelkedni. elviszi a tudást. a probléma az, hogy a legjobb technológiát nem fogja kidobni a google, és a legjobb írásokat sem dobja ki. hanem az átlagost fogja kidobni, amit a legtöbben néznek, amit a legtöbben szereznek. az mindig az átlagos. a komcsi világkép az, hogy ehhez kell igazodni. a kapitalista pedig az, hogy merj különbözni.

természetesen mindkét felfogás lehet végtelen civilizálatlan, és civilizált is. de a kapitalizmus és a kommunizmus ellentettjei egymásnak. na, de nem akarok a blogban blogot. azt hiszem kissé eltértem attól, hogy kompenzál-e az országos lista. meg is válaszolom az kérdést: igen, kompenzál. talán ezért hívják kompenzációs listának. ;-)

2010.02.27. 13:37:50

@snq: csatlakozom, én is köszönöm. Sokat szólni mást nem tudok, csak figyelek!:)

Balt 2010.02.27. 14:38:10

"Az országos lista arra alkalmas, hogy az egyéni választókerületi rendszer nagy vesztesét (aki tömegesen második helyen végzett) valamennyire kárpótolja,"

Érdekes (érdemes) lenne vizsgálni, hogyan alakulhat ez most, fej-fej melletti MSZP-Jobbik egyéni és területi helyekkel.

theofil 2010.02.27. 14:56:08

@[nev]:

Kétségtelen, hogy Kádár János magánemberi tisztessége fényévnyi távolságban van a 20 éve hatalmon lévő pártok zsákmányszerzéséhez képest.
Erre én is akartam hivatkozni.

A kommunista szó alatt én most az ideálkommunistát értem aki komolyan gondolja és komolyan is érzi. Nem a párttagkönyvével hadonászó karrieristára gondolok, nem a cinikus gazemberre, nem az aljanépre.
Hanem az igazira, aki elhitte.
Miattuk szeretném a kommunista szóról egy picit lekapargatni a reáhányt szennyet (meg némileg nosztalgiából is) ami persze nem véletlenül került oda.
Ha a gazember szót kommunistának ejtem akkor az hangulatilag a baloldalhoz kötődik - a 'gazembernek' nincs hovatartozása, az lehet akár a fideszes is...tehát kommunistát kell mondani a miheztartás végett.

Ez is erkölcs, ez is etika - illetve a hiányuk.

Everywhere 2010.02.27. 16:25:06

"..mennyire megalapozatlanok azok a mostani találgatások, melyek szerint a Fidesz tarolása esetén az országos listavezető pártelnök parlamenti mandátum nélkül maradhat."

Bár erre én is kevés esélyt látok, azért megvan az esélye. Ha a Fidesz szempontjából rosszul oszlanak el a területi szavazatok (értem ezalatt, hogy számos helyen érvényesül a kétharmados levonás, a fennmaradó helyeken pedig kevés töredékszavazat képződik), illetve elviszi az összes egyéni körzetet (amire megint csak jó esély van), akkor bizony lehet, hogy kompenzációs mandátum nélkül marad.
Számításaim szerint, ha minden EVK-ban nyer, akkor 2-3 mandátumra számíthat az országos listáról.

A számításokra készítettem egy mandátumbecslő szoftvert, ami elérhető a következő címen: www.kinyeriavalasztast.hu

[nev] (törölt) 2010.02.27. 16:45:28

@Everywhere:
teljesen jó ez az oldal. nekem az jön ki, hogy a fidesz a 2/3 körül fog billegni. vagy pont meglesz, vagy pont nem lesz meg.

natuck 2010.02.27. 17:00:34

Itt egy kis számoló oldal a módszerről:
icon.cat/util/elections

1.szóló · http://ide-oda.blog.hu 2010.02.27. 17:18:49

@br: ( 0.Viktor nem marad ki...)

Na és ha kimaradna?!
Legalább legálisan nem járna be ODA...
- de minek is, hisz beszélni úgysem szokott ott.

s.dorottya 2010.10.25. 20:10:15

Lehetséges, hogy a 2007-es Magyar politikai rendszer könyvben a 237. oldalon tévesek az eredmények a d'Hondt módszernél? Az ott számolt mandátumok akkor érvényesek, ha páratlan számokkal való osztásokkal képezzük a d'Hondt mátrix sorait. Ha egész számokkal osztva képezzük a sorokat, akkor más eredmények jönnek ki.
süti beállítások módosítása